L larka742 skrev:
Det tillhör inte diskussionen, HUR man hittat sin hantverkare. Jag har två rörmokare lokalt, har på mina småjobb varit nöjd. Men det är alltså läget, är den ena upptagen så får man snällt ta den andra. För ett jobb på runt 40h tror jag inte man ser värdet i att jaga externa hantverkare med runt 1h restid eller mer...

Och varför varför... ska det överhuvudtaget tillhöra diskussionen?
Varför ska man skuldbelägga kunden? "haha, du kolla inte referens skyll dig själv..." Såna lärdomar kan man ta själv.

Vi vet ju inte ens hur ts hittade företaget.... även bra företag kan ha bra hantverkare och dåliga.
De dåliga skall förstås tas om hand, så företaget vet om att de jobbar ineffektivt eller tar genvägar på andra sätt. Självklart!

Om jag rapportera in 40h men bara jobbat 30h, tagit långlunch men rapporterat arbete osv...
Skulle du som kund se mellan fingrarna på det för jag kan ju faktiskt "planerat", eller ringt samtal för att ordna upp en massa saker för kunden,eller... det kanske vore på sin plats att nån kollar upp min tidrapportering lite mer noga?

Dessa två hantverkare kanske är så här jämt, är ler&långhalm, måste jobba tillsammans, de tar alltid shopping tillsammans - så projekten alltid tar 10-20h för lång tid mot vad andra gör, .
En chef kanske är väldigt sur på dem nu för detta var inte första gången de tagit genvägar.

Men du skulle bara betalat och varit glad för att de kom hem till dig, och gjorde saker du inte klarar av???


Till slut, om TS frågat någon i branschen (= "expert") och den fått uppgifterna beskrivna, fått ställa motfrågor osv. Och den personen säger 2 +1 dag så är det ofantligt mycket mer värt en okritiskt IT-specialist som inte är byggbranschen....

Så hur motiverar du att det är "rimligt" - vad har du att bygga upp den självklara summan av 56h?
Det tillhör förutsättningarna att man alltid är noga i sin rekrytering av hantverkare, eller alla andra man vill anlita eller anställa för något jobb. Så fungerar hela arbetsmarknaden är man fullkomligt naiv eller totalt okunnig så blir det lätt problem, i synnerhet om man har orealistiska förväntningar.

Det är samma sak i min bransch, de stora kunder jag har jobbat med har lång erfarenhet att anlita konsulter, och har realistiska förväntningar på vad man kan åstadkomma. Ovana beställare är en mardröm att jobba med, för de ställer helt orimliga krav, och kräver att man ska redovisa varenda minut man jobbar.

Såna kunder avstår jag. Jag tackar nej till såna uppdrag över huvud taget. För det blir bara strul. De vana beställarna funkar det däremot jättebra med och jag får bättre betalt av dem och de blir nöjda. Det finns inte pengar nog i världen för att jag skulla jobba med ovana beställare. Men man måste väl råka ut för såna kunder innan man inser det, antar jag.

Som jag beskrivit tidigare så har jag flera bekanta som är hantverkare och vi har inte bara supit skallen i bitar utan vi har diskuterat hantverkarnas jobb ganska mycket. Så jag har diskuterat rimliga arbetstider och uppskattningar.

jag har i mitt eget arbete arbetat mycket med just estimat av komplexa system och har full förståelse för att det är svårt att uppskatta tidsåtgång. i Min bransch så är det ju aldrig någon som gjort exakt samma jobb tidigare, det är ju utveckling. En hantverkare kan inte heller veta i förväg hur lång tid allt arbete kommer ta. Det är bara när man har gjort en arbetsuppgift med mycket snalika förusättningar flera gånger tidigare, som det blir lite enklare och mer träffsäkert med estimat.
 
L larka742 skrev:
"missunnar hantverkare att tjäna pengar på sitt jobb, och vill att dem ska riskera sitt företags ekonomi "

"tydligt att vissa skulle vara fullkomliga tyranner som arbetsgivare,
där de ställer helt omänskliga krav på hantverkarna"


"Det känns läskigt att läsa om dessa personers skamliga attityder mot hantverkare"


"gnäller ohämmat på hantverkarna här i forumet har väl inget bättre för sig"


förstår inte vad som är rimliga arbetsvillkor/arbetsmiljö.
Allmänt ganska sviniga människor med andra ord.
.



men alltså, jag har bara 20 år som systemutvecklare... jag tidrapporterar, är noga med att värdera min tid helt och hållet efter när jag jobbar med den ena eller andra kunden. Jag kan självklart lägga tid utanför datorn, analysera göra design osv. Sedan självklart tid på telefon.

