Japp, nr 2 med ett nästan kvadratiskt dubbelgarage.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Hemmakatten
R Robert-san01 skrev:
Intressant att de gav er interemistiskt med så mycket kvar att göra! Vi var i ungefär det stadiet när vi hade första mötet och då tvärvägrade man att ge oss någon form av slutbesked.

Radonmätning behöver du väl också skicka in för att få slutbesked?
Jag har bott i samma kommun som du i många år och haft både duster och väldigt positiva kontakter med kommunens olika nämnder. Låter ju lite oroväckande om de behandlar kommuninvånare på olika sätt.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag har bott i samma kommun som du i många år och haft både duster och väldigt positiva kontakter med kommunens olika nämnder. Låter ju lite oroväckande om de behandlar kommuninvånare på olika sätt.
Det har varit en väldig omsättning på chefer på bygglov senaste åren i Vallentuna. Tror det kan ha spelat in.
 
Hemmakatten
Visst, det kan jag förstå. Men ändå oroväckande att man tolkar PBL på olika sätt.
 
Härlig tråd! Vore intressant att se din kalkyl igen när du känner dig klar med bygget!
 
M Musikläraren skrev:
Härlig tråd! Vore intressant att se din kalkyl igen när du känner dig klar med bygget!
Tack! Jag väntar bara på att få klart med rörmokarfakturorna nu sedan ska allt uppdateras :)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Det var länge sedan uppdatering, av naturliga skäl. Invändigt har det mest varit småfix och framförallt detta eviga uppackande av banankartonger.

Det halvfärdiga badrummet är ännu inte klart (men vem är förvånad?). Nu är det istället fokus på utemiljö. De senaste två veckorna har bestått av att gräva ner plint till trädäcket och schakta för spabad och pool.

Hyrde en grävmaskin från Cramo, de tog 11 000:-/vecka för en Cat på 5 ton med rotor. Hade turen att ha en pensionerad grävmaskinist i bekantskapskretsen, så där sparades mycket pengar.

Inga större missöden. Vid första plinten grävde vi av ett dräneringsrör, men sedan gick det smärtfritt. Jag var väldigt orolig både för borrhål till bergvärmen och för schaktet för VA/fiber/el, men lyckades undvika det.

Som syns på en av bilderna så träffade vi på ett rött plaströr när vi skulle gräva ur för dagvattenbrunnen till poolen. Jag har inte en aning om vad det gjorde där eller varför det ens är där. Det går i riktning rakt från mitt garage ner mot ett dräneringsdike kommunen har. Jag pratade med de som gjorde mina markarbeten, men de sa bestämt att det inte var deras. Det var dessutom bara lera runt, inget grus som ju är brukligt att lägga omkring rör. Enda förklaringen är att det är ett gammalt rör, men det ser onekligen nytt ut. Låg på ca 2 meters djup. Misstänker att det kommer förbi ett mysterium...

Imorgon ska jag försöka lyfta spabadet på plats, sex personer är vi. Går det inte så har jag fått till en kranbil som kommer på onsdag och lyfter det på plats. Det väger 270 kg, så jag räknar med att det kommer bli tungt.

Hålet till poolen är färdigt och förberett. Valde en pool på 5x10 meter med hel gaveltrappa från Folkpool. De hade kampanj med 20% så allt som allt landade den på ca 400 000 för allt material. Det fick bli en trästomme. Till pooltak blir det ett ”riktigt” tak på skenor. Dyrt, men tveklöst det snyggaste och mest ekonomiska sett till uppvärmning.

Grävmaskinens skopa nära ett upptäckt rött plaströr som sticker upp ur jorden vid grävarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin bredvid nybyggd villa gräver för trädäck och pool i soligt, gräsbevuxet område med leksaker i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd utemiljö med en grävmaskin och märkstolpar för plintar vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lastbil från Rethab och grävmaskin CAT på ett byggarbetsområde med uppmärkta markeringar för anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin från Cramo gräver ett stort hål för installation av pool i en trädgård med synliga plintar och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin schaktar mark för poolinstallation i bostadsområde med vit villa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schaktning för pool med en grävmaskin i hålet och en stege vid kanten i en trädgård under anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grop i lera med rött plaströr som sticker fram, omringad av lerig vattenpöl och en metallstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin som gräver i en trädgård för förberedelse av poolinstallation, grus och schaktduk synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin vid grävt område med plintar i marken för trädäck och förberedelse för poolbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin häller grus i schaktad grop vid anläggning av pool, med geotextilduk och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grop med grusbelagt fundament för pool, omgiven av markduk och en röd plastslang synlig vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats vid skymning med grävmaskin och grävt hål i marken förberett för poolinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Morgonvy över en grusad yta som förberetts för poolinstallation med synliga utgrävningar och ett vitt hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusgrund med schaktmaterial, hus och grävmaskin i bakgrunden vid förberedelse för poolinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Område under konstruktion med vit villa, trädäcksramar, ogjutet spabad och staplar av virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hagv och 14 till
  • Laddar…
Riktigt tjusigt! Vilken lyx med både pool och spabad. :) hur ska poolen värmas? Minns inte om du nämnt det tidigare.

