Jag har nu testat kombinyckeln. Det är ingen vacker sak varken till formen eller den röd-rosa-orangea ickefärgen, men den fungerar till mitt Yale Doorman V2N och min K623 enligt plan.

C CM.gbg skrev:
Jag hittade Yale Doorman Kombinyckel som kan fungera. Den har separata chip för EM och Doorman. Jag har beställt och ska testa.
 
  • Gilla
jockelindstrom
  • Laddar…
C CM.gbg skrev:
Jag har nu testat kombinyckeln. Det är ingen vacker sak varken till formen eller den röd-rosa-orangea ickefärgen, men den fungerar till mitt Yale Doorman V2N och min K623 enligt plan.
Var beställd du denna tag?
 
M Mr L skrev:
Var beställd du denna tag?
Jag beställde från låsshop.se. Den fanns även hos nyckelbutiken.se, låskompaniet.se och stgeorge.se.
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
Ok, jag skulle behöva lite hjälp med att koppla in mina brandvarnare till centralen (4320).
Jag har ett separat hemautomationssystem med 10 trådlöst sammankopplade brandvarnare. Dessa är i sin tur sammankopplade med ett slutande relä som i sin tur kopplats till larmcentralen. Ingen balansering/ingen sabotagelarm på reläet, utan det är kopplat direkt på en ingång.
Jag vill enbart att centralen ska larma mig om brand via SPC Connect (även via 3g/4g i senare skede). Jag vill inte att larmets sirener ska gå igång, det räcker med de tio jag redan har, ev att blixtljuset i min TL30 ska gå igång.
Så här har jag lagt upp det till att börja med, är jag på rätt väg?
Schematisk översikt av programmeringsinställningar för brandlarm i ett hemautomationssystem.
Skärmdump av användargränssnitt för inställningar av larmsektion med beskrivningar för olika attribut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan man med SPC övervaka garageportarna, att dessa inte glöms öppna. Utan att ha pålarmat hela tiden.
 
ltfrebac ltfrebac skrev:
Kan man med SPC övervaka garageportarna, att dessa inte glöms öppna. Utan att ha pålarmat hela tiden.
Ingen expert men de går att sätta en dörrsensor på porten. Då ser man i appen att dörren är öppen. Jag har trådlösa till dörrarna och framför allt altandörren som är lätt att glömma när man åker. Ser i appen då den är öppen samt att det går då inte att larma på utan att bortkoppla enheten.
Ett förslag men de finns säkert fler.
 
ltfrebac ltfrebac skrev:
Kan man med SPC övervaka garageportarna, att dessa inte glöms öppna. Utan att ha pålarmat hela tiden.
Självklart kan man det med SPC, problemet är hur du får signalen till SPC. Med magnetkontakt på portarna kan du få signal om de är öppna/stängda. Bäst av allt vore ju lås med mikrobrytare så att du inte kan larma på om inte portarna också är låsta.
 
jo så långt att dom är en enkel zon bara. Men med avlarmat hade man velat ha lite mer intelligens, exvis om port öppen längre tid än X mintuer, notifiera i appen el liknande. Kanske finns annat smart sätt åxå?
 
RilleRock
ltfrebac ltfrebac skrev:
exvis om port öppen längre tid än X mintuer, notifiera i appen el liknande.
Exakt så kan du göra med händelser/mapping gates.
 
OK, behöver verkligen hjälp att få till inkopplingen av min utesiren TL30X. Hur göra för att minimera falsklarm när/om man startar om larmcentral, vid avbrott osv?

Tänkte koppla med batteridrift enligt nedan, men hur dippar man signalstyrningen och hur koppla/programmera utgångarna i SPC för bästa funktion?

Schema över inkoppling av utesiren med batteri, DIP-omkoppplers inställningar och signalstyrning för att undvika falsklarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fråga, måste man offra en sektion för att sabotageskydda intern siren?
 
ltfrebac ltfrebac skrev:
Fråga, måste man offra en sektion för att sabotageskydda intern siren?
du har väl en speciell ”kontakt” för sabotage av siren. Sen om den används för utomhus, inomhus eller i serie spelar väl ingen roll.

märkt BHO/TR
 
RilleRock
Du har även 2st digitala sabotageingångar ner till vänster på kortet.
T1/T2.
 
  • Gilla
ltfrebac
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Du har även 2st digitala sabotageingångar ner till vänster på kortet.
T1/T2.
HM.. Hur använder man dom? Samma som övriga sektioner med samma motstånd?
 
RilleRock
V VinningaSnickeri skrev:
HM.. Hur använder man dom? Samma som övriga sektioner med samma motstånd?
De är digitala så inga motstånd utan kopplas NC för normaltillstånd.
Larmtexten eller funktion kan inte ändras utan är något i stil med Aux fel 1 & 2.

Brukar använda till plintsabotage.
 
  • Gilla
ltfrebac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.