Men jag skulle aldrig tex lägga tid som dessa hantverkare. TVÅ personer för att handla, TRE gånger.
Skitsamma om jag har råd att lägga ut pengar för 6h extra.
Många har det INTE! Grattis till dig som kan betala, och vara glad - jämt.


Jag skulle ifrågasätta deras sätt att jobba.
Samtliga mina chefer skulle ifrågasatt ett sådant beteende om det handlat om mig.
"varför åkte ni två" skulle de frågat mig och min kollega om vi hade gjort det så här, när en av oss hade klarat av själv.

Men jag är ett svin som ifrågasätter ett sådant beteende?
Jag förstår faktiskt inte. Varför?

Det här handlar INTE om att de ska få tjäna pengar eller inte.

Varför tycker du att deras agerande är helt ok?
Jasså det var intressant att du också är systemutvecklare!

Då känner du kanske till begreppet "parprogrammering" och vad det är för fördelar med det?

För den oinvigde i detta forum så betyder "parprogrammering" att man sätter två systemutvecklare vid en dator, så den ena är "Driver" och den andre är "Navigator", men båda sitter alltså vid en dator och det är bara den som är "Driver" som skriver något på tangentbordet, den andra sitter bredvid och "Navigerar", d.v.s. "tänker, granskar analyserar och kommer med synpunkter och kommentarer, samt att båda pratar med varandra. Resultatet blir att teamet jobbar mer effektivt än om båda hade var sin dator och satt vid varsin arbetsplats och jobbade var för sig.

Man brukar beskriva det som att "1+1=3" för att illustrera vad man menar.

Detta är ett fenomen som i början var svårt för chefer att acceptera, för de räknade bara huvuden som satt vid en dator och trodde i sin enfald att produktiviteten skulle sjunka. men några chefer undersökte fakta och lät några team jobba på det sättet och häpnade över vilken produktivitetsförbättring det blev. Nu är detta en etablerad arbetsmetod.

Anledningen var delvis för att varje utvecklare som sitter ensam, tappar fokus, p.g.a. att det är tröttsamt att vara fokuserad hela tiden. Men om man har en annan person som sitter bredvid så kan man peppa varandra att vara mer aktiva och driva varandra framåt under nedgångsperioder i effektiviteten.

Jag föreställer mig att denna etablerade metod även fungerar ungefär snarlikt för vissa andra yrkesgrupper, exempelvis hantverkare. Har man en kollega att jobba ihop med så tycker många det är "roligare" att jobba och man blir automatiskt effektivare (utan att anstränga sig mer). Att arbetssättet med parjobb fungerar är bevisat i ett flertal forskningsstudier. Vi diskuterade detta en del när jag gick på Universitetet. Och det diskuteras flitigt i min bransch även i vardagliga konversationer.

Man använder detta arbetssätt i fler yrkesgrupper, som Poliser, socialarbetare, Stridspiloter har ju sin "rote" som åker bakom och skyddar den som attackerar. Man har ju även i vissa butiker en önskan att slippa ha ensamarbete för man tappar lätt fokus, och det behövs en vid kassan och en som går runt och fyller på varor i butiken. Det är ingen slump att det fungerar så bra med just parjobb.

Men detta kände du väl redan till hoppas jag?
 
Redigerat:
connywesth connywesth skrev:
Det tillhör förutsättningarna att man alltid är noga i sin rekrytering av hantverkare, eller alla andra man vill anlita eller anställa för något jobb. Så fungerar hela arbetsmarknaden är man fullkomligt naiv eller totalt okunnig så blir det lätt problem, i synnerhet om man har orealistiska förväntningar.

Det är samma sak i min bransch, de stora kunder jag har jobbat med har lång erfarenhet att anlita konsulter, och har realistiska förväntningar på vad man kan åstadkomma. Ovana beställare är en mardröm att jobba med, för de ställer helt orimliga krav, och kräver att man ska redovisa varenda minut man jobbar.

Såna kunder avstår jag. Jag tackar nej till såna uppdrag över huvud taget. För det blir bara strul. De vana beställarna funkar det däremot jättebra med och jag får bättre betalt av dem och de blir nöjda. Det finns inte pengar nog i världen för att jag skulla jobba med ovana beställare. Men man måste väl råka ut för såna kunder innan man inser det, antar jag.

