Syns inte så väl alls på bilden men har släppt lite, hur åtgärdar men detta? Är det spånskivor innanför? Om det är så kan det inte vara svårt att riva och göra taket slät istället?

Tacksam för svar,
Tahir A
 
  • Ett vitt tak med synliga skarvar och lätt synlig sättning i ett rum med vita väggar och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nästan ut som ett gammalt Tretextax? Känns det mjukt när du trycker på ytan? Vill du ha det slätt är det gips som gäller.
 
Hej Stefan, aa googlat lite tror det är tretex som du säger. Om jag struntar i att göra det slät kan man på något sätt fixa där det har släppt? Det är mjukt när man trycker på det.
 
Ta en bild närmare på släppet så det syns hur mycket det är
 
hmm hade ett liknande innertak för många år sen, jag skruvade fast det där det släppt sen fyllde jag igen med spackel och gjorde mitt bästa för att få samma yta som resten av taket var innan jag rollade alltihop med en billig takfärg från byggmax.
Såg helt ok ut och man kunde inte se att jag varit på det alls och gjort nåt med det.
 
  • Gilla
Kjell-Ivar Karlsson
  • Laddar…
Problemet är att få det att skruven bara går rakt igenom tretexen, det svarar ju knappt nåt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Problemet är att få det att skruven bara går rakt igenom tretexen
Det blir att skruva för hand med mejsel och inte med maskin sista varven
 
Jag vet inte hur mycket det syns där men där är en liten böjning.
 
  • Vitt tak med spår efter lätt böjning längs en skarv mellan takpaneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidigare ägare har satt dit denna men det känns inte så snyggt å ha dom där..
 
  • Vitt tak med synliga skarvar och en liten vit rund detalj som föregående ägare installerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sägs Pressat till tretexskivor och sätts upp med grund eller färdigmålning, det finns inga genvägar att fixa det här, taket har en struktur som är lite svår att efterlikna, det är säkert trä under skarvarna på längden och det går att skruva ca 1 cm från skarven,, det blir då en grop i skivan ( kanske en liten bula runt skallen med ) som ska spacklas med så lite som möjligt, använd små grejer och det blir pillrigt, ( för strukturen så ta en tandborste och putsa lite lätt på spacklet, ) mellanrum skruvar ca 15 cm. Det går även med dyckert , men då måste skivorna tryckas upp och spikas med 5 cm mellan, spackling lika men mindre hål. I slutändan blir det ny färg i taket
 
Ja det blir att skruva fast det Jonas, det har ju fungerat på annat håll (sista bilden). Blir å spackla sen efter.. Måla tacket ska ja ändå göra framöver. Tack för alla svar!!!
 
Som info hade liknade tak i ett hus och det är den s.k sponten som det normalt spikas med ett klipps som träs på sponten som nog har gett sig, spricker lätt om det är för långt mellan klippsen och då sjunker plattan ner. Slås spiken in på klippsen för hårt så spricker sponten
 
Ja det är nog så fallet här med säkert, vad tror om att byta hela det taket å sätta gipstak nångång? Är det mycket jobbet eller?
 
tompax
T Tahir A skrev:
Syns inte så väl alls på bilden men har släppt lite, hur åtgärdar men detta? Är det spånskivor innanför? Om det är så kan det inte vara svårt att riva och göra taket slät istället?

Tacksam för svar,
Tahir A
T Tahir A skrev:
Tidigare ägare har satt dit denna men det känns inte så snyggt å ha dom där..
Det ser definitivt ut som treetextak, även om det faktiskt finns både gips- och plastfilmbelagd spånskivetak som är identisk i formen. Treetextak skiljer sig på så vis att den är mer ojämn på ytan, precis som på bilderna du har infogat.

Eventuell lösning på problemet:
Det man kan tänka på här är att dessa treetexskivor är spontade. Det innebär att antingen ena eller andra skivan fortsätter in i intilliggande skiva vid varje given skarv.
I och med detta skulle man kunna skjuta i några klammer precis mitt i den fasade skarven på de ställen där taket hänger.
Klammern går igenom sponten och håller uppe sponten och därmed hela skivan.
Det kommer att bli små märken där man har klamrat, men eftersom det handlar om att det hamnar i skarven så kan man lätt foga detta och dra en spackelspade på diagonalen för att täta och återfå den ursprungliga fasningen.
Använd någon typ av gummiaktig fog typ Tec-7 eller liknande, så inte du får små spröda spackelbitar till att lossna sedan ifall taket rör sig.
I värsta fall, på vissa ställen, får man sätta en liten spik försiktigt på skivans släta yta, och försöka spackla igen det så fint som möjligt.

Mycket enklare metod än att plocka ner taket och börja om.
 
Klart en del jobb, blir till att riva bef. då och sätta gips. men tänk på att det är mycket svårt att så till skarvarna på gips, så det ser bra ut.inte skivorna mot varandra jag tänker på då. Det är spacklingen som det behövs ett proffs till, har själv haft tankar på gips men ändra mig på egen erfarenhet om dessa skarvar/spackling. Satta Huntonitskivor i stället som även dom är nåtade/färdigmålade, finns andra fabrikat lika så barra kolla. Är du inte proffs i spackling så tank inte gips, skarvarna syns vid minsta avvikelse på något sätt och det kan spricka lätt i skarvarna, skivorna kan röra sig ett par tiondelar utan att det syns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.