Jag undrar om det är fler som störs av ljud och vibrationer i utomhusenheten för en Daikin Comfora-35 luftvärmepump?

Vi hade en gammal Panasonic från 2005 som byttes ut förra sommaren mot en ny Daikin och vi började använda den för uppvärmning i oktober 2019. Ganska omgående hörde vi ett mullrande biljud från utomhusenheten och vibrationer som spreds genom väggen så att tavlor och liknande skallrar inomhus.

Uteenheten verkar ge detta ljud vid vissa varvtal på fläkten, som om den vore obalanserad och hamnar i resonans då. Ganska irriterande när man förväntat sig en tyst anläggning eftersom den är ny.

Den gamla Panasonicen byttes pga att inne-enheten hade börjat låta mycket, troligen lagerfel, och det var oekonomiskt att försöka få den reparerad.
Panasonicens uteenhet lät aldrig som denna Daikin gör utan fläkten gick på olika varvtal vilket åstadkom ett olika högt susande.

Här låter det som om något är löst inne i den och kommer i resonans.

Jag klagade på detta och de kom och bytte uteenheten men den nya låter också, så nu undrar jag ifall detta är ett känt problem med Daikin luftvärmepumpar generellt?
Vi kan väl inte ha fått två måndagsexemplar???
 
A
man brukar få köpa till fjädrar att ställa den på
 
Den står redan på de bästa fjäderdämparna som fanns att uppbringa.
Men dessa kan ju bara minska transporten av vibrationerna till väggen. Hela enheten rasslar och låter rätt högt när den borde susa olika högt beroende på aktivitet men inget skaller....
Ska försöka lägga upp ett ljudexempel.

OBS: Den låter inte hela tiden utan det verkar som att vid vissa driftlägen så startar detta oljud.
 
Krokben
Skulle satt utedelen på ett markstativ istället för att fästa den på väggen. Det gjorde vi, enbart för att motverka stormljud. Funkar väldigt bra.

Det gör skillnad mot väggmonterad trots gummi-dämpare. Utedelen har då både gummidämpare och är helt fri från kontakt med väggen, förutom rören för gasen givetvis.
 
Redigerat:
  • Älska
Mazdarune
  • Laddar…
Jag förstår att man blir av med stomljudet då. Det har föreslagits av leverantören innan de bytte utedelen.
Problemet är att det rasslar så att man skäms för sin värmepump när förbigående personer hör oljudet. Jag har inte hört någon annan värmepump rassla på detta vis fast vi gått runt i grannskapet många år och det finns många pumpar här.
Länkar till en ljudfil med mullret eftersom man inte kunde ladda upp mp3 till forumet....
 
Redigerat:
  • Arg
Mazdarune
  • Laddar…
Visste inte att det forumet fanns, men det verkar vara rätt få som är där och tittar/skriver så det kanske inte ger nåt.
Fanns redan en tråd om Daikin-oljud...
Men utan lösning eller svar om själva frågan.
Jag har i vart fall inte fått någon räkning på servicebesöket och bytet av utedelen.
 
Krokben
Det låter ju som att något sitter löst och skallrar.
 
Vi har en Daikin Caldo XRH30 som monterades i december 2019 i vårt fritidshus. Har inte hunnit vara där så mycket i vinter men igår hörde jag liknande ljud som på din. Känns som lite obalans men på vår låter det som att fläktbladen nuddar chassit lite. Om jag trycker lite på utedelen åt något håll försvinner just skrapljudet men det lite "oscillerande" ljudet är kvar. Det låter inte hela tiden utan vid vissa varvtal verkar det som. Får hålla koll nu när vi är på plats lite mer. Är i övrigt grymt nöjd med pumpen.
 
  • Gilla
Petts0n
  • Laddar…
Be firman ta bort skräpet och så får dom montera en ny Panasonic istället.
Fattar inte hur ett stort bolag kan släppa ut en sådan dålig produkt!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Oj vilket tvärsäkert uttalande. Så Pansonic är felfria? :rolleyes:
 
M Myckling skrev:
Oj vilket tvärsäkert uttalande. Så Pansonic är felfria? :rolleyes:
Säkert inte felfria men inga oljud i alla fall.
 
Krokben
R Runnis skrev:
Säkert inte felfria men inga oljud i alla fall.
Har en grannes panasonic som säger annorlunda. Min poäng är att det finns måndagsexemplar även hos större företag. Daikin är inte ett dåligt märke. Har vänner som har både luft luft och luft vatten från Daikin som är nöjda. Själv äger jag en Mitsubishi och är riktigt nöjd!
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
A
Mitsubishi ägare är alltid de mest nöjda
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Har 3 Daikin, och ingen av dem låter så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.