Som jag beskrivit tidigare så har jag flera bekanta som är hantverkare och vi har inte bara supit skallen i bitar utan vi har diskuterat hantverkarnas jobb ganska mycket. Så jag har diskuterat rimliga arbetstider och uppskattningar.

jag har i mitt eget arbete arbetat mycket med just estimat av komplexa system och har full förståelse för att det är svårt att uppskatta tidsåtgång. i Min bransch så är det ju aldrig någon som gjort exakt samma jobb tidigare, det är ju utveckling. En hantverkare kan inte heller veta i förväg hur lång tid allt arbete kommer ta. Det är bara när man har gjort en arbetsuppgift med mycket snalika förusättningar flera gånger tidigare, som det blir lite enklare och mer träffsäkert med estimat.
Du går liksom halva vägen... ;)

Du säger implicit för att undvika skitföretag så skall man ta referenser, göra en offert och få en tydligt beskrivning.
Så detta är ett skitföretag som hade kunna undvikits OM Ts tagit på mer.

Dessa hantverkare har alltså gjort fel, men det vill du verkligen inte säga. På nåt sätt alls.
Alla ska bara betala och vara nöjda, har man inte fått offert och saker skriftligt - hur litet det än är, så förtjänar man att förlora några tusenlappar?
Eller hur tänker du egentligen?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Jasså det var intressant att du också är systemutvecklare!

Då känner du kanske till begreppet "parprogrammering" och vad det är för fördelar med det?
hehe, det var jag som tog upp det i tråden. Jo jag vet, men enligt min uppfattning så är det för litet för att kunna hinna ge några större fördelar. Finns inte komplexiteten för att kollegan ska upptäcka fel och tjäna in saker så....
Det här är nog enkelt för att EN ska klara av det utan misstag eller så.

Finns nog inte uppgifter så det räcker i fyra dagar, tex en stor risk att en blir stående för att den andra måste göra klart sina saker - innan båda kan gå vidare. Så ev vinster tappas rätt snabbt. Totalt nog negativt är min uppfattning.
 
L larka742 skrev:
Du går liksom halva vägen... ;)

Du säger implicit för att undvika skitföretag så skall man ta referenser, göra en offert och få en tydligt beskrivning.
Så detta är ett skitföretag som hade kunna undvikits OM Ts tagit på mer.

Dessa hantverkare har alltså gjort fel, men det vill du verkligen inte säga. På nåt sätt alls.
Alla ska bara betala och vara nöjda, har man inte fått offert och saker skriftligt - hur litet det än är, så förtjänar man att förlora några tusenlappar?
Eller hur tänker du egentligen?
Nej, jag sa inte att man får skylla sig själv, Jag skrev att för att undvika att bli missnöjd så måste man göra sin hemläxa. Man måste även ha realistiska förväntningar och jag har även skrivit att 56 arbetstimmar (att dela på 2 personer) inte är orimligt. Men det bygger jag på vad andra skribenter här i tråden skrivit som är yrkesverksamma professionella hantverkare har skrivit att det är fullt rimligt. Jag har även tittat på den omständigheten att det inte var ett helt superenkelt standardjobb utan "komplikationer" tillstötte under arbetets gång, som hantverkarna måste lösa för att komma vidare.

Om det normalt hade tagit 40 timmar men p.g.a. av komplikationerna så tog det 56 timmar så är det inte orimligt. Men det är återigen INTE jag, utan professionella hantverkare här i tråden som ansåg att det inte ar helt orimligt. Men eftersom TS inte hade kollat vad det skulle kosta i förväg, eller begärt fastpris och skrivit avtal, så är ju uppdraget på löpande räkning, och då blir det oerhört svårt att avgöra i efterhand för utomstående om det var orimligt med 56 timmar. Man måste ju även tänka på att hantverkarna har rätt att få betalt för sitt jobb.

Men som jag skrivit minst hundra gånger känns det som, så är det viktigt att man som kund, alltid kollar referenser, begär skriftlig offert (kanske med fastpris) och att man är noga med att skriva avtal. Hade man gjort det så hade denna diskussion aldrig existerat.Det är väl ca 440 inlägg i denna tråd nu.
 
L larka742 skrev:
Men herregud - oj du har rätt - jag hade ingen aning att det var så mycket jobb att installera en helt vanligt värmepump.

