Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns de här som tycker att kunden har den rätten. Jag håller inte med.

Jag bryr mig inte om hur mycket hantverkaren tjänar på mig. Jag vill känna mig trygg i att jag betalar ett marknadsmässigt pris utan att behöva fråga/dubbelkolla precis allt.
Det är du som måste avgöra vad som är rimligt/acceptabelt för dig, när du skriver på avtalet så har du accepterat villkoren som (både kunden och leverantören) är överens om. Det är självklart att båda parter måste göra sina respektive "kontroller" FÖRE man ingår avtalet.

Att leverantören försöker tjäna så mycket pengar som möjligt är en del av marknadsekonomins grundläggande regler. Det är därför företag existerar och kan överleva. Du som kund kan inte vara naiv, utan du måste se till dina intressen. Men det måste du göra INNAN du skriver under avtalet.

Det finns lagar som reglerar oskäliga avtalsvillkor, men de har inte med priset att göra, utan mestadels andra saker som att leverantören inte kan friskriva sig helt från ansvar för skada beroende på oaktsamhet eller sabotage från någon av leverantörens anställda och en del andra saker.

Några lagar att tänka på vid byggverksamhet:

* Avtalslagen
* Konsumentköplagen
* Konsumenttjänstlagen
* Lagar om byggstandard

(Nästan) Självfallet frågar man som kund mer än en leverantör om offert, så man har mer än 1 att välja på. Men om det är ett litet skitjobb som kostar 10000 eller mindre och det bara behöver göras en gång så spelar det mindre roll, om en leverantör kan göra det för 1000 kr eller en annan för 10 000 kr. Om det känns överkomligt så.... Det kostar alla parter en massa tid att hålla på och förhandla och hantera offerter också.

Prova olika leverantörer och hittar du en som du är supernöjd med så behåll den leverantören för nästa uppdrag. Svårare än så tycker inte jag det är. Så gör jag själv, med gott resultat. Jag har inte ork/tid/lust att hålla på att kriga om småpengar.

Är det större pengar det är frågan om så bryr jag mig bara om motparten inte följer avtalet. Som konsument skulle jag i så fall först påpeka felet för leverantören och ge dem en månad på sig att rätta till sitt misstag (som är brukligt), annars går jag till ARN i första hand, Får jag inte rätt enligt avtalet så kan man sen gå till allmän domstol, men då brakar kostnaderna iväg, Så det måste vara stora pengar för mig att vinna och även sannolikt att jag vinner, annars är det bättre att förhandla med leverantören för att se om man kan komma överens ändå.

Så länge man pratar med varandra så kan man förhandla och komma närmare en acceptabel lösning.
 
Redigerat:
V vvs facit skrev:
Det är det här det blir tolkningar mellan advokater .
Naturligtvis. Det är så vi löser konflikter gällande tolkningar av lagar i Sverige.

Och som jag sa ovan så här det bara gjorts en gång (var det Ahlsells prislista?) och det har inte offentliggjorts med mindre än att hantverkaren inte fick rätt i alla fall.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Naturligtvis. Det är så vi löser konflikter gällande tolkningar av lagar i Sverige.

Och som jag sa ovan så här det bara gjorts en gång (var det Ahlsells prislista?) och det har inte offentliggjorts med mindre än att hantverkaren inte fick rätt i alla fall.
Om det blev sekretess så var det sannolikt en "förlikning" utanför domstolen, som parterna förhandlade fram för att de skulle få kontroll på slutresultatet, det är oftast bättre för båda parter än om domstolen ska komma med en egen "dom" som kan gå hur som helst.

En förlikning gör man ofta för att hålla kostnaderna för själva rättsprocessen nere, annars kan det bli hiskeligt dyrt för båda parter. Då gör båda sidor kompromisser relativt sina ursprungskrav.

Jag har varit behjälplig vid ett par såna förlikningsprocesser och en process hos ARN och jag har själv varit involverad i 2-3 såna förlikningar i min egen verksamhet (varav en var på större belopp, de övriga 2 på bagatellbelopp), det blir betydligt billigare för båda parter och mindre risk att förlikas, än att driva frågor för att "få rätt i sak".

