L Linneanrk skrev:
Va fint det ser ut , det bör väl gå sätta dit med trästolpar ?
Ja, absolut. Fräser man ett spår (10 mm bred och 15 mm djupt) kan man absolut använder trästolpar istället för dem som finns på Rusta
 
JRo1976 JRo1976 skrev:
Fick precis upp mina. Mycket nöjd!
Snyggt! Vad är det för fäste du skruvat fast dom i väggen med?
 
JRo1976 JRo1976 skrev:
Ja, absolut. Fräser man ett spår (10 mm bred och 15 mm djupt) kan man absolut använder trästolpar istället för dem som finns på Rusta
Kan det gå utan att man fräser spår ?
 
L Linneanrk skrev:
Kan det gå utan att man fräser spår ?
Du lär fräsa, jag körde själv handöverfräs för ett räcke inomhus (willabgarden, tjockare och lägre), lite bök men resultatet blev bra.
 
  • Trappa med renoverat räcke av mörkt trä och glas, fräst och monterat för inomhusbruk i modernt hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
Du får ju samma effekt om du har en 10mm tjock bräda som du limmar/skruar mellan två andra brädor som är 15/30mm bredare.
 
  • Gilla
PH72 och 1 till
  • Laddar…
L Linneanrk skrev:
Kan det gå utan att man fräser spår ?
Det borde gå att använda sådana fästen som i länken ovan om man skruvar fast dem i trästolpar, men kanske inte lika stabilt som frästa spår eller tre hoplimmade brädor.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Det borde gå att använda sådana fästen som i länken ovan om man skruvar fast dem i trästolpar, men kanske inte lika stabilt som frästa spår eller tre hoplimmade brädor.
Jag skulle inte rekommendera detta. Fästen är nästan lika dyra som stolparna från Rusta för det första. Sen är det så att det är mycket jobb att ta bort skenan och speciellt limmet som finns kvar på glaset. Man kan stå ut om det handlar om att fästa mot husväggen men att köra så för varje glasparti är inte värt enligt mig
 
Det finns liknande fästen från Kinesien för en bråkdel av pengarna. Sök på glass clamps på www.aliexpress.com

Exempel
#Aliexpress SEK 25.61 45%OFF | 1pcs Glass Clamp Glass Plated Brackets Adjustable Glass Clip Shelf Holder Support Brackets Clamps For 6-8mm/ 8-10mm/ 10-12mm
https://a.aliexpress.com/_dUo0N9U
 
  • Gilla
Kent R
  • Laddar…
Hallå där! Tänkte jag skulle köra en Smålänningen till vårt altandäck med första spår i stolparna. Vad tror ni behöver man limträstolpar eller funkar gamla hederliga 90x90 tryckta? Tänker att om de skulle börja vrida sig kanske glaset går...? Har ju sett lite snygga räcken i denna tråden, vad använde ni?
 
H Hulterik skrev:
Hallå där! Tänkte jag skulle köra en Smålänningen till vårt altandäck med första spår i stolparna. Vad tror ni behöver man limträstolpar eller funkar gamla hederliga 90x90 tryckta? Tänker att om de skulle börja vrida sig kanske glaset går...? Har ju sett lite snygga räcken i denna tråden, vad använde ni?
H Hulterik skrev:
Hallå där! Tänkte jag skulle köra en Smålänningen till vårt altandäck med första spår i stolparna. Vad tror ni behöver man limträstolpar eller funkar gamla hederliga 90x90 tryckta? Tänker att om de skulle börja vrida sig kanske glaset går...? Har ju sett lite snygga räcken i denna tråden, vad använde ni?
Körde själv 70x70 utan problem (med överliggare/räcke). Så 90x90 borde klara sig bra.
 
Någon av er som hittat glasgrind man kan montera till? Ska med köpa rustas för att ha runtom poolen, men vill kunna öppna och stänga lätt.
 
JRo1976 JRo1976 skrev:
Fick precis upp mina. Mycket nöjd!
Vad snyggt! Jag ska med köpa dessa till altanen. Fortfarande nöjd? Tips? Tycker du de är rangliga?
 
Chr3
JRo1976 JRo1976 skrev:
Fick precis upp mina. Mycket nöjd!
snyggt! Är du fortfarande nöjd så här ett år efter?
 
Chr3 Chr3 skrev:
snyggt! Är du fortfarande nöjd så här ett år efter?
Absolut. Inget alls att klaga på
 
  • Gilla
Pbq och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.