För självklart ska vi ta höjd för att dessa hantverkare behövde planera, ringa en massa samtal och allt detta material... som inte fanns, och de behövde ringa och åka runt och handla.
MASSOR av arbetsuppgifter som jag inte hade en aning om.

Verkligen vilken otroligt insats de har gjort, fantastiskt.
Och de klarade av det, på bara två personer!

Den där läckagesprayen, den väger ju runt 100kg med - eller hur? Tunga saker de måste hantera dessa hantverkare, så de var ju tvungna att åka iväg två stycken.

Det finns så många otacksamma kunder som inte har en aning vilket jäkla jobb det är att hantera dessa otacksamma kunder.
enkelt ?
Berätta för mig , beskrivna ord så där enkelt
Så till och med en röris förstår
Vilka förarbeten som krävs
För att jag ska kunna leverera en
Faktisk fungerande anläggning åt dig som kund .anpassat efter ditt hus och dina ställda
Hygienkrav .
Tunga jobb !
Ja det är det . Det står tex en gammal Albin panna i ditt pannrum ! Den lille grisen väger
+ 400 kg och ska lyftas ut på 2 man
Utan att skada din fastighet.

på grund av alla sjuka lyft man gjort i yngre dar
Så går det inte längre . Det går 1 gång men sen är det naprapathen som gäller 2-3 g i veckan i en månad
Det är vvsarens ålderdom .

det vi lärt oss är att vi måste tillåtas få ta hjälp
Vid in och uttag av pannor och värmepump
Men det kostar ! Och vem ska betala?
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Ungefär... lite lagom tillspetsat ;)

... förstår inte dessa personer som går på krogen och stöter på våld - jag har aldrig råkat ut för något, aldrig några problem. Jag uppskattar den höga musiken, glada stämningen och alla är så glada.
Men jag är ju bara trevlig och glad, aldrig prutat inte eller bettet mig oförskämt mot dörrvakter.

Skulle någon börja bli irriterad på mig, så går jag fram och frågar vad saken gäller, och det blir aldrig några problem.

Man måste ta lite eget ansvar. Det är upp till en själv att faktiskt prata med den som blivit arg på dig.
Du kan ju inte bara stå där och vänta på att ta emot stryk. Prata med personen. För det skulle jag gjort.
Och jag har inga problem, kommer gå på krogen igen!
L larka742 skrev:
Ungefär... lite lagom tillspetsat ;)

... förstår inte dessa personer som går på krogen och stöter på våld - jag har aldrig råkat ut för något, aldrig några problem. Jag uppskattar den höga musiken, glada stämningen och alla är så glada.
Men jag är ju bara trevlig och glad, aldrig prutat inte eller bettet mig oförskämt mot dörrvakter.

Skulle någon börja bli irriterad på mig, så går jag fram och frågar vad saken gäller, och det blir aldrig några problem.

Man måste ta lite eget ansvar. Det är upp till en själv att faktiskt prata med den som blivit arg på dig.
Du kan ju inte bara stå där och vänta på att ta emot stryk. Prata med personen. För det skulle jag gjort.
Och jag har inga problem, kommer gå på krogen igen!
Nej, så har jag aldrig menat i något av det jag skrivit, det var ungefär lika nyanserat och finkänsligt som att placera en galen elefant i en glasbutik....
 