När man driver företag är det ointressant "att få rätt i sak", det viktiga är att man tjänar pengar på lång sikt. En del människor är "obstinata", och driver saker in absurdum för att "få rätt i sak", vilket gör att de kan driva det i domstolar i många år.

Skatteverket höll på att driva flera mål mot företagare som de anklagade för skattefusk, och hade krävt dem på skattetillägg som översteg det egna kapitalet i bolagen. Men efter 12 år i domstolar så fick företagaren "rätt". Skatteverket hade gjort fel från början. Men bolaget hade gått i konkurs för skatteverket hade tagit pengarna genom kronkalle. Jag vet inte om företagaren fick skadestånd, men företaget var förstört för evigt.
 
Redigerat:
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Du kan skriva hur mycket du vill och med hur fina ord du vill .
"attityden" som du pratar om kommer fram är just därför ,
kunder som inte vill betala för sig . Nu skall alltså hantverkaren spendera några timmar gratis med kunden för försöka få betalt för sina utförda tjänster.
Här kommer en enkel instruktion till dig om du mot förmodan skall anlita en hantverkare nån gång .


ta reda på vad det kostar innan så vet du vad du får betala efteråt.
En bra hantverkare ska inte behöva hamna på kollisionskurs med sina kunder. Den som beställer ett jobb är för det mesta nöjd med utförandet och rimliga och förutsebara kostnader. Det visar sig om man studerar olika svarta listor och inte minst ARN:s utslag att vissa hantverkare figurerar ofta medan de allra flesta aldrig eller sällan förekommer. Det indikerar att det normala är att utförare och beställare kommer överens. Och om hantverkaren tycker att en viss kund inte gör rätt för sig finns utmärkta juridiska verktyg för att lösa den tvisten utan alltför betungande merarbete..
Jag tror på goda grunder att hantverkare som ofta känner sig orättvist anklagade för rövarpriser på material, saltade fakturor och annat fusk inte har det ringaste intresse av att skapa harmoniska kundrelationer. Är man ärlig och har bra förklaringar kan ett pedagogiskt telefonsamtal lösa problemet innan det hamnar hos ARN. Jag har många års erfarenhet av konflikthantering inom mitt gebit och vet att de flesta arbetsrelaterade tvister kan lösas face to face innan de börjar lukta. Om viljan finns hos den som har övertaget, i det här sammanhanget den fakturerande hantverkaren, inte kumdem.
 
  • Gilla
forsstugan och 3 till
  • Laddar…
B Byggapålite skrev:
Ja men det låter smart, gör så,, passa på och koppla in skiten när du ändå håller på. Man kanske ska ta med egen bärs på krogen nästa gång? man betalar ju ändå för inträde.
Med ditt resonemang så ska man alltså utöver att redan betala ett överpris för ölen, även betala en saftig timpenning för att bartendern ska gå ner i förrådet för att hämta ett nytt ölfat och koppla in och därefter tappa upp din öl?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J Jan Eklund skrev:
En bra hantverkare ska inte behöva hamna på kollisionskurs med sina kunder. Den som beställer ett jobb är för det mesta nöjd med utförandet och rimliga och förutsebara kostnader. Det visar sig om man studerar olika svarta listor och inte minst ARN:s utslag att vissa hantverkare figurerar ofta medan de allra flesta aldrig eller sällan förekommer. Det indikerar att det normala är att utförare och beställare kommer överens. Och om hantverkaren tycker att en viss kund inte gör rätt för sig finns utmärkta juridiska verktyg för att lösa den tvisten utan alltför betungande merarbete..
Jag tror på goda grunder att hantverkare som ofta känner sig orättvist anklagade för rövarpriser på material, saltade fakturor och annat fusk inte har det ringaste intresse av att skapa harmoniska kundrelationer. Är man ärlig och har bra förklaringar kan ett pedagogiskt telefonsamtal lösa problemet innan det hamnar hos ARN. Jag har många års erfarenhet av konflikthantering inom mitt gebit och vet att de flesta arbetsrelaterade tvister kan lösas face to face innan de börjar lukta. Om viljan finns hos den som har övertaget, i det här sammanhanget den fakturerande hantverkaren, inte kumdem.
"En bra hantverkare ska inte behöva hamna på kollisionskurs med sina kunder"

motsvarande gäller även åt andra hållet:

