M mxjolle skrev:
Ladda ner mjukvaran på datorn först. Du får alla instruktioner i den med tillhörande film/bilder.

Jag uppgraderade min igår :D;)
Vågar man med Mac, läste att någon hade haft strul?
 
maanson maanson skrev:
sileno+ 1600 smart
Du kan uppdatera via appen.
 
maanson maanson skrev:
Vågar man med Mac, läste att någon hade haft strul?
Det är mer än jag vet. Källa?
Jag körde uppgraderingen med windowsdator till min smart sileno life.
 
Behöver maanson ens uppdatera via kabel? Den gamla modellen verkar inte få CorridorCut.
 
Om en uppgradering instruerar en till att uppdatera via kabel så hade jag iaf kört på det. Kabel är trots allt kabel och minst risk för bekymmer.

Sen är jag inte så påläst om det går/inte går att uppdatera via app men i vilket fall som helst skulle det innebära någon slags trådlös överföring till klipparen.
 
M mxjolle skrev:
Om en uppgradering instruerar en till att uppdatera via kabel så hade jag iaf kört på det. Kabel är trots allt kabel och minst risk för bekymmer.

Sen är jag inte så påläst om det går/inte går att uppdatera via app men i vilket fall som helst skulle det innebära någon slags trådlös överföring till klipparen.
Någon instruktion om att uppdatera via kabel har då inte jag fått, bortsett från dig. Dock har jag heller inte fått in CorridorCut så jag är intresserad av att prova.
Att uppdateringen sker trådlöst spelar ingen roll, den överför hela filen innan någon uppdatering sker. Skulle något hända med överföringen så får man bara börja om. Jag har gjort det flera gånger, senast den här gången när jag uppdaterade för några dagar sen.
 
G golfgreen skrev:
Du kan uppdatera via appen.
Inte klipparen?
 
maanson maanson skrev:
Inte klipparen?
Jo, åtminstone går det på Life-modellerna som har smart.
 
G golfgreen skrev:
Någon instruktion om att uppdatera via kabel har då inte jag fått, bortsett från dig. Dock har jag heller inte fått in CorridorCut så jag är intresserad av att prova.
Att uppdateringen sker trådlöst spelar ingen roll, den överför hela filen innan någon uppdatering sker. Skulle något hända med överföringen så får man bara börja om. Jag har gjort det flera gånger, senast den här gången när jag uppdaterade för några dagar sen.
Jag har varken klippare, app eller gateway igång ännu utan snappade bara upp infon här.

Softwareuppdatering - GARDENA
https://www.gardena.com/se/support/robotic-mower-support-center/software-update/

Texten hintar om att en kabel bör användas och sen i guiden, dvs mjukvaran som laddas ner, installeras och körs på din dator som finns på ovanstående länk så används kabeln.

Sen finns det säkert fler sätt men jag följde bara guiden
 
G golfgreen skrev:
Jo, åtminstone går det på Life-modellerna som har smart.
Ok
 
G golfgreen skrev:
Jo, åtminstone går det på Life-modellerna som har smart.
När jag startade upp klipparen för första gången (fredags) efter köpet så blev jag ombedd att göra uppdatering av mjukvaran i appen. Tror inte det rörde klipparen dock, den var ute och klippte medans installation skedde.
 
Det är RADIO mjukvaran som uppdateras via appen. Jag uppdaterade i förmiddags RADIO via Gardena Smart Appen & resten av mjukvaran via "GARDENARoboticMowerUpgrade.msi" programvaran.
 
  • Gilla
maanson och 2 till
  • Laddar…
F frav skrev:
Det är RADIO mjukvaran som uppdateras via appen. Jag uppdaterade i förmiddags RADIO via Gardena Smart Appen & resten av mjukvaran via "GARDENARoboticMowerUpgrade.msi" programvaran.
Korrekt, men sjukt opedagogiskt då appen säger att den uppdaterar firmware på klipparen. Hela uppdateringsförfarandet är så dumt att jag blir lite rädd...
 
Jag vill inte misstro er, men som jaqob säger så är det ju så dumt så att det är svårt att tro på. Jag ska själv ge mig på att uppdatera min ena klippare med kabel och den andra utan för att verkligen få svart på vitt vad som skiljer.
 
G golfgreen skrev:
Jag vill inte misstro er, men som jaqob säger så är det ju så dumt så att det är svårt att tro på. Jag ska själv ge mig på att uppdatera min ena klippare med kabel och den andra utan för att verkligen få svart på vitt vad som skiljer.
Enkelt att se att det är såhär nu då det har kommit ett par nya funktioner som syns i menysystemet på klipparen efter att man uppdaterat, FrostSensor och CorridorCut. Uppdaterar man via appen så syns inte dessa, men de dyker upp om man sen uppgraderar via USB. Och för att göra det ännu dummare så kommer de nya funktionerna inte synas i appen förrän man tagit bort klipparen och sen lagt till den igen. Krävs inte särskilt mycket kunskap om mjukvaruuppgraderingar för att inse att detta är mycket märkligt, men Gardena verkar tyvärr inte riktigt förstå när man påpekar det för dem.

Ytterligare en detalj som tyder på att de inte har full koll är att datorn man uppgraderar ifrån laddar hem mjukvaran under tiden man uppgraderar, istället för att först ladda hem och sedan uppgradera, vilket gör att man kan få rejäla problem om ens internetuppkoppling går ner under uppgraderingen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.