Utan att ha orkat läsa majoriteten av alla inlägg sista dagarna, så är detta en intressant tråd men som nu bör av.
Det finns många här inne som tror en massa hit och dit om hantverkare.
Vissa påståenden stämmer säkert på en del hantverkare, medan andra är påståenden är rena påhopp på hela yrkeskåren som arbetar som hantverkare.
Sammanfattningsvis:
  • Det finns privatkunder som är rena mardrömmen....De sitter och klockar för att se att det inte ska debiteras mer än vad som arbetats....Tips till er....Gör det själv i stället eller ta fastpris (Som för övrigt alltid brukar bli dyrare hos seriösa hantverkare)
  • Materialdiskussionen.....Jämför inte med Jula och Bauhaus...Ta de "riktiga" grossisterna som har hela utbudet inom en dag. Där skiljer det sig en hel del i vad hantverkaren har för rabattsats på återförsäljarens grundpriser. En hantverkare kan ju inte leta material på lågpriskedjor. Sen ska ju hantverkaren stå med garanti på materialet.
  • Val av hantverkare.....Det ska väl inte vara så svårt att kolla runt lite och få tips om hantverkare...En seriös hantverkare har en yrkesstolthet och ett rykte att leva upp till och kommer därmed göra ett så bra jobb hen kan. Men gratis till er som är de jobbiga typerna kommer det aldrig att bli hur mycket ni än kommer gnälla.
  • Förutsättningarna....är det dåliga förutsättningar för jobbet, så kan det ta längre tid....Tex....Ska man byta golv och kunden lagt in nuvarande golv på undermåligt underlag, Ja då tar det längre tid att lägga golvet.... Eller...Ska en elektriker sätta upp nya armaturer i ett gipstak utan nåt att dra i...Ja då tar det längre tid......Ja ni fattar:)
  • Slutsats....Ni som gnäller är antingen inte i närheten av att förstå vad en hantverkare gör. Googla fram priser är ni bra på verkar det som....Forsätt googla hur arbetet görs och gör det själv i stället
Nu är klockan 7 och min arbetsdag börjar där min kund kommer få min tid resten av dagen eftersom både jag och min firma är måna om vårt rykte och vill värna om våra underbara kunder
 
  • Gilla
MarcusE1993 och 4 till
  • Laddar…
J jhnh skrev:
Utan att ha orkat läsa majoriteten av alla inlägg sista dagarna, så är detta en intressant tråd men som nu bör av.
Det finns många här inne som tror en massa hit och dit om hantverkare.
Vissa påståenden stämmer säkert på en del hantverkare, medan andra är påståenden är rena påhopp på hela yrkeskåren som arbetar som hantverkare.
Sammanfattningsvis:
  • Det finns privatkunder som är rena mardrömmen....De sitter och klockar för att se att det inte ska debiteras mer än vad som arbetats....Tips till er....Gör det själv i stället eller ta fastpris (Som för övrigt alltid brukar bli dyrare hos seriösa hantverkare)
  • Materialdiskussionen.....Jämför inte med Jula och Bauhaus...Ta de "riktiga" grossisterna som har hela utbudet inom en dag. Där skiljer det sig en hel del i vad hantverkaren har för rabattsats på återförsäljarens grundpriser. En hantverkare kan ju inte leta material på lågpriskedjor. Sen ska ju hantverkaren stå med garanti på materialet.
  • Val av hantverkare.....Det ska väl inte vara så svårt att kolla runt lite och få tips om hantverkare...En seriös hantverkare har en yrkesstolthet och ett rykte att leva upp till och kommer därmed göra ett så bra jobb hen kan. Men gratis till er som är de jobbiga typerna kommer det aldrig att bli hur mycket ni än kommer gnälla.
  • Förutsättningarna....är det dåliga förutsättningar för jobbet, så kan det ta längre tid....Tex....Ska man byta golv och kunden lagt in nuvarande golv på undermåligt underlag, Ja då tar det längre tid att lägga golvet.... Eller...Ska en elektriker sätta upp nya armaturer i ett gipstak utan nåt att dra i...Ja då tar det längre tid......Ja ni fattar:)
  • Slutsats....Ni som gnäller är antingen inte i närheten av att förstå vad en hantverkare gör. Googla fram priser är ni bra på verkar det som....Forsätt googla hur arbetet görs och gör det själv i stället
Nu är klockan 7 och min arbetsdag börjar där min kund kommer få min tid resten av dagen eftersom både jag och min firma är måna om vårt rykte och vill värna om våra underbara kunder

Klockan var 7.15 när du postade inlägget, fakturerar du kunden för 15 minuters förberedande arbete eller blir det en hel timma?
 
  • Haha
  • Gilla
Benzon och 3 till
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
enkelt ?
Berätta för mig , beskrivna ord så där enkelt
Så till och med en röris förstår
Vilka förarbeten som krävs
För att jag ska kunna leverera en
Faktisk fungerande anläggning åt dig som kund .anpassat efter ditt hus och dina ställda
Hygienkrav .
Tunga jobb !
Ja det är det . Det står tex en gammal Albin panna i ditt pannrum ! Den lille grisen väger
+ 400 kg och ska lyftas ut på 2 man
Utan att skada din fastighet.

på grund av alla sjuka lyft man gjort i yngre dar
Så går det inte längre . Det går 1 gång men sen är det naprapathen som gäller 2-3 g i veckan i en månad
Det är vvsarens ålderdom .

det vi lärt oss är att vi måste tillåtas få ta hjälp
Vid in och uttag av pannor och värmepump
Men det kostar ! Och vem ska betala?
Enkelt är relativt. OM vi kunder är så okunniga varför är det så tydligt att alla här pekar på att kunde ska se till att det blir en offert, att de ska sträva efter ett avtal - om "vi" nu kan så lite - borde inte ni som hantverkare se till att det blir ett avtal osv?


