Anna-B
Hej!

Jag har köpt en BR (med riktigt risigt kök). Kommer renovera och använda IKEA-stommar.
Behöver hjälp med planlösningen. Det här är enda sidan jag har för spis och diskho, totalt 375 cm brett (gott om skåp med förvaring hela vägen upp till taket på andra sidan väggen).

Lagar en hel del mat, så vill ha vettig bänkyta. Finns stort matbord i vardagsrummet, men hade varit fint om man kunde få in en liten frukost-matplats ändå till vänster.

Hur skulle ni prioritera/placera allt?
- diskho (40 cm tillräckligt?)
- diskmaskin (gärna 60 cm)
- lådor (40 cm?) - alt. 2 x 20 cm?
- häll och ugn (60 cm)

Optimalt hade varit max ca 200 cm bänkskåp, men det känns lite klurigt att få till bra.

I min (ful)skiss (precis lärt mig Sketchup :)) så är det en 37x44 cm diskho i 40-skåp, men det känns som diskhon ligger lite väl nära slutet på bänkskivan? Ska man låta bänkskivan gå ut 5-10 cm till vänster med passbit/täcksida för att få lite mer space vid diskhon? (Till saken hör en gasledning längst till höger också, så där blir det 10 cm med passbit).
Eller placera allt på annat sätt? Diskmaskin - diskho - lådor - ugn t.ex.?

Jättetacksam för input och idéer! :)
 
  • Skiss av köksinredning med dimensionerade skåp för diskho, diskmaskin, lådor och spis, samt ett litet matbord med två stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2m är precis vad spis, vettig arbetsyta och en vask tar hos mig så det funkar ju rent måttmässigt. Däremot skulle det kännas konstigt med vasken så nära kanten.
 
  • Köksinteriör med spis, arbetsyta och vask i en bostad, vasken nära kanten till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna-B
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Är det bara en person som ska laga mat skulle jag dra ner bänkskivan mellan hon och hällen till 80 cm och i stället satsa på 60 cm diskbänksskåp. För en liten matplats skulle jag föredra ett bord eller bänkskiva med 90 cm höjd så att det även går stå där under tillagningen. 2 personer som sitter bredvid varandra klarar sig med 120 cm bredd. Du kan också kolla om du i stället har ett litet bord framför fönstret så kanske det går att få dit en förlängning av skåpraden.
 
  • Gilla
Anna-B
  • Laddar…
Håller med föregående. Gå upp på 60 cm diskbänkskåp, men kanske med hon lite förskjuten till höger. 45 cm diskmaskin räcker gott till två personer. En tanke är också att fortsätta med bänkskivan hela vägen ut mot fönstret och ha barstolar där istället. Då kan man använda den vid matlagning om man behöver.
 
  • Gilla
Anna-B
  • Laddar…
Välkommen till Byggahus!

Har du en planskiss över hela utrymmet?
Jag funderar också på om du kan förlänga bänkytan nästan hela vägen till fönstret (går fönstret lägre än bänkskivan blir det ju konstigt att dra bänkskivan hela vägen...) dock utan underskåp. Har du riktigt ont om utrymme så kan du ha ett bord som går att fälla ut från väggen, med plats för 2 pers. Antingen fäst under bänkskivan och då kan du få normal bordshöjd, eller ovanför bänkskivan, då får du ha bardiskhöjd. Behöver du använda bänkytan är det bara att fälla in bordet och flytta på stolarna.

Edit: Jag hade velat ha bänkyta på båda sidor om diskhon... och en större diskho... ;)
 
  • Gilla
Anna-B
  • Laddar…
Anna-B
Tack för all input (och välkomnandet hit!) Grymt forum, kommer nog posta fler funderingar allteftersom renoveringsplanerna fortskridet. :)

Tack för verifierandet att det inte blir bra med den diskhon längst ut. :) Jag har nog snöat in för mycket på alla rekommendationer jag läst om "ha minst 80/100/120 cm mellan diskho och spis", men får inse att jag inte riktigt har det utrymmet.

