Jag håller på att bygga ett IT-system specifikt för byggföretag så de ska kunna importera prislistor från grossister, byggvaruhandlare med mera, för att underlätta för bygg företagen att kunna ge kunderna en aktuell prislista, bland annat. Kommer nog ingå fakturering, artikelregister och kundregister också.

Jag ska också ha en mekanism för prisomräkning så hantverkaren kan bestämma sina egna marginaler på et enkelt sätt. Jag har kommit en bit på vägen men har stött på patrull då det är svårt att få prislistorna för mig som är Systemutvecklare och inte aktiv i byggbranschen.

Problemet för mig är att få tag i prislistor direkt från materialleveratörerna och en specifikation på dem så jag kan bygga upp importrutinen.

Någon som kan hjälpa mig med detta? Skicka PM för att inte spamma forumet...
 
Får du inte enkelt prislista från materialleverantörer är ju för att dom som Ahlsell har ”hittepåpriser” där dom sen beräknar din kunds priser.....
Diskuterats otaliga gånger i olika trådar här
Transparansen hos vissa leverantörer är urusel.
Tyvärr är det så på fler ställen t.ex på däck
Rekomenderat utpris som ingen använder.....
 
Ja, du får nog räkna med att du i princip måste läsa in en individuell prislista per företag och leverantör vid varje slagning. För jag tror aldrig att du kommer få loss både prislistor och rabattsatser per företag och produktgrupp.

Å andra sidan finns det väl sådana system du bygger redan, så på något sätt får ju systemleverantörerna loss info.
 
Är väl rimligt att anta att i befintliga system så måste man mata in sina kontouppgifter hos de olika leverantörerna för att kunna hämta in de individuella prisuppgifterna.

TS kanske kan ta någon av sina vänner i branschen till hjälp och låna deras inloggningsuppgifter?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, du får nog räkna med att du i princip måste läsa in en individuell prislista per företag och leverantör vid varje slagning. För jag tror aldrig att du kommer få loss både prislistor och rabattsatser per företag och produktgrupp.

Å andra sidan finns det väl sådana system du bygger redan, så på något sätt får ju systemleverantörerna loss info.
Alltså, JAG är systemutbvecklare och bygger IT-system, så jag kan inte gå till en "systemleverantör" och be dem skicka mig en prislista,

Jag håller på att bygga ett IT-system och vill kunna importera leverantörernas prislistor, just därför att prislistor varierar för varje hantverkare, beroende på olika framförhandlade rabatter, men det är så marknadsekonomin fungerar.

.Det spelar inte så stor roll om det är senaste prislistan, bara formatet är det som används.

Ju fler olika materialleverantörers prislisteformat desto bättre.

Jag har redan frågat VISMA om att få ut formatdefinitionerna från dem men de vägrar, de vill ha betalt varje gång någon av deras kunder vill ändra sina format.

Men konkret så söker jag bland annat Ahlsells och Dahls prisliteor. Som sagt så är det inte priserna som är intressanta, bara formatet så det får vara vilka "hitte-på-priser" som helst, spelar ingen roll för mig. Jag är systemutvecklare, inte Byggare, Röris, eller Elgubbe.
 
Alla hantverkarbekanta du refererar till i andra trådar då?
Ingen av dom som ställer upp?
 
connywesth connywesth skrev:
Alltså, JAG är systemutbvecklare och bygger IT-system, så jag kan inte gå till en "systemleverantör" och be dem skicka mig en prislista,
Jo, jag förstod det, och svarade som jag gjorde för att det som jag uppfattar det redan finns tjänster på marknaden där byggare gör slagningar mot olika system för att få veta vad något kostar för dem. Eller måste de alltid gå till respektive handlare och kolla i deras system?

Oavsett vilket tror jag att mycket av det du vill ha ut är affärshemligheter. Dahls och Ahlsells vill med största sannolikhet inte dela med sig av exakt hur deras rabattsystem ser ut, det är ju anledningen till att de gör dem så krångliga. Ingen ska kunna kolla på ett listpris och veta vad vare sig de själva eller någon annan får betala för en specifik vara.

