Status
Tråden går ej att kommentera.
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag antar att en myndighet vars "uppgift är att ta fram och sprida vetenskapligt grundad kunskap som främjar hälsa och förebygger sjukdomar och skador" inte gillar att gissa.
Samt tenderar de som vill att FHM och regeringen ska "gissa" en framtid att anklaga de samma för att fara med osanning när deras uppskattningar och prognoser utifrån tillgänglig data inte visat sig stämma i långa loppet.
Det enda som organisationer lik denna gör är ju att göra mer eller mindre kvalificerade gissningar. Man vet aldrig förrän i efterhand. Att lämna folket i okunskap är inte heller det rimligt. Därför är ett par-tre möjliga olika scenarier en kompromiss som gör det möjligt för dem att prata om framtiden utan att de behöver göra en riktig prognos.
 
700 kr får man från FK för karensdagen. Då kan man undra om man då ska betala skatt på det beloppet
 
P Putte 9497 skrev:
700 kr får man från FK för karensdagen. Då kan man undra om man då ska betala skatt på det beloppet
Självklart. Alla pengar skall skattas minst två gånger.

Edit: Jag antar att skatt dragits vid utbetalningen dock, det skall de göra.
Edit2: 700kr motsvarar ungefär en lön på 16000kr i månaden, hur många har en så låg lön? Många skall dessutom skatta med över 50% på den pengen. Vet inte om den är värd det administrativa arbetet ens...
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nästa veckas redovisning av FHMs test ska bli intressant. Ligger vi på de höga talen av antalet infekterade så borde det med lätthet synas i screeningen. Jag gissar att vi ligger högt för jag ser ju hur många misstänka fall det finns i min sociala krets (främst arbetsplatsen i Sthlm).
Ja, högt ligger vi. Jag tror redan nästa vecka börjar siffrorna luta sig mot 1000 smittade om dagen och över 100 dödsfall.
 
T
P Putte 9497 skrev:
700 kr får man från FK för karensdagen. Då kan man undra om man då ska betala skatt på det beloppet
Beloppet som man får är 700 kr före skatt för karensavdraget. I normala fall drar FK skatt på beloppet. Efter skatt så motsvarar det mellan 280 kr till c:a 490 kr beroende på nivån på din marginalskatt.
Är du egenföretagare (enskild firma) så är beloppet 804 kr före skatt.
 
Jag har tittat på lite rapporter från Imperial College för att bättre förstå hur FHM kan tänkas agera.

Denna rapport är intressant, den visar skillnaden mellan att ha en tidig karantän och att inte ha någon karantän alls (grafen på sidan 12):
- https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/mrc-gida/2020-03-26-COVID19-Report-12.pdf
Det intressantaste med den är att den förutsätter att man pressar ned smittan till "noll" över en tid på tre månader och sedan kan öppna upp samhället igen. Jag funderar över om det är detta FHM försöker sig på med mindre drastiska medel än en strikt karantän.

Denna rapporten är den som John Campbell pratade om igår:
- https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/mrc-gida/2020-03-30-COVID19-Report-13.pdf
Den innehåller många intressanta siffror, exempelvis att estimerad smitta i Sverige ligger på 3,1% av befolkningen. Att jämföra med 15% i Spanien, 9,8% i Italien, 0,41% i Norge och 2,7% i Storbritannien. Bara för att nämna några länder.

De räknar även med ett initialt R0 i Europa på 3,87 (mycket högt skulle jag vilja påstå). Värdet för Sverige just nu enligt deras beräkningar verkar vara Rt2.64 (fortfarande väldigt högt). Deras beräknade värde för Sverige är så högt baserat på våra begränsade åtgärder. Medel för alla länder ligger på 1,43 där exempelvis Norge nu ligger på ett Rt på strax under 1.

Rapportens modell indikerar att Sverige skall ha många fler dödsfall än vad vi har (se graferna på slutet), men även att vi skall ha många fler (relativt sett) än andra länder pga de små åtgärderna. Man kan här ana att svenskarna är bättre på att följa frivilliga råd än vad som rapportförfattarna har räknat med, men att vi ändå ligger illa till.

Detta är två rapporter från de bästa av de bästa, men det innebär inte att de känner till de lokala förhållandena i Sverige (för att dra analogin till hur man producerar väderprognoserna som diskuterades i tidigare inlägg).
 
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Om vi lyckas hålla ett R på 1.25, då skulle 17% smittade ge oss flockimmunitet, men då måste vi hålla regler som ger detta värde fram till ett vaccin finns. Det innebär också att vi måste stoppa smittspridningen när man når 17%, dvs att man måste ha ett R som ligger en bit under 1 för att flockimmuniteten skall fungera. Finns smittan brett så kommer ändå runt 60% att smittas.
Nu tycker hag att det är helt ok om folk blir smittade och dör av corona så länge det stannar på en hanterbar nivå likt en värre säsongsinfluensa. Så det är kanske inte nödvändigt att få flockimmunitet vid 17%, men har vi 17% smittade kan man lätta lite på restriktionerna för att fortfarande hålla tillräckligt lågt R-värde
 
T
Ser ut att gå dåligt för "den svenska modellen". Jmf populationsstorlek och tätboddhet ligger vi sämre än många av de framför oss i nuläget. Siffrorna ser ut att släpa något i o m att vi nu har över 300.
Källa: ECDC, https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases

