Framförallt om nu grannen ogillar planen. Så är det viktigt att du kollar hur strandskyddsreglerna påverkar. Jag skulle tro att det krävs en dispens för att bygga den nya vägen, oavsett om den gamla vägen lämnas kvar. Något som en sur granne givetvis kan använda för att få bort vägen, om du inte sköter det "by the book".
 
  • Gilla
Maxi2 och 1 till
  • Laddar…
Det är en enskild väg tror jag. En privat väg. Det borde finnas en vägförening men bönderna omkring sköter det som de alltid har gjort och vill ha det så.. Vi är bara sommarstugeägare utan mycket inflytande..
 
A
Hmm, du har alltså 1500kvm tomt, med väg nedanför huset, vill flytta den ovanför huset, och påstår att tomten går ut ett antal hundra meter i vattnet?? Det känns som du inte berättar allt, om det är 1500kvm tomt, hur kan det då ingå ett antal hundra meter ut i vattnet?
En bild på tomten där allt syns skulle nog underlätta.

M Maxi2 skrev:
Vi har sjötomt , äger tomten ett antal 100 meter ut i sjön. Så tomt även andra sidan vägen
 
Den delen av tomten som är på land är 1500 m2. Vad menar du med att jag inte berättar allt?


QUOTE="Amarace, post: 3643161, member: 3027"]Hmm, du har alltså 1500kvm tomt, med väg nedanför huset, vill flytta den ovanför huset, och påstår att tomten går ut ett antal hundra meter i vattnet?? Det känns som du inte berättar allt, om det är 1500kvm tomt, hur kan det då ingå ett antal hundra meter ut i vattnet?
En bild på tomten där allt syns skulle nog underlätta.[/QUOTE]
 
A
Precis vad jag skrev, att du inte berättar allt. Lägg upp en bild av hur det ser ut, är ju väldigt svårt att visualisera hur det ser ut på din beskrivning
 
Två saker, vägen och strandskydd/tomt.

Vägen
Det lär inte vara några problem att flytta vägen till andra sidan huset så länge som det är på er fastighet. En normal väg har två meter vägområde utanför vägen, så att en 3,5 meter bred väg alltså upptar en bredd om 7,5 meter. Det går att pruta lite på med en skogsväg, så säg sex meter. Det innebär att mitten av vägen ska ligga tre meter från gränsen. Minst.

Är det inte plan mark utan det måste släntas av eller byggas stöd så ska det göras på er mark, inte grannens.

Strandskydd/tomt
Er tomt slutar nu vid vägen. Fastigheten fortsätter på sjösidan om vägen, men inte tomten. En väg är alltid gräns för hemfridszonen (tomten) och på grund av strandskyddsreglerna kommer ni inte att få utöka tomten efter att vägen är borta heller. Allmänheten kommer alltid (så länge nuvarande lagstiftning gäller) att ha rätt att gå på er mark mellan tomten och stranden.

Sånt kan vara surt att tugga i sig för vissa, men så är det.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
A Amarace skrev:
Precis vad jag skrev, att du inte berättar allt. Lägg upp en bild av hur det ser ut, är ju väldigt svårt att visualisera hur det ser ut på din beskrivning
Jag tycker nog TS varit tillräckligt tydlig...

När det gäller vattenägande har det ingen praktisk betydelse förutom om du vill lägga i en brygga eller sjövärme.
Ytorna ute i sjön har bestämts på ett helt slumpartat sätt av nån med en linjal.
Vill man se exempel kan man gå och titta runt sjöar på hitta.se.

/ATW
 
  • Gilla
Joakim90 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Två saker, vägen och strandskydd/tomt.

Vägen
Det lär inte vara några problem att flytta vägen till andra sidan huset så länge som det är på er fastighet. En normal väg har två meter vägområde utanför vägen, så att en 3,5 meter bred väg alltså upptar en bredd om 7,5 meter. Det går att pruta lite på med en skogsväg, så säg sex meter. Det innebär att mitten av vägen ska ligga tre meter från gränsen. Minst.

Är det inte plan mark utan det måste släntas av eller byggas stöd så ska det göras på er mark, inte grannens.

