M maverik skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Tyvärr många saker som brister i detta badrum om man ska gå efter GVK
 
T twoody skrev:
Tyvärr många saker som brister i detta badrum om man ska gå efter GVK
Beror mest på att jag låtit mycket av den gamla grunden vara kvar, inget enl gvk som påverkar någon direkt funktion så spelar ingen roll, tex att avlopp toa är i ett hörn, brunn för nära vägg osv, men som sagt, påverkar ingen funktion så spelar inte mig ngn roll. Låg golvvärme sedan innan tillsammans med hallen och att bila upp hela golvet och lägga om golvvärme m.m hade dragit på sig rätt mycket mer jobb så lät vissa saker vara, i ett hus från sent 1700-tal blir inte allt som i nybyggda hus med räta vinklar och allt rullstolsanpassat :)

Handfat monterat på ett hemmagjort trästativ mot kaklad vägg i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anna100 och 4 till
  • Laddar…
M maverik skrev:
Beror mest på att jag låtit mycket av den gamla grunden vara kvar, inget enl gvk som påverkar någon direkt funktion så spelar ingen roll, tex att avlopp toa är i ett hörn, brunn för nära vägg osv, men som sagt, påverkar ingen funktion så spelar inte mig ngn roll. Låg golvvärme sedan innan tillsammans med hallen och att bila upp hela golvet och lägga om golvvärme m.m hade dragit på sig rätt mycket mer jobb så lät vissa saker vara, i ett hus från sent 1700-tal blir inte allt som i nybyggda hus med räta vinklar och allt rullstolsanpassat :)

[bild]
Nej har du byggt för dej själv och inte direkt bryr dej om försäkringsfrågan så spelar det ju mindre roll.
 
  • Gilla
Tistelart
  • Laddar…
lopec
lunarayo lunarayo skrev:
Dag 10
[bild]
Snyggt! Vad är det för golv?
 
lopec lopec skrev:
Snyggt! Vad är det för golv?
Träklinkers
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
lunarayo lunarayo skrev:
Träklinkers
Vilken tillverkare? Vad kostar det i m2 pris?
Det var ett snyggt klinkergolv(y)
 
  • Gilla
lunarayo
  • Laddar…
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Vilken tillverkare? Vad kostar det i m2 pris?
Det var ett snyggt klinkergolv(y)
Det heter Mumble C. Finns hos kakelgiganten
 
Den typen av golv finns hos de flesta kakelleverantörerna och har blivit ganska populärt.

Har tyvärr själv inget till övers för dessa men tur vi alla har olika smak för annars hade världen varit tråkig. ;)

Tror förvisso en anledning till detta är för att man ju vet att man inte kan ha trägolv i en dusch och då känns det fel.
Ungefär samma med laminatgolv som ska föreställa klinker.... känns lika fel i min skalle. ;):rolleyes:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Den typen av golv finns hos de flesta kakelleverantörerna och har blivit ganska populärt.

Har tyvärr själv inget till övers för dessa men tur vi alla har olika smak för annars hade världen varit tråkig. ;)

Tror förvisso en anledning till detta är för att man ju vet att man inte kan ha trägolv i en dusch och då känns det fel.
Ungefär samma med laminatgolv som ska föreställa klinker.... känns lika fel i min skalle. ;):rolleyes:
Förstår hur du tänker. Dock tycker jag sällan att laminatgolv liknar klinker särskilt bra. Dessa träklinkers ser exakt ut som trä. Och känns som trä när golvvärmen är på. :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
M maverik skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Finns en hel del avvikelser från branschreglerna i det där badrummet men det har du koll på va?
 
M Melinsbygg skrev:
Finns en hel del avvikelser från branschreglerna i det där badrummet men det har du koll på va?
Jo har koll, det är väl brunnen som inte riktigt är 20cm från vägg men brunnsmanchetten fick plats utan problem och dessutom övervik av folien från väggen så svårt se att det skulle bli några problem.
Sen toaavlopp i ett hörn är ju inte enl reglerna heller men med gott om tätskikt och folie runt ser jag det som omöjligt att det skulle kunna komma in vatten någonstans, inte värt bila om hela golvet för det när det finns toaletter med P-lås osv som funkade bra.

Sen att vattenrör kommer från golvet är väl inte enl regler heller, samma sak där att dra om hela servicen från gatan va inget option.

Eller är det några mer frånsteg som du ser det?
 
Såhär blev slutresultatet
Nyrenoverad dusch med vita kakelväggar och svart klinkergolv samt duschmunstycke och blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad duschhörna med vita kakelväggar och ny duschstång med handdusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat hörnbadrum med nytt handfat, vita kakelväggar och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vita kakelväggar, rund handfat på underskåp och stängd vit toalettstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Inspirerande lösningar!

Jag har ett badrum som är 1590x1890 så jag tycker det borde gå men ser ingen jätteenkel lösning. Slipper jag göra om alltför mycket med rör, höja golv etc är jag ju glad också.

Laddar upp några bilder strax.

Tänker vitt och brett nu:
- Kan man sätta duschutrymme där det finns element, fönster?
- Avlopp från bidé (borttagen) finns, kan det användas till golvbrunn dusch på något enkelt sätt?
- Finns en (oförklarlig) ventilation som jag inte vet var den går. Nästan mitt i huset (oinredd vind ovanför), minst 5 m från murstocken så där går den inte ut.
- Duschutrymme 100x70 är det för litet?

Villa på 115 kvm på entréplan med ett gigantiskt och i övrigt risigt badrum i källaren.
 
BirgitS
H Hammarman skrev:
- Kan man sätta duschutrymme där det finns element, fönster?
Fönster bör skyddas på något sätt med duschdraperi, U-dusch eller annan lösning.
När det gäller element kan det vara problem med rörgenomföringarna till det eftersom det inte får finnas några sådana (förutom vattnet till duschblandaren) i duschen.

H Hammarman skrev:
- Duschutrymme 100x70 är det för litet?
Det är ju inte optimalt så man får ju tänka på hur man rör sig, precis som när man duschar i ett badkar.
 
Tack för input Birgit. Kanske måste flytta dörröppningen isf.. eller fönstret :D :D

Se ritning/planlösning! Ett hörn av ett badrum med toalettstol, handduksförvaring, fönster och badrumsartiklar på en trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rörig rumshörna med en öppen dörr, pappersrullar, lådor och möbler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett badrum med handfat, handdukar och personliga vårdprodukter; dörröppning till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med grön vägg, handfat, växt, fönster till höger och badrumstillbehör på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredningsdetaljer i ett rum med öppen skåpdörr och väggkonst, potentiellt för omplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en badrumsplanlösning med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.