Fairlane Fairlane skrev:
Du får en nöjd kund, du får en tusenlapp extra och du slipper handla mer än enstaka saker hos den förhatliga grossisten.
Men frukosten då ?
 
  • Haha
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag talade självklart om e-handelsdelen, inte butiken.
Du behöver inte beställa in allt som kan tänkas behövas de närmsta 10 veckorna för att bygga ett lager. Det jag menar är att alla delar som du VET att du behöver för ett uppdrag (borde vara nästan allt efter du kollat och lämnat fastprisoffert?), kan du beställa för leverans antingen direkt till kunden (efter överenskommelse) eller till dig. Det behövs inget stort lager om vi talar om att du får leverans någon/några dagar innan sakerna behövs.

Det jag syftar på är alltså att om sakerna kostar 1500 kr hos Rynkaby och 6000 kr hos grossisten så är det en rätt rejäl skillnad. Kunden kommer uppskatta det om du kan sänka priset med 3500 kr genom att göra så, samtidigt som du får en 1000-lapp för besväret.

Du får en nöjd kund, du får en tusenlapp extra och du slipper handla mer än enstaka saker hos den förhatliga grossisten.
Så mkt skiljer det inte. Och grossisten är billigare på väldigt många grejer, ska jag köpa 10% på Rinkaby, 2% på cdon 40% på Dahl o resten på lunda tycker du %
 
Fairlane
Så, om jag tolkar dig rätt så är Rynkaby dyrare på vissa saker och grossisten på andra saker. Kanske jämnar det ut sig någorlunda i slutändan?

Då kanske argumentet "ni kan inte jämföra med Rynkaby eller elbutik för grossisten är dyrare" faller, särskilt för de som fakturerar 4 ggr materialet mot Rynkaby eller elbutik?

Nu är det inte dig jag kritiserar. Du är tydlig med dina priser och ger kunden en offert innan. Det är de som inte lämnar en offert innan och som sen drar till med märkliga timmar eller märkliga priser på materialet som är problemet.
 
  • Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och nästa gång du lämnar bilen i ett annat ärende så ringer mekanikern upp dig och säger "du, nu är blinkernsen vänster bak också trasig (du bytte höger bak innan), ska jag byta. Du sitter lite stressad och glömmer att be om en skriftlig offert, men tackar ja. När du hämtar bilen så upptäcker du att man tagit betalt för 1 timme och 15 minuter för att byta lampan och lampan i sig kostar 500 kr. Eftersom du själv glömt att fråga så accepterar du såklart och betalar med glädje 3000 kronor för bytet. Om du hade frågat så hade du fått förklaringen på materialet "Vi har en hittepåprislista för de som glömmer att fråga". Jaha, ja då förstår jag, men varför tog det 1h15min att byta lampa, till en kostnad av 2500 nu då?. "Jo du förstår, när jag skulle hämta lampan på lagret så ropade de att Benke fyllde år och bjöd på tårta. Jag satte mig och käkade tårta och drack kaffe och snackade skit en timme. Jag måste ju fakturera 8h om dagen och eftersom jag var på väg att hämta din lampa så är det du som får betala tiden".
Nej, så går det inte till, för jag gör inga slarviga avtal längre, jag har gjort det tidigare, men inte längre. så du beskriver troligen hur du skulle agera, det har inget med mig att göra.
 
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Nej, så går det inte till, för jag gör inga slarviga avtal längre, jag har gjort det tidigare, men inte längre. så du beskriver troligen hur du skulle agera, det har inget med mig att göra.
Jag tror inte du förstår poängen. Om någon gör ett slarvigt avtal är det då rätt för motparten att utnyttja detta?
Eller kanske man kan säga att det lika gärna var verkstaden som gjorde ett slarvigt avtal och får skylla sig själv i exemplet ovan?
Eller är det bara för privatpersonen att lära sig en läxa?
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Eftersom du citerar mig, tycker du jag kastar skit?
I så fall så ber jag om ursäkt men även om ett exempel på när jag gjort det (så jag kan bemöta det på ett korrekt sätt).
Tror inte det var dig specifikt, jag tänkte på. Det var nog ett annat inlägg jag tänkte citera, ber om usäkt om du plev utpekad, det var inte min mening, ber om ursäkt för det.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
A
C Calore skrev:
Du valde att enbart betald in den del du tyckte var lagom om behöll resten, det är kanske inget konstruktivt i att kalla dig tjuv, men det är sanningen .
hej Calore, nej det här tillvägagångssättet vid tvister är rekommendationen från konsumentverket.

