Vet inte vad ursprunget till skämtet är men här är det som prisvinnare från 2009 med det fantastiska dialektala ordet "koddaspark"

En stockholmare som precis fått sin jaktlicens var i Skåne för att jaga and och hade blivit tilldelad ett jaktområde bredvid en gård mitt på slätten. Utanför gården stod en bonde och tittade intresserat på. Plötsligt kom några änder flygande och stockholmaren lyckades träffa en av dem. Nu hände det sig så att den landade på bondens mark, precis utanför jaktområdet. Stockholmaren rusade snabbt dit för att plocka upp anden, men bonden var redan där och sa:
– Anden landade på min mark och då är den min.
Stockholmaren började argumentera, men bonden stod på sig och sa :
– Kan vi inte komma överens får vi göra upp med en koddaspark.
Stockholmaren frågade vad det är för något.
–Det går till så att vi ställer oss mittemot varandra. Sedan sparkar jag dig allt vad jag kan i skrevet, och sedan gör du likadant på mig. Den som skriker minst får fågeln.”
Stockholmaren var tveksam, men ville gärna ha anden, så han gick med på förslaget. Skåningen rättade till trätofflorna och drog sedan till det värsta han kunde. Stockholmaren sjönk ihop men sa inte ett ord. Efter ett par minuter hade han rest sig och ställt sig beredd. Då sa bonden:
– Jag har tänkt på saken. Du kan ta anden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddJEXA/varldens-roligaste-skamtare-bor-i-sjobo
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Radhusbygge i skogen.
Det gäller att spara på stammarna!

[bild]
Det förenklar ju onekligen när det blir dags för stambyte
 
  • Gilla
basseman och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tompaah7503 skrev:
Vet inte vad ursprunget till skämtet är men här är det som prisvinnare från 2009 med det fantastiska dialektala ordet "koddaspark"

En stockholmare som precis fått sin jaktlicens var i Skåne för att jaga and och hade blivit tilldelad ett jaktområde bredvid en gård mitt på slätten. Utanför gården stod en bonde och tittade intresserat på. Plötsligt kom några änder flygande och stockholmaren lyckades träffa en av dem. Nu hände det sig så att den landade på bondens mark, precis utanför jaktområdet. Stockholmaren rusade snabbt dit för att plocka upp anden, men bonden var redan där och sa:
– Anden landade på min mark och då är den min.
Stockholmaren började argumentera, men bonden stod på sig och sa :
– Kan vi inte komma överens får vi göra upp med en koddaspark.
Stockholmaren frågade vad det är för något.
–Det går till så att vi ställer oss mittemot varandra. Sedan sparkar jag dig allt vad jag kan i skrevet, och sedan gör du likadant på mig. Den som skriker minst får fågeln.”
Stockholmaren var tveksam, men ville gärna ha anden, så han gick med på förslaget. Skåningen rättade till trätofflorna och drog sedan till det värsta han kunde. Stockholmaren sjönk ihop men sa inte ett ord. Efter ett par minuter hade han rest sig och ställt sig beredd. Då sa bonden:
– Jag har tänkt på saken. Du kan ta anden.

[länk]
Skulle verkligen inte förvåna mig om ursprunget är från skåne. :)
 
Och så får väl ändå skåningen prata skånska?

En stockholmare som precis fått sin jaktlicens var i Skåne för att jaga and och hade blivit tilldelad ett jaktområde bredvid en gård mitt på slätten. Utanför gården stod en bonde och tittade intresserat på. Plötsligt kom några änder flygande och stockholmaren lyckades träffa en av dem. Nu hände det sig så att den landade på bondens mark, precis utanför jaktområdet. Stockholmaren rusade snabbt dit för att plocka upp anden, men bonden var redan där och sa:
– Anden lannade po minn jor och då e den minn.
Stockholmaren började argumentera, men bonden stod på sig och sa :
– Kan vi ente kumma överens får vi göra opp me en koddaspark.
Stockholmaren frågade vad det är för något.
–De går ti som so att vi ställer uss mittemod varann. Sedan sparkar jah daj allt vad jah kann i skrevet, o sen gör du likadannt po maj. Den som skriger minst får fulen.”
Stockholmaren var tveksam, men ville gärna ha anden, så han gick med på förslaget. Skåningen rättade till trätofflorna och drog sedan till det värsta han kunde. Stockholmaren sjönk ihop men sa inte ett ord. Efter ett par minuter hade han rest sig och ställt sig beredd. Då sa bonden:
– Du, jah har tänkt po de. Du kan ta anden.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
En smiley på garagetaket
[bild]
Kanske en från TUI som bor där
 
B Besiman skrev:
Kanske en från TUI som bor där
Fast när det blev lite värme så tog han ner skylten......

Protte
 
Fort å fel..,
 
  • Modern badrumsinteriör med duschhörna, handdukstork och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Anneli Lindberg och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fort å fel..,
Vadårå, det gick ju rör där på väggen...
 
  • Gilla
muraren2 och 3 till
  • Laddar…
Just f-n, tänkte inte på det...
 
Är det bara tillräcklig lutning så bör det väl inte vara några problem? :thinking:
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det är det nya nu post-toapapper. Med mycket underspol är det viktigt att skärma av högt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fort å fel..,
Det är ju rörmockarens fel.
 
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Det är ju rörmockarens fel.
Han skulle nog ha gått till Specsavers …
 
  • Haha
thomas33
  • Laddar…
Hemmagjord balanserad Pepsi- och Captain Morgan-flaskor på industiell rörkonstruktion på matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
[bild]
Nu vet jag dagens projekt men med Gin och tonic istället..
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.