Staffans2000
C Calore skrev:
Så du tycker att man skall bygga upp ett eget lager av billiga grejer från näthandeln, för du vet, billigtvvs och cdon har inte en butik där jag är verksam, men det har Ahlsell.
När jag rörmokade på en liten firma med 2 och 1/2 man. Som lärling var jag halvan.
Trots vår litenhet hade vi ett ganska stort lager med det som vanligtvis behövdes så att resorna till grossisten blev så få som möjligt. Dessutom hade vi stora servicebilar som innehåll såväl rör som delar!!! Det ni!
Någon näthandel fanns inte. Men, då och då var det rea och vi passade på att köpa material vi använde ofta. Till exempel fyrtums pvc:rör. På så vi kunde vi öka vinsten utan att det drabbade kunden. Mer rör och rörmokande för pengarna alltså.

Men detta skedde i en tid då en rörläggare förväntades kunna arbeta självständigt utan vägledning av en konstruktör. Inte heller debiterade vi kunderna för pauser eller materialinköp med expertistillägg. Inga stora skillnader mot hur det kunde vara nu, alltså. Om man bortser från att det då rådde lågkonjunktur och brist på arbete. Hur det är när motsatsen råder, vet vi allt för väl!

Så Calore.
Visst bör du ha ett litet lager med grejor som du lämpligen köper in till bästa pris. Varför är det så främmande för dig?

Staffan
 
  • Gilla
  • Älska
bulten66 och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Så du tycker att man skall bygga upp ett eget lager av billiga grejer från näthandeln, för du vet, billigtvvs och cdon har inte en butik där jag är verksam, men det har Ahlsell.
Nu vet jag inte hur ofta du åker och hämtar en lvvp hos Ahlsell, särskilt inte med kort varsel. Om det nu är så att Ahlsell fakturerar dig 300000 för samma pump som kostar 70000 på CDON så säg till kunden att om de vill ha pumpen monterad inom en dag eller två så kostar den 350000. Om de kan tänka sig vänta en vecka så kan de få den för 80-85'.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Tror inte menar att man ska ha lager hemma med allt möjligt, för att hålla nere priserna. Men självklart ska man vara medveten om prisbilden - Ahlsell kanske lurar arslet av dig, tar överpriser - men du vet inte. Det drabbar inte dig, direkt, men kanske indirekt om du uppfattas för dyr. Men som alla vet verkar det vara hantverkarens marknad...

Man undrar dock, vad är problemet att vara effektiv - tex när hantverkaren kommer till kunden en dag, ser han aktuellt läge, vad som finns, vad som behövs, mäter in sig osv. MEN istället för att åka iväg så går man direkt in på telefonen och beställer exakt vad som behövs och får det levererat nästa dag - till kund. Sen kanske man ägnar dagen till att montera ned det gamla, förbereda osv och kommer tillbaka nästa dag när allt är levererat.
Fasiken, tom Ahsell har ju webbutik, med leverans nästa dag....!

Vill man som hantverkare lägga en timme på "shopping" för varje kund?

Ok, ibland är det mer akuta saker eller andra anledningar som gör att man måste åka direkt.
men jag upplever inte att denna effektivitet finns alls i branschen. Eller?
Ni tror att allt är så enkelt. Att man tex vid en värmepump installation enbart använder exakt samma grejer varenda gång och därför vet man vad som går åt. I verkligheten vet inte inte exakt hur det kommer bli och vad som exakt går åt innan man börjar bygga, därför måste antingen ha 50 böjar och kopplingar av varje sort med sig ( bygga upp ett litet lager av billiga grejer från Jula, billigtvvs) eller så skall man då säga till kunden, - sorry men det fattas en vinkel och jag beställer den nu så du får ingen värme o vatten förens imorgon om nu posten levererar före kl 1200 så jag hinner åka ut o fixa det.

I verkligheten måste man ha en grossist, om jag bodde i Jönköping skulle jag bara handla på Rinkaby för jag hatar Ahlsell lika mkt som er. Och NEJ det går inte att få mer rabatter än jag har redan har av Ahlsell ,Lunda ,Onninen ,Solar,VvsCentrum och Dahl . Jag har givetvis tjatat hur mkt som helst på dem. Stora saker är oftast dyrare hos grossist,som tex Nibe värmepumpar, men pressdebatt och sånt är billigare.
Nibe och CTC borde ALLA installatörer bojkotta för dem hatar installatörer , varför skulle man annars sälja sina produkter lika billigt till en person som köper sin första maskin nånsin än till en installatör som sålt och monterat dessa grejer i 50 år ?
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När jag rörmokade på en liten firma med 2 och 1/2 man. Som lärling var jag halvan.
Trots vår litenhet hade vi ett ganska stort lager med det som vanligtvis behövdes så att resorna till grossisten blev så få som möjligt. Dessutom hade vi stora servicebilar som innehåll såväl rör som delar!!! Det ni!
Någon näthandel fanns inte. Men, då och då var det rea och vi passade på att köpa material vi använde ofta. Till exempel fyrtums pvc:rör. På så vi kunde vi öka vinsten utan att det drabbade kunden. Mer rör och rörmokande för pengarna alltså.

