D Daaaaaniel skrev:
För att en föremån ska räknas som "inkomst av tjänst" ska det finns en koppling till utförandet av din tjänst. Att föremån i detta fall betalas av någon annan gör att det vore möjligt för arbetsgivaren att säga "Jag har inte bett den äta frukost. Jag har inte betalat för frukosten". Etc. Att sedan äta frukost hos grossen i det närmaste är basen i din tjänsteutövning i vissa yrken, är en annan sak.

Jag säger bara att deti det fallet vore möjligt att föra en argumentation mot skatteverket i ett sådant fall för att det inte ska tas upp som en del av ersättningen från arbetsgivaren, jämfört med där arbetsgivaren bjuder själv på något, exempelvis fri frukost på hotellet där man jobbar, eller dyl.
Jag förstår hur du menar och jag ser att det går att föra en argumentation så. Men jag är inte alls säker på att det skulle hålla. De kan anse att förhållandet bör vara känd av arbetsgivaren och att de genom att låta personalen (på betald arbetstid dessutom) sitta där och ta del av gratis frukosten medverkat i det.

Ett exempel kan ju vara Eurobonuspoäng och dylikt. För tjänsteresor ska ju dessa beskattas. Att sen folk inte gör det (t.o.m politiker kommer undan) är en annan sak, men ändrar inte rättsförhållandet.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dvs. När man kommer på hantverkaren med hela handen nerkörd i syltburken/bankkontot, skall man låssas som ingenting av rädsla för att bedragaren inte vill komma tillbaka. Helt groteskt. Vilken annan branch är det ok. att bli bestulen?
Hantverkarna beter sig som bortskämda femåringar som fötts med silversked i mun.
Tillgång/efterfråga, sad but true.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A attefall skrev:
Jag förstår hur du menar och jag ser att det går att föra en argumentation så. Men jag är inte alls säker på att det skulle hålla. De kan anse att förhållandet bör vara känd av arbetsgivaren och att de genom att låta personalen (på betald arbetstid dessutom) sitta där och ta del av gratis frukosten medverkat i det.

Ett exempel kan ju vara Eurobonuspoäng och dylikt. För tjänsteresor ska ju dessa beskattas. Att sen folk inte gör det (t.o.m politiker kommer undan) är en annan sak, men ändrar inte rättsförhållandet.
Säger inte att det till 100% är SI eller SÅ. Jag säger att det blir e
A attefall skrev:
Jag förstår hur du menar och jag ser att det går att föra en argumentation så. Men jag är inte alls säker på att det skulle hålla. De kan anse att förhållandet bör vara känd av arbetsgivaren och att de genom att låta personalen (på betald arbetstid dessutom) sitta där och ta del av gratis frukosten medverkat i det.

Ett exempel kan ju vara Eurobonuspoäng och dylikt. För tjänsteresor ska ju dessa beskattas. Att sen folk inte gör det (t.o.m politiker kommer undan) är en annan sak, men ändrar inte rättsförhållandet.
Absolut. Skillnaden blir dock att Euro-bonus-poängen är direkt kopplade, och står i direkt relation, till något som arbetsgivaren faktiskt har köpt. I detta fall får du inte fler mackor desto fler eluttag din arbetsgivare köper. Det blir små nyansskillnader, som påverkar den argumentationen man ev skulle föra mot skatteverket. Eurobonus-poäng är rättsligt prövat, men det är mig veterligt inte detta förhållande.

PS. Jobbar med skatt till vardags :)
 
J
Då kommer vi till att ha servicebilen hemma för både resor mellan hemmet och firman eller arbetsplatsen. Försök övertyga skattmasen om att detta inte är en förmån som skall beskattas som en förmån. Jag säger lycka till!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Smillan1000 skrev:
Hej,

Vi har precis haft hemma en rörmokarfirma på löpande som bla installerade en LVVP för oss där de som mest jobbat har varit två personer samtidigt (varför vet jag inte förutom när de flyttade på varmvattenberedaren) från en underleverantör, där de var här totalt under fyra olika dagar, olika lång tid men aldrig längre än en normal arbetsdag och utspritt under 3 veckor. När de arbetade misstänkte jag att jag inte skulle hålla med dem när fakturan kom, men eftersom jag var i beroendeställning av dem för att få det klart tänkte jag att jag ger dem en chans och får se. Fakturan har nu kommit där det tyvärr blev som jag misstänkte, främst vad gäller antalet arbetade timmar. Men innan jag bestrider vill jag bara ha klart för mig vad som gäller i fyra fall:

1: De har haft alla möjligheter att materialplanera jobbet första dagen och åka till grossisten en gång, och sedan kanske en extra gång för antingen komplettering eller retur. Men istället har de varit där 3-4ggr samt att båda hantverkarna åkt iväg och att de ibland då ex. "ätit frukost" samtidigt. Är det skäligt?

2: Vår kontaktperson på rörmokarfirman har varit mer av "arbetsledare" och varit här och "kollat läget" 2 ggr i 30 minuter respektive 5-10 minuter. Det har han fakturerat totalt 1+1h för, där sistnämnda är fel datum och ingen var här. Är det skäligt?

3: De två rörmokarna från underleverantören har använt varsin bil och därav fakturerat mig två "servicebilar". Misstänker att de gjort så för de tycker det är mest bekvämt, men jag anser att jag betalar från deras jobb till mig t/r, då hade de kunnat använda samma bil. Vad säger ni?

4: Luncher, är osäker på om de tagit lunch. Måste de enligt lag ta lunch, även som egenföretagare?

