Hej!

Tänkte byta ut mina mini mini fönsterbänkar mot nya i vitt men det finns två olika utföranden att välja mellan. Vilka tycker ni är snyggast? Behöver bara lite olika synpunkter...

 
  • 16-670_l.jpg
Eller denna...

 
  • 16-677_l.jpg
Hejsan!

Jag tycker den översta hela fönsterbänken är finast! Den ger ett finare helhetsintryck....i och med att den är slät och fin! ;)

Jag valde bort de fula fönsterbänkarna i marmor och satte in sådana som den översta bilden!
 
Nej, nej, nej! Jag vill inte höra ett enda ord om att släta fönsterbrädor är finare än genombrutna!

Var nämligen och köpte fönsterbrädor till hela huset i helgen och pga. praktiska skäl (få upp mer värme på fönstren = få bort eventuell kondens etc.) så valde jag genombrutna (som även hade profilerad kant, vilket inte heller är min smak egentligen[smiley=thumbdown.gif]) även om jag tycker att helt släta är snyggare.

Så kör på släta om det funkar!

...usch, man lever inte som man lär! Illa!

/Johan
 
Passar på att fråga jag oxå...
Lottentott, Du bytte ut förnsterbrädor i marmor.... Jag bor i en 40-tals lgh och har jättefula marmor-förnserbrädor... Var det svårt att byta?
Tycker det ser ut som mina sitter som berget  :-?
 
Helt klart den övre släta fina, den andra ser ut som man backar tillbaka på 70-talet fast en den e vit i stället för brun. :)
 
Tack för alla svar...

det verkar som släta leder detta lopp då! jag tycker oxå om släta bäst men var hemma hos ett par som har satt upp dom med hål i och det såg fräscht ut men kanske inte helt rätt.

Vi har oxå bly tunga marmor bänkar nu och på över våningen har dom börjat sacka lite alltså hänga snett troligtvis av tygden.

En liten till fråga: Har fästen i silver som håller fönsterbänkarna...ska jag ha kvar dom eller byta mot vita? Dom syns ju inte så jättemycket och är ju inte fula på nått sett men tänkte bara kolla...
 
:D släta :D
 
annanasen skrev:
Passar på att fråga jag oxå...
Lottentott, Du bytte ut förnsterbrädor i marmor.... Jag bor i en 40-tals lgh och har jättefula marmor-förnserbrädor... Var det svårt att byta?
Tycker det ser ut som mina sitter som berget  :-?
Jag hade möjlighet att välja bort då vi byggde huset.....så jag har inget svar på din fråga tyvärr! :-[ Jag har däremor vita marmor-fönsterbrädor i undervåningen som jag gärna skulle vilja byta ut....som du säger så verkar de sitta som berget! Dom är typ fast-limmade i konsollen undertill.....och konsollen är som en skruv som skruvas in i väggen! Måste man slå sönder dom för att byta ut dem? :-/
 
ja, har undersökt mina fömsterbrädor i marmor lite noggrannare, och jag tror att det blir svårt attfå bort dom utan att riva halva fönstersmygen....
JAg får nog leva med mina grönspräckliga ( :-[) marmor-skivor tills jag får tid och energi att ta  tag i det projektet  :(
Tack iaf
 
Det är väll ett "standard" mått på hur stor springan minst ska vara mellan vägg och fönsterbräda...5 cm tror jag att det är för att tillräckligt med varmluft ska komma fram till fönstret.

Våra marmorbrädor är oxå fast satta med en skruv i väggen och så sitter själva brädan på en platta. Dessa har suttit fast med dubbelhäftande tejp säkert sedan radhuset byggdes på 80 talet så det finns inget lim kvar på dessa nu!

Men är lite orolig att min svärfar la på lite silikon på ena av dom när vi renoverade  :-?

 
En petitess kanske, men...är det ingen som också har upplevt att genombruten fönsterbräda över radiator = världens effektivaste krukväxttork? :(
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…

Själv tycker jag sten är det naturliga materialet i fönsterbänkar eftersom det inte blir skadat av blomvatten. Det finns färdiga granitfönsterbänkar (förmodligen från Kina) att köpa för typ en hundring styck (jag köpte två sådana på Cheapy att använda i ett sidobord).
 
annanasen skrev:
ja, har undersökt mina fömsterbrädor i marmor lite noggrannare, och jag tror att det blir svårt attfå bort dom utan att riva halva fönstersmygen....
JAg får nog leva med mina grönspräckliga ( :-[) marmor-skivor tills jag får tid och energi att ta  tag i det projektet  :(
Tack iaf
Dina grönspräckliga skivor är kanske av äkta svensk marmor från Kålmorden ( om jag stavat rätt) som kostar åtskylldiga tusenlappar/ fönster idag ( polerad, måtanpasad och monterad på plats) som spelar i en annan division än en bit målad planka/spånskiva ;).
Om du inte står ut med dina gröna bänkar så kanske kan du bygga in dom med en tunnare spånskiva med bred kant och måla vitt? På det sätt får du som du vill och rivningen uteblir .... kanske till glädje för nästa husägare?
Har själv grön marmor och skulle inte komma på ideen att byta den åtminstånde därför att den tål vattenspill och får inga märken av tunga krukor :).
gaia
 
Japp, kan mycket väl vara gamla och säkert en gång fina förnsterbrädor i marmor... bara det att de blivit ganska missfärgade av något (?), och är inte så fina längre...
Men klart är ju att de är väldigt praktiska (vatten, krukor) ;)
Ska försöka mig på att ge dom en riktigt uppfräshning/rengöring...  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.