Men detta skedde i en tid då en rörläggare förväntades kunna arbeta självständigt utan vägledning av en konstruktör. Inte heller debiterade vi kunderna för pauser eller materialinköp med expertistillägg. Inga stora skillnader mot hur det kunde vara nu, alltså. Om man bortser från att det då rådde lågkonjunktur och brist på arbete. Hur det är när motsatsen råder, vet vi allt för väl!

Så Calore.
Visst bör du ha ett litet lager med grejor som du lämpligen köper in till bästa pris. Varför är det så främmande för dig?

Staffan
Jag har ett litet lager, men det fylls på av överblivet material, man tjänar så lite i den verkliga vvs världen att det är svårt att få ihop så mkt pengar att man kan köpa in massor av grejer samtidigt . Det vore en sak om man endast gjorde en enda typ av jobb, men de flesta av oss gör många olika saker, badrum,avlopp, värmepumpar ,pannor, svetsar fjv, går på ett bygge mm. Det är dyrt att ligga ute med en massa material. Och i tex Sthlm så har ofta små firmor inte råd att köpa eller hyra ett lager.

Ni lever i er egen lilla bubbla med ert hat mot hantverkare.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Har du bra och konkurrenskraftiga priser hos din grossist finns ju ingen anledning till det. De flesta hantverkare vittnar ju om att deras inköpspriser ligger kring vad webbhandlare tar så då finns ju inte behovet. Du tog ju tidigare upp ett exempel på en värmepump som du hade ungefär samma inköpspris på hos din grossist som om du köpt den på CDON. Men om ditt inköpspris på pumpen hade varit 20 000:- högre hos din grossist än andra vanliga butiker så är det nog smart att överväga att köpa pumpen hos någon annan för att du ska ha ett konkurrenskraftigt erbjudande på pump + installation till dina kunder.

Oftast är det ungefär samma pris för mig på tex Dahl som du kan köpa samma grej för på tex Hornbach.

Men en del saker som tex golvbrunnar är ofta tom dyrare för mig på Dahl än hos Rinkaby.

Ni som är duktiga på datorer och sådant. Ni borde organisera en bojkott av Ahlsell, jag ställer mig bakom det direkt, det enda Ahlsell är för mig är ett fik där polacker äter frukost varje dag. Jag väntade en gång på att bli utsläppt med min bil från Ahlsell efter 10 min fick jag gå in och hämta personalen, de gick omkring med Polarbröd paket.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000
C Calore skrev:
därför måste antingen ha 50 böjar och kopplingar av varje sort med sig
Nej. Men kanske femton. Viss skillnad. Det är det servicebilen som du debiterar, är till för.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu vet jag inte hur ofta du åker och hämtar en lvvp hos Ahlsell, särskilt inte med kort varsel. Om det nu är så att Ahlsell fakturerar dig 300000 för samma pump som kostar 70000 på CDON så säg till kunden att om de vill ha pumpen monterad inom en dag eller två så kostar den 350000. Om de kan tänka sig vänta en vecka så kan de få den för 80-85'.
Skulle aldrig nånsin köpa en LVVP eller någon annan maskin på Ahlsell, jag köper enbart av Thermia,IVT,Viessmann,Vaillant Trane, TPI och liknande som säljer direkt till mig utan grossist och inte till slutkund. Dem som säljer till Polarpumpen och näthandeln bojkottar jag.
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Men kanske femton. Viss skillnad. Det är det servicebilen som du debiterar, är till för.
Jag har aldrig nånsin debiterat för servicebil.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
15 böjar räcker ingenstans om man tex monterar en värmepump.
 
M
C Calore skrev:
Jag har ett litet lager, men det fylls på av överblivet material, man tjänar så lite i den verkliga vvs världen att det är svårt att få ihop så mkt pengar att man kan köpa in massor av grejer samtidigt . Det vore en sak om man endast gjorde en enda typ av jobb, men de flesta av oss gör många olika saker, badrum,avlopp, värmepumpar ,pannor, svetsar fjv, går på ett bygge mm. Det är dyrt att ligga ute med en massa material. Och i tex Sthlm så har ofta små firmor inte råd att köpa eller hyra ett lager.

Ni lever i er egen lilla bubbla med ert hat mot hantverkare.
Jag är enbart en liten hustomte i mitt egna hus men jag har Aga minibox, några lådor med lödkopplingar mellan 12-28mm, lödstänger, lite ventiler och rör i olika dimensioner liggande om jag behöver akutlaga något eller om jag vill bygga nått extra.
Sedan har jag naturligtvis 110-rör, böjar, muffar, Pem-slang i olika dimensioner, både plastkopplingar och prk liggande om jag behöver fixa något här hemma. Och då är jag PRIVATPERSON!