vad jag ser här i tråden är det generellt många ”tyckare”, inkl dig. vilket såklart är positivt att folk har känslor. Men jag försöker hantera det här på ett juridiskt rätt sätt och uppskattar därför konstruktiva inlägg från folk som löst liknande situationer tidigare och har belägg för det dem skriver. Tack till dem.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Men liksom... letar du ursäkter?

Om en hantverkare med vana av att installera dessa produkter säger "2 dagar" så är det mer värt än vad en forumperson anser. Även om forumpersonen här är hantverkare.
Jag/vi måste faktiskt anta att den hantverkaren som sa 2 dagar ställde relevanta motfrågor om en massa andra saker som inte vi kan se eller läsa om här. Utifrån vad han fick reda på sa han 2 dagar.

Självklart använder TS det mot företaget. Han som vanlig person är underläge och måste ju basera sin bestridan på nånting, i detta fall en tidsuppskattning.


Att du kastar ur dig "Om det normalt hade tagit 40 timmar" så är det bara en väldigt okvalificerad gissning. Baserad på.. ingenting.

Att det KAN ta 40h är sak, det kan absolut finnas anledningar till att saker tar mer tid. Men exakt nu kan vi inte diskutera så.
Det kan säkert ta 80h med - ska vi då säga till TS "gu vad billigt du kom undan" . Nej självklart inte.

Vad var det för komplikationer? Det var lite annat att göra, men inget avgörande - vattenmätaren 1.5, golvvärmen 2h.
Eller vad var det för komplikationer?

"Hade man gjort det så hade denna diskussion aldrig existerat."
Och hur vet du det? Dessa kanske var nya på jobbet, eller aldrig jobbat tillsammans förut så detta beteende kom fram nu.. osv.
Och ett avtal skulle troligen vara löpande för detta lilla jobb. Så nej, det hade kanske inte spelat någon roll med avtal.
Referenser. Visst kanske, men det är skit samma....nu är det som det är, och TS kanske tog referenser...?

TS skrev att detta var uppdraget

"Jobbet: från början stod vår VVB i grovköket och dit kom även de ännu inte inkopplade matarrören som kom från redan installerade golvvärmeskåpet. Deras jobb var att koppla in en ny LVVP där innedelen är rakt under grovköket i källaren samt flytta ner VVB’n. De flyttade också vattenmätaren som var under VVB’n och kopplade på den bredvid LVVP’n i källaren där både inkommande vatten och avlopp är 1m bredvid. Jag har själv tagit in LVVP’n samt monterat utedelen inkl löst el/kommunikation på allt, från annat håll. De kapade också 7 golvvärmeslingor och skruvade fast dem i golvvärmefördelarskåpet samt trycktest med luft av slingorna. Hela VVB-flytten inkl ur/inkoppling tog ca 30min, golvvärmebiten borde rimligtvis ta 0,5-2h totalt om man gjort det förut.

kalaset slutade på 72.000kr. Ca hälften mtrl från Dahls och hälften deb.tid och servicebilar. Om jag förstått rätt kan man ex på polarpumpen.se beställa med installation för 30.000kr. Absolut det tillkom lite extrajobb som flytt av VVB’n och golvvärmeskåpsdetaljer, men ändå?"

