Jag tycker det finns en lite för stor nyfikenhet på forumet ibland. Eller rättare, en lite vårdslös hantering av andras personuppgifter när man själv lyckats ta reda på extra omständigheter som TS av ena eller andra skälet höll inne med i en tråd.

Jag tänker just nu på en specifik tråd, men det är mer än en engångshändelse, så även om du som läser förstår vad jag menar så länka inte dit – jag vill diskutera principen. Emellanåt har vi alltså trådar med en TS som kommer med knapphändiga (och inte sällan konstiga) uppgifter. En annan användare lyckas ofta identifiera platsen, ger oss ett lite större kartutsnitt om det exempelvis rör en gränsfråga och ställer TS påståenden på ända. Gott så, men i processen har vi också ofta fått en bild av var TS bor och därmed en fullständig avanonymisering av situationen. Förmodligen inte vad TS tänkt sig, eller ville.

Dels verkar det faktiskt som om det inte finns några forumregler mot att avslöja en annan användares identitet. Det tycker jag är synd. Vissa går ut här med fullständigt namn, andra av oss med mer eller mindre lättdechiffrerade alias, men vissa vill nog vara helt anonyma. Jag kan tycka att forumreglerna bättre borde anpassas för det och att ”uthängande” av andra borde vara otillåtet (är det redan det och jag läst reglerna illa ber jag om ursäkt).

Dels tycker jag att den som hittar mer info om en situation på nätet och vill bidra till att bättre belysa en fråga bör tänka på TS eventuella vilja till anonymitet. Länka inte till Google maps, utan ta en skärmdump och maska gatunamn och liknande.

Låt folk vara anonyma om de är det, särskilt när omständigheterna verkar konstiga.

För kännedom: Jag kommer anmäla det här inlägget och länka till tråden jag tänker på för moderatorernas skull, så de slipper leta. För jag menar inte att allt alltid ska vara superhemligt, bara att man bör fundera på vilken information man ger allmän spridning åt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Modig och 15 till
  • Laddar…
Jag rapporterar denna tråd.



PS, för att jag vill att admin läser tråden. ds.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag håller med i allt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Känner mig i sammanhanget skyldig till viss del, men håller med!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Håller med fullständigt. Vi har den här formuleringen i paragraf 4.6:

"Respektera också TS integritet och rätt att vara privat. Påträngande inlägg som röjer TS identitet och var man bor raderas, liksom inlägg om att man tycker att något inte är snyggt."

Den borde förmodligen få en egen rubrik i reglerna så att det blir tydligare. Jag ordnar det på måndag.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Jag byter gärna ut min bild i mitt inlägg i sagda tråd för att avidentifiera den, istället för att inlägget tas bort.

(Anledningen till att jag inte avidentifierade bilden var att inlägget innan innehöll direkta länkar till platsen)
 
Skickad, tack! =)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
harry73
Jag får erkänna att vissa användare/trådar triggar en stor nyfikenhet hos mig, så visst vet jag vad det handlar om. Min stora undran är då främst hur man fick reda på var ts i den nämnda tråden bor. Jag lyckades inte.
Men med det sagt tycker jag att man inte ska lägga upp koordinater, adress, namn mm på en annan användare, men att det ibland är befogad att komma med lite extra info.
I nämnda tråden var extra info absolut befogad, men det hade som sagt räckt med ett lite större kartavsnitt.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag menade inte att sätta mig på några höga hästar, jag är också en nyfiken själ emellanåt, och kan tänka mig att leta upp extra information jag med. Men just för att vi är så många nyfikna bör man tänka sig för ett extra varv om vilken information man lägger ut.

Sen blir jag emellanåt fascinerad av hur lite det krävs för att någon ska hitta/känna igen platsen. Men det är delvis en annan sak; kan vi ha en kultur där vi inte uttryckligen skriver/sprider adressuppgifter i slika fall har vi nog nått långt.
 
Här hade man ju inte behövt posta en direkt länk till Google Maps utan det hade räckt med en avidentifierad sattelitbild på lite högre höjd.

Jag utgick från denna länk för att sedan hitta platsen på hitta.se och få med tomtgränserna då jag var osäker på hur stor tomt TS hade.
 
Precis. Det är mer en fråga om att tänka på att anonymisera även sådana bilder än att inte göra grävjobbet. Men vi ska som sagt inte hänga upp oss på en enstaka tråd eller enskilda misstag. Av dem som skrivit här verkar alla hittills rörande eniga om att man bör försöka värna anonymiteten.

Det räcker gott för mig.
 
Här tänkte jag som skrivet att skadan redan var skedd, annars hade jag redigerat bort gatunamnet.

Men ska i framtiden göra det för säkerhetsskull ifall det andra inlägget skulle modereras bort ;)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Modig och 7 till
  • Laddar…
Borde inte det skyddet gälla alla medlemmar, och inte bara TS?
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.