Ser inte röret som kom fram ut som ett orange markavloppsrör? Kommunalt avlopp kanske?
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Riktigt tjusigt! Vilken lyx med både pool och spabad. :) hur ska poolen värmas? Minns inte om du nämnt det tidigare.

Ser inte röret som kom fram ut som ett orange markavloppsrör? Kommunalt avlopp kanske?
Tack!

Poolen värmer jag med bergvärmen, det är redan förberett. Jag vet att många kör luftvärmepump, men jag undvek det dels pga onödig kostnad och dels pga att slippa ljudet. Dock får jag betala för en värmeväxlare, som kostar ca 12 000.

Man ser bara lite av röret nere i gropen, men det borde omöjligtvis vara kommunalt. Det finns inga servitut på min tomt, och kommunens anslutningar går längs gatan. Dessutom är det ”bara” ett 110 rör.

Grop för bergvärmesystem nära en pool med synligt rör och vattenansamling på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Man ser bara lite av röret nere i gropen, men det borde omöjligtvis vara kommunalt. Det finns inga servitut på min tomt, och kommunens anslutningar går längs gatan. Dessutom är det ”bara” ett 110 rör.
Ingenting är omöjligt... :crysmile:

Nu är det väl iofs ett ganska nytt område men min erfarenhet från att ha jobbat inom det kommunala med bland annat vatten och avlopp är att kommunen inte alltid har koll på alla sina (eller andras...) rör och att det inte alltid finns servitut på saker. Kan det vara någon annans hus som är anslutet till kommunens över din tomt? Kan ju vara något äldre hus som anslutits för länge sen.
 
S skydiver skrev:
Ingenting är omöjligt... :crysmile:

Nu är det väl iofs ett ganska nytt område men min erfarenhet från att ha jobbat inom det kommunala med bland annat vatten och avlopp är att kommunen inte alltid har koll på alla sina (eller andras...) rör och att det inte alltid finns servitut på saker. Kan det vara någon annans hus som är anslutet till kommunens över din tomt? Kan ju vara något äldre hus som anslutits för länge sen.
Grejen är den att hela området är nytt. Det var åkermark tidigare. Runt om var det, och är, skog, så det finns inget uppenbart gammalt det kan tillhöra. Och även om plasten ligger under mark tycker jag att åtminstone plasten borde missfärgas med tiden?

Då riktningen är rakt mot ett dagvattendike är ju ändå det troligaste att det är någon form av dagvattenrör.
 
  • Gilla
skydiver
  • Laddar…
Kan det vara täckdikningen ? ett uppsamlingsrör för den ?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fint hus! Jag har inte läst hela tråden, men har ni flyttat in ännu?
 
L Låset skrev:
Fint hus! Jag har inte läst hela tråden, men har ni flyttat in ännu?
Tack! Ja, vi flyttade in i slutet av januari.
 
L
Roligt att följa hela den här tråden. Jättefint hus. Fantastiskt arbete!
Jag förstår att du ibland varit stressad pga viteskravet om du inte byggt klart inom två år. Och riktigt imponerande att du hann, eftersom du byggt själv. Det är ett jättemärkligt krav, det brukar vara att bygget ska vara påbörjat innan två år, och de hade nog aldrig fått domstolen att godkänna det viteskravet, med tanke på att samma kommun beviljar ett bygglov som säger att man har två år på sig att sätta igång och 5 år på sig att slutföra och du dessutom var i full gång med att bygga. (Viten måste godkännas av domstol för att få utfärdas.)

Och jag blir förfärad när jag läser om en del av kraven/besluten kommuner tar. En handläggare ska alltid kunna plocka fram lagstödet för sitt krav. Inget lagstöd = de får inte kräva det.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.