Mikael_L Mikael_L skrev:
Lägg av, det var ju hantverkaren som försökte sno pengar av en kund, tur att han inte lyckades.

Men du, du är brottslig på riktig, förtal heter det, är straffbart vettu.

Om en företagare skickar en helt rimlig faktura och någon väljer att betala det som man tycker är lagom, vad kallar du det ?

Kan företagaren stämma Smillan om denne skulle gå i konkurs i dess Corona tider? Det är ju tungt nu, och att vänta på arn bara för någon tycker det är kul är ju extra jobbigt.

Jag skulle skickat det till fogden direkt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Så, om jag tolkar dig rätt så är Rynkaby dyrare på vissa saker och grossisten på andra saker. Kanske jämnar det ut sig någorlunda i slutändan?

Då kanske argumentet "ni kan inte jämföra med Rynkaby eller elbutik för grossisten är dyrare" faller, särskilt för de som fakturerar 4 ggr materialet mot Rynkaby eller elbutik?

Nu är det inte dig jag kritiserar. Du är tydlig med dina priser och ger kunden en offert innan. Det är de som inte lämnar en offert innan och som sen drar till med märkliga timmar eller märkliga priser på materialet som är problemet.
Rynkaby säljer väl juice. Rinkaby rör säljer rör.
Det jämnar oftast ut sig i slutändan, men inte alltid. Jag själv torskade 25000 på att inte handla på Rinkaby på ett projekt. Jag fick en offert på ett projekt av Ahlsell och när jag senare lämnade samma underlag till Rinkaby så var dem 25000 billigare.

Ahlsell handlar jag aldrig på, men man är tvingad att handla på någon grossist och då blir det Dahl. Lunda gillar ju bara skåningar och stockholmare så, då går dem bort. Dessutom är det faktiska pris man får betala på Lunda och Dahl, samma. Ibland är lunda billigare , ibland är Dahl det. Och dem fejkade rek priserna dem nyttjat jag aldrig utan jag lägger 15% , mindre om det är ett stort jobb.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Om en företagare skickar en helt rimlig faktura och någon väljer att betala det som man tycker är lagom, vad kallar du det ?
Om fakturan är rimlig eller inte är ju svårt att avgöra via internet. Man måste väl ut på plats och kolla på arbetet?
Nu är man oense om fakturan är rimlig eller inte.

C Calore skrev:
Kan företagaren stämma Smillan om denne skulle gå i konkurs i dess Corona tider? Det är ju tungt nu, och att vänta på arn bara för någon tycker det är kul är ju extra jobbigt.
Ja, firman kan dra det till tingsrätten om de vill, kanske inte för att de specifikt går i konkurs, utan för att anser att faktura är korrekt.
Jag tror inte någon tar det till ARN för att de kul, jag tror att man gör det för att man anser att fakturan är fel.

C Calore skrev:
Jag skulle skickat det till fogden direkt.
Det kan man också prova och det eftersom fakturan är bestriden så gör kronofogden inte ett dugg med den.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Rynkaby säljer väl juice. Rinkaby rör säljer rör.
Det jämnar oftast ut sig i slutändan, men inte alltid. Jag själv torskade 25000 på att inte handla på Rinkaby på ett projekt. Jag fick en offert på ett projekt av Ahlsell och när jag senare lämnade samma underlag till Rinkaby så var dem 25000 billigare.

Ahlsell handlar jag aldrig på, men man är tvingad att handla på någon grossist och då blir det Dahl. Lunda gillar ju bara skåningar och stockholmare så, då går dem bort. Dessutom är det faktiska pris man får betala på Lunda och Dahl, samma. Ibland är lunda billigare , ibland är Dahl det. Och dem fejkade rek priserna dem nyttjat jag aldrig utan jag lägger 15% , mindre om det är ett stort jobb.
Ledsen för felstavningen. Jag känner till skillnaden, har handlat från båda.

25000 dyrare säger egentligen inte så mycket. Om det är 25000 vs 50000 är det rejäl skillnad. Är det 1000000 vs 1025000 det inte så blodigt.

Frågan är dock, varför är man tvingad att handla hos grossisten? Måste man handla 100% av materialet på grossisten om man kan få 99% av alla varor klart billigare från ehandel, någon dag senare?
Behöver jag grejerna NU, så köper jag där det finns NU och är medveten om att jag får betala mer. Kan jag vänta en dag och spara pengar gör jag det. Behöver jag saker om en vecka eller två, så köper jag absolut hellre på nätet om det är billigare. Man måste inte för den skull bygga lager.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Du försöker bara sno till dig lite pengar av hantverkaren, inget annat . Vilken värmepump var det? Hur långa ledningar, håltagning för VB matning och el ? Mm mm

Polarpumpen skriver 30000 och inget, absolut inget ingår i det, det skall vara ett rent byta av exakt samma maskin istortsett för att du inte skall få tillkommande kostnader
"inget"? Det ingår tex installation av elementet ute, köldrör på 5m, och lite annat standardmaterial står inget specifikt att det är ett "exakt" byte. För 28500kr.