Jag har stuvat om och bytt plats, och ja, jag tycker det ser bättre ut.
Lite skeptisk till barbord/att låta bänkskivan fortsätta ut - framförallt eftersom fönstret kommer sen (med fönsterbräda betydligt lägre än 90 cm). Har någon bilder/inspiration på lösningar där det ser bra ut (jag har googlat lite) så tar jag tacksamt emot det. :)

Mina största huvudvärk just nu:
- 60 cm diskmaskin eller 60 cm diskbänk/diskho? (Jag ÄLSKAR min 60 cm-diskmaskin idag och är inte helt pepp på att gå ner i size). Och skulle jag byta i skissen till större diskho och mindre diskmaskin så får jag oundvikligt lite problem med placeringen (för att inte få A. diskbänken längst ut och B. få hyfsad yta mellan diskho och spis. Hm..

Bifogar skiss på rummet i stort (rejäl ventilationstrumma i väggen bakom, så blir lite trixande med djupen på skåpen). Kan återkomma ikväll med skiss på den väggen också. All feedback är så värdefull!
 
  • Skiss av en lägenhetsplan med markerade områden för vardagsrum, kök, hall och badrum inklusive kökslayout med diskmaskin och spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av kökslayout med etiketter för skåp, diskmaskin, ugn och diskho under köksfläkt mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vilket avstånd har du mellan fönstret och dina underskåp, liksom mellan kyl/frys och vägg, alltså utrymmet för matplatsen?
Är du ensam eller är ni två som ska bo där och laga mat?
 
  • Gilla
Anna-B
  • Laddar…
Anna-B
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket avstånd har du mellan fönstret och dina underskåp, liksom mellan kyl/frys och vägg, alltså utrymmet för matplatsen?
Är du ensam eller är ni två som ska bo där och laga mat?
I nuläget är det bara jag som flyttar in, men vill ändå framtidssäkra (om jag får sällskap en vacker dag och/eller man säljer) eftersom det är en hyfsat stor 2:a (som ska göras om till 2,5:a/3:a - jag lär starta en forumtråd om den innerväggen också).

Jag får tillgång till lägenheten 1 maj, så måtten är lite preliminära (och ursäkta mina, än så länge, halvdana SketchUp-kunskaper).
Mellan kylskåp och vägg: ca 190 cm (strecket på golvet i skissen är hur långt kylskåpsdörren öppnas).
Mellan köksbänk och fönster: ca 150 cm

För mig är det inte jätteviktigt att matplatsen i köket är rymlig (jag vet att jag kommer äta i vardagsrummet), utan vill mer bara säkerställa att det går att ha något slags bord där.
 
  • Skiss av ett kökplaneringsprojekt med köksö, spis, fläkt, fönster och plats för kylskåp markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anna-B
Och så har vi andra sidan då:
  • 305 cm högt i tak (vill ha förvaring hela vägen upp)
  • Sekelskifteslägenhet - vill ha serveringsgång, krönlist mot taket (och tidstypiska handtag/luckor etc.)
  • Pga rejäl ventilationstrumma: första 180 cm: 37 cm-djupa skåp. Resterande 120 cm: 60 cm djupt: varav kyl/frys i första sektionen, och sen antingen 40 cm-brett skåp (+ passbit) alt. 60 cm (om det får plats, eftersom det är ganska exakt 120 cm i mina initiala mätningar.

Funderingar:
  • Skulle ni organiserat skåpen på annat sätt? (Upplevs de 100 cm-vitrinskåpen ovanför serveringsgången vääääldigt höga?)
  • Konstigt med serveringsgång där bänkskåp och överskåp är lika djupa?
  • Skåpen ovanför kylskåpet och intill, där behöver jag 60 cm djupt (som inte finns som väggskåp). Jag antar att snickare kan lösa det med hjälp av bänkskåp (utan sockeln)?
  • Andra tankar och idéer?
 
