Frustrator Frustrator skrev:
Ajaj..irländskt blask..
Ja, den där andra bränningen tar ju bort mäsksmaken!
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ingen verkstadstid i dag. Social samvaro i skogen med familjen och givetvis >2m säkerhetsavstånd. Som det har blivit!
Men lite tid för finlir med detaljerna blev det ändå.
Den klassiska Nikon F bajonetten med alla detaljer monterade ihop med makro försättslinsen. En viktig del för skåpets karaktär!
I morgon blir det verkstadstid!

Dag

Klassisk Nikon F kamera bajonett med monterad makroförsättslins.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ingen verkstadstid i dag. Social samvaro i skogen med familjen och givetvis >2m säkerhetsavstånd. Som det har blivit!
Men lite tid för finlir med detaljerna blev det ändå.
Den klassiska Nikon F bajonetten med alla detaljer monterade ihop med makro försättslinsen. En viktig del för skåpets karaktär!
I morgon blir det verkstadstid!

Dag

[bild]
Ser ju trevligt ut Dag!
 
Verkstadstid!

I dag blev lite mer tid i verkstaden. Spegelramen med flytande fyllning frästes färdig.

Träsnidad spegelram med fyrsidig profilering upplagd på verkstadsbord, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrens gångjärn centrerades och dom två 5mm hålen borrades i botten och toppen.

Inbyggd trähylla med öppen dörr och centrerade gångjärn i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram med en fräst cirkulär öppning där en kameraobjektivlins är monterad, placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag var ju tvungen att testa linsen och en ”Pelarborr” fick vara statist.

Nikon kameraobjektiv återanvänt som en inspektionslucka på träyta med ARBOGA-etikett inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa moment blir att fixa till dörrlåsningen. Jag har en gammal Maclite magnetkontakt från min skrotade MacBook som jag vill använda till en dold lösning. Det blir spännande att se vart det landar. Men det blir en annan ”karantänDag”. Prognosen för vår frivilliga karantän verkar ge mycket verkstadstid framöver.

Dag
 
  • Gilla
Björn Melander och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Verkstadstid!

I dag blev lite mer tid i verkstaden. Spegelramen med flytande fyllning frästes färdig.

[bild]

Dörrens gångjärn centrerades och dom två 5mm hålen borrades i botten och toppen.

[bild]

[bild]
Jag var ju tvungen att testa linsen och en ”Pelarborr” fick vara statist.

[bild]

Nästa moment blir att fixa till dörrlåsningen. Jag har en gammal Maclite magnetkontakt från min skrotade MacBook som jag vill använda till en dold lösning. Det blir spännande att se vart det landar. Men det blir en annan ”karantänDag”. Prognosen för vår frivilliga karantän verkar ge mycket verkstadstid framöver.

Dag
stigen stigen skrev:
Verkstadstid!

I dag blev lite mer tid i verkstaden. Spegelramen med flytande fyllning frästes färdig.

[bild]

Dörrens gångjärn centrerades och dom två 5mm hålen borrades i botten och toppen.

[bild]

[bild]
Jag var ju tvungen att testa linsen och en ”Pelarborr” fick vara statist.

[bild]

Nästa moment blir att fixa till dörrlåsningen. Jag har en gammal Maclite magnetkontakt från min skrotade MacBook som jag vill använda till en dold lösning. Det blir spännande att se vart det landar. Men det blir en annan ”karantänDag”. Prognosen för vår frivilliga karantän verkar ge mycket verkstadstid framöver.

Dag
Det måste vara ett skåp till en nikonfreak!
 
A aglphoto skrev:
Det måste vara ett skåp till en nikonfreak!
Och det kreativa hjälpmedlet Jameson!
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Det ser trevligt och bra ut
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus
  • Laddar…
Det blir ingen ”Påskstänkare” från Nikon/Jameson!

På grund av den mycket speciella tid vi nu lever i så går Nikon/Jameson projektet betydligt långsammare än det var tänkt. Men idag blev det lite tid över och glashållarna och den dolda låsningen som skall sitta i toppen av skåpet fixades.

