Vi bygger vårat drömhus! Eller ja, om vi lyckas ta oss igenom detta projektet utan att någon av oss rymmer till skogs för att aldrig bli sedd igen. Eller att någon av oss försvinner spårlöst för att någon gång i framtiden bli hittad under poolen, ganska många kilo lättare. Då, om vi tar oss igenom allt, då har vi vårat drömhus!
Att bygga och renovera tillsammans är det ultimata förhållandetestet. Klarar man det så klarar man allt!
Vi har renoverat oss igenom nästan 17 år, långt ifrån smärtfritt, tillsammans och nu kom vi till läget där det gäller allt eller inget. Så, dags att bygga hus! Själva. Eller nästan själva iaf..
Vi har kommit en bit på väg. Plattan på 416 kvm är klar. Borde varit duktig och börjat med skrivandet från byggstart men nu får vi ta det från där vi är.

Kort sammanfattat. Vi köpte en tomt på 5300 kvm 2018, byggde ett parhus i ena änden, där vi just nu bor. Man måste ju bo någonstans och då är det helt perfekt att bo granne med sitt eget bygge.
Typ 1 februari började vi gräva för vårt nya hus. Perfekt skånsk vinter med extremt mycket vatten, och storm, och lite vatten till . Resultatet av det blev 1500 ton 090 för att slippa bo i ett träsk.

Som sagt, plattan är klar! Vi har som tur är kunnat ha en kille som jobbat heltid tillsammans med oss. Gjutningen tog vi in kunnigt folk till. Kan vara bra att göra det när man inte själv fixar det. Målet är ändå att man ska kunna bo i huset . Just nu dränerar vi och drar dagvatten. Flyttar tonvis med jord i väntan på att bli av med bergen som samlats.
I slutet av månaden ska plattan poleras, sen är det dags att börja mura.

Så, våra dagar består av att pussla ihopa byggandet av vårat hus med vardagens alla måsten. Vi driver egen takfirma med en bunke anställda, så det kräver sin tid. Men vi ska få det här att funka! När huset är klart kan vi äntligen bara njuta av livet! Om vi nu lyckas ta oss igenom det här levandes...
3D-illustration av ett modernt enplanshus med pool och uteplats, framtidens drömhus i byggprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av en detaljerad arkitektonisk ritning för ett hus som visar upp layouten för de olika rummen och områdena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en långsträckt enplansvilla med ansluten garagebyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd och vattensjuk byggplats med pålar och jordhögar, grunden för ett drömhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med nyligen gjuten betongplatta, lerig mark och byggmaterial på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundad husplatta på 416 kvm med grushögar och påbörjad dränering på en stor byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd betongplatta på 416 kvm med byggmaterial och jordhögar i bakgrunden, grå molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundamentet för ett nybyggnadsprojekt med isolerade betongplattor, rörinstallationer och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd husgrund med dränering och installationer, arbetare i bakgrunden och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggnadsprojektets grundplatta med armeringsnät och synliga installationsrör på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggning av ett hus med armeringsjärn, betongbil och betongpump på en lerig byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigstöpt grundplatta på 416 kvm för nybyggnation av hus, med arbetsfordon och byggarbetsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
muraren2 och 16 till
  • Laddar…
Roligt att fler väljer att bygga själv, har ni någon tidsplan eller det blir färdigt när det blir färdigt?
Intressant överdel, som armeringen ligger på, vad är det?
Vad ska ni mura med för material?
 
X xLnT skrev:
Roligt att fler väljer att bygga själv, har ni någon tidsplan eller det blir färdigt när det blir färdigt?
Intressant överdel, som armeringen ligger på, vad är det?
Vad ska ni mura med för material?
Vi hoppas på att kunna flytta in innan nyår. Men det får bli som det blir. Kan hända mycket på vägen.
Översta lagret cellplast är ersatt med ett system som heter Bewi. Lite dyrare men betydligt enklare när man ska ha golvvärme.
Allt ska muras i lättbetong. Även innerväggarna ska muras och putsas.
 
Redigerat:
M MPinje skrev:
Vi hoppas på att kunna flytta in innan nyår. Men det får bli som det blir. Kan hända mycket på vägen.
Översta lagret cellplast är ersatt med ett system som heter Bewi. Lite dyrare men betydligt enklare när man ska ha golvvärme. Även kantelementen tog vi därifrån.
Allt ska muras i lättbetong. Även innerväggarna ska muras och putsas.
Det var ambitiöst för 3 personer. Hoppas allt går bra för er. Ska bli roligt att följa.
 
X xLnT skrev:
Det var ambitiöst för 3 personer. Hoppas allt går bra för er. Ska bli roligt att följa.
Tack. Vi kommer att vara fler periodvis. Annars lär vi aldrig bli klara .
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Detta kommer följas!

Vill minnas att jag sett denna planlösningen på Instagram men nu hittar jag inte den igen :crysmile:

Men det är här i Västra Skåne om jag inte missminner mig som ni bygger? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Detta kommer följas!

Vill minnas att jag sett denna planlösningen på Instagram men nu hittar jag inte den igen :crysmile:

Men det är här i Västra Skåne om jag inte missminner mig som ni bygger? :)
Skivarp.
Den bör ligga på Daniel Pinjegårds Instagram:D
 
Sökt och följt! (y)

Ja skivarp var inte där jag hade tankarna, så jag har nog blandat ihop det med något av alla andra hundratals husbygge jag kollat på :crysmile:
 
Kul tråd! Plattan på 416 m2, är det hus och garage, eller är det med poolen också? Det lät ju rätt rejält må jag säga. Bergvärme?

Har du någon planritning som är i 2D att dela med dig av? :D
 
M MPinje skrev:
Skivarp.
Den bör ligga på Daniel Pinjegårds Instagram:D
Haha Skivarp, bara 4km ifrån oss (Östra vemmenhög).
 
Ingen bergvärme. Luft/vatten och ftx.
Ja alltså det blev ganska stort men ska man bygga så kan man lika bra göra det ordentligt :rofl:
 
  • Arkitektritad planlösning för ett stort enfamiljshus med detaljmärkningar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Haha Skivarp, bara 4km ifrån oss (Östra vemmenhög).
Då kan du alltså se det irl med :rofl::cool:
 
M MPinje skrev:
Ingen bergvärme. Luft/vatten och ftx.
Ja alltså det blev ganska stort men ska man bygga så kan man lika bra göra det ordentligt :rofl:
Ja kan man göra mycket själv så har man ofta råd att ta ut svängarna lite mer.

Om ni inte redan beställt fönster skulle jag varmt rekommendera fönster som är 70/40 (ljusinsläpp/solvärmeinsläpp), jämfört med vanliga klarglas som är 75/60. Detta i dom sovrum som är i söderläge.
 
L Låset skrev:
Ja kan man göra mycket själv så har man ofta råd att ta ut svängarna lite mer.

Om ni inte redan beställt fönster skulle jag varmt rekommendera fönster som är 70/40 (ljusinsläpp/solvärmeinsläpp), jämfört med vanliga klarglas som är 75/60. Detta i dom sovrum som är i söderläge.
Vi har beställt fönster från Nordan med bra ljustransmission trots att det är ett solskyddsglas.
Sysslat en del med glas genom åren och detta var det första vi tänkte på med så stora glasytor.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Vi har beställt fönster från Nordan med bra ljustransmission trots att det är ett solskyddsglas.
Sysslat en del med glas genom åren och detta var det första vi tänkte på med så stora glasytor.
Okej, snyggt där (y)
Vill du dela med dig av fönsterdatat? U/Lt/g
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.