Vi bygger nytt hus och byggfirman (ej hustillverkaren utan snickarfirman som fixar det invändiga) har felaktigt sökt rot på arbetet vilket vi naturligtvis har fått avslag på.
Vi påpekade det direkt att de inte kan söka rot eftersom det är nybygge, men trots det har firman skickat in flera ansökningar (de fakturerar oss per timme och skickar fakturan veckovis).
Vi har alltså fått fakturor där de har dragit av summan för rot och det står att om rot-avdraget inte går igenom blir vi betalningsskyldiga på samma belopp. Nu när vi ska betala in även resterande beloppet vägrar byggfirman skicka oss en ny faktura med hela beloppet utan säger att vi ska använda samma faktura men plussa på summan som de har sökt rot på. (De säger att de kan inte ändra på en befintlig faktura eller göra en ny på den sökta roten som inte har gått igenom). Är det rätt? Vi saknar då en faktura på hela beloppet men har betalat in mer. Vad kan det här få för konsekvenser?
 
Be dom skicka en kredit på fakturan som ni fått och skicka ut en ny med rätt belopp.
 
  • Gilla
Perplexus och 5 till
  • Laddar…
Nej det är inte rätt, varför skulle du betala en felaktig faktura? Som ovanstående skrev be att få en kredit och en korrekt faktura.
Konsekvensen kan tex bli att du inte har underlag för betalda pengar och firman kräver dig igen, det saknas underlag vid en skatterevison, felaktigt belopp regleras vid en ev skada etc.
 
Redigerat:
Matti_75 Matti_75 skrev:
Be dom skicka en kredit på fakturan som ni fått och skicka ut en ny med rätt belopp.
precis som Matti säger. Be dem skapa en kreditfaktura på den med rot och så kan dem sedan kopiera orginalgakturan och inte ha med rot i den. Skulle tro dem är lata Är ganska enkelt
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
tommib
Det låter som att firman behöver lite hjälp med sin bokföring.

Självklart ska ni ha en faktura på beloppet som ska betalas, antingen som en tilläggsfaktura eller att de krediterar den ursprungliga felaktiga fakturan och skickar en ny.

Hoppas att de är bättre på snickeri än de är på ekonomi.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Ok, tack för alla svaren. Ska be dem skicka kredit. Tycker att det är jätte märkligt att de har fortsatt skicka rot efter första avslaget. Synd all extra strul och irritation men snickarna gör perfekt jobb och vi vill inte byta pga dem.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Totalbeloppet finns med även på en rot-faktura.
Har ni betalat rot-fakturan?
Företaget får inte söka rotpengar av Skatteverket förrän de fått betalt av kunden!
 
F Freddy_kruger skrev:
Totalbeloppet finns med även på en rot-faktura.
Har ni betalat rot-fakturan?
Företaget får inte söka rotpengar av Skatteverket förrän de fått betalt av kunden![/QUOTE

Vi har betalat tidigare fakturan (då gjorde vi så som de sa att vi ska bara betala in den summan som saknades). Började nu undra om det är rätt väg att gå med de senare fakturorna.
Det stämmer att hela beloppet står med små bokstäver där det står om rot (att vi blir betalningsskyldiga om ansökan inte går igenom) men det kommer inte fram någonstans sedan senare att vi faktiskt betalade hela beloppet.
Vet inte om vi behöver ”redovisa” dessa fakturor någonstans eller har det någon betydelse senare hur mycket vi har betalat. Jag vill göra rätt för mig, att företaget får betalt för arbete som de har gjort men även att vi har ordentlig underlag på alla betalningar som vi har för arbete. (Problemet är att de ska inte ens ha fått söka rot eftersom det är nybygge, vilket hen som sköter faktureringen hade missat.)
 
Som så många skriver, dom ska göra en kerditfaktura på dom felaktiga fakturorna vilket är mycket enkelt och vanligt. Sedan ska dom skicka en faktura med rätt belopp. Vägrar dom det ska du inte betala för då är det nått lurt med företaget.
 
För att göra allt lite krångligare har jag en ytterligare fråga. Hur löser jag det med fakturorna som vi fick i början och betalade? Alltså betalade in summan som de fakturerade, där de hade dragit av rot-delen. (Vill även tillägga att betalningstiden var väldigt kort och de skickade direkt massa påminnelser vilket är naturligtvis väldigt stressande etc.) Nu behöver jag betala in summan för rot-avdrag men hur gör jag?

De säger att jag bara använder samma faktura och betalar in summan som de saknar. Det låter som en enkel lösning men då saknar jag underlag för betalningen. Självklart får jag skylla mig själv när jag inte var observant och betalade in fakturan men jag trodde att företaget skickar en ny faktura på rot-delen som de inte fick betalt för.

De kan säkert inte kreditera en faktura som vi redan har betalat. De påstår att de kan inte göra en ytterligare en ny faktura bara på rot? Vilket jag inte förstår varför. Kan man inte göra en faktura där det står i stl med ”Rot som avser faktura xxx pga avslag från Skattemyndigheten ”? Måste jag bara betala in summan utan en ordentlig faktura på den delen?
 
tommib
Jo, man gör exakt som du skriver. Självklart betalar man inte in några pengar utan en riktig faktura.

De behöver bli bättre på bokföring, det låter som att de inte vet hur de ska göra i sitt bokföringsprogram. Jag tror ärligt talat att det blur krångligare för dem också om du bara betalar in utan faktura, de bara inser inte det.

Alternativet är att det är någon form av bedrägeriupplägg. De borde definitivt vetat bättre än att öht dra ROT på första fakturan.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, man gör exakt som du skriver. Självklart betalar man inte in några pengar utan en riktig faktura.

De behöver bli bättre på bokföring, det låter som att de inte vet hur de ska göra i sitt bokföringsprogram. Jag tror ärligt talat att det blur krångligare för dem också om du bara betalar in utan faktura, de bara inser inte det.

Alternativet är att det är någon form av bedrägeriupplägg. De borde definitivt vetat bättre än att öht dra ROT på första fakturan.
Helt rätt.
 
Som sagt dom ska skicka en faktura på det belopp som dom missade att fakturera och på fakturan ange vad det gäller.
Det är inte något problem, jag tror att dom vill få in "svarta" pengar. Finns ingen faktura i systemet så behöver dom inte bokföra inkomsten, det är bara att flytta pengarna ut från företagets konto så "finns" dom inte.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
A
E elmont skrev:
Som sagt dom ska skicka en faktura på det belopp som dom missade att fakturera och på fakturan ange vad det gäller.
Det är inte något problem, jag tror att dom vill få in "svarta" pengar. Finns ingen faktura i systemet så behöver dom inte bokföra inkomsten, det är bara att flytta pengarna ut från företagets konto så "finns" dom inte.
Fast det ser ju konstigt ut med en giroinbetalning utan grund? När vi jobbade med kök förr så hade vi en text på ursprungsfakturan. "Vid ev avslag från skatteverket så förfaller detta belopp omedelbart till betalning" Givetvis skickade man ut en ny faktura.
 
F
E elmont skrev:
Det är inte något problem, jag tror att dom vill få in "svarta" pengar. Finns ingen faktura i systemet så behöver dom inte bokföra inkomsten, det är bara att flytta pengarna ut från företagets konto så "finns" dom inte.
Nädu det där går inte! Har pengar landat på företagets konto måste man bokföra dem. Banktransaktioner är en del av räkenskaperna och som skatteverket tittar på i sin revision. Ser de regelmässiga inbetalningar och utbetalningar som inte bokförts kommer det bli problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.