5: Som krydda på ovanstående har jag varit tydlig med att jag förbereder allt jag kan för att hålla nere slutpriset, även att jag kan hjälpa till och köpa saker för att hålla nere kostnaden/arbetstid, hyra/återlämna specialverktyg etc. så de kan göra det som är värdeskapande/jobbet. Men de har indirekt inte låtit mig utan sagt att "ärsch, det där fixar vi" och inte delat med sig om vilka grejer de behöver. Det har funnits alla möjligheter för mig att beställa det på ex. nätet eller i butik eftersom de spridit ut sina dagar. Då känns ovanstående extra bittert med "saltad faktura".

Skulle vara skönt att få input om jag beter mig som en gniden jävel eller om fler än jag tycker att "rätt ska vara rätt" och inte gillar att känna som man blivit lurad.
Det verkar vara kutym bland många hantverkare att dom saltar fakturor rent oförskämt,hade hem en elektriker för diverse montering av utelampor,drgning av el till spabad under 2 dagar och han åkte 3ggr till elgrossist för att hämta material ,trots han fick en noggrann spec. på jobbet.När fakturan kom hade dom debiterat 75% högre pris på allt mtrl samt 25% fler timmar.,samt debiterat för dyrare kabel än den som använts.Bestred fakturan då vi kollat timmar och material och utan protest fick jag ny faktura reducerad från 23000kr till 15000kr. Så mitt råd ta fighten och bestrid fakturan om du kollat tid och material
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
En liten undran som slog mig....
Vem betalar alla dessa inlägg, som verkar vara ganska många på arbetstid?
 
  • Gilla
  • Haha
Bassesme och 11 till
  • Laddar…
J jhnh skrev:
En liten undran som slog mig....
Vem betalar alla dessa inlägg, som verkar vara ganska många på arbetstid?
Jag betalar själv då jag är pensionär
 
J
Det förstår du väl. Naturligtvis kunderna. Själv har jag lön från staten.
 
  • Gilla
Saramaa och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
D Daaaaaniel skrev:
Tillgång/efterfråga, sad but true.
Visst är det så. Men från att bli lat och självgod, till att aktivt stjäla från sina uppdragsgivare är steget långt. Eller rättare sagt -borde vara långt.
 
J jhnh skrev:
En liten undran som slog mig....
Vem betalar alla dessa inlägg, som verkar vara ganska många på arbetstid?
I mitt fall, någon diffus blandning av
- Jag själv (behöver jobba ikapp sen - undantag dock ;) )
- Kunderna till bolaget jag jobbar på (arbetar på ett företag som producerar tjänst som vänder sig till konsumenter. Utan denna privata tid hade jag behövs mindre, och priset för tjänsten hade kunnat bli lägre)
- Aktieägarna till det bolaget jag jobbar för
 
  • Gilla
jhnh
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Jag betalar själv då jag är pensionär
Dvs du skriver inga inlägg på arbetstid. Det finns per definition ingen arbetstid för dig.
 
Staffans2000
C carl fabian skrev:
Jag betalar själv då jag är pensionär
Jag med.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dvs. När man kommer på hantverkaren med hela handen nerkörd i syltburken/bankkontot, skall man låssas som ingenting av rädsla för att bedragaren inte vill komma tillbaka. Helt groteskt. Vilken annan branch är det ok. att bli bestulen?
Hantverkarna beter sig som bortskämda femåringar som fötts med silversked i mun.
Hur vet du att fakturan är fel?
Och bestämmer kunden om det är en eller två som utför jobbet?

Idag är det så att ifrågasätter du vissa hantverkare så får du heller inget arbete utfört.

Man bör ta in offerter från tex. tre stycken
Men lycka till att få tre st att räkna på jobbet. Det är nästan helt omöjligt i vissa delar av landet.

När det gäller frukosten så är det oftast en fralla samt pålägg. Och många planerar sin fortsatta arbetsdag när dom sitter och äter.
Det är ju ingen restaurang frukost direkt du får.
Är företaget nytt på orten så kan man ju locka tillfälligt med en bättre frukost.

Men man skall ju självklart frågasätta saker man tycker verkar vara fel.
 
  • Gilla
MPinje och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Deras raster är inget du skall betala för.
Tydligen bjuder grossisterna på frukost numera. Så det kan vara en orsak till deras iver att köpa grejorna själva. Ja, förutom att de köper billigt och säljer dyrt förståss.
Om så. Så får du betala deras mat, materialpåslag och rast. Inte illa!

Staffan
Lunch är en "rast" som varken arbetsgivaren eller kunden betalar för. Men pauser har alla arbetstagare rätt till och pauser är betald arbetstid. typiska pauser är fika/frukost på morgon och eftermiddagsfika. Sen ser jag inga problem med att hantverkare får ta fler kortare fikapauser, man kan som uppdragsgivare inte agera som en "buffel", var lite mänsklig, när hantverkare kommer och hjälper en med det man vill ha gjort.

Själv skulle jag inte ha några problem med att bjuda dem på både frukost lunch och fika, jag menar hur ofta har man hantverkare hemma som hjälper en få ordning på huset? Var lite generös för helskotta!
 
  • Gilla
Bassesme och 4 till
  • Laddar…
Jag har absolut inget problem att bjuda en hantverkare eller någon annan på besök på frukost, kaffe eller t.o.m. en öl. Men jag vill ju inte få betala 600kr för en påbörjad timme för det :)
 
  • Gilla
  • Haha
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.