tompax tompax skrev:
Är det inte entreprenörens samt Telias skyldighet att skaffa medgivande från den fastighet som de tänker gräva på?

Oavsett vad TS sagt och inte, så skall väl inte någon kunna beställa någonting i någon annans namn?

Annars kan vem som helst beställa vad som helst i vems namn som helst.

Om TS har bett entreprenören gräva på sin grannes tomt, utan grannens tillstånd eller medgivande, så har ju TS gjort fel. Men det är väl trots det entreprenörens ansvar att införskaffa medgivande från den fastighet som de börjar gräva på? Så felet borde väl ändå ligga på entreprenören, oavsett vad TS sagt och inte?
Korrekt.
TS kan såklart säga åt entreprenören att riva hela grannens hus om han vill, men entreprenören jobbar inte åt slutkunden utan åt Telia och ska därför bara göra enligt det underlag de fått av sin uppdragsgivare.
 
  • Gilla
Bruk
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Borde inte det vara i denna ordningen:

1. Kund beställer tjänst från Telia.
2. Telia inhämtar undertecknad beställning/intyg av kund.
3. Telia beställer grävning och installation av entreprenören.
4. Entreprenören utför grävning och installation enligt beställning hos kund.
5. Entreprenören fakturerar Telia för utfört arbete.
6. Telia fakturerar kund för tjänst.
7. Kund betalar fakturan.

Om nu kund enligt punkt 1, råkar bli någon helt annan under punkt 4, så kan väl ändå inte kund under punkt 1 ansvara för de konflikter som uppstår för kund under punkt 4?

Om kund enligt punkt 1, beställer något åt någon annan, kanske någon annans namn, så borde detta kunna stoppas redan under punkt 2, av Telia (eller annat företag, vad det än gäller). Om inte, så borde väl ändå ansvaret ligga på just Telia som har gått vidare med ärendet utan att inhämta underskrift/intyg från korrekt kund?
Är inte säker på att jag hänger med i svängarna, men om jag förstår ditt resonemang rätt så har du helt rätt. Beställningen måste komma från (signeras av) fastighetsägaren och du kan inte beställa en anslutning åt en granne eller kompis. Har någon gjort det och det går så långt att installationen påbörjas eller utförs så är det någon som gjort väldigt fel.
 
  • Gilla
tompax
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag håller med dig helt. Men tonen i tråden är att det är TS fel och det får jag inte ihop.
Helt enig. Kan inte förstå tonen alls, detta kan omöjligt TS lastas för utifrån vad som framkommit här.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Krångla till resonemanget, utan läs tidigare inlägg.
Det är ts fiberanslutning som grävts via en häck på grannens fastighet innan den fortsätter till ts byggnad.
I tidigare inlägg har vi skrivit hur processen är i normalfallet och hur man nu kan hantera den utifrån det fel som begåtts.
Sedan om vi fått hela sanningen av ts, tja det vet vi inte och hur det kan ha påverkat att felet begåtts.

Kan tillägga som OT att de kartor som används vid projektering ofta är LMs och de stämmer inte alltid vilket också kan orsaka att fel begås utifrån felaktiga förutsättningar. Finns många trådar här i forumet där just felaktiga tomtgränser diskuteras.
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
M -MH- skrev:
"2.10 Behöver Telia tillstånd för att anlägga eller underhålla ledningar eller motsvarande fram till Anslutningspunkten, får Telia begära att Kunden skaffar sådant tillstånd inom skälig tid och utan kostnad för Telia"

Kanske trodde Telia att TS hade utverkat tillstånd för att gräva fibern där den grävdes?
Om paragrafen finns i TS kontrakt så är det väl inte otroligt att det inte är solklart att TS är oskyldig till att reda upp detta.
Speciellt om det nästan i te finns nåt skriftligt alls.

TS borde väl gått igenom med grävaren hur och var det skulle grävas...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
TS borde väl gått igenom med grävaren hur och var det skulle grävas...

/ATW
Slutkunden går igenom grävningen med en projektör, utsänd av Telia. Denne gör sedan ett underlag som delas till grävare och fibertekniker. Visst kan slutkunden komma med nya instruktioner till grävaren när de är på plats, men det är då grävarens ansvar att kontrollera ändringarna med sin beställare.
 
B Bonzo2000 skrev:
Slutkunden går igenom grävningen med en projektör, utsänd av Telia. Denne gör sedan ett underlag som delas till grävare och fibertekniker. Visst kan slutkunden komma med nya instruktioner till grävaren när de är på plats, men det är då grävarens ansvar att kontrollera ändringarna med sin beställare.
Ok. Men då är ju frågan densamma... bytt ut grävare mot Telias projektör. Vad sas i det samtalet?

/ATW
 
Vi väntar på fiber från IP Only. De har via en konsult (northprojects.se) skickat ut info, avtalsförslag och kartor till alla vars mark kommer att beröras, och begärt undertecknade avtal i retur.
Det var inga problem att efter diskussion ändra den föreslagna ledningsdragningen.
Bland avtalsvillkoren ingår intrångsersättning 6 kr per meter.
Inte mycket pengar men klart och tydligt vad man kommer överens om.