Men är det här TS beställt så komplicerat för dig så att du måste prata med kollegor, beställa delar, sitta på ett kontor och planera din lösning, och sen också jaga efter speciella delar som är slutsålda.

Det sådant jag funderade över, i ett svar till Connywesth (som inte är hantverkare ), han ansåg att man skulle se det som hantverkare gjorde sådana saker med utanför kundens hem, och då menade han väl att man skulle det som att man gjorde det i sådana här kunduppdrag med.

I min värld är det ett ganska okomplicerat uppdrag, inget jag klarar av och det har säkert sina svårigheter men liksom inte "svårt" för er... eller? Gör samtal&planering etc för detta? Och nu pratar jag inte om att man tänker genom material, ordnar faktura - utan verkligen sitter planerar/ringer etc i timtal.

Tungt. Jag det förstår, självklart förstår jag behovet när det verkligen behövs. TS sa ju det var ok när de flyttade på beredaren.
Finns det andra tunga lyft som du ser det i detta uppdrag?
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Connywesth har helt rätt. Det är även så att inga pannrum är exakt lika och varje installation av en värmepump tar olika lång tid.
Om man skulle var 2 man, så får det egentligen bars fortare om man har plats att jobba rationellt. Då kan tex en man koppla värme o VV och den andre dra KB eller mätning från utedel.

Jag har även arbetat hos kunder som TS som klockar varenda minut, den mest nitiska var en slottsherre som inte släppte in oss utan att kunna starta klockan. Han fick en mängd speciallösningar på problem som andra innan mig gått bet på, det gav han inte 5 öre för utan han gnällde likt TS om tidsåtgången. Han hörde av sig igen för ett par månader sedan med andra problem och då var det bara att säga - nej tack, du får ingen mer hjälp.

Det är mkt mer komplext att få en värmepump att fungera väl i ett system är de flesta tror. Kunden vet inget om kylteknik och ser bara tillverkarnas fina reklam som säger att maskinen anpassar sig perfekt efter huset. Detts stämmer inte alls utan det krävs i allra flesta fall VVS tekniska speciallösningar för att anpassa systemet så den nya maskinen får korrekta förutsättningar.
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Enkelt är relativt. OM vi kunder är så okunniga varför är det så tydligt att alla här pekar på att kunde ska se till att det blir en offert, att de ska sträva efter ett avtal - om "vi" nu kan så lite - borde inte ni som hantverkare se till att det blir ett avtal osv?




Men är det här TS beställt så komplicerat för dig så att du måste prata med kollegor, beställa delar, sitta på ett kontor och planera din lösning, och sen också jaga efter speciella delar som är slutsålda.

Det sådant jag funderade över, i ett svar till Connywesth (som inte är hantverkare ), han ansåg att man skulle se det som hantverkare gjorde sådana saker med utanför kundens hem, och då menade han väl att man skulle det som att man gjorde det i sådana här kunduppdrag med.

I min värld är det ett ganska okomplicerat uppdrag, inget jag klarar av och det har säkert sina svårigheter men liksom inte "svårt" för er... eller? Gör samtal&planering etc för detta? Och nu pratar jag inte om att man tänker genom material, ordnar faktura - utan verkligen sitter planerar/ringer etc i timtal.

Tungt. Jag det förstår, självklart förstår jag behovet när det verkligen behövs. TS sa ju det var ok när de flyttade på beredaren.
Finns det andra tunga lyft som du ser det i detta uppdrag?
jag ser inget svar i vilka kunskaper som krävs
För att möjliggöra en fullt fungerande
Värmepumps installation hos dig ?
Vill du försöka igen ?
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
C Calore skrev:
Connywesth har helt rätt. Det är även så att inga pannrum är exakt lika och varje installation av en värmepump tar olika lång tid.
Om man skulle var 2 man, så får det egentligen bars fortare om man har plats att jobba rationellt. Då kan tex en man koppla värme o VV och den andre dra KB eller mätning från utedel.