Jag är en hantverkare med iaf lite vana, har jobbat i branschen i 30 år är Kyltekniker,VVS tekniker,licenssvetsare och har monterat över 1000 värmepumpar av 10 tals olika fabrikat i storlekarna 4kw - 350 kw. Den tidsåtgången som företaget stipulerade är FULLT RIMLIG.
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
Smillan1000 skrev:
hej Calore, nej det här tillvägagångssättet vid tvister är rekommendationen från konsumentverket.

vad jag ser här i tråden är det generellt många ”tyckare”, inkl dig. vilket såklart är positivt att folk har känslor. Men jag försöker hantera det här på ett juridiskt rätt sätt och uppskattar därför konstruktiva inlägg från folk som löst liknande situationer tidigare och har belägg för det dem skriver. Tack till dem.
Du försöker bara sno till dig lite pengar av hantverkaren, inget annat . Vilken värmepump var det? Hur långa ledningar, håltagning för VB matning och el ? Mm mm

Polarpumpen skriver 30000 och inget, absolut inget ingår i det, det skall vara ett rent byta av exakt samma maskin istortsett för att du inte skall få tillkommande kostnader
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte du förstår poängen. Om någon gör ett slarvigt avtal är det då rätt för motparten att utnyttja detta?
Eller kanske man kan säga att det lika gärna var verkstaden som gjorde ett slarvigt avtal och får skylla sig själv i exemplet ovan?
Eller är det bara för privatpersonen att lära sig en läxa?
Jag vill inte att någon av parterna ska göra en dålig affär, jag vill att både kunden och hantverkaren ska bli nöjda med affären, det är ju det jag skriver hela tiden, varförr är det så himla svårt att förstå?

För att båda ska bli nöjda så behöver man gå igenom hela projektet på ett rimligt sätt och se till att kunden inte glömt att informera hantverkaren, och hantvekaren tar upp alla sina frågeställningar med kunden. När hantverkaren fått all info denne behöver, så tar hantverkaren fram en offert till kunden. Är båda parter nöjda så blir det ett avtal, och leveransen kan båbörjas.

När leveransen är klar, och besiktad (på lite större jobb kan det vara en extern besiktningsman, men på mindre är det kunden själv). Sen fakturerar hantverkaren kunden, och kunden betalar. Då bör båda parter vara nöjda.

Det är vad jag önskar, jag vill INTE att parterna ska hamna i konflikt, men det kräver lämpliga förberedelser av BÅDA parter för att det ska bli en bra affär för båda parter.
 
C Calore skrev:
TS skrev att detta var uppdraget

"Jobbet: från början stod vår VVB i grovköket och dit kom även de ännu inte inkopplade matarrören som kom från redan installerade golvvärmeskåpet. Deras jobb var att koppla in en ny LVVP där innedelen är rakt under grovköket i källaren samt flytta ner VVB’n. De flyttade också vattenmätaren som var under VVB’n och kopplade på den bredvid LVVP’n i källaren där både inkommande vatten och avlopp är 1m bredvid. Jag har själv tagit in LVVP’n samt monterat utedelen inkl löst el/kommunikation på allt, från annat håll. De kapade också 7 golvvärmeslingor och skruvade fast dem i golvvärmefördelarskåpet samt trycktest med luft av slingorna. Hela VVB-flytten inkl ur/inkoppling tog ca 30min, golvvärmebiten borde rimligtvis ta 0,5-2h totalt om man gjort det förut.

kalaset slutade på 72.000kr. Ca hälften mtrl från Dahls och hälften deb.tid och servicebilar. Om jag förstått rätt kan man ex på polarpumpen.se beställa med installation för 30.000kr. Absolut det tillkom lite extrajobb som flytt av VVB’n och golvvärmeskåpsdetaljer, men ändå?"

Jag är en hantverkare med iaf lite vana, har jobbat i branschen i 30 år är Kyltekniker,VVS tekniker,licenssvetsare och har monterat över 1000 värmepumpar av 10 tals olika fabrikat i storlekarna 4kw - 350 kw. Den tidsåtgången som företaget stipulerade är FULLT RIMLIG.
Absolut. Fair enough. Det kan kosta 34 det kan kosta 50 timmar. Det är ju inte som att det är mil mellan dem... det är rimliga timmar.

Men TS frågade i sin tur en person också med vana,
varför ska han förkasta den tiden bara för att du säger den är fel?

och ska TS betala för "dubbeltiden" att åka och handla två personer tycker du? Om TS sedan ser det som att de släpat på arbetet eller nåt.. och valt att fråga en expert om vad det borde ta så har han rätt till det.
Jag tycker det inte är så kul att betala ens två-tre tusenlappar för mycket "bara-för-att" ....?
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Så, om jag tolkar dig rätt så är Rynkaby dyrare på vissa saker och grossisten på andra saker. Kanske jämnar det ut sig någorlunda i slutändan?