Jag gissar att det närmaste du kommer att komma är att bygga ett system likt dem för flygresor, där varje individuell fråga skickas till leverantörens system och man får ett svar på vad något kostar just där, just då, i just den kvantiteten och för just den kunden.
 
T Taxture skrev:
Alla hantverkarbekanta du refererar till i andra trådar då?
Ingen av dom som ställer upp?
Jodå, jag har fått prislista från dem från de leverantörer de använder, men alla materialleverantörer har inte elektroniskt inläsbara prislistor. En del har bara PDF-filen som är svåra att läsa in elektroniskt.

Nu söker jag specifikt prislistor från andra materialleverantörer. Prislistor från alla materialleverantörer är intressanta. Det finns säkert en hel del därute på marknaden som jag inte känner till. Jag försöker förenkla hantverkarnas vardag, så de lättare ska kunna lämna offerter med prislistor till sina kunder. Jag vill hjälpa så gott jag kan.

Jag bifogar en lista på "prisfilter" från den version av VISMA/SPCS jag själv har, det är alltså ett antal prislistor som redan finns i elektroniskt inläsbart format, och som VISMA använder.

Nu är ju jag en "konkurrent" till VISMA i detta avseende så de lämnar självfallet inte ut dessa format till mig.

Men de hantverkare som köper från dessa leverantörer kan hjälpa mig med några gamla prislistor som inte har aktuella priser. Jag skiter i aktualitet på priset, jag är ute efter själva formatet så jag kan bygga en importrutin för det.

Dessa benämningar är VISMAs namn på sina importfilter, inte originalföretagets namn på prislistan, men de borde heta något snarlikt enligt min gissning. Dessa prislistor är inte affärhemligheter för hantverkarna utan de får ut hela dessa prislistor från materialleverantören.

Skärmbild av en lista med filnamn för prislistor i ett affärssystem.
 
Redigerat:
connywesth connywesth skrev:
Jodå, jag har fått prislista från dem från de leverantörer de använder, men alla materialleverantörer har inte elektroniskt inläsbara prislistor. En del har bara PDF-filen som är svåra att läsa in elektroniskt.

Nu söker jag specifikt prislistor från andra materialleverantörer. Prislistor från alla materialleverantörer är intressanta. Det finns säkert en hel del därute på marknaden som jag inte känner till. Jag försöker förenkla hantverkarnas vardag, så de lättare ska kunna lämna offerter med prislistor till sina kunder. Jag vill hjälpa så gott jag kan.

Jag bifogar en lista på "prisfilter" från den version av VISMA/SPCS jag själv har, det är alltså ett antal prislistor som redan finns i elektroniskt inläsbart format, och som VISMA använder.

Nu är ju jag en "konkurrent" till VISMA i detta avseende så de lämnar självfallet inte ut dessa format till mig.

Men de hantverkare som köper från dessa leverantörer kan hjälpa mig med några gamla prislistor som inte har aktuella priser. Jag skiter i aktualitet på priset, jag är ute efter själva formatet så jag kan bygga en importrutin för det.

Dessa benämningar är VISMAs namn på sina importfilter, inte originalföretagets namn på prislistan, men de borde heta något snarlikt enligt min gissning. Dessa prislistor är inte affärhemligheter för hantverkarna utan de får ut hela dessa prislistor från materialleverantören.

[bild]
Jag vill betona att jag inte har dessa prislistor men vill gärna ha dem i fall någon kan bistå med dem.
 
Nån som använder Vissma borde väl kunna skicka filerna till dig?
Eller så får du sälja ditt ”mervärde” till leverantörerna och få filerna direkt av dom
 
T Taxture skrev:
Nån som använder Vissma borde väl kunna skicka filerna till dig?
Eller så får du sälja ditt ”mervärde” till leverantörerna och få filerna direkt av dom
nej, prislistorna följer inte med VISMA-proghrammet utan de utfärdas och distribueras av materialleverantörerna, eftersom det är deras prislistor. Men eftersom jag är systemutvecklare och har inga ambitioner att bli Byggare, Röris eller Elgubbe så kan jag inte vara kund hos materialleverantörerna. Därför frågade jag om det finns några hantverkare som är kunder hos materiallevearntörerna som kan vara vänlig nog att ge mig tillgång till några prislistfiler.

