Efter jag skrev kontrakt med Telia öppen fiber för två år sedan för fiberinstallation så kom dagen då den skulle installeras.
Vi är tre hus som ligger nära varandra som saknade fiber och jag är den yngre av oss grannar som har legat på för vår fastighet, har tjatat på Telia om att de andra är intresserade också men det verkar som det inte gått fram hos Televerket.
Eftersom de skulle gräva hos mig tyckte jag att det var lämpligt att lägga kanalisation till de andra husen samtidigt. Entreprenören lovade att höra med grannarna och fixa det, Telia sa ingenting.

På morgonen kom grävaren och grävde upp grannens trädgård för fibern, på eftermiddagen kom granne hem från jobbet och undrade vad i helvete som hänt. Entreprenören har sagt att han hämtat tillstånd från grannen men har inte gjort det.

Grannsämjan är ännu intakt, men min granne är "lite" asförbannad på Telia samt entreprenören och undrar vad han kan tänka sig för kompensation för denna fadäsen.
 
En säck gräsfrö? En fjärdedel av anslutningsavgiften?

Jag tycker det var konstigt att du bad dom gräva hos grannen utan att fråga grannen först.
 
L
TS har medverkat till grannens "problem", gå in och ordna med återställning av gräsmattan så slipper grannen lägga tid på att tjata till sig något.
 
Jag har inte bett dom gräva hos grannen, grannarna ligger mellan mig och anslutningspunkten och för min del hade de fått gräva ett par hundra meter runt eller 30 meter över grannens tomt, men det hade varit bättre om de hämtade in ett medgivande innan de börjar.
Anledningen var ju att de var intresserade av fiberanslutning med.
Det är inte riktigt så att man pekar och säger att där kan ni gräva!
Jag har mail där Telia intygar att de har fått medgivande men medgivandet finns ju inte.
Förstår att man kan missuppfatta min första post med att jag bad dom gräva till grannarna med men det jag menade var att om de var där och grävde så kunde de ta alla tre fastigheterna FÖRUTSATT att alla fick fiber vilket inte hände.

@MH
Uppgrävd mark mellan träd som visar spår av grävarbeten för fiberanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räcker det med gräsfrö eller ska man kasta in en kratta med?
 
Redigerat:
Antagligen har de kratta redan, dina grannar. Annars tycker jag du kan gå över till dom med din.

Vad tycker du själv är en lämplig ersättning?

Antagligen har både vi och Telia missuppfattat dig.
 
M -MH- skrev:
Antagligen har de kratta redan, dina grannar. Annars tycker jag du kan gå över till dom med din.

Vad tycker du själv är en lämplig ersättning?
Vad jag tycker är lite ovidkommande i juridikdelen av forumet, men uppenbarligen är jag vållande enligt dig så jag går väl över med en kratta och en harv.
 
  • Gilla
Bel
  • Laddar…
Har grannarna bestsällt nånting?
Har de inte beställt någonting så ska det inte grävas på deras tomter.
Sen förstår jag inte varför du pratat med Telia om grannarnas eventuella intresse av fiberinstallation? Det ska väl grannarna sköta själva, och du pratar med grannarna och med Telia angående din fiberinstallation.
 
Köp en rulle gräs så är det över på en timme.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
En lite mer juridisk vinkel på det hela: Är det alltså fiber till dig som går över grannens fastighet? Har du/Telia servitut/ledningsrätt för det eller på vilken grund är det draget där?
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Har grannarna bestsällt nånting?
Har de inte beställt någonting så ska det inte grävas på deras tomter.
Sen förstår jag inte varför du pratat med Telia om grannarnas eventuella intresse av fiberinstallation? Det ska väl grannarna sköta själva, och du pratar med grannarna och med Telia angående din fiberinstallation.
Min installation är ovidkommande just nu , jag skulle nog inte startat tråden på det sätt jag gjorde, lite dumt av mig.
Frågan är ju om man kan gräva över annans tomt för att det är enklare?
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Köp en rulle gräs så är det över på en timme.
Vem ska jag fakturera tycker du?
 
B Bruk skrev:
, har tjatat på Telia om att de andra är intresserade
Om du har sagt till Telia att grannarna är intresserade, så är det väl inte så kontstigt att Telia trodde de var intresserade. Därav misstaget.

I vilket fall, detta är en sak mellan dina grannar och Telia.
 
M -MH- skrev:
Om du har sagt till Telia att grannarna är intresserade, så är det väl inte så kontstigt att Telia trodde de var intresserade. Därav misstaget.

I vilket fall, detta är en sak mellan dina grannar och Telia.
Absolut är det mellan granne och Telia men jag känner mig som en idiot som har fått fiber och grannen har fått inget och en sabbad trädgård. Försöker hjälpa farbror granne så mycket det går. Även nu när vl måste prata på avstånd.
 
  • Gilla
Jonas Westbom och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En lite mer juridisk vinkel på det hela: Är det alltså fiber till dig som går över grannens fastighet? Har du/Telia servitut/ledningsrätt för det eller på vilken grund är det draget där?
Svar ja. Så vitt jag vet på ingen rätt.
 
Uppenbarligen har det skett en kommunikationsmiss mellan dig, Telia och entreprenören.
Kanske har entreprenören eller Telia trott du varit grannen?
Kanske har entreprenören trott du fått medgivande från grannen att gå över deras tomt?

Oavsett har det skett en miss i kommunikationen någonstans och nu återstår frågan hur det skall lösas.

Grannen kan antingen vara "schysst" och låta anslutningen ligga kvar i hans gräsmatta. Han kan också gå juridiska vägen och be Kronofogden om handräckning, om det blir du eller entreprenören eller Telia som åker på det låter jag vara osagt. Och allt däremellan kan ske beroende på hur god grannsämja du har.

Men så till kärnfrågan - vad vill du ha svar på med ditt inlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.