Hur nära som helst? Den kan till och med ligga på en annans fastighet om det finns ett vägservitut eller motsvarande.
 
Min mamma äger en stuga på en tomt vid en sjö. När tomten avstyckades på 30-talet gick en liten skogsväg över tomten mellan huset och sjön. Med åren har vägen breddats pga timmerbilar och nytillkomna fastigheter bortåt vägen. Folk kör fort och vi har alltid andan i halsen pga små barn när vi är där.

Nu har vi eventuellt fått möjlighet att flytta vägen bakom huset i stället vilket skulle vara en stor lättnad för oss. Frågan är nu hur nära tomtgränsen vi skulle kunna lägga vägen. I vill lägga den så nära bakre tomtgräns som möjligt så klart, men grannen som har tomten bakom oss är inte lika förtjust i tanken. Vad har vi rätt till? Detta är utanför planlagt område och vägen ska bli 3,5 meter bred enligt standard för skogsväg.

Skulle uppskatta råd i frågan.

Mvh
 
Min fråga kom visst inte med längst upp så lade in den som ett svar.
 
Vägen är en samfälld väg, inget servitut
 
Det finns väl flera faktorer.

Tror det blir svårt att inkräkta på grannens tomt med vägområdet om han sätter sig på tvären.

Som vanligt är nog det billigast och snabbast att komma överens...

Han har nåt ni vill ha... Bilväg på lämpligt ställe och avstånd.

Har ni nåt han vill ha?

Brygga?
Sjöutsikt?
Mark?
Skog?
Pengar?

Förhandla nu.

/ATW
 
Ingen del av vägen ska gå över grannens tomt, den ska fortfarande gå på vår tomt. Men grannen vill att den ska gå så långt in på vår tomt att de inte ser vägen och vår tomt blir delad mitt i tu. Har han rätt att kräva detta?..


A ArneTW skrev:
Det finns väl flera faktorer.

Tror det blir svårt att inkräkta på grannens tomt med vägområdet om han sätter sig på tvären.

Som vanligt är nog det billigast och snabbast att komma överens...

Han har nåt ni vill ha... Bilväg på lämpligt ställe och avstånd.

Har ni nåt han vill ha?

Brygga?
Sjöutsikt?
Mark?
Skog?
Pengar?

Förhandla nu.

/ATW
 
M Maxi2 skrev:
Ingen del av vägen ska gå över grannens tomt, den ska fortfarande gå på vår tomt. Men grannen vill att den ska gå så långt in på vår tomt att de inte ser vägen och vår tomt blir delad mitt i tu. Har han rätt att kräva detta?..
Nej, det tror jag inte.
Har ni vägen och vägområdet på er sida så räcker det nog.

Det verkar som ni har större tomter än jag tänkte mig.

Att komma överens är värt en hel del så jag skulle förhandlat ändå.

/ATW
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Om du vill lägga om vägen så antar jag at du får stå för hela kalaset? Det blir rätt fort pengar. Kan du göra något så att grannen (eller kanske ännu fler? är med och betalar, tex dra den en helt annan väg?

Annars, dra vägkanten 3-4 m in. Det skall få plats för diken och slänter, och dumt att ligga alldeles intill gränsmarkeringar mm.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ja vi kommer få stå för hela kostnaden men detta har vi velat i 50 år så vi tycker det är värt det. Att få med fler går inte, det går vi försökt. Men om vi har 3-4 m marginal till tomtgräns så här vi vägen intill husknuten och det vill vi såklart inte. Vad är ett "vägområde"?


M -MH- skrev:
Om du vill lägga om vägen så antar jag at du får stå för hela kalaset? Det blir rätt fort pengar. Kan du göra något så att grannen (eller kanske ännu fler? är med och betalar, tex dra den en helt annan väg?

Annars, dra vägkanten 3-4 m in. Det skall få plats för diken och slänter, och dumt att ligga alldeles intill gränsmarkeringar mm.
 
Tomten är ca 1500 m2 så inte jättestor.
 
Claes Sörmland
Inget bygglov krävs för väg så grannen har formellt inte så mycket att säga till om. Men tanken i lagen är ju att ni ska ta skälig hänsyn till grannarna, t ex jordabalken 3 kap 1 §:

"Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen."
 
Vi vet ju inte hur terrängen ser ut. Men vägbank och dike kan behöva en del utrymme bredvid vägen. Så körbanan kan sannolikt inte ligga mot gränsen.
 
Claes Sörmland
Hur är det med strandskyddet? Fastigheten ligger ju vid en sjö.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur är det med strandskyddet? Fastigheten ligger ju vid en sjö.
Vägen flyttar längre från sjön. Vårt förslag flyttar den länge sjön. Som det är nu riskerar timmerbilarna att vägen rasar ner i sjön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.