Lars Henningsson Lars Henningsson skrev:
Anslutningspunkten är en vanlig utanpåliggande kontakt som alla nya spisar passar till.
Jag skruvade loss den och såg då på baksidan att inkopplingen och kabeln var en vanlig 1 fas med jord nolla och fas.
Ger upp nu:worried: En elektriker får komma å fixa till detta.
Tack alla iaf (y)
Det här är ju rätt underligt. Om du mäter 400V i spisen, så måste du ju ha minst två faser i uttaget. Det kan inte vara fas, nolla och jord.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Han menade nog att det var en blå ledning, inte att det var en nolla.
 
En gammal Huskvarna regina typ 20 år kanske med guten kontakt som inte går att öppna.
Jag vet då inte vilka kablar som var kopplade var men jag mätte upp exakt 400V
Det är 2 säkringar till spisen och skruvar jag ut vilken som så slocknar spisen om det kan vara till hjälp.
 
Det är den gamla spisen du pratar om nu eller?
 
Ja det är den gamla spisen. Den nya behöver väl nollan som någon skrev så den funkar inte "mycket" iaf ;)
 
Vad jag förstår har den blå kabeln i vägg-kontakten blivit brun i det fasta kontakten till den gamla spisen.....
 
Du får nog titta i elcentralen hur matningen till uttaget är kopplat. Troligtvis ligger då blå på en egen säkring och används som en fas. Du har alltså ingen nolla fram till uttaget idag.
Antingen lägger du om den blåa kabeln på nollskenan i centralen och kör 1-fas på den nya spisen. Eller så får du dra en ny 3-fas matning fram till spisen. Detta kan även behövas göras om matarkabeln idag är för tunn för att köra 1-fas. Du behöver troligtvis 4mm2 kabel fram till spisen för att klara effekten.

Skulle rekommendera dig att ringa en elektriker. ;)
 
det är därför det blir lite virrigt var strön finns och inte finns. Det beror ju på var man testar någonstans
 
M M Flo skrev:
Du får nog titta i elcentralen hur matningen till uttaget är kopplat. Troligtvis ligger då blå på en egen säkring och används som en fas. Du har alltså ingen nolla fram till uttaget idag.
Antingen lägger du om den blåa kabeln på nollskenan i centralen och kör 1-fas på den nya spisen. Eller så får du dra en ny 3-fas matning fram till spisen. Detta kan även behövas göras om matarkabeln idag är för tunn för att köra 1-fas. Du behöver troligtvis 4mm2 kabel fram till spisen för att klara effekten.

Skulle rekommendera dig att ringa en elektriker. ;)
Japp, så får det bli (y)
 
M M Flo skrev:
Du får nog titta i elcentralen hur matningen till uttaget är kopplat. Troligtvis ligger då blå på en egen säkring och används som en fas. Du har alltså ingen nolla fram till uttaget idag.
Antingen lägger du om den blåa kabeln på nollskenan i centralen och kör 1-fas på den nya spisen. Eller så får du dra en ny 3-fas matning fram till spisen. Detta kan även behövas göras om matarkabeln idag är för tunn för att köra 1-fas. Du behöver troligtvis 4mm2 kabel fram till spisen för att klara effekten.

Skulle rekommendera dig att ringa en elektriker. ;)
Du kom just med lösningen :):):) Kabeln är en 4mm2 så bara att koppla om i centralen till nolla istället och köra spisen på enfas. Det går ju ser jag på schemat. Tack M FLO (y):ok::giggle:
 
Lars Henningsson Lars Henningsson skrev:
Du kom just med lösningen :):):) Kabeln är en 4mm2 så bara att koppla om i centralen till nolla istället och köra spisen på enfas. Det går ju ser jag på schemat. Tack M FLO (y):ok::giggle:
Haha! Du måste ju fortfarande bygla i plinten på spisen etc. Hoppas du vet vad du gör.....

Jag skulle rekommendera dig att anlita en elektriker.
 
tommib
Gjuten kontakt som inte går att öppna, uttag som passar alla nya spisar och 4 kvmm går inte ihop.

Har du ett perilexuttag eller har du något annat? En bild på propp, uttag (med/utan kåpa) samt elcentral skulle vara klargörande.

Jag skulle starkt avråda från att du börjar koppla om något i centralen.
 
Redigerat:
Inte helt enligt standard. Men visst går det ihop.
 
tommib
En perilex matad med tre 4 kvmm ledare? Jo, om det är frågan om ett riktigt kackigt hempul. Annars, hur tänker du dig att det ser ut?
 
Vad skulle du haft för kontakt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.