"En bra kund ska inte behöva hamna på kollisionskurs med sina hantverkare"

Det finns alltid minst 2 sidor i ett hantverksuppdrag...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
"En bra kund ska inte behöva hamna på kollisionskurs med sina hantverkare"
Nu finns det dåliga kunder. Det är bara att acceptera.

Det ligger på hantverkarna att hantera dem, inte tvärt om.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu finns det dåliga kunder. Det är bara att acceptera.

Det ligger på hantverkarna att hantera dem, inte tvärt om.
Om en hantverkare vet att det är en "dålig kund" så avstår man att lämna offert över huvud taget, eller begär ett pris som är så högt att hantverkaren blir nöjd ändå om kunden accepterar offerten. Det är 2 sätt hantverkaren kan hantera det på.

Jag tycker båda parter ska vara affärsmässiga och förhandla, skriva tydliga avtal och fullfölja avtalen till fullo. Då blir det inga konflikter. Det är INTE leverantörens uppgift att pressa ner sina priser. Kunden bör begära offert från flera olika leverantörer och välja en av dem. Det är helt upp till kunden vem man väljer.
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
B
H Hullefar skrev:
Att de "handlar" varenda dag är naturligtvis skitsnack för att de tycker att det är nice att sitta och fika gratis hos grossisten på kundens bekostnad. Rent bedrägeri.
Skulle aldrig acceptera att de åker, det går ju planera och få leverans direkt hem, det är ju otroligt dyrt att någon ska åka och handla...
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Naturligtvis. Det är så vi löser konflikter gällande tolkningar av lagar i Sverige.

Och som jag sa ovan så här det bara gjorts en gång (var det Ahlsells prislista?) och det har inte offentliggjorts med mindre än att hantverkaren inte fick rätt i alla fall.
svårt det här .
Eftersom fallet är sekretess vet bara berörda parter vad som egentligen hände .
Allt annat är bara gissningar och spekulationer.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
B Boan skrev:
Skulle aldrig acceptera att de åker, det går ju planera och få leverans direkt hem, det är ju otroligt dyrt att någon ska åka och handla...
Det finns en del jobb där vi måste åka och hämta grejer . Inte ens om jag har en fl6 med
6 meters skåp inrett får jag med mig allt

kan bara tala för mig själv .
Rullar in 06:00 ungefär hos grossisten
Senast och i närheten av vart uppdraget ligger
07:00 senast hos kund om inte annat är avtalat
Gör det jag ska . Fattas något av någon anledning hämtas det i samband med lunchen
som oftast är den ända rast man tar
När jobbet är klart på plats skriver jag av min tid och åker hem .
Vad gör jag för fel ?
 
K kungcoopa skrev:
Med ditt resonemang så ska man alltså utöver att redan betala ett överpris för ölen, även betala en saftig timpenning för att bartendern ska gå ner i förrådet för att hämta ett nytt ölfat och koppla in och därefter tappa upp din öl?
Nej, men på krogen betalar du 50 spänn för en öl, inte 12 kr som om du gått på systemet och burit hem en back med öl och sedan sitter hemma vid köksbordet eller framför TVn och dricker den.

Du betalar för att få sitta vid ett bord hos puben eller sitta på barstolen och snacka med okända människor där det enda gemensamma ni har är att ni är på samma pub, och dricker öl. När du tröttnar kan du gå hem och behöver aldrig mer tänka på dem du träffade.

Men du är i din fulla frihet att handla på systemet och sitta hemma och drick öl med familjen eller bjuda in kompisar. Men klaga inte på pubens pris för en öl. Take it or leave it.
 