Då kanske argumentet "ni kan inte jämföra med Rynkaby eller elbutik för grossisten är dyrare" faller, särskilt för de som fakturerar 4 ggr materialet mot Rynkaby eller elbutik?

Nu är det inte dig jag kritiserar. Du är tydlig med dina priser och ger kunden en offert innan. Det är de som inte lämnar en offert innan och som sen drar till med märkliga timmar eller märkliga priser på materialet som är problemet.
hej, följande spelar ingen roll ur juridisk mening i mitt fall, men om någon är intresserad av att veta så kollade jag varje detalj, ner på skruvnivå vad materialet kostar mellan Dahls/det jag blivit fakturerad och nätet. Snabb googling på rsk och första sidan var nästan alltid rinkabyrör eller vvsobygg eller liknande. I snitt är Dahls 94% dyrare.

återigen, spelar ingen roll juridiskt sett men jag kan inte låta bli att känna att de tjänat rätt enkla pengar på att inte ge någon rabatt som ändå verkar vara praxis i branschen, de lät mig inte heller köpa något. Det här vet dem såklart om och har en tanke bakom, men det är just det här som iaf jag tycker blir fult. Sedan slänga på en timma här o en timma där, avrunda alltid uppåt och hoppas att ingen ifrågasätter. Det är enligt mig fel inställning och inte så jag behandlar mina kunder på mitt jobb. Men juridiskt sett verkar man kunna göra så och därför handlar det här enbart om tiden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Det är vad jag önskar, jag vill INTE att parterna ska hamna i konflikt, men det kräver lämpliga förberedelser av BÅDA parter för att det ska bli en bra affär för båda parter.
Ja båda parter måste vara med. Ibland blir det dock inte så, det blir missförstånd och då är enligt mig leverantören som oftast missat i tydlighet. När det gäller företag mot privatperson ännu mer så, även enligt lag (då de har ett informationsövertag).
Båda har ett ansvar, men när det blir fel så envisas du och några till med att kunden får skylla sig själv som inte skrev ett tydligt avtal eller frågade om priset. Jag och många med mig anser att leverantören istället är den som får skylla sig själv för att de inte skrev ett tydligt avtal och informerade om priset.

I det här fallet har ju TS till och med bett om att få hjälpa till men leverantören verkar inte ha gett den möjligheten. Det kan förvisso vara så att man inte anser att kunden ska få hjälpa till, men då får man rimligen tala om det också.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
C Calore skrev:
Du försöker bara sno till dig lite pengar av hantverkaren, inget annat .
Lägg av, det var ju hantverkaren som försökte sno pengar av en kund, tur att han inte lyckades.

Men du, du är brottslig på riktig, förtal heter det, är straffbart vettu.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 6 till
  • Laddar…
Smillan1000 skrev:
hej, följande spelar ingen roll ur juridisk mening i mitt fall, men om någon är intresserad av att veta så kollade jag varje detalj, ner på skruvnivå vad materialet kostar mellan Dahls/det jag blivit fakturerad och nätet. Snabb googling på rsk och första sidan var nästan alltid rinkabyrör eller vvsobygg eller liknande. I snitt är Dahls 94% dyrare.

återigen, spelar ingen roll juridiskt sett men jag kan inte låta bli att känna att de tjänat rätt enkla pengar på att inte ge någon rabatt som ändå verkar vara praxis i branschen, de lät mig inte heller köpa något. Det här vet dem såklart om och har en tanke bakom, men det är just det här som iaf jag tycker blir fult. Sedan slänga på en timma här o en timma där, avrunda alltid uppåt och hoppas att ingen ifrågasätter. Det är enligt mig fel inställning och inte så jag behandlar mina kunder på mitt jobb. Men juridiskt sett verkar man kunna göra så och därför handlar det här enbart om tiden.

I snitt kostar materialet det samma för installatören. Om du fick betala Dahls rek pris så ,, ja , det är dyrare och jag hade inte gjorts så. Jag brukar lägga på 15-20% på mitt pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.