Hej allihop!

Hoppas att era gräsmattor har övervintrat väl! Inte mycket vinter att tala om här i Stockholm i alla fall. Jag behöver än en gång få låna er expertis så försöker återuppliva denna tråd. Vi fick ju till slut en riktigt fin matta i somras men så under hösten blev plötsligt mattan på framsidan utsatt för en attack underifrån av vad jag tror vanlig daggmask..? Plötsligt var hela ytan full av små leriga jordhögar som blev större och större. Någon som känner igen/ har sett liknande? På baksidan har vi inte alls haft samma problem trots att båda ytorna har förberetts, packats och såtts på samma sätt.

I alla fall, jag var i höstas där och försökte pilla bort jorden men det kändes till slut lönlöst och detta har istället under vintern trampats till av barnen. Ser ju inte alls kul ut idag. Förhoppningsvis kan en del sjunka tillbaka (..?) så att gräset får ta överhanden igen, men min fråga är hur jag på bästa sätt kan hjälpa till? Försöka kratta upp de leriga fläckarna? Lägga på ett lager toppdress och lite reparationsfrö nu i slutet av april? Tacksam för alla idéer och input!

(bifogar bilder på hur det såg ut i höstas och idag)

Liten lerig jordhög på en gräsmatta, tecken på daggmaskaktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med små leriga jordhögar som skadats av daggmaskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräsmatta med små leriga jordhögar skadade av daggmask, i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Rätta mig om jag har fel - men det där är väl maskar som skapar? och det brukar mest synas såhär tidigt på våren...
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
T
Om du har en livskraftig och rätt gödslad gräsmatta så borde det nog växa upp/ihop utan problem när det blir varmare ute. Baserat på bilderna från i höstas skulle jag inte alls vara orolig, frågan är ju hur väl gräsmattan klarat vintern? Nu just ser ju alla gräsmattor väldigt gula och tråkiga ut, så man kan väl nog inte göra några beslut utgående från dagens skick. Daggmask tyder ju dock på bra markförhållanden. Men om du är osäker så kan du väl reparera med en blandning av bra matjord och gräsfrö, dock så riskerar du ju nog att ha svarta fläckar kvar längre tid än om gräsmattan korrigerar sig själv..
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Jag hade suttit still i båten. Jag bor i Östergötland och tänker inte göra något nämnvärt med gräsmattan på ett par veckor. Det enda är ett område som har växt på bra som är i absolut bästa läge (sol, skyddat mot vind, väldränerat, välgödslat, omvårdat hela sommaren) som jag tänker klippa. Sen släpper jag nog ut roboten på en avgränsad del så den får klippa ner ogräs som poppar upp. Resten av gräsmattan har absolut inte kommit igång än, den ser ut som på bilderna ovan.

Alltså: gå och gör något annat i två veckor och återkom sen.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Härligt att en del hänger kvar här från i somras!

Vi har precis dag blivit av med den sista isen och snön från vår gräsmatta. Vi var ganska oroliga för hur gräsmattan skulle klara vintern med tanke på att vi sådde den i augusti när det var som varmast.

Gräsmattan är gul, liiite grön på vissa ställen och även brun på en del ställen. Gräset är även långt. Hur tar man hand om en "ny" gräsmatta? Ska vi krafsa bort allt dött gräs och sedan stödså eller ska vi gödsla först med YaraMila pro maga?
 
P Paulina123 skrev:
Härligt att en del hänger kvar här från i somras!

Vi har precis dag blivit av med den sista isen och snön från vår gräsmatta. Vi var ganska oroliga för hur gräsmattan skulle klara vintern med tanke på att vi sådde den i augusti när det var som varmast.

Gräsmattan är gul, liiite grön på vissa ställen och även brun på en del ställen. Gräset är även långt. Hur tar man hand om en "ny" gräsmatta? Ska vi krafsa bort allt dött gräs och sedan stödså eller ska vi gödsla först med YaraMila pro maga?

Låt det torka upp ordentligt sen kan du kratta lite lätt men inte hårt då gräset är känsligt.
Sen när du har jordtemperatur över 8grader kan du gödsla alternativt när du ser att det börjar grönska.

När gräset har börjat grönska ordentligt kan du gå på med krattan på dom ställena där gräset inte klarade vintern.
Men låt dig inte luras av att det är gult och tråkigt nu utan låt det bli varmt i jorden och låt det börja växa med lite hjälp av gödsel så kommer du bli förvånad.

Om det inte är stora områden som dött så kommer det fylla i ganska fort om du krattar bort dött gräs.

