Bygger en altan och har sänkt ner bärlinan en bit under marknivå varpå det blir en del mer grävande om jag skall kortla.
Bärlinan består av fyra stycken 45x175 med 1,5-2 meters avstånd. De är plintade varannan meter. Bärlinorna är ca 8 meter långa.

skruvreglarna tänkte jag lägga med cc70 och ovanpå det 34x145 trall.
Jag har inte tänkt bygga en ram ute i kanterna på bärlinan men frågan är om det blir för instabilt utan ram eller kortlingar?
Likaså huruvida jag skall kortla skruvreglarna som blir 5,5 meter långa med en överlappande skarvning?

Input från kunniga gas tacksammast emot.
 
  • Schematisk ritning av bärlinjer och plintar för en altan på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En specific fråga - varför går du inte ner till 5,4 meter så att du kan ha en hel längd på skruvreglarna.

/Göran
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
En specific fråga - varför går du inte ner till 5,4 meter så att du kan ha en hel längd på skruvreglarna.

/Göran
för att altanen kommer bli över 6 meter med utstick och det är inga problem att skarva reglarna. Balkskorna är 90 mm så jag lägger bara omlott. En 450 plus en halva 450 vilket gör att jag inte får något spill i stort sett.

Jag kommer skruva med dold skruv så det gör heller inget att de ligger läskade så att säga.
 
J
Om jag förstår dig rätt ligger spikreglarna över mark? Då är det snabbt gjort med ett par 4" i varje kortling mellan spikreglarna. Ser framför mig att utan kortlingar kan spikreglarna "lägga" sig ner vid stor kraft från sidan. Högst otroligt, men ändå.

Angående stabiliteten är det nog inga problem utan ram längst ute. Testa utan och smäll upp sist om du kommer på andra tankar när du är klar
 
J Jotsat skrev:
Kortla för man mellan spikreglar, inte bärlinor. Om jag förstår dig rätt ligger spikreglarna över mark? Då är det snabbt gjort med ett par 4" i varje kortling. Ser framför mig att utan kortlingar kan spikreglarna "lägga" sig ner vid stor kraft från sidan. Högst otroligt, men ändå.

Angående stabiliteten är det nog inga problem utan ram längst ute. Testa utan och smäll upp sist om du kommer på andra tankar när du är klar
Det är mellan skruvrglarna jag tänkt och jag har kommit fram till att det blir att kortla. Tror eg inte att det behövs då de sitter med gaffelankare på varje bärlina och det är stumt. Skråskruvade för att dra reglarna nedåt men jag kommer kortla för stabiliteten ändå. Dumt att skippa.
 
J
T Tokv41 skrev:
Det är mellan skruvrglarna jag tänkt och jag har kommit fram till att det blir att kortla. Tror eg inte att det behövs då de sitter med gaffelankare på varje bärlina och det är stumt. Skråskruvade för att dra reglarna nedåt men jag kommer kortla för stabiliteten ändå. Dumt att skippa.
Super, det tar ju någon timme bara och då har du ytterligare "två bärlinor" som bidrar till stabiliteten. Intressant med gafflar, har inte sett tidigare!
 
Om c/c avståndet är max 2 meter mellan bärlinorna finns det inget behov av kortlingar om golvbjälkarna är 45x145 mm C 24 eller grövre. De tillför inget i det fallet. Däremot är ditt plintavstånd för stort med hänsyn till bärlinornas dimensioner och c/c avstånd. Det blir för stora tvärkrafter över plintarna. Antingen så minskar du plintavståndet till ca 1,7 meter eller så använder du dubbla skruvlimmade 45x145 reglar som bärlinor i stället.
 
J justusandersson skrev:
Om c/c avståndet är max 2 meter mellan bärlinorna finns det inget behov av kortlingar om golvbjälkarna är 45x145 mm C 24 eller grövre. De tillför inget i det fallet. Däremot är ditt plintavstånd för stort med hänsyn till bärlinornas dimensioner och c/c avstånd. Det blir för stora tvärkrafter över plintarna. Antingen så minskar du plintavståndet till ca 1,7 meter eller så använder du dubbla skruvlimmade 45x145 reglar som bärlinor i stället.
skulle knappt två meter mellan plintarna vara för stort när bärlina och skruvreglarna är 45x175?
 
Ja. Det är ett hållfasthetsproblem som inte har med svikt och nedböjning att göra. Att du har skruvreglar som är 45x170 är ingen fördel i det sammanhanget. Du kan minska c/c avståndet mellan bärlinorna som ett alternativ.
 
  • Gilla
Mats Berglund1
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja. Det är ett hållfasthetsproblem som inte har med svikt och nedböjning att göra. Att du har skruvreglar som är 45x170 är ingen fördel i det sammanhanget. Du kan minska c/c avståndet mellan bärlinorna som ett alternativ.
fast enligt alla tabeller jag använt är två meter okej mellan plintarna på 45x170 om man har mellan 1,5-2 meter mellan bärlinorna.
Har du någon annan spånnviddstabell?
 
Knappt två meter på det längst avståndet. Ner till 1,5.
 
  • Tabell som visar avstånd mellan bärbara bjälkar med olika dimensioner, markerat avstånd 1,55 till 2,45 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Titta i den här tabellen i träguiden https://www.traguiden.se/konstrukti...imensionerande-barformaga/?previousState=0010. Maximala tvärkraften för en given dimension under övriga angivna förutsättningar finns i den kolumn som betecknas med V. För att räkna ut tvärkraften över en plint kan du multiplicera plintavståndet med c/c-avståndet och ta det gånger 2,5 (nyttig last plus egenvikt i kN).

Det är ingen ny kunskap. I århundraden har man alltid valt extra kraftigt virke till bärlinor och syllar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Titta i den här tabellen i träguiden [länk]. Maximala tvärkraften för en given dimension under övriga angivna förutsättningar finns i den kolumn som betecknas med V. För att räkna ut tvärkraften över en plint kan du multiplicera plintavståndet med c/c-avståndet och ta det gånger 2,5 (nyttig last plus egenvikt i kN).

Det är ingen ny kunskap. I århundraden har man alltid valt extra kraftigt virke till bärlinor och syllar.
Då stämmer inte den jag länkade alltså? Landar på runt 10 med de värdena. 9,42 enligt tabellen.

Men den är alltså för altaner menar du? Det är ju inget hus som skall stå på bärlinorna..
 
Det är så klart inte lika noga med altaner om de ligger på marken som med hus. De håller kanske inte längre än tio år av andra skäl. Samtidigt gäller Träguidens tabell klimatklass 1-2, dvs inte oskyddat läge utomhus. Jag tycker det skulle vara svårt att ge råd till andra om man inte redovisar begränsningarna.
 
J justusandersson skrev:
Det är så klart inte lika noga med altaner om de ligger på marken som med hus. De håller kanske inte längre än tio år av andra skäl. Samtidigt gäller Träguidens tabell klimatklass 1-2, dvs inte oskyddat läge utomhus. Jag tycker det skulle vara svårt att ge råd till andra om man inte redovisar begränsningarna.
Men där ju stor skillnad om man bygger för ett hus eller altan för vilka tyngder man skall ta hänsyn till. Enligt den tabell som jag hänvisade till ligger jag under de rekommenderade måtten. Nu är det ung 1,8 mellan bärlinorna och mellan 18-2,1 mellan plintarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.