Strandskydd/tomt
Er tomt slutar nu vid vägen. Fastigheten fortsätter på sjösidan om vägen, men inte tomten. En väg är alltid gräns för hemfridszonen (tomten) och på grund av strandskyddsreglerna kommer ni inte att få utöka tomten efter att vägen är borta heller. Allmänheten kommer alltid (så länge nuvarande lagstiftning gäller) att ha rätt att gå på er mark mellan tomten och stranden.

Sånt kan vara surt att tugga i sig för vissa, men så är det.

Ja, det är något som väldigt många har svårt att tugga i sig. Jag har sätt allsköns mer eller mindre kreativa lösningar för att försöka privatisera strandremsan och för att göra det obekvämt för en vandrare att promenera förbi. Att det är skillnad på tomt och fastighet verkar för många svårt att greppa.
 
[Detta är inget vi lämnar göra eller har svårt för oss att tugga i oss. Ogillar tonen i dessa svar. Vi avser inte hindra allmänheten att nå stranden, vi vill bara kunna dricka kaffe på vår gräsmatta utan att bli täckta av vägdamm eller få våra barn överkörda... Vi är varken monetärt starka eller avser utnyttja någon.


QUOTE="MetteKson, post: 3643754, member: 275984"][QUOTE="Nötegårdsgubben
Strandskydd/tomt
Er tomt slutar nu vid vägen. Fastigheten fortsätter på sjösidan om vägen, men inte tomten. En väg är alltid gräns för hemfridszonen (tomten) och på grund av strandskyddsreglerna kommer ni inte att få utöka tomten efter att vägen är borta heller. Allmänheten kommer alltid (så länge nuvarande lagstiftning gäller) att ha rätt att gå på er mark mellan tomten och stranden.

Sånt kan vara surt att tugga i sig för vissa, men så är det.[/QUOTE]

Ja, det är något som väldigt många har svårt att tugga i sig. Jag har sätt allsköns mer eller mindre kreativa lösningar för att försöka privatisera strandremsan och för att göra det obekvämt för en vandrare att promenera förbi. Att det är skillnad på tomt och fastighet verkar för många svårt att greppa.[/QUOTE]
 
M Maxi2 skrev:
[Detta är inget vi lämnar göra eller har svårt för oss att tugga i oss. Ogillar tonen i dessa svar. Vi avser inte hindra allmänheten att nå stranden, vi vill bara kunna dricka kaffe på vår gräsmatta utan att bli täckta av vägdamm eller få våra barn överkörda... Vi är varken monetärt starka eller avser utnyttja någon.


QUOTE="MetteKson, post: 3643754, member: 275984"]
M Nötegårdsgubben [B]Strandskydd/tomt[/B] Er tomt slutar nu vid vägen. Fastigheten fortsätter på sjösidan om vägen skrev:
[Detta är inget vi lämnar göra eller har svårt för oss att tugga i oss. Ogillar tonen i dessa svar. Vi avser inte hindra allmänheten att nå stranden, vi vill bara kunna dricka kaffe på vår gräsmatta utan att bli täckta av vägdamm eller få våra barn överkörda... Vi är varken monetärt starka eller avser utnyttja någon.


QUOTE="MetteKson, post: 3643754, member: 275984"][QUOTE="Nötegårdsgubben
Strandskydd/tomt
Er tomt slutar nu vid vägen. Fastigheten fortsätter på sjösidan om vägen, men inte tomten. En väg är alltid gräns för hemfridszonen (tomten) och på grund av strandskyddsreglerna kommer ni inte att få utöka tomten efter att vägen är borta heller. Allmänheten kommer alltid (så länge nuvarande lagstiftning gäller) att ha rätt att gå på er mark mellan tomten och stranden.

