Lite väl hårda ord mot ts. Han har beställt öppen fiber. Jag har bara läst reklamtexten men det känns som att Telia har ansvaret. Men ts kan alltid läsa sitt avtal.
Men jag kan inte tänka mig att han bad ue att gräva upp grannens tomt.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Och det är det jag tror TS har gjort men sedan fått "kalla fötter". ;)
 
E elmont skrev:
Och det är det jag tror TS har gjort men sedan fått "kalla fötter". ;)
Ögnade igenom det avtal som finns på telias hemsida. Det var lite tillstånd man kunde vara tvungen att skaffa, men det stod inget om ledningsrätt. Jag tolkade i all hast som att det inte rör det problem som TS har. Alltså är bollen hos telia / UE
Sen tror jag inte att de kan börja gräva utan att försäkra sig om att det finns tillstånd. Bara för att nån annan ska fixa det så går man inte skadefri.
Men jag förstår TS problem. Jag förstår att TS vill hjälpa sin granne så mycket som möjligt. Det är inte konstigt att man känner ett ansvar i den här situationen. Förslaget om att köpa några rullar gräs är kanske inte så fel. Men just nu så är bollen hos Telia/ue.
Så inget gräs ännu ;)
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Är hos grannen och dricker grogg, kanske svarar lite mer senare. Men jag har inte beställt någon installation till någon annan än mig. När Ue kom till mig hade de en karta var dom skulle gräva, då tänker jag att allt är fixat.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Ni som yrar om att jag skulle beställa åt grannar, har ni hört talas om BankID, elektronisk signering av kontrakt osv.?
Man går inte in till en Telia butik och beställer och signerar med gåspenna, det funkar inte riktigt så.
 
  • Gilla
tobbetk och 7 till
  • Laddar…
L
B Byggdjuret skrev:
Alltså är bollen hos telia / UE
Sen tror jag inte att de kan börja gräva utan att försäkra sig om att det finns tillstånd. Bara för att nån
Tillståndet så kallade ledningsrätt söks inte för så här små intrång. Ledningsrätt medför högre kostnader för Telia, och även om Telia söker detta så är det en lagstiftning som ligger till deras fördel. Grannen kan aldrig begära att något ska flyttas, på sin höjd få en liten marknadsmässig ersättning för skada på gräsmattan. Därför tycker jag att TS ska hjälpa grannen med gräsmattan, kratta, vattna och så gräs. Då slipper grannen att lägga tid på ärendet, vilket jag anser inte är lönt att driva, då det kostar mer i ork än det ger.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Tillståndet så kallade ledningsrätt söks inte för så här små intrång. Ledningsrätt medför högre kostnader för Telia, och även om Telia söker detta så är det en lagstiftning som ligger till deras fördel. Grannen kan aldrig begära att något ska flyttas, på sin höjd få en liten marknadsmässig ersättning för skada på gräsmattan. Därför tycker jag att TS ska hjälpa grannen med gräsmattan, kratta, vattna och så gräs. Då slipper grannen att lägga tid på ärendet, vilket jag anser inte är lönt att driva, då det kostar mer i ork än det ger.
Ok , uppfattar jag dig korrekt rätt nu att du tycker att jag ska fixa återställning av grannens tomt för att jag beställt fiber? Bara undrar?
 
L Lenza skrev:
Tillståndet så kallade ledningsrätt söks inte för så här små intrång. Ledningsrätt medför högre kostnader för Telia, och även om Telia söker detta så är det en lagstiftning som ligger till deras fördel. Grannen kan aldrig begära att något ska flyttas, på sin höjd få en liten marknadsmässig ersättning för skada på gräsmattan. Därför tycker jag att TS ska hjälpa grannen med gräsmattan, kratta, vattna och så gräs. Då slipper grannen att lägga tid på ärendet, vilket jag anser inte är lönt att driva, då det kostar mer i ork än det ger.
Det låter ju jättekonstigt. Om det du säger stämmer så kan ju Telia gräva precis hur de vill över tomter utan godkännande och ägarna kan helt plötsligt både ha en förstörd trädgård och delar av sin tomt som man inte kan utnyttja framöver eftersom det ligger en fiber i marken. Har du någon källa som styrker det du påstår?
 