För att vara tydlig så är jag inte ute efter själva priset, utan vill bara veta formatet, så jag kommer inte röja min källas identitet (självfallet kommer jag inte publicera eller sprida prislistan heller vidare), så de hamnar i trubbel p.g.a. av det, om det skulle vara känsligt. I många fall är det inte känsligt, då vissa leverantörer, publicerar sina prislistor själva, och några av dem har jag redan laddat ner på internet. Men jag känner inte till vilka alla materialleverantörer är, det kanske hantverkarna kan vara behjälpliga med.

Men jag vill kunna importera prislistorna från så många leverantörer som möjligt i mitt program. Så att programmet kan användas av så många företag som möjligt. Men just nu riktade jag min fråga till hantverkare eftersom det är ett forum för byggande, så verkar det lämpligt. Hade jag frågat bilhandlare så hade jag vänt mig till dem.
 
Redigerat:
På elsidan läser man först in en GNP-fil med de så kalla GRUNDNETTOPRISERNA för varje artikel, det är då över 100000 artiklar. Sen läser man in en rabattbrevsfil, varje artikel tillhör en rabattgrupp, varje rabattgrupp har olika procent rabatt. Problemet du får är att GNP-prislistan uppdateras 1-2 gånger per år så läser du in dessa så är de ändå inaktuella inom kort. Det är det priset grossisterna justerar upp.

Det är också det som gör det svårt för hantverkare att prissätta. 25% påslag från GNP-rabatt kan vara billigt på en prisgrupp medans redan inpriset-rabatt är dyrt på en annan prisgrupp. Det finns 10000-tals rabattprisgrupper.
 
Jag ”fuskar” lite inom hantverk men jobbar tydligen annorlunda då jag nöjer mig med priset på min faktura...... listpriset är med andra ord rätt ointressant
Även som kund är jag ointresserad av listpriser utan är intresserad av vad jag får betala........
 
Jag är osäker på vad du menar.
Alltså vill du ha bygghandlarnas prislistor? Ex, Ahlsells, Beijer, Woody, Karl hedin, Derome, Byggmax etc..

Grossisternas prislista? Thomee, Bergman & Beving, Gelia ( ahlsellgruppen)

Eller vill du ha leverantörernas prislistor? Luna, Essve, Huntonit, Norrlands trä, S-wood , Boen, Tarkett, Finja, Weber, Casco, Akzo nobel, arvid nilsson, etc?

Om du som en enskild tjomme begär prislista från leverantörerna eller grossisterna så får du förmodligen bruttoprislista ( vilket du ändå kan få som privatare via bygghandeln). Ofta har bygghandlarna olika rabatter och annat som dras från bruttopriserna för att få fram netto.
Då ser jag lite problem:
1, hur ska du veta vad bygghandeln har för rabatter från leverantören?
2, hur ska du veta vad bygghandeln har för avtal med snickaren och vad han har för rabatter på de olika kategorierna?

Jag kanske är helt ute och cyklar på att detta är relevant men vad jag kan utläsa från vad som skrivs så verkar man blanda ihop saker och ting... så detta kanske kan vara till hjälp?


EDIT:
Okej jag hade visst missupfattat att det for formaten du ville åt! :)
 
T Taxture skrev:
Jag ”fuskar” lite inom hantverk men jobbar tydligen annorlunda då jag nöjer mig med priset på min faktura...... listpriset är med andra ord rätt ointressant
Även som kund är jag ointresserad av listpriser utan är intresserad av vad jag får betala........
Det går väl bra om du är egenföretagare men blir ohållbart för lite större företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.