J justusandersson skrev:
Vilken vacker och pedagogisk illustration! Vilken funktion har fibercementskivan i sammanhanget? Hur mycket sammanlagd isolering tänker du dig? Tegelmuren med mellanliggande isolering är i sig inte alltför dålig.
ja jag är väldigt stolt över mina paint -kunskaper... eller inte ;)
Fibercement: oorganiskt material som inte är känsligt för fukt för att avgränsa mot en eventuell fuktighet i vägg.
Sammanlagd isolering blir då 90-100mm dvs ca 45 mm mellan tegelväggarna och 45 mm mellan fibercement och plyfa (ska det sitta diffusionsspärr innanför isoleringen?). Tänkte inte isolera mellan fibercement och yttervägg. Eller?
 
Redigerat:
Är det inte lite bra att värma upp isoleringen i tegelväggen? Fuktig isolering isolerar sämre varför den kanske mår bra av lite värme.

Om tegelväggen är varm på insidan kommer sannolikt fukten i väggen (insidan) övergå i ånga och därmed kunna ventileras ut om du skapar förutsättningar för detta genom lämna en luftspalt vid golv och tak utöver den redan tänkta.

Om ovan resonemang håller (oklart hur mycket fuktbelastning du har) skulle du kunna skippa fibercementskivan.

jag har träfiberskiva på plåtregel med luftspalt vägg golv och tak. Ska dock tilläggas att jag har isolerat på utsidan och har endast måttligt till inget fuktpåslag. Det lilla som finns är det som sulan suger upp från backen.
 
L L-E skrev:
Är det inte lite bra att värma upp isoleringen i tegelväggen? Fuktig isolering isolerar sämre varför den kanske mår bra av lite värme.

Om tegelväggen är varm på insidan kommer sannolikt fukten i väggen (insidan) övergå i ånga och därmed kunna ventileras ut om du skapar förutsättningar för detta genom lämna en luftspalt vid golv och tak utöver den redan tänkta.

Om ovan resonemang håller (oklart hur mycket fuktbelastning du har) skulle du kunna skippa fibercementskivan.

jag har träfiberskiva på plåtregel med luftspalt vägg golv och tak. Ska dock tilläggas att jag har isolerat på utsidan och har endast måttligt till inget fuktpåslag. Det lilla som finns är det som sulan suger upp från backen.
Bra tanke - det kanske är bättre (att värma upp isoleringen i tegelväggen).
Men vi måste klä in den i någonting invändigt. Luftspalt vid golv och tak är det tänkt.
Men vi kör nog fibercement ändå. Men jag skulle ev kunna sätta gips invändigt direkt på den om det ens behövs.
(eller bara spackla)
 
A andost skrev:
Så, uppdaterar tråden. Vi rev till slut ut allting i hela källaren eftersom vi hittade mögel och röta i regelkonstruktionen mot fler ställen.
Min tanke nu är att regla upp de utrymmen som vetter mot trädgården med 20mm stålreglar invändigt (dessa har vi redan) och sätta fibercementskivor så att det bildas en luftspalt mot ytterväggen. Ytterväggen som i dessa utrymmen består av dubbla rader tegel har nämligen ingen luftspalt mellan dessa utan det är isolering i utrymmet mellan tegelmurarna.
Innanför fibercementen tänker jag sedan regla med stålprofiler i tak och golv och träreglar mellan, 45mm isolering och plyfa+gips.
Hur låter det?

såhär ungefär:
Orange: tegel
Gul: isolering
Mörkblå: Plåtreglar
Ljusblå: Fibercementskiva
Gul: Isolering / träreglar
Svart: Plyfa
Grön: Gips
[bild]
Nej du håller på och skapar en kopia av din tidigare situation med kondens på insidan av tegelväggen...
Fibercementskivorna är täta och ger ytterligare problem och fukt
Varför gör du på detta viset?
Tegelväggar bygger ofta på att de är dåligt isolerade och varma på utsidan så att fukten går hela vägen ut!
Dvs ingen nollgenomgång i väggen
När du vill isolera på insidan så gäller det att du har plusgrader på utsidan av väggen och så torrt som möjligt utanför för väggen ska helst torkas utifrån!

Nu till konstruktionen av väggen ligger den helt under jord eller både och finns det puts rappning?
Under jord kan du på utsidan sätta platonmatta och isolering med EPS!
På insidan skulle jag välja oorganiska reglar och i mötet med golvet finns det många frågor om hur isoleringen ska ansluta ...
Enklast är att bygga med stålreglar och EPS som är diffusionsöppen!
Så sätter du kplyfa och gips
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
Väggen ifråga ligger mestadels ÖVER jord. En del av den ligger under, men då är det inte dubbla rader tegel utan murblock.

Tvåvåningshus med markerad väggdel som visar områden över och under jorden för dräneringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen puts någonstans vare sig på in- eller utsida.
Vi kommer att dränera om och sätta platon + isodrän på utsidan - men det kommer inte att ske i år.
EPS = menar du cellplastisolering mellan stålreglarna?
Och ingen diffusionsspärr innanför mellan eps och plyfa?
 