The deaths have been reported from Italy (13 917), Spain (10 003), United States (6 053), France (4 503), China (3 326), Iran (3 160), United Kingdom (2 921), Netherlands (1 339), Belgium (1 011), Germany (872), Switzerland (536), Turkey (356), Brazil (299), Sweden (282), Portugal (209), South Korea (174), Indonesia (170), Austria (158), Canada (138), Denmark (123), Ecuador (120), Philippines (107), Ireland (98), Romania (94), Japan (63), Dominican Republic (60), Algeria (58), Poland (57), India (56), Peru (55), Iraq (54), Greece (53), Egypt (52), Malaysia (50), Czech Republic (44), Morocco (44), Norway (42), Mexico (37), Panama (37), Argentina (34), Israel (34), Pakistan (31), Serbia (31), Luxembourg (30), Russia (30), San Marino (30), Australia (23), Hungary (21), Saudi Arabia (21), Ukraine (20), Colombia (19), Finland (19), Chile (18), Bosnia and Herzegovina (17), Albania (16), Burkina Faso (16), Lebanon (16), Slovenia (16), Andorra (15), Honduras (15), Thailand (15), Tunisia (13), Puerto Rico (12), Democratic Republic of the Congo (11), Estonia (11), North Macedonia (11), Bulgaria (10), Bolivia (9), Cyprus (9), Lithuania (9), United Arab Emirates (8), Cameroon (7), Croatia (7), International conveyance in Japan (7), Mauritius (7), Bangladesh (6), Cuba (6), Moldova (6), Trinidad and Tobago (6), Azerbaijan (5), Ghana (5), Jordan (5), Niger (5), Singapore (5), South Africa (5), Taiwan (5), Afghanistan (4), Armenia (4), Bahrain (4), Belarus (4), Guyana (4), Iceland (4), Uruguay (4), Congo (3), Guam (3), Jamaica (3), Kazakhstan (3), Kenya (3), Mali (3), Paraguay (3), Qatar (3), Sri Lanka (3), Syria (3), Venezuela (3), Angola (2), Costa Rica (2), El Salvador (2), Jersey (2), Montenegro (2), Nigeria (2), Sint Maarten (2), Sudan (2), Togo (2), Uzbekistan (2), Bahamas (1), Botswana (1), Brunei Darussalam (1), Cape Verde (1), Cayman Islands (1), Côte d’Ivoire (1), Curaçao (1), Gabon (1), Gambia (1), Gibraltar (1), Guatemala (1), Isle of Man (1), Kosovo** (1), Kyrgyzstan (1), Libya (1), Mauritania (1), Myanmar (1), New Zealand (1), Nicaragua (1), Northern Mariana Islands (1), Oman (1), Palestine* (1), Senegal (1), United Republic of Tanzania (1), Zambia (1) and Zimbabwe (1).
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu tycker hag att det är helt ok om folk blir smittade och dör av corona så länge det stannar på en hanterbar nivå likt en värre säsongsinfluensa. Så det är kanske inte nödvändigt att få flockimmunitet vid 17%, men har vi 17% smittade kan man lätta lite på restriktionerna för att fortfarande hålla tillräckligt lågt R-värde
Jag vill bara betona att antalet immuna inte hjälper oss så mycket om vi inte får ned antalet smittade först. Det vill säga att man måste ha hårda restriktioner för att få ned smittan nära noll eller så får man hoppas på att smittan försvinner pga sommaren. Sedan kan man dra nytta av immuniteten till hösten om man fortfarande har kvar ganska tuff social distansering.
 
L Lars48 skrev:
Ja, högt ligger vi. Jag tror redan nästa vecka börjar siffrorna luta sig mot 1000 smittade om dagen och över 100 dödsfall.
Mycket möjligt, vi ska ju som sagt upp i ca 150 dödsfall om dagen för att matcha Italien och Spanien.
 
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Hörde att MSB ser risk för störningar i leverans av läkemedel,har det inte hamstrats nog hittills lär det väl öka efter det uttalandet.
Apoteken har infört begränsningar i hur mycket man får köpa av åtminstone paracetamol och receptbelagd medicin.

L Lars48 skrev:
Jag kanske har kunskapen då. En manuell respirator, syrgas tub och vätska och näringsbehandling med dropp.
Menar du att din fru ska sitta och handventilera dig dygnet runt (eller tvärtom)? Eller vad menar du med manuell respirator?
Behöver du respirator själv är du i så dåligt skick att du inte kan sköta den.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror att FHM bör måla upp ett par tre möjliga olika scenarier som de presenterar. De kommer att fortsätta att få konstiga frågor så länge som de inte lyckas förklara för folk hur framtiden kan komma att se ut. Just detta med olika scenarier brukar vara ett bra sätt att hantera osäkerheter i mitt yrke. Då slipper jag ta ansvar för hur verkligheten blir, men jag kan måla upp olika möjliga framtider som vi behöver förhålla oss till.
Jag tror att allt för många inte klarar av att tänka på flera scenarier utan det fastnar lösryckta bitar som de sen försöker gissa vad de betyder. Man ser ju många gånger här i tråden hur mycket av sammanhanget försvinner, allt som sägs som "under dessa förutsättningar", "med nuvarande kunskap", "troligen" osv. försvinner och det är lösryckta fraser som folk minns.
 
En sak är säker iaf.
En del personer här på forumet hempermitterade, och kör heltid här ist ;)

Själv är jag korttidspermitterad, och ska inte jobba nån fredag i april :)
Men då jag har ett jobb av akut karaktär, kan jag få jobba iaf, men ska då vara hemma en annan dag veckan efter.
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.