Har byggt en sandlåda till grabben, tänkte dela med mig av lite bilder för inspiration... :)

2,8x2meter, men själva sandlådan är 2x2meter med 40cm förvaring på båda sidor för leksaker. Djupet på sanden kommer vara någonstans mellan 35-40cm.

Observera att det inte finns några som helst synliga skruv eller spikskallar att riva sig på! :)

Hembyggd trä-sandlåda med förvaringslock på sidorna, utan synliga skruv eller spikar, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träram för sandlåda omgiven av natur, med blå presenning och sidoförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träsandlåda 2x2 meter med sidoförvaring och blå presenning, ännu utan synliga skruvar eller spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd träsandlåda på 2,8x2 meter med förvaringslock och leksaker mitt i en gräsbelagd trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd trä-sandlåda på 2x2 meter med integrerad förvaring på sidorna, nära en lekställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träram för sandlåda med skyddsduk och bankar för förvaring, utan synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggd trä-sandlåda med gömd förvaring, visar inga synliga skruvar eller spikar, med lock på gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gällande locken på sidorna så har jag satt gångjärn på dessa nu. Men dom är väldigt tunga för ett barn att öppna vilket är lite dumt, är det någon som har någon bra lösning på om man kan göra dom mer lättöppnade på något sätt, typ gasfjäder eller liknande? Vill hemskt gärna även ha en funktion så att den inte slår igen luckan så att fingrar kläms, utan mjukstängande funktion.

Tips?
 
  • Gilla
stln och 7 till
  • Laddar…
Tusan, skulle ändra rubriken till ”Sandlåda med förvaring” men glömde det. Kan nog vänlig moderator lösa detta? :)
 
Det ser trevligt ut!

Men numera sätter man ofta lock på sandlådorna för småbarn, som gärna stoppar saker i munnen.
Detta för att undvika nersmittning av toxoplasma, om sandlådan råkar användas som kattoalett.
 
Det kommer.... måste bara hitta en lösning tillräckligt lätt och enkel för barnen att kunna ta av och sätta på själva. Funderar på något finmaskigt nylonnät.
 
C crazytok skrev:
Det kommer.... måste bara hitta en lösning tillräckligt lätt och enkel för barnen att kunna ta av och sätta på själva. Funderar på något finmaskigt nylonnät.
Bra idé! Det här är väldigt lätt:
738004.jpg
https://www.jula.se/catalog/tradgar...h-staket/nat-och-stangsel/stangselnat-738004/
Men jag har lite över efter vårt hönsgårdsbygge, så du kan få en bit :)

Annars en träram, 20x20 mm med
799053.jpg

https://www.jula.se/catalog/tradgar...ing/tackvavar-och-fiberdukar/fiberduk-799053/
 
Själv tänker jag mig ha någon form av lastnät som går att spänna över.
 
Tack för inspiration och idéer, kom gärna med fler!! :)

Jag såg själv framför mig något mer finmaskigt och kraftigare nylonnät. Vi bor intill skogen så tacksamt om det även skyddar mot allt skräp som dimper ner från himlen..

Vet att jag för längesedan kikade på ett ”staket” med finmaskigt nät. Kommer inte ihåg vad dom hette dock... :thinking:
Kraftigt myggnät från clearview kan eventuellt också vara något. Bra är ju om det tål att någon katt då och då tar vägen över det utan att det går sönder. :D

Vad tror ni om luckorna till förvaring då? Finns det något bra sätt att göra dom enklare att öppna för småbarn samt få dom mjukstängande så inga fingrar kommer i kläm?
 
Sjukt ambitiöst!

Hur har du fäst överliggaren? Skruvat utifrån underifrån? Inifrån underifrån? Eller annan lösning?

En annan var inte fullt lika ambitiös men det får räcka här med en 170*170 sandlåda där jag har överliggaren kvar att såga till och fästa ;)
 
Mycket snyggt och välgjort bygge!

Gasfjädrar vore nog bra till luckorna men det kan vara klurigt att hitta en bra orientering av dem så att de både fungerar som de ska och får en bra infästning.

Angående täckning med tanke på katter så klurade vi också mycket på det. Vi byggde en modell typ piratskepp med mast och den var lite otacksam att hitta på ett bra lock till. Det slutade med att det inte blev något lock eller nät och även om vi har ett par katter i kvarteret har vi aldrig sett spår av liv i sandlådan. Så det behöver inte vara ett problem. Sen får man väl välja själv om man vill helgardera och lösa det ändå eller vänta och se om det behövs.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Kanske skulle ha i lite sand också, blir lite roligare att gräva då ;)
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Jag som har mitt barnasinne kvar, skulle nog fylla alla facken med sand (speciellt om man har en grävmaskin). Så frågan är väll om du vill att barnet skall kunna öppna själv.