Jag har även arbetat hos kunder som TS som klockar varenda minut, den mest nitiska var en slottsherre som inte släppte in oss utan att kunna starta klockan. Han fick en mängd speciallösningar på problem som andra innan mig gått bet på, det gav han inte 5 öre för utan han gnällde likt TS om tidsåtgången. Han hörde av sig igen för ett par månader sedan med andra problem och då var det bara att säga - nej tack, du får ingen mer hjälp.

Det är mkt mer komplext att få en värmepump att fungera väl i ett system är de flesta tror. Kunden vet inget om kylteknik och ser bara tillverkarnas fina reklam som säger att maskinen anpassar sig perfekt efter huset. Detts stämmer inte alls utan det krävs i allra flesta fall VVS tekniska speciallösningar för att anpassa systemet så den nya maskinen får korrekta förutsättningar.

Det du säger är att branschen trots alla år och miljoner installationer inte lyckats ta fram standardlösningar eller kommunicera de påstådda problemen med tillverkarna.
På vilket sätt manar detta till förtroende?
 
H Huzzbutt skrev:
Det du säger är att branschen trots alla år och miljoner installationer inte lyckats ta fram standardlösningar eller kommunicera de påstådda problemen med tillverkarna.
På vilket sätt manar detta till förtroende?
Kompressorn måste ha ett flöde. Och en värmepump klarar INTE av att ändra storlek på rör i ett hus eller det inställda kvs värdet i radiatorventilen, ganska elementärt faktiskt. Om du sedan inte har förtroende för värmepumpar, köp en elpatron eller ved, dessa kräver inte flöden som kompressorer.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Som kund måste man ju be om att få en offert av bilmekanikern, det begär jag alltid, oavsett hur litet jobb det är frågan om. Vill bilmekanikern ha 600 kr för att byta ett blinkljus, så betalar jag det. Men jag frågar alltid först och ber om en skriftlig offert. Det funkar om offerten levereras på en postitlapp, det är skriftligt i alla fall.
Och nästa gång du lämnar bilen i ett annat ärende så ringer mekanikern upp dig och säger "du, nu är blinkernsen vänster bak också trasig (du bytte höger bak innan), ska jag byta. Du sitter lite stressad och glömmer att be om en skriftlig offert, men tackar ja. När du hämtar bilen så upptäcker du att man tagit betalt för 1 timme och 15 minuter för att byta lampan och lampan i sig kostar 500 kr. Eftersom du själv glömt att fråga så accepterar du såklart och betalar med glädje 3000 kronor för bytet. Om du hade frågat så hade du fått förklaringen på materialet "Vi har en hittepåprislista för de som glömmer att fråga". Jaha, ja då förstår jag, men varför tog det 1h15min att byta lampa, till en kostnad av 2500 nu då?. "Jo du förstår, när jag skulle hämta lampan på lagret så ropade de att Benke fyllde år och bjöd på tårta. Jag satte mig och käkade tårta och drack kaffe och snackade skit en timme. Jag måste ju fakturera 8h om dagen och eftersom jag var på väg att hämta din lampa så är det du som får betala tiden".

connywesth connywesth skrev:
För byggtjänster är det mer komplext så byggaren behöver mer tid att undersöka förutsättningarna. Är man just som kund så betalar man byggaren för att göra sin undersökning. Det förekommer när det gäller större byggprojekt.
Sen finns det också mindre projekt som att byta en droppande kulventil, eller sätta upp ett extra vägguttag. Då blir overheadtiden att först kolla på jobbet, sen åka tillbaks till firman och skriva ihop en offert och leverera den till kunden, rätt absurd. Glöm inte att många gånger så får montören på plats inte ge ett pris. Hen vet kanske att företaget köper vägguttaget för 70 kr, men har ingen aning om ifall företaget ska sälja det för 100 kr eller 500 kr.

connywesth connywesth skrev:
Så var det också när jag jobbade som systemutvecklare hos ett större företag, då fick kunderna betala för det offertarbete vi gjorde. Med fullt konsultarvode, och det var enligt ingånget avtal. Det var INTE offerter för fastprisavtal utan för löpande räkning, men beställaren ville ha en grov uppskattning så de kunde lägga upp en rimlig budget för systemet.
Så kan det vara ibland, men långt ifrån alltid. Får du betalt för tiden du lägger ner på en offentlig upphandling?
 
  • Gilla
  • Haha
VärhultsVargen och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.