Trädelar på en arbetsbänk med utfräst hål för magnet och skruv som del av dold låsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbitar och en skruv på en verktygsbänk, komponenter till ett pågående snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låsningen blir en väldigt stark liten magnet som har suttit i min slaktade Macbooks nätkontakt. Fräste ut hålet med min Domino och kapade sedan biten så nära hålet som möjligt för att få bästa dragkraft. Fungerade fint och glashållarna med magneten kommer att stoppa dörren i rätt läge.

Fräst utrymme i träbit med infälld magnet från en MacBook nätkontakt, förberedd för gömd låsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålsågade också ut en stoppring för objektivkonstruktionen på insidan av dörren.

Trähållare med infälld metallring och fyra utborrade hål på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart är det DAGs för slipning av alla olika delar som måste ha slutfinish innan stommen, bakstycket och dörren limmas. Efter limningen blir det betydligt svårare att ändra på något.
Vi får se om ”Karantän Påsken” ger lite mer tid i Snickerboa.

Glad Påsk på er alla!
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Tack detsamma! Det ser ut som en bra mekanism! Med magneten
 
stigen stigen skrev:
Det blir ingen ”Påskstänkare” från Nikon/Jameson!

På grund av den mycket speciella tid vi nu lever i så går Nikon/Jameson projektet betydligt långsammare än det var tänkt. Men idag blev det lite tid över och glashållarna och den dolda låsningen som skall sitta i toppen av skåpet fixades.

[bild]

[bild]

Låsningen blir en väldigt stark liten magnet som har suttit i min slaktade Macbooks nätkontakt. Fräste ut hålet med min Domino och kapade sedan biten så nära hålet som möjligt för att få bästa dragkraft. Fungerade fint och glashållarna med magneten kommer att stoppa dörren i rätt läge.

[bild]

Hålsågade också ut en stoppring för objektivkonstruktionen på insidan av dörren.

[bild]

Snart är det DAGs för slipning av alla olika delar som måste ha slutfinish innan stommen, bakstycket och dörren limmas. Efter limningen blir det betydligt svårare att ändra på något.
Vi får se om ”Karantän Påsken” ger lite mer tid i Snickerboa.

Glad Påsk på er alla!
Dag
Skönt att du är tillbaks i snickarboa. Det ser bra ut...
 
Filmtime!

I dag har jag monterat handtaget/knappen som skåpet skall öppnas med. Jag har lagt till en dubbelfunktion i knappen så att man kan tända en belysning inne i skåpet för att lysa upp flasketiketten. Kamerans gamla filmplatta passar bra som skydd för dörren.
Kanske inte så mycket gjort idag men finlir tar tid. Snart är nog alla detaljer klara för att sätta ihop stommen med dörren.

Glad Påsk!
Dag



 
  • Gilla
  • Wow
Dsundet och 11 till
  • Laddar…
Helt otroligt, du är en mästare! (y)
Glad Påsk på dig med! ;)
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Filmtime!

I dag har jag monterat handtaget/knappen som skåpet skall öppnas med. Jag har lagt till en dubbelfunktion i knappen så att man kan tända en belysning inne i skåpet för att lysa upp flasketiketten. Kamerans gamla filmplatta passar bra som skydd för dörren.
Kanske inte så mycket gjort idag men finlir tar tid. Snart är nog alla detaljer klara för att sätta ihop stommen med dörren.

Glad Påsk!
Dag

[video]

[video]
Tror du att man kan ha Ålborg jubileum inne i skåpet?
 
Benny Bjerrehus Benny Bjerrehus skrev:
Tror du att man kan ha Ålborg jubileum inne i skåpet?
Varför inte!
Allting går förutom tennsoldater, dom står!
 
Tålamod!

Finlir tar tid men tid har man ju gott om nu i dessa tider.
Väldigt mycket tid där!
Lamphållaren till skåpdörren blev perfekt vid tredje försöket!
”Gör om gör rätt” är det som gäller!
Hålen för gångjärnen i dörren låg 1mm fel så det blev att plugga dom gamla hålen och borra nya.
”Gör om gör rätt” är det som gäller!

Tre träblock på en arbetsbänk, där mittenblocket har en monterad lamphållare och de andra två är utan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller just nu på att montera alla detaljer på skåpdörren som sen skall vaxoljas två gånger annars blir det svårt att få vaxolja på alla ytor.
Men det resultatet kommer senare.............
Dag
 
  • Gilla
Benny Bjerrehus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.