Redigerat:
A andost skrev:
Väggen ifråga ligger mestadels ÖVER jord. En del av den ligger under, men då är det inte dubbla rader tegel utan murblock.

[bild]

Ingen puts någonstans vare sig på in- eller utsida.
Vi kommer att dränera om och sätta platon + isodrän på utsidan - men det kommer inte att ske i år.
EPS = menar du cellplastisolering mellan stålreglarna?
Och ingen diffusionsspärr innanför mellan eps och plyfa?
Exakt !
Bygg enkelt och rejält så att du kan skruva upp saker det du kan göra är att ha liten spalt mellan plyfan och EPS och ställ absolut inte plyfan mot golvet utan lämna litet avstånd så att du fortfarande kan fästa socklarna!
För att hålla koll på fukt kan du skaffa dig fuktighetsmätare med fjärravläsning som mäter RF och temperatur i väggen!
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
När man ska värdera värmeisoleringsförmågan hos tegelväggen måste man också räkna med teglets isolerande förmåga. Dess värmeledningsförmåga är ungefär tio gånger så hög som för mineralull. 240 mm tegel motsvarar då 24 mm mineralull. U-värdet blir inte så dåligt. Dessutom bör man ta hänsyn till materialets tyngd som ger konstruktionen vissa fördelar jämfört med väggar av lättare material. Normalt bör man inte tilläggsisolera sådana väggar, i varje fall inte på insidan.

Fibercementen hör inte hemma där, som flera har påpekat, och inte heller ångtätningar.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
När man ska värdera värmeisoleringsförmågan hos tegelväggen måste man också räkna med teglets isolerande förmåga. Dess värmeledningsförmåga är ungefär tio gånger så hög som för mineralull. 240 mm tegel motsvarar då 24 mm mineralull. U-värdet blir inte så dåligt. Dessutom bör man ta hänsyn till materialets tyngd som ger konstruktionen vissa fördelar jämfört med väggar av lättare material. Normalt bör man inte tilläggsisolera sådana väggar, i varje fall inte på insidan.

Fibercementen hör inte hemma där, som flera har påpekat, och inte heller ångtätningar.
Tack - då kör vi öppet med plåtreglar och EPS, plyfa + gips.
Tanken med fibercement (alltså sådan här https://www.bauhaus.se/fermacell-fibergips-12-5mm) var annars att undvika organiska material. Men då behöver vi alltså inte ha den...
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Har lite svårt att se att man garantera plusgrader på utsidan av en vägg om man isolerar invändigt.får nog bli ett ganska tunt lager isolering då.

väggen är f.ö inte en ren tegelvägg

Vad jag ville påpeka med mitt inlägg är om isoleringen i tegelväggen är fuktig så kommer den isolera sämre varför man kanske ska vara lite försiktig med isolera insidan.

Fukten i teglet i den inre väggen kommer att avgå in i rummet och forslas bort med ventilationen.

Du kan sätta en fibercementskiva om du vill så länge du har luftspalt mellan vägg golv och tak.

På minussidan med Fibercement är väl att den är dyrare än kryssfaner samt att det är meckigt att fästa upp saker på.
 
Redigerat:
  • Gilla
andost
  • Laddar…
A andost skrev:
Tack - då kör vi öppet med plåtreglar och EPS, plyfa + gips.
Tanken med fibercement (alltså sådan här [länk]) var annars att undvika organiska material. Men då behöver vi alltså inte ha den...
Precis så ...
När du senare ska dränera så kom ihåg då att det är viktigt att det går att torka väggen utåt med både gråsuggorna och teglet!
Lämpligt är att göra som jag har gjort som fungerar utmärkt för mig!
Platon och EPS ...i ditt fall sätter du platonmattan mot väggen obs tätt uppåt och eps utanpå platon mattan för då hamnar kondensen mot platon och går ner i dräneringen och väggen torkar utåt!
Samtidigt som markvattnet inte kommer åt väggen
Smart är att isolera med eps närmast väggen strax under jordytan och kraga ut 500 mm och lägga markduk och grus så att ytvatten rinner ut från väggen o ev snösmältning också....
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
L L-E skrev:
Med fibercementskiva menar jag dylik


[länk]
ja fast den som jag länkade är väl samma funktionellt, men annat märke. Eller?
 
A andost skrev:
ja fast den som jag länkade är väl samma funktionellt, men annat märke. Eller?
Nja den länkade fermacell skivan är gipsbaserad medans den jag avsåg är cementbaserad. Den cementbaerade tål oxå att vara utomhus alltså tål fukt
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
A andost skrev:
ja fast den som jag länkade är väl samma funktionellt, men annat märke. Eller?
eller nja, fibercement vs fibergips...?
 
Tvåa på bollen
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.