Men ja, står om man måste dra om anslutning tillkommer extra,
dock menar de "ofta räcker det därför med en vanlig standard-installation".

Har självklart ingen aning vilken pump det var och andra förutsättningar. Men "inget" känns fel att påstå.
 
9 av 10 ggr räcker inte 5m
99 ggr av 100 måste så måste man bygga om anslutningar även än man bara gör ett byte.

De 28500 kommer inte räcka i de allra flesta fall.
 
C Calore skrev:
9 av 10 ggr räcker inte 5m
99 ggr av 100 måste så måste man bygga om anslutningar även än man bara gör ett byte.

De 28500 kommer inte räcka i de allra flesta fall.
Nej, man kan köpa till köldrör om det behövs.
Dock verkar det som att de har olika anslutningspaket så det kanske inte behövs.

oavsett det är inte "inget" ....
 
Staffans2000
C Calore skrev:
Du försöker bara sno till dig lite pengar av hantverkaren, inget annat .
C Calore skrev:
Du valde att enbart betald in den del du tyckte var lagom om behöll resten, det är kanske inget konstruktivt i att kalla dig tjuv, men det är sanningen .
C Calore skrev:
Ren stöld. Jag kan inte bara ge min bilmek, eller datagubbe vad jag tycker det är värt.

Stöld helt enkelt.
C Calore skrev:
Jag skulle skickat det till fogden direkt.
Varför vill du med sådan iver framställa dig själv som smått efterbliven? Det är ju bara fria fantasier!

C Calore skrev:
9 av 10 ggr räcker inte 5m
99 ggr av 100 måste så måste man bygga om anslutningar även än man bara gör ett byte.

De 28500 kommer inte räcka i de allra flesta fall.
När du i nästa stund skiver som den erfarne rörläggare, du påstår dig vara. Det är en helt obegriplig blandning av 90% dynga, och 10% professionella kommentarer.

Staffan
 
  • Gilla
Benzon
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Nej, man kan köpa till köldrör om det behövs.
Dock verkar det som att de har olika anslutningspaket så det kanske inte behövs.

oavsett det är inte "inget" ....

Jag ändrar inlägget till, man blir i 99%av fallen tvungen att köpa till arbete och material för väldigt mkt mer än de 28500. Dessa 28500 är rena lockpriser. Ungefär som en BMW för 399900 fast den inte ens existerar för du måste ha paket x,y och z också .
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför vill du med sådan iver framställa dig själv som smått efterbliven? Det är ju bara fria fantasier!



När du i nästa stund skiver som den erfarne rörläggare, du påstår dig vara. Det är en helt obegriplig blandning av 90% dynga, och 10% professionella kommentarer.

Staffan
Du är ett rent troll, ingen idé att ens försöka kommentera det du säger. Men jag försöker väl ändå .

Fantasier ? Du menar på samma sätt som ni andra fantiserar över saker som ni ett vet ett skit om ?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Nej, man kan köpa till köldrör om det behövs.
Dock verkar det som att de har olika anslutningspaket så det kanske inte behövs.

oavsett det är inte "inget" ....
Dessutom, så läser du nog på LLVP och TS har LVVP. Eller så kanske TS monterade en LVVP med köldmedium i utedelen, vi vet inget för TS säger inget .
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag vet vilka kunskaper som krävs.

Men tyvärr så tror jag att merparten av installatörer inte har den kunskapen. De är i alla fall det intrycket jag har fått av de installatörer jag har pratat med.
Vilket jag tycker är väldigt märkligt då man har det som yrke.
Förmodligen så tycker de installatörerna att det inte finns något mervärde för deras business att kunna det.
För de kan bara slänga dit en inverter och ta betalt. Och kunden blir utan en potential besparing för systemet går halvskit. Lite lurendrejeri kan man tycka.

Eller så är de helt enkelt dumma i huvudet som inte kan grundläggande fysik.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag vet vilka kunskaper som krävs.

Men tyvärr så tror jag att merparten av installatörer inte har den kunskapen. De är i alla fall det intrycket jag har fått av de installatörer jag har pratat med.
Vilket jag tycker är väldigt märkligt då man har det som yrke.
Förmodligen så tycker de installatörerna att det inte finns något mervärde för deras business att kunna det.
För de kan bara slänga dit en inverter och ta betalt. Och kunden blir utan en potential besparing för systemet går halvskit. Lite lurendrejeri kan man tycka.

Eller så är de helt enkelt dumma i huvudet som inte kan grundläggande fysik.
Det är lurendrejeri T.C
Tyvärr marknadsförs den lösningen
Av tillverkare. Allt verkar hänga på
Skriv bara på det billigast
Någon skrev pay for peanuts and get monky
Klockrent .