Men beroende på grässort så kommer du i slutet av denna säsong kunna se att mattan har blivit tät och fin om du sådde i augusti.
 
K KWesterberg skrev:
Hej allihop!

Hoppas att era gräsmattor har övervintrat väl! Inte mycket vinter att tala om här i Stockholm i alla fall. Jag behöver än en gång få låna er expertis så försöker återuppliva denna tråd. Vi fick ju till slut en riktigt fin matta i somras men så under hösten blev plötsligt mattan på framsidan utsatt för en attack underifrån av vad jag tror vanlig daggmask..? Plötsligt var hela ytan full av små leriga jordhögar som blev större och större. Någon som känner igen/ har sett liknande? På baksidan har vi inte alls haft samma problem trots att båda ytorna har förberetts, packats och såtts på samma sätt.

I alla fall, jag var i höstas där och försökte pilla bort jorden men det kändes till slut lönlöst och detta har istället under vintern trampats till av barnen. Ser ju inte alls kul ut idag. Förhoppningsvis kan en del sjunka tillbaka (..?) så att gräset får ta överhanden igen, men min fråga är hur jag på bästa sätt kan hjälpa till? Försöka kratta upp de leriga fläckarna? Lägga på ett lager toppdress och lite reparationsfrö nu i slutet av april? Tacksam för alla idéer och input!

(bifogar bilder på hur det såg ut i höstas och idag)

[bild] [bild]
[bild]

Vi har haft exakt samma problem! Vi fick detta där jag tror att vi gödslade för lite, och nu när det stått ett tag känns det som att en av grässorterna tagit sig rejält, men att det är rätt dött emellan. Så det blir att toppdressa, så och gödsla ordentligt i vår igen :)
 
L Lutte skrev:
Låt det torka upp ordentligt sen kan du kratta lite lätt men inte hårt då gräset är känsligt.
Sen när du har jordtemperatur över 8grader kan du gödsla alternativt när du ser att det börjar grönska.

När gräset har börjat grönska ordentligt kan du gå på med krattan på dom ställena där gräset inte klarade vintern.
Men låt dig inte luras av att det är gult och tråkigt nu utan låt det bli varmt i jorden och låt det börja växa med lite hjälp av gödsel så kommer du bli förvånad.

Om det inte är stora områden som dött så kommer det fylla i ganska fort om du krattar bort dött gräs.

Men beroende på grässort så kommer du i slutet av denna säsong kunna se att mattan har blivit tät och fin om du sådde i augusti.

Tack för svar!

Då avvaktar vi i någon vecka till. Det skulle bli varmt (varmt för att vara här:crysmile:) den här veckan så förhoppningsvis så hinner det torka upp lite. Vill så gärna få gröna och täta gräsmattor som resten av tråden till slut lyckades med :D
 
T
Hej alla!

Hur går det för alla "nysådda" gräsmattor från ifjol? Är ni nöjda med resultatet?

Nu är det nästan ett år sedan jag klippte min för första gången och jag fick ju till en riktigt bra start i höstas. Men med start ungefär i mitten av september så regnade det s.g.s. oavbrutet till november/december. Det gjorde att jag fick problem med att klippa den då den var konstant våt - långa ränder med sammanpackat vått och tätt gräs samlades dessutom efter gräsklipparens hjul. Gräsmattan blev så vattendränkt att jag kände att den nästan släppte då det var som värst. Så jag vågade inte kratta den, med resultatet att den var väldigt randig i våras. Men den tog sig riktigt bra nu under sommaren och jag är mycket nöjd med resultatet just nu.

Jag använder en Husqvarna "bioklipp" så det blir att lämna en hel del gräsklipp som ser lite brunt och tråkigt ut. Men får se, nästa sommar skall väl en robot vara installerad.


Välansad gräsmatta med några gula fläckar nära en sjö och en brygga med båtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Paulina123 och 3 till
  • Laddar…
Tycker den ser fin ut, är mycket jobb med hålla en gräsmatta 100%.
 
T
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Tycker den ser fin ut, är mycket jobb med hålla en gräsmatta 100%.
Jo, det är nog helt sant. Det är ju en sak att klippa och gödsla, sen om man vill ha den 100% som du skriver, så är man nog även tvungen att hela tiden plocka ogräs. Om t.ex. klöver en gång får fäste så är det näst intill omöjligt att få bort utan att göra om gräsmattan från scratch.
 
Min börjar se ganska bra ut, seg start i våras men stödsådde och gödslade så blev det riktigt bra nu efter 1,5 månad med robotklippare
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.