Sharky58 Sharky58 skrev:
Här är min uppregling och bärlineplacering:

[bild]
Tack för att du delar med dig
 
J JF. skrev:
Kommer ha dubbla 45x220 så lägger de omlott som du säger. Du menar hur du ska få till beslaget över skarven? För det kanske inte blir helt optimalt. Köpte du beslagen som du länkade från bauhaus?
Jag har inte riktigt löst hur skarven kommer att se ut. Grundbeställningen som kommer vecka 2 i bygget innehåller nog med ankarskruv och (vanliga) 2x60x200 hålplåtar för att klara alla "stående" skarvar. Nu är jag alldeles för mycket amatör (ingenjör men "fel sort"...) för att förstå om det räcker eller om jag behöver ha en bättre lösning. Bärlinorna blir ju att räkna som kontinuerliga genom att dom ligger över tre upplägg och blir skruvlimmade så det är måhända så att jag inte behöver oroa mig.

/Göran
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag har inte riktigt löst hur skarven kommer att se ut. Grundbeställningen som kommer vecka 2 i bygget innehåller nog med ankarskruv och (vanliga) 2x60x200 hålplåtar för att klara alla "stående" skarvar. Nu är jag alldeles för mycket amatör (ingenjör men "fel sort"...) för att förstå om det räcker eller om jag behöver ha en bättre lösning. Bärlinorna blir ju att räkna som kontinuerliga genom att dom ligger över tre upplägg och blir skruvlimmade så det är måhända så att jag inte behöver oroa mig.

/Göran
Jag tror det räcker, men jag är amatör med. Vad har du valt för tjocklek på trallen? Jag valde 34mm för att vara på den säkra sidan för att motverka svikt.
 
J JF. skrev:
Jag tror det räcker, men jag är amatör med. Vad har du valt för tjocklek på trallen? Jag valde 34mm för att vara på den säkra sidan för att motverka svikt.
34x145 obehandlad kärntrall (det är egentligen inte "mitt" bygge - jag agerar konstruktör åt min dotter och svärson och kommer att leda jobbet på plats).

Så ser trall-läggningen ut:

Ritning av en altan med måttangivelser, kärntrall, glasräcke, limträstolpar för lampor, kjol och trappa ner till en nedre altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glasräcke runt om med vita 110x110 limträstolpar med genomgående hål för kabel till infällda lampor i varje stolpe. Vitmålad kjol runt om. Och en 2.4 meter bred halvt infälld trapp ner till en nedre altan som ligger 2.3 meter under den stora altanen.

/Göran
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
34x145 obehandlad kärntrall (det är egentligen inte "mitt" bygge - jag agerar konstruktör åt min dotter och svärson och kommer att leda jobbet på plats).

Så ser trall-läggningen ut:

[bild]

Glasräcke runt om med vita 110x110 limträstolpar med genomgående hål för kabel till infällda lampor i varje stolpe. Vitmålad kjol runt om. Och en 2.4 meter bred halvt infälld trapp ner till en nedre altan som ligger 2.3 meter under den stora altanen.

/Göran
Kommer bli fint det där! Valde faktiskt bort kärnfura i sista sekund och tog tryckt trall istället pga. livslängden. Lycka till med bygget :)
 
Jag har alltid valt att köra dubbla reglar till mina stolpar och vid skarv av bärlinan placerat slarvet mitt på samma konstruktion.
Snabbt, lättare att arbeta med än just feta stolpar och det blir bra!
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jag har alltid valt att köra dubbla reglar till mina stolpar och vid skarv av bärlinan placerat slarvet mitt på samma konstruktion.
Snabbt, lättare att arbeta med än just feta stolpar och det blir bra!
[bild]
Snyggt! Men jag har dubbla 45x220 så kan inte göra som på bilden riktigt. Men tack för inputen
 
När ni kör på dubbla 220 hur långt har ni mellan plintarna då?
 
slacker slacker skrev:
Jag har alltid valt att köra dubbla reglar till mina stolpar och vid skarv av bärlinan placerat slarvet mitt på samma konstruktion.
Snabbt, lättare att arbeta med än just feta stolpar och det blir bra!
Jag har tre meter höga stolpar så för att klara snölast och elefanter så valde jag 90x90 limträ på främre raderna stolpar. Dessutom ligger skarven för golvreglarna över en bärlina och då vill jag ha 45 + 45mm upplag i skarven. I min konstruktion så är bärlinorna närmast huset enkla 45or med samma lösning som du har. Jag har plintavstånd 1600 av praktiska skäl, dvs måtten stämde bra och jag kan hålla samma mått för alla rader och för båda altanerna (nedre altanens bakkant hänger i samma stolpar som övre altanen.

/Göran
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.