  • Gilla
Bruk
  • Laddar…
L
M mr_bygg skrev:
Har du någon källa som styrker det du påstår?
Ja jag kan hänvisa till ett examensarbete på området intressant läsning, http://www.lantm.lth.se/fileadmin/f...sarbete/10_5220_Adam_Bove__Viktor_Dalbert.pdf
B Bruk skrev:
uppfattar jag dig korrekt rätt nu att du tycker att jag ska fixa återställning av grannens tomt för att jag beställt fiber? Bara undrar?
Ja i egenskap av god granne. Inte som en random fiberkund.
 
L Lenza skrev:
Tillståndet så kallade ledningsrätt söks inte för så här små intrång. Ledningsrätt medför högre kostnader för Telia, och även om Telia söker detta så är det en lagstiftning som ligger till deras fördel. Grannen kan aldrig begära att något ska flyttas, på sin höjd få en liten marknadsmässig ersättning för skada på gräsmattan. Därför tycker jag att TS ska hjälpa grannen med gräsmattan, kratta, vattna och så gräs. Då slipper grannen att lägga tid på ärendet, vilket jag anser inte är lönt att driva, då det kostar mer i ork än det ger.
Du får gärna förklara lite hur du tänker.
I din tanke så tycker grannen att allt är lugnt att ha fibern nedgrävd?
Hur vet du att grannen tycker att allt är okej? Sen är det inte ts fel.

Att söka ledningsrätt är en process som tar tid. Även om Telia med största sannolikhet skulle få det så får de inte gräva på någons fastighet. Så bara för att de kommer få rätt så ska man stå där och ta emot? Hur skulle du själv gjort?

Så budbilen som levererade lite saker som jag beställt om han kör i grannens bil är det mitt fel?
Jag beställde prylarna. Men inte att han skulle krocka med grannen0s bil
 
Redigerat:
L Lenza skrev:
Ja jag kan hänvisa till ett examensarbete på området intressant läsning, [länk]
Att hänvisa till ett examensarbete är tveksamt då det inte på något sätt är en säker källa. Jag har skummat igenom arbetet och jag hittar inget som styrker ditt påstående om att en fiberleverantör utan något som helst tillstånd fritt kan gräva på privat mark och markägarna har ingen möjlighet att kräva att fibern i efterhand flyttas.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
7.7 Lokalisering
Det är enklare för en ledningshavare att komma med konkreta bevis på att en viss
ledningssträckning är billigare och bättre, än vad det är för fastighetsägare att bevisa
deras framtida planer och tankar om markanvändningen på fastigheten. Som vi har
förstått det så krävs det relativt stark bevisbörda för att man som fastighetsägare ska
kunna påvisa att man har för avsikt att använda platsen till något. Det är konstigt att
inte äganderätten väger tyngre på den punkten. Det är troligen inte särskilt många
fastighetsägare som faktiskt har så pass långtgående planer att det räcker för att
motverka en lednings sträckning över deras fastighet. I det fallet har alltså
ledningshavaren en betydligt starkare ställning. En lagändring där man ger
fastighetsägaren större möjlighet att påverka sträckningen vore nog inte fel för att
vinna större acceptans för rättigheten som sådan från markägarnas perspektiv.
Det finns mängder av nedgrävd kabel utan ledningsrätt eller servitut. Jag tror inte det per automatik innebär att ledningen måste grävas up om fastighetsägaren s"önskar.
 
Redigerat:
L Lenza skrev:
Ja jag kan hänvisa till ett examensarbete på området intressant läsning, [länk]

Ja i egenskap av god granne. Inte som en random fiberkund.
Jag brukar inte tycka att avhandlingar är så bra källa. Så även här
 
Det handlar väl om tillämpningen av ledningsrätten inte att man helt utan tillstånd gräver på privat mark
 
M mr_bygg skrev:
Det handlar väl om tillämpningen av ledningsrätten inte att man helt utan tillstånd gräver på privat mark
Okej, jag trodde vi diskuterade frågan om Telia kan få ledningsrätt om de önskar.

Det är inte tillåtet att gräva upp ledningar som finns på din tomt, oavsett om de har ledningsrätt eller ej.

De du kan göra är att stämma Telia till tinget. Antagligen faller detta inte under allmänt åtal, så det är ltie uppförsbacke. Skadeståndet som man kan yrka torde inte vara så stort heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.