Annars, om tvister skulle uppstå, kan väl lantmäteriet besluta om ledningsrätt mot markägarens medgivande?
 
Ja lantmäteriet kan fatta beslut, men innan dom tar sitt beslut får parterna lämna sina synpunkter som dom tar hänsyn till. Allt efter den "skada" resp nytta intrånget gör. Några meter längre kabeldike väger betydligt mindre än en uppgrävd gräsmatta.
 
A ArneTW skrev:
Ok. Men då är ju frågan densamma... bytt ut grävare mot Telias projektör. Vad sas i det samtalet?

/ATW
Det spelar ingen roll vad slutkunden säger gällande sträckning utanför den egna fastigheten. Entreprenören/Telia har ansvar att säkerställa att alla tillstånd är på plats innan de sätter skopan i marken. Hade de t.ex. grävt på kommunal mark, eller på Vägverkets område utan korrekt tillstånd så hade de suttit rejält i skiten, oavsett om någon random privatperson sagt åt dem att gräva där. Det går liksom inte att skylla ifrån sig när man slarvat. Att entreprenören och Telia verkar hävda att de inhämtat tillstånd från berörd fastighetsägare gör att det, för mig, känns ännu tydligare att det är de som missat.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
F
B Bruk skrev:
Absolut är det mellan granne och Telia men jag känner mig som en idiot som har fått fiber och grannen har fått inget och en sabbad trädgård. Försöker hjälpa farbror granne så mycket det går. Även nu när vl måste prata på avstånd.

Jag tycker inte att det låter som om du gjort nåt fel öht och de som hävdar det tramsar troligtvis bara. Men bistå grannen med din skriftliga dokumentation om att Telia hävdar att tillstånd är inhämtat mm och se till att grannen får en petig trädgårdsmästare- återställning och minst halva priset på installation om dom nu vill ha det.

Jag skulle tro att just Telia är det företag där ni har bäst förutsättningar till ersättning. Dom kommer säkert att hävda att grannen får ta det med entreprenören men entrepenören gräver på uppdrag av nån så gå inte på den bluffen.
 
  • Gilla
Bruk
  • Laddar…
F
A ArneTW skrev:
Om paragrafen finns i TS kontrakt så är det väl inte otroligt att det inte är solklart att TS är oskyldig till att reda upp detta.
Speciellt om det nästan i te finns nåt skriftligt alls.

TS borde väl gått igenom med grävaren hur och var det skulle grävas...

/ATW
Var och hur dom gräver utanför TS fastighet har TS inget ansvar och inget med att göra öht.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Det är TS granne som är det helt oskyldiga offret.

Hade jag varit TS granne hade jag inte brytt mig vem som åtgärdat... men det är inte grannen som ska jaga runt mellan TS/Telia/entrepenör.

Att TS kan två sina händer och enbart hänvisa till Telia och entrepenören skulle uppröra mig som granne. Det är ju TS som beställt alltihop.

/ATW
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
tompax
A ArneTW skrev:
Det är TS granne som är det helt oskyldiga offret.
Ja det är ju helt uppenbart tycker jag också.

A ArneTW skrev:
Hade jag varit TS granne hade jag inte brytt mig vem som åtgärdat... men det är inte grannen som ska jaga runt mellan TS/Telia/entrepenör.
Det är här det uppstår ett problem. TS granne har ju fått sin gräsmatta förstörd och en fiberledning förlagd på sin mark. Hur skall han nu göra? Det kommer bli han själv som kommer att få driva detta för att få åtgärdat. Ingen annan kan göra det åt honom.
Hade det gällt något så enkelt som att han blir fakturerad för något som han inte har beställt, så hade han bara kunna bestrida fakturan, så är det mer eller mindre över sedan, då han inte har beställt något.

Men nu har det redan skett en skada som han vill att någon annan skall åtgärda, och det är inte alltid så lätt, så länge inte entreprenören/Telia snällt efter ett enda telefonsamtal bara ordnar upp allting.

A ArneTW skrev:
Att TS kan två sina händer och enbart hänvisa till Telia och entrepenören skulle uppröra mig som granne. Det är ju TS som beställt alltihop.
Nu vet jag inte exakt vad TS har beställt och hur det samtalet har gått, men jag vill påstå att det är ändå Telia och entreprenören som är skyldiga i denna historia.
Har TS verkligen beställt något i grannens namn så är det ju helt fel och rentav olagligt/kriminellt. Och borde gå att anmäla, särskilt om det finns bevis. Men så länge det bara är ett missförstånd, så är ju ändå inte TS att skylla för detta. Men även om det skulle visa sig vara TS som har olovligen beställt i grannens namn, så tycker jag ändå det är Telias och entreprenörens ansvar att återställa, då det är de som har utfört ett arbete olovligen.
 
Jag är inte övertygad om att TS kan luta sig tillbaka och hävda att grannen får ta det med telia eller entrepenören.

Om det är så är det ju bara att alltid hänvisa till entrepenören när grannarna klagar på sönderkörda gräsmattor, skador diverse saker och andra markintrång. Jag hade åsikten att jag som beställare har ett ansvar.

/ATW
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.