Redigerat:
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Nej, men på krogen betalar du 50 spänn för en öl, inte 12 kr som om du gått på systemet och burit hem en back med öl och sedan sitter hemma vid köksbordet eller framför TVn och dricker den.

Du betalar för att få sitta vid ett bord hos puben eller sitta på barstolen och snacka med okända människor där det enda gemensamma ni har är att ni är på samma pub, och dricker öl. När du tröttnar kan du gå hem och behöver aldrig mer tänka på dem du träffade.

Men du är i din fulla frihet att handla på systemet och sitta hemma och drick öl med familjen eller bjuda in kompisar. Men klaga inte på pubens pris för en öl. Take it or leave it.
Ja, precis så, jag betalar mer för ölen på krogen, än på bolaget, för att jag får något annat utöver själva ölen. Det enda som jag betalar för detta andra är ett högre pris på ölen (materialet).
Vissa hantverkare vill då jämföra detta, och vill också ta 4 ggr materialpris mot "systembolaget", dvs mot ett ställe där jag också får gå och handla samma material, "Får krogen ta 4 ggr materialet så får jag". Att man sen utöver det tar många 100-lappar i timmen, som krogen inte gör låtsas man inte om.

En öl på systembolaget 12 kr => en öl på krogen 48 kr
En "pryl" på "generell handel" (kan vara Elbutik, kan vara Rinkaby, kan vara Clas Ohlson etc) för 12 kronor borde inte kosta 50 kr via hantverkaren.
Om sen hantverkaren kan köpa "prylen" för 3 kronor, så är det såklart fritt fram att ta 4 ggr mer eller så. Dvs jag bryr mig inte om ifall de tjänar pengar på materialet så längre inte jag behöver betala mer för det än om jag köpt det själv. Vill man ändå jämföra med krogen så får man ta bort timpenningen så jämförelsen blir rättvis, man kan inte bara ta en del och jämföra.
 
  • Gilla
Benzon och 3 till
  • Laddar…
B
V vvs facit skrev:
Det finns en del jobb där vi måste åka och hämta grejer . Inte ens om jag har en fl6 med
6 meters skåp inrett får jag med mig allt

kan bara tala för mig själv .
Rullar in 06:00 ungefär hos grossisten
Senast och i närheten av vart uppdraget ligger
07:00 senast hos kund om inte annat är avtalat
Gör det jag ska . Fattas något av någon anledning hämtas det i samband med lunchen
som oftast är den ända rast man tar
När jobbet är klart på plats skriver jag av min tid och åker hem .
Vad gör jag för fel ?
planerar innan, i samråd med kund, beställer saker så det är på plats, lev till kund eller dagen innan.. Det är lätt värt ta lite extra istället för nån timme i onödan.
 
Fairlane
V vvs facit skrev:
Det finns en del jobb där vi måste åka och hämta grejer . Inte ens om jag har en fl6 med
6 meters skåp inrett får jag med mig allt

kan bara tala för mig själv .
Rullar in 06:00 ungefär hos grossisten
Senast och i närheten av vart uppdraget ligger
07:00 senast hos kund om inte annat är avtalat
Gör det jag ska . Fattas något av någon anledning hämtas det i samband med lunchen
som oftast är den ända rast man tar
När jobbet är klart på plats skriver jag av min tid och åker hem .
Vad gör jag för fel ?
Jag tycker inte du gör något fel i det du skriver.
Om du däremot ska hem till mig och jobba på något som tar 5 dagar och du kan få med allt på måndagen (minus det som man mänskligt glömmer), men väljer att åka dit varje morgon istället för att ta en frukost så vill jag inte betala för tiden/resan tisdag-fredag. Du får gärna åka och ta frukosten alla dagar, men jag vill inte betala för resan och tiden de dagar du inte behöver åka dit. För min del får du gärna ta frukost på måndag och jag kan tänka mig att betala lite för den tiden också, om du inte sitter en timme.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.