Sånt kan vara surt att tugga i sig för vissa, men så är det.
Ja, det är något som väldigt många har svårt att tugga i sig. Jag har sätt allsköns mer eller mindre kreativa lösningar för att försöka privatisera strandremsan och för att göra det obekvämt för en vandrare att promenera förbi. Att det är skillnad på tomt och fastighet verkar för många svårt att greppa.
[/QUOTE]

Jag har inte skrivit att just du tänker hindra människor från att passera på din fastighet, jag ber om ursäkt om du uppfattade det så. Min kommentar var menad mer allmänt, då detta är ett öppet forum. Det är många som har svårt att acceptera att strandskyddsreglerna faktiskt är som de är, och jag har genom mitt jobb diskuterat detta ämne i oändlighet.
 
Ok. Uppskattar ursäkten.

QUOTE="MetteKson, post: 3643802, member: 275984"][/QUOTE]

Jag har inte skrivit att just du tänker hindra människor från att passera på din fastighet, jag ber om ursäkt om du uppfattade det så. Min kommentar var menad mer allmänt, då detta är ett öppet forum. Det är många som har svårt att acceptera att strandskyddsreglerna faktiskt är som de är, och jag har genom mitt jobb diskuterat detta ämne i oändlighet.[/QUOTE]
 
M Maxi2 skrev:
Detta är inget vi lämnar göra eller har svårt för oss att tugga i oss. Ogillar tonen i dessa svar. Vi avser inte hindra allmänheten att nå stranden, vi vill bara kunna dricka kaffe på vår gräsmatta utan att bli täckta av vägdamm eller få våra barn överkörda...
Jag är själv en av dem som har svårt att tugga i mig dagens strandskyddsregler, så det var inte menat som ett påhopp, mer som ett konstaterande. Dock skrev jag det medvetet övertydligt med nedanstående citat i tanken. Ni har inte sjötomt. Ni har en fastighet som sträcker sig till och ut i sjön; det är en viktig distinktion att göra för att förstå sina och andras rättigheter. Inom er tomt har ni hemfridszon och rätt att själva välja vilka som får vara där, på fastigheten i övrigt gäller allemansrätten.

M Maxi2 skrev:
Vi har sjötomt , äger tomten ett antal 100 meter ut i sjön. Så tomt även andra sidan vägen
 
Ok. Är det oavsett hur mycket tomt som finns på andra sidan vägen? Det rör sig om mellan 5-20 meter till strandkanten. Du menar att allt detta är fastighet och inte tomt?


QUOTE="Nötegårdsgubben, post: 3643850, member: 168223"]Jag är själv en av dem som har svårt att tugga i mig dagens strandskyddsregler, så det var inte menat som ett påhopp, mer som ett konstaterande. Dock skrev jag det medvetet övertydligt med nedanstående citat i tanken. Ni har inte sjötomt. Ni har en fastighet som sträcker sig till och ut i sjön; det är en viktig distinktion att göra för att förstå sina och andras rättigheter. Inom er tomt har ni hemfridszon och rätt att själva välja vilka som får vara där, på fastigheten i övrigt gäller allemansrätten.[/QUOTE]
 
Ja. Fastigheten är hela marken och vattenområdet ni (din mamma) äger. Inom fastigheten har ni en tomt (eller hemfridszon om man så vill) där då exempelvis allemansrätten inte råder. En hemfridszon sträcker sig normalt några tiotal meter från huset, säg max 50, även om geografin påverkar. Men det finns vissa saker som alltid sätter gräns för en hemfridszon, vägar är en sådan, bäckar en annan. På andra sidan en väg från huset sett kan man därför aldrig hävda att det är ens tomt och att allmänheten inte har tillträde dit.

I ”normala” fall skulle ni nu kunna utöka er tomt när vägen tas bort, men då strandskyddsreglerna gäller kan ni inte göra det hur som helst – strandskyddet har företräde framför er vilja att disponera marken såsom passar er bäst.

Beroende på hur det ser ut kanske ni kan utöka tomten en del utan att någon bryr sig, särskilt om det är tydligt att man kan röra sig vid strandlinjen utan att inkräkta på er tomt, men det är en balansgång och markägarens intressen väger som sagt inte tyngst vid en lagprövning.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Detta att det är strandskyddsområde, innebär att du antagligen inte får bygga en väg heller utan stranskyddsdispens, och då finns en risk att de väger in just att den bef. vägen är en naturlig tomtavgränsning, som inte får ändras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.