Familjen Skarstedt – mamma, pappa och två barn – ska få testa livet som husägare. Nåja, de ska försöka få till ett attefallshus om 30 kvadratmeter – helst till den sista juni. Här är deras resa mot attefallshuset.

Du kan läsa artikeln här: Vägen mot attefallshuset
 
  • Gilla
BastuBerra och 2 till
  • Laddar…
Kul artikelserie. Ska följas.

Får man fråga varför det blir ett attefalls och inte ett bygglov? Är byggrätten överskriden, eller byggs det på ett ställe på tomten som hade medfört problem för bygglovet?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Tidsplanen känns optimistisk. Jag hade 6 veckors handläggningstid på min attefallstillbyggnad. Vi får se hur det går här :)
 
  • Gilla
majastinaskar
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Kul artikelserie. Ska följas.

Får man fråga varför det blir ett attefalls och inte ett bygglov? Är byggrätten överskriden, eller byggs det på ett ställe på tomten som hade medfört problem för bygglovet?
Hej!
Kul att du vill följa!
Tillåtet tillbygge på befintligt hus är max 15 kvm. Men tomten hade även tillåtit en avstyckning och då möjliggjort ett nybygge på max 60 kvm.
Men attefallshus räcker gott i nuläget! :)
 
  • Gilla
Ackel
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tidsplanen känns optimistisk. Jag hade 6 veckors handläggningstid på min attefallstillbyggnad. Vi får se hur det går här :)
Håll alla tummar du kan!
 
Vad rolig artikelserie! Är helt insnöad på tiny houses, attefallshus o.dyl så kommer med stor glädje följa er. :D Håller tummar och diverse kattsvansar för att allt går smidigt o enligt tidsplan! (y)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
M majastinaskar skrev:
Hej!
Kul att du vill följa!
Tillåtet tillbygge på befintligt hus är max 15 kvm. Men tomten hade även tillåtit en avstyckning och då möjliggjort ett nybygge på max 60 kvm.
Men attefallshus räcker gott i nuläget! :)
Hade jag varit er skulle jag byggt 60 kvm, det är mer lönsamt.
 
  • Gilla
majastinaskar
  • Laddar…
M Maskrosdun skrev:
Vad rolig artikelserie! Är helt insnöad på tiny houses, attefallshus o.dyl så kommer med stor glädje följa er. :D Håller tummar och diverse kattsvansar för att allt går smidigt o enligt tidsplan! (y)
Åh, kul att höra! Och TACK!
 
  • Gilla
Maskrosdun
  • Laddar…
Svinkul med fler pågående projekt! Jag pratade med min handläggare idag och är i stortsett klar, inväntar bara startbesked som skulle komma om någon dag!

För mig blev det 25kvm, 30 kvm var otroligt dumt med alla regler om tillgänglighetsanpassning osv som bara försvårar och gör allt surt och tråkigt.

Ska följa erat projekt med spänning :) Lycka till!
 
Så kul! Hoppas det går smidigt med startbesked! Ska du ha ditt för eget bruk eller uthyrning?
Vi får följas åt – och lycka till du också!
 
M majastinaskar skrev:
Så kul! Hoppas det går smidigt med startbesked! Ska du ha ditt för eget bruk eller uthyrning?
Vi får följas åt – och lycka till du också!
Den kommer bli för eget bruk, blir som gäststuga till mina föräldrar som bor 60 mil bort och får sitt första barnbarn i sommar :)
 
RustVilla RustVilla skrev:
Den kommer bli för eget bruk, blir som gäststuga till mina föräldrar som bor 60 mil bort och får sitt första barnbarn i sommar :)
Underbart – vilken bra grej! Perfekt de morgnar du/ni behöver sova ut lite extra också. ;)
 
  • Gilla
RustVilla
  • Laddar…
D dulle85 skrev:
Hade jag varit er skulle jag byggt 60 kvm, det är mer lönsamt.
Även om du räknar in avstyckningskostnad och det faktum att det blir två fastigheter och alltså dubbel fastighetsskatt, dubbla VA-anslutningar osv?
 
B b8q skrev:
Även om du räknar in avstyckningskostnad och det faktum att det blir två fastigheter och alltså dubbel fastighetsskatt, dubbla VA-anslutningar osv?
Måste de inte dra in Va och el ändå i attefallshuset, stora posten är just va el badrum och kök, att bygga större ger inte mkt dyrare kostnad.
 
D dulle85 skrev:
Måste de inte dra in Va och el ändå i attefallshuset, stora posten är just va el badrum och kök, att bygga större ger inte mkt dyrare kostnad.
Jo, men om det är ett hus på samma fastighet kan de köra på samma anslutning och samma vattenmätare (om de vill, förstås). Men är det en helt ny fastighet måste den ha en separat vattenmätare (och egen VA-avgift mm).
 
  • Gilla
majastinaskar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.