  • Illustration av köksskåpsplanering med olika djup pga en ventilationstrumma, inklusive ett kylskåp och överliggande glasdörrskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Med ett sånt här slagbord så är bordet bara 26 x 80 cm brett när det är hopfällt och med en klaff uppfälld (räcker för frukost för två) så är det 89 x 80 cm: https://www.ikea.com/se/sv/p/norden-slagbord-vit-10423886/
Om du sen placerar låddelen längs fönstret och fäller upp klaffen mot köksskåpen så tror jag att det tar mindre plats än det du har ritat in som ser mer ut som en matplats för 3-4 personer. Därför tror jag också att du kan ha mer underskåp än du har ritat in och kan få in både 60 cm diskmaskin och minst 80 sm mellan hon och hällen.
 
BirgitS
Anna-B Anna-B skrev:
Pga rejäl ventilationstrumma: första 180 cm: 37 cm-djupa skåp.
Hur går ventilationstrumman?
Går det att ha djupa högskåp med grunda överskåp ovanpå?

Även Ikea ska väl ha överskåp till kylskåp med fullt djup?
 
Jag antar att vetilationskanal/vatten osv ärpå den väggen du ritat in det?

För rent krasst hade det ju varit bättre att spegelvända allt, dvs ha köksbänk/diskho och allt det mot vardagsrummet eftersom det är ca 300cm där. Då hade du utan bekymmer kunnat skapa en vettig planlösning i köket trots det begränsade utrymmet.

Så jag hade verkligen undersökt i om det vore möjligt. Då hade man kunnat ha layouten 60 diskmaskin - 60 diskho - 60 lådor - 60 lådor - 60 lådor och lagt hällen centrerad på de yttersta lådmodulerna vilket gett 30cm bänkyta till vänster om hällen och 90cm mellan ho och häll.
 
Redigerat:
Anna-B
BirgitS BirgitS skrev:
Hur går ventilationstrumman?
Går det att ha djupa högskåp med grunda överskåp ovanpå?

Även Ikea ska väl ha överskåp till kylskåp med fullt djup?
Tack för tipset om överskåpen. Jag har tidigare letat som sjutton i deras planeringsverktyg - men nu hittade jag det. :)

Vad gäller ventilationstrumman så vet jag inte säkert. Har som sagt inte tillträde till lägenheten förrän i maj, så det blir något att inspektera noggrannare (och kolla om BR-föreningen har skisser på) då.
 
Anna-B
J Jarlsgård skrev:
Jag antar att vetilationskanal/vatten osv ärpå den väggen du ritat in det?

För rent krasst hade det ju varit bättre att spegelvända allt, dvs ha köksbänk/diskho och allt det mot vardagsrummet eftersom det är ca 300cm där. Då hade du utan bekymmer kunnat skapa en vettig planlösning i köket trots det begränsade utrymmet.

Så jag hade verkligen undersökt i om det vore möjligt. Då hade man kunnat ha layouten 60 diskmaskin - 60 diskho - 60 lådor - 60 lådor - 60 lådor och lagt hällen centrerad på de yttersta lådmodulerna vilket gett 30cm bänkyta till vänster om hällen och 90cm mellan ho och häll.
Ja, vatten/gas etc. är dessvärre på den sidan som jag ritat in det på.

Håller med - skulle gärna byta plats på köket, men rädd att det skulle bli en lite för stor (läs: dyr) historia, och är inte helt hundra på vad bostadsrättsföreningen skulle säga. Men ska absolut klura lite mer på det (och diskutera med hantverkare), när jag väl får tillträde till lägenheten. :)
 
BirgitS
Troligen besvärligt att dra avlopp kring 2 meter under golvet, om det ens går med tillräckligt fall. Nog ingen idé att planera för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.