Jag har mycket svårt att tänka mig att man som egenföretagare åker runt med en servicebil med 2 rörtänger och handlar allt man behöver till varje enskilt jobb. Förbrukningsmaterial har man ALLTID liggandes i bilen, annars står man snart utan kunder då jobben blir på tok för dyra om man ska åka och handla en 15mm presskoppling för att ett jobb kräver en sån. Men visst, det har varit 10 års högkonjunktur nu så inget förvånar längre..
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
C Calore skrev:
15 böjar räcker ingenstans om man tex monterar en värmepump.
Ok.
Säg femtio då. Du vet av erfarenhet ungefär vilka dimensioner du behöver. Med tanke på att räntan är låg, kan det inte vara ett stort ekonomiskt problem att köpa en kartong standarddelar istället för det exakta antal du behöver för tillfället. Men eftersom konkurrensen mer eller mindre är satt ur spel, kan du välja mellan att köpa på dig braatthagrejor till kundens fromma, eller åka till grossisten till ditt fromma.

Staffan
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Men kanske femton. Viss skillnad. Det är det servicebilen som du debiterar, är till för.
Gå in på ahlsell och kolla hur stor vvs avdelningen är, sen tar du alla grejer och försöker trycka in i en servicebil. lycka till!
 
Staffans2000
B Byggapålite skrev:
Gå in på ahlsell och kolla hur stor vvs avdelningen är, sen tar du alla grejer och försöker trycka in i en servicebil. lycka till!
Herre jösses.

Du kanske inte behöver ha med dig en komplett uppsättning Securexkalibreringsdon, eller alla dimensioner av tubrör. Men en god uppsättning av rör och delar du vanligen använder samt lite till, får plats. Men det förutsätter naturligtvis att du har en servicebil som är en servicebil.
 
  • Gilla
GargamelSE och 10 till
  • Laddar…
J
1) Ingen annan än hantverkaren bryr sig om vad det kostar i inköpspris. Det ska vara ett rimligt pris för mig som kund. Om en produkt kostar 50-200kr inkl moms var som helst (ClasO, Bahuaus, Elbutik, Rinkaby) är det inte rimligt att betala 1000kr. Kan man som hantverkare inte hålla ett rimligt pris behöver man antingen köpa någon annanstans ifrån eller bli bättre upphandlare om man vill ha vinst på materialet.
Om hantverkaren har negativ eller 99% marginal spelar för mig som kund ingen roll, det ska vara rimligt för mig. Superbra om hantverkaren tjänar pengar på materialet, grattis!, men det måste vara rimligt.

2) Om inte 500kr/h räcker för att betala räkningar och få den lön man vill ha bör timpriset höjas till att matcha detta. Om det blir 800, 1000 eller 1500kr/h spelar ingen roll, men det är inte rimligt att kompensera lågt timpris med orimligt påslag på materialet. Se punkt 1 ovan.

3) Vissa verkar förespråka att kunden ska ta reda på materialpris innan hantverkaren kommer. För mig är det inte rimligt att man vill ha det så, men rätta mig gärna. Kom ihåg att det är kundens pris som är det viktiga för kunden, inte inköpspris, rabatter, påslag, marginal, inköpsställe osv.

Alt 1.
"Hej. Jag behöver ha ett eluttag på fasaden. Hur mycket kostar ett tvåfacks från ABB hos er? 625, det lät mycket. Hur mycket kostar det från Schneider? 500, det lät ju bättre. Men just nu inget från Elko som är billigare? Ah, 300 ok, men är det vitt också? Ok, men det känns rimligt, vi kör på ett sådant. Och så kablarna. Hur mycket tar ni för det?" Osv.
Finns ingen hantverkares som skulle vilja ha det så hoppas jag. Personligen vill jag gärna bara beställa, säga hej och betala som kund, det är ju det jag betalar för.

Alt 2
Ta rimligt betalt för materialet. Inte samma som en nätbutik, utan rimligt.

Jag älskar hantverkare och folk som hjälper mig med det jag vill ha gjort. Betala och glömma. Däremot är det klart man blir förbannad när kabeln av någon anledning kostar 5ggr priset mot överallt annars.
 
  • Gilla
VärhultsVargen och 14 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Herre jösses.

Du kanske inte behöver ha med dig en komplett uppsättning Securexkalibreringsdon, eller alla dimensioner av tubrör. Men en god uppsättning av rör och delar du vanligen använder samt lite till, får plats. Men det förutsätter naturligtvis att du har en servicebil som är en servicebil.
Ja men med tanke på att inget jobb är sig likt, så kan man inte förse ALLA kunders behov av grejer i bilen. Jag är elektriker men, jag får iaf skäll om jag har uttag och grejer ligger i bilen, för att det blir förstört och repigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.