Jag antar att du jobbar i någon större förvaltning / ingenjörs byrå .
Där har vi tex koll på att samtliga radiatorer har
Samma förutsättningar gällande dim temperatur.
I en villa kan fönster dimensionerarna
Vart framme , ta en så stor du kan är den
Okunniges allmänna råd .
5av 15 raddar kan vara både 300 &400%
Förstora för ytan den ska värma .
Räkna om delta över radiatorer är ett måste
För att undvika övertempereringar .
Det är ”sämsta” radiatorn som styr dim temperatur på kretsen .
sen måste vi kunna räkna kvs värden
Tryckfall och flödeshastigheter
Beräkna gångtider på vp och säkerställa
Flödesbalansen på alla 3 sidor
Så processen hamnar i symbios

sen anser jag ingen vara ” Dum i huvudet ”
För att dom inte kan.
Det är Bristande erfarenhet och därför är det viktigt med mentors tradition.
Efter 6800 timmar har vi ett certifierat
För fullbetald montör .
Men det ca 20 år till inom yrket
Och alla dess delar vi jobbar med
Innan montören blir rörmokare!
Och klarar alla typer av jobb utan support
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Det är bara massa spekulationer från både hantverkare och lekmän här i tråden

dom enda som vet den faktiska tidsåtgången är hantverkarna på plats, samt kunden som själv har förklarat att han har bevakat hantverkarna som en hök

tidsåtgången verkar stämma enligt kunden själv, ändå väljer han att dra av ca 13000:- (625:-/h inkl moms?) för att hantverkarna åkt 2pers för att införskaffa material, samt att dom vid ett annat tillfälle handlat en spray som dom ändå inte behövde
Det låter helt sjukt
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
D devavi skrev:
Det är bara massa spekulationer från både hantverkare och lekmän här i tråden

dom enda som vet den faktiska tidsåtgången är hantverkarna på plats, samt kunden som själv har förklarat att han har bevakat hantverkarna som en hök

tidsåtgången verkar stämma enligt kunden själv, ändå väljer han att dra av ca 13000:- (625:-/h inkl moms?) för att hantverkarna åkt 2pers för att införskaffa material, samt att dom vid ett annat tillfälle handlat en spray som dom ändå inte behövde
Det låter helt sjukt
Såna är dem. Enda trösten är att den personen kommer att få det tungt att hitta hjälp i fortsättningen. Vi hantverkare gillar ju att babbla skit om dåliga kunder vid frukosten på Ahlsell
 
  • Gilla
  • Haha
connywesth och 3 till
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Det är lurendrejeri T.C
Tyvärr marknadsförs den lösningen
Av tillverkare. Allt verkar hänga på
Skriv bara på det billigast
Någon skrev pay for peanuts and get monky
Klockrent .

Jag antar att du jobbar i någon större förvaltning / ingenjörs byrå .
Där har vi tex koll på att samtliga radiatorer har
Samma förutsättningar gällande dim temperatur.
I en villa kan fönster dimensionerarna
Vart framme , ta en så stor du kan är den
Okunniges allmänna råd .
5av 15 raddar kan vara både 300 &400%
Förstora för ytan den ska värma .
Räkna om delta över radiatorer är ett måste
För att undvika övertempereringar .
Det är ”sämsta” radiatorn som styr dim temperatur på kretsen .
sen måste vi kunna räkna kvs värden
Tryckfall och flödeshastigheter
Beräkna gångtider på vp och säkerställa
Flödesbalansen på alla 3 sidor
Så processen hamnar i symbios

sen anser jag ingen vara ” Dum i huvudet ”
För att dom inte kan.
Det är Bristande erfarenhet och därför är det viktigt med mentors tradition.
Efter 6800 timmar har vi ett certifierat
För fullbetald montör .
Men det ca 20 år till inom yrket
Och alla dess delar vi jobbar med
Innan montören blir rörmokare!
Och klarar alla typer av jobb utan support
Jo jag håller ju med. Men ni som kan det på "riktigt" verkar vara få tyvärr.
Och för de flesta kunder verkar det vara detaljer att få det optimalt.
Det här forumet är ett bevis på det. Sen styr ju pengarna en del. Vilket jag tycker är dumt när det gäller ett värmesystem som tickar på 7-8 månader av året.

Men att slänga ihop en effekt/energi beräkning utan gissningar tar ju tops en dag om man får input av byggnadsdelarna/vent och VV förbrukning av kunden.
Kan inte förstå varför det inte görs oftare av installstörer. Måste ju nästan betala sig själv om man nästan "bjuder" på det som installatör. Slippa alla återbesök när det strular mm?
Annars kan de ju inte bli många tusenlappar extra på offerten om man nu inte gör beräkningen i servicebilen ;)
Och hur professionellt skulle det inte vara att vid ett övertagande få den lilla pärmen som kund med alla dimensioneringskriterier.
Jag skulle rekommendera den installatören direkt.

Jag har träffat 7 installatörer. 3st förfrågningar på min installation och 4 st på svärföräldrarnas.
6 stycken av dem kunde mindre än mig som kund fast jag jobbar så långt ifrån VVS/VP branschen man kan komma.
Dock är jag Ingenjör inom forskning och utveckling i en annan bransch.(ej IT eller bygg) Ett låtsas jobb som @Calore brukar säga ;)
 
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.