E etompau skrev:
Är det något som gått kapitalt fel så kan man behöva efterjustera, annars inte. Gör installationen så noggrant som möjligt så blir det bra. Efter några månader har beg.kabeln ätit sig ner i gräsmattan.

På en del klippare går det via menyn ändra hur mycket klipparen ska köra över beg.kabeln.
Tack för svar!
 
Planering fortskrider ...

I manual kan man läsa om 3 avstånd för begränsningskabel.
1. Vägg, mur: 35cm
2. Rabatt, dike: 30cm
3. Plattgång (eller liknande): 10cm (från plattan)

Om man nu vill göra som på bifogad bild kan man ju tolka som att det finns 2 alternativ.
A: Tolka det som en rabatt/dike och köra 30 cm. Då blir det enligt manual 15 cm oklippt och med 13cm sten alltså 2 cm oklippt gräs.
B: Tolka det som plattgång/liknande och köra 10cm. Inget oklippt MEN, är inte risken att hjulen trillar över kanten? Någon smärtgräns borde det ju finnas på bredden på kantstenen. 1 cm bred kantsten hade ju knappast funkat.
 
  • Schematisk bild som visar avstånd för begränsningskabel vid gräsmatta, stenkant och rabatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Sten-Sture skrev:
Planering fortskrider ...

I manual kan man läsa om 3 avstånd för begränsningskabel.
1. Vägg, mur: 35cm
2. Rabatt, dike: 30cm
3. Plattgång (eller liknande): 10cm (från plattan)

Om man nu vill göra som på bifogad bild kan man ju tolka som att det finns 2 alternativ.
A: Tolka det som en rabatt dike och köra 30 cm. Då blir det enligt manual 15 cm oklippt och med 13cm sten alltså 2 cm oklippt gräs.
B: Tolka det som plattgång/liknande och köra 10cm. Inget oklippt MEN, är inte risken att hjulen trillar över kanten? Någon smärtgräns borde det ju finnas på bredden på kantstenen. 1 cm bred kantsten hade ju knappast funkat.
Du kan välja hur långt över begränsningskabeln den skall köra, jag gjorde missen och la den väldigt nära kantsten med en rabatt på andra sidan till att börja med, flyttade sen in kabeln en bit och finlirade med hur mycket den skulle köra över slingan istället.

Bättre att ha lite oklippt till att börja med och justera den än att behöva hämta den i slänten/rabatten var och varannan dag :)
 
  • Gilla
Mi La och 1 till
  • Laddar…
Med 13 cm breda plattor tycker jag att du borde kunna matcha så att du får klippt ända mot kanten. Är det bara där det är känsligt går det som sagt att reglera hur mycket klipparen kör över kabeln, men finns det flera ställen man måste vara noga på hjälper ju inte det, för klipparen går ju över kabeln lika mycket överallt. Då får man pilla med avståndet kabeln ligger på istället.
 
  • Gilla
Sten-Sture och 1 till
  • Laddar…
S Sten-Sture skrev:
Laddar fortfarande för installationen ((har lite toppdress och annat fix kvar).

Många tipsar om att man får trimma in avstånden för begränsningskabeln efter hand. Fattar dock inte hur man ska göra det. Känns väldigt definitivt när man väl spikat ner kabeln, klippt och kopplat.
Följer du bara instruktionerna och använder ”linjalen” som följer med i kartongen så blir det så gott som bra direkt, jag hade själv aldrig gjort det innan men gjorde som där står i manualen och har aldrig behövt justera slingan. Perfekt direkt.

Är du osäker så spika fast slingan där den ska vara och provkör några veckor, är du nöjd och inga problem kommit så gräv ner den där den ligger (y)
 
  • Gilla
Sten-Sture
  • Laddar…
Sådär, då har ca 230m begränsningskabel körts ner i mattan med hjälp av egenkonstruerad anordning med morakniv.

Vad är rekommendationen för 60m guidekabel då jag vill få ner den djupare? Kantskärare? Eller spade/skyffel som jag redan har? Sen kan jag ju iofs hyra maskin men det är ett meck i sig plus att kabeln verkar bli rätt så spänd, vad jag läst.
 
Kantspade och sliten maskrosplockare, sån där pinne med v-format jack i spetsen.
Maskrosplockaren för att peta ner tråden med.
Det är vad jag använt när jag dragit om delar av den maskinlagda tråden i min installation.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
S Sten-Sture skrev:
Hej! Nybliven ägare av sileno city 250 och har börjat skissa på placering. Spontanidén var på bilplatsen enligt bild (begränsningskabel svart, likadan till höger, och guidekabel röd). Dock visar alla skisser att begränsningskablarna går ut vinkelrätt BAKOM laddstationen. Någonstans kan man även läsa att laddstationen ska stå på klippområdet. Vad gäller?
Jag har en Sileno Life och laddstationen under en altan. Det funkar fint men klipparen vänder ganska nära stationen och backar in i den, det gör att klipparen behöver lite plats att göra detta.
Klipparen går alltid till vänster om guiden vid hemgång ända tills den möter begränsningskabeln, därefter går den in mitt över guiden och kör en liten bit till innan den vänder 180 grader och backar in. Jag har inte hittat något sätt att få den att vända längre ut så den behöver lite plats att rotera strax utanför boet.
Gissar att detta även gäller City.
 
  • Gilla
Sten-Sture
  • Laddar…
Jösses vad grenar och skräp jag hittade när jag vårstädade Gardena'n idag...
Robotgräsklippare från Gardena täckt med gräs och löv i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte hittat tidigare men undrar om det är någon som monterat LED-belysning i fram på sin Gardena?
Är det 12 v som gäller och vart kopplar ni in den isåfall?
 
J jaqob skrev:
Det finns en lucka under. Programvara och instruktioner kan hittas här.
[länk]
Jag hittar inte var man ska ansluta kabeln. Kan du visa med bilder?
 
Hej, är ny i Gardena-familjen. Hur vet jag vilken mjukvaruversion min klippare har och om den behöver uppgraderas?
 
maanson maanson skrev:
Hej, är ny i Gardena-familjen. Hur vet jag vilken mjukvaruversion min klippare har och om den behöver uppgraderas?
Vilken modell har du?
 
G golfgreen skrev:
Jag hittar inte var man ska ansluta kabeln. Kan du visa med bilder?
Ladda ner mjukvaran på datorn först. Du får alla instruktioner i den med tillhörande film/bilder.

Jag uppgraderade min igår :D;)
 
G golfgreen skrev:
Vilken modell har du?
sileno+ 1600 smart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.