Har en son med ett fint är i pannan efter en krock med ett 90 graders hörn, så skulle nog oroa mig mer hörnen på sandlådan än utstående spikskallar.
 
  • Haha
  • Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Sjukt ambitiöst!

Hur har du fäst överliggaren? Skruvat utifrån underifrån? Inifrån underifrån? Eller annan lösning?

En annan var inte fullt lika ambitiös men det får räcka här med en 170*170 sandlåda där jag har överliggaren kvar att såga till och fästa ;)
Det sitter en 45’a på insidan som jag har skruvat igenom under ifrån. En skruv rakt upp och en snett så att överliggaren är fäst med två skruvar i bredd. Sedan typ cc40 med 6x90 skruv... Sitter som berget!


[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kanske skulle ha i lite sand också, blir lite roligare att gräva då ;)
BRA IDÉ!! Tur man har Byggahus forumet att få alla bra tips och idéer ifrån. (y)(y):crysmile:;)

Bernieberg Bernieberg skrev:
Mycket snyggt och välgjort bygge!

Gasfjädrar vore nog bra till luckorna men det kan vara klurigt att hitta en bra orientering av dem så att de både fungerar som de ska och får en bra infästning.

Angående täckning med tanke på katter så klurade vi också mycket på det. Vi byggde en modell typ piratskepp med mast och den var lite otacksam att hitta på ett bra lock till. Det slutade med att det inte blev något lock eller nät och även om vi har ett par katter i kvarteret har vi aldrig sett spår av liv i sandlådan. Så det behöver inte vara ett problem. Sen får man väl välja själv om man vill helgardera och lösa det ändå eller vänta och se om det behövs.
Ja gasfjäder är något jag funderar på, men jag är osäker på om man kan ställa trycket på dom så att man kan få fjädern att typ hålla kvar luckan i det läget man släpper den? Dvs så att man också manuellt måste trycka ner luckan för att stänga den istället för att luckan ramlar ner av sin egen tyngd? En gasfjäder kan ju hjälpa till att öppna luckan med sin kraft, men hjälper den även till att dämpa stängningen är frågan??

Ja den tanken har slagit mig också, jag tror kanske inte att katterna är ett jätteproblem. Det är bara typ 2st som springer här ibland. Så det är inte alls säkert att det blir ett problem. Däremot så tror jag vi kommer få mycket skräp i sandlådan pga alla träd runtomkring.
Men vi får se, ska börja med att fylla den med sand först... :)

Kommer bli 3st bil med släp! :sweat::sweat::sweat:


T topmount skrev:
Jag som har mitt barnasinne kvar, skulle nog fylla alla facken med sand (speciellt om man har en grävmaskin). Så frågan är väll om du vill att barnet skall kunna öppna själv.

Har en son med ett fint är i pannan efter en krock med ett 90 graders hörn, så skulle nog oroa mig mer hörnen på sandlådan än utstående spikskallar.
Det kommer säkert att hamna sand i facken, men det är hans sandlåda så han får göra som han vill. :)

Problemet är att jag även har hörn på huset, frågan är vad jag ska göra med dom?? :thinking::thinking:

Skämtåsido, det är klart att hörn är farliga men det är omöjligt att skydda sig från allt. Vi har en skog med berg och sluttningar och andra ”farliga” saker i trädgården också. Olyckor kan alltid hända oavsett hur väl man försöker förebygga dem. Får väl hoppas att vi slipper att han ramlar just där och slår pannan i ett av hörnen...

Tur att det gick bra för din grabb iaf, trots ärret! :heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Vad tror ni om luckorna till förvaring då? Finns det något bra sätt att göra dom enklare att öppna för småbarn samt få dom mjukstängande så inga fingrar kommer i kläm?
Enkelt förslag:
Gångjärn i överkanten, så de kan fällas uppåt/utåt.
Och en eller två "handtag" som förlängning, så det inte behövs så stor kraft för att fälla upp dem:
Träkonstruktion med gångjärn och markerade handtag, föreslagen design för enkelt öppningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt och stiligt bygge med perfekta geringar, jag rekommenderar dock att du bryter hörnen lite, det blir väldigt lätt djupa sår, typ måste sys, om man kommer emot lite hårt. Det räcker med några mm, så har du reducerat skadorna till blåmärken o skrapsår, vilket är helt normalt i sandlådeåldern.
 
  • Gilla
nomoD2 och 1 till
  • Laddar…
Vad är det du har i botten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.