Klurigt problem detta. Kort bakgrund: FIck fiber för fem år sedan via fiberförening i vår sommarstuga. Vi hade ComHem som gruppavtal första tre åren. För två år sedan bytte vi gruppavtal till Telia (inkluderat telefoni via bredband).

Upptäckte att telefonin slutade fungera i veckan. Ringde Telia, och efter ett tag kunde vi konstatera att min internetaccess går via ComHem (syns i bredbandkollen)! Fick till slut tag i ComHem idag (1 timme telefonkö...), och de kunde se att det låg ett abonnemang på min adress med annat namn än mitt (vilket ville de inte uppge).

ComHem skulle skicka ut ett mail till denna person, och jag skulle återkomma om ca en vecka då(!!) och höra mig för om det hade löst sig.

Någon med lite mer insyn kanske kan berätta vad som troligen har hänt och bästa sättet att lösa situationen? Har en känsla av att detta kan bli segt...
 
Nu har du varit alldeles för snäll. När man får beskedet att dom ska "skicka ett mail" och att DU ska höra av dig "om en vecka" och sitta i telefonkö, då är det dags att höja tonläget ett snäpp och förklara att:
A: Det är din anslutning
B: Om dom låtit någon annan teckna abbonnemang för den så förväntar du dig att dom löser problemet snarast, inte "skickar ett mail".
C: När problemet är fixat så återkopplar dom till dig, inte tvärtom.
D: Du förväntar dig en rimlig kompensation.
Egentligen skulle du ju inte behövt kontakta ComHem alls, utan Telia skulle löst detta. Men det kanske är en svårframkomlig väg, om Telia tycker att dom fått en giltig begäran om flytt från ComHem.
 
  • Gilla
AnetteL och 2 till
  • Laddar…
Fast om bredbandet går via comhem så borde det ju rimligen ha kommit nå räkningar från dem då? Dessutom får man ju komma ihåg att ett byte till nåt annat inte nödvändigtvis måste innebära att det gamla sägs upp. Att få bredband via bef fiber är ju bara nå knapptryck och man kan ju i teorin ha hur många leverantörer som helst om man känner för det. ? Frågan är ju därför vad Telia menade då? Har de tidigare skickat sina grejer genom comhem då?
 
B Bigfoot skrev:
Nu har du varit alldeles för snäll. När man får beskedet att dom ska "skicka ett mail" och att DU ska höra av dig "om en vecka" och sitta i telefonkö, då är det dags att höja tonläget ett snäpp och förklara att:
A: Det är din anslutning
B: Om dom låtit någon annan teckna abbonnemang för den så förväntar du dig att dom löser problemet snarast, inte "skickar ett mail".
C: När problemet är fixat så återkopplar dom till dig, inte tvärtom.
D: Du förväntar dig en rimlig kompensation.
Egentligen skulle du ju inte behövt kontakta ComHem alls, utan Telia skulle löst detta. Men det kanske är en svårframkomlig väg, om Telia tycker att dom fått en giltig begäran om flytt från ComHem.
Verkar lite tidigt att höja tonläget innan det är tydligt vem som åkt räkmacka på vem här.....
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Verkar lite tidigt att höja tonläget innan det är tydligt vem som åkt räkmacka på vem här.....
Om det är ett gruppavtal är det väl ingen som åkt räkmacka, då är väl "abonnemanget" bara till för samtalskostnaden, och eftersom telefonen slutat fungera...
 
S Stefan1972 skrev:
Dessutom får man ju komma ihåg att ett byte till nåt annat inte nödvändigtvis måste innebära att det gamla sägs upp. Att få bredband via bef fiber är ju bara nå knapptryck och man kan ju i teorin ha hur många leverantörer som helst om man känner för det. ?
Vad avser du med leverantörer, är det fiberoperatör eller tjänstoperatör?
Och vad avser du med teorin?
Fiberoperatör är det EN utifrån att leverera fiberlösning och oftast kundutrustning i form av medieomvandlare.
Fiberoperatör hanterar sedan vilka tjänsteoperatörer som man kan beställa hos.
 
A AndersS skrev:
Vad avser du med leverantörer, är det fiberoperatör eller tjänstoperatör?
Och vad avser du med teorin?
Fiberoperatör är det EN utifrån att leverera fiberlösning och oftast kundutrustning i form av medieomvandlare.
Fiberoperatör hanterar sedan vilka tjänsteoperatörer som man kan beställa hos.
Fast i det här fallet kan ju båda nämnda företag vara både och.............det jag menade primärt är ju att bara för att man byter så är det ju inget som säger att allt sägs upp automatiskt. Bytte de senare till Telia och nånting ligger kvar hos comhem så kanske både och ligger aktivt. Därför undrade jag också varför comhems del i det hela skulle äventyra telias telefonförbindelse om både fiberanslutning och tjänster ingick i det dom bytte till.
 
J
Gissningsvis har någon i närheten nyligen bytt till Comhem som KO eller fiberleverantör, och sedan är det antagligen felregistrerat i stödsystemen vid noden/telestationen, eller så har teknikern som utfört bytet patchat fel. Då hamnar din adress i Comhems utrustning istället för Telias. Gissar jag. Går endast att reda ut på plats och att då sätta ljus i ODF eller liknande.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Telia kunde i alla fall identifiera att de pratade med rätt medieomvandlare genom att jag drog ur strömmen och den dog. Så mappningen min adress <-> medieomvandlare verkar korrekt.

Eftersom en annan person har registrerat sitt abonnemang på min adress(dvs min medieomvandlare), så undrar jag om det verkligen är fel i noden/dess stödsystem.

Kan det vara så att när de bytte till comhem, så råkade det registreras på fel adress? Antingen har de kvar sin gamla anslutning och kör på Telias (exempelsvis) fiber, eller så ringde de och klagade och fick det inkopplat på rätt sätt. Dvs de har nu två medieomvandlare som "ägs" av ComHem, deras och min.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Eftersom en annan person har registrerat sitt abonnemang på min adress(dvs min medieomvandlare), så undrar jag om det verkligen är fel i noden/dess stödsystem.
Fast det är inte mediaomvandlaren som tjänsten är kopplad till, utan den fysiska switchporten i nätägarens* accesswitch. Såg Telia att switchporten gick ner när du kopplade ur din omvandalre, eller baserades deras utlåtande på att de tappade ip-access till den? Det vanligaste i sådana här fall är nog att dokumentationen om vilken fiber som går till vilket hushåll inte är korrekt, men jag har svårt att tro att Telia har kontakt med mediaomvandlarens mgmt-interface om det ligger en Com Hem-tjänst på fibern, men som sagt det kan bero på nätstrukturen.

*vem det är beror på om det är öppet nät eller ett upplägg där din leverantör hyr eller äger fibern
 
...oavsett vilket så bör telia kunna ordna detta - antingen själva eller genom att kontakta eventuell annan nätägare.
 
Det är en fiberförening, Zitius har driften. Man kan välja några olika operatörer.

Du menar att Telia kunde prata med min medieomvandlare, fast den var kopplad vid fel port? Hmm, så specifik var inte Telia-killen.

Telia sa att jag var tvungen att gå till ComHem och be dom släppa grejerna.

Går det att eskalera detta på något vis? Hitintills har jag bara ringt supportem. Har skickat en fråga till Telekområdgivarna, får se om det ger något.
 
Redigerat:
Förresten, att det var felkopplat förklarar inte varför någon annan har abonnemang på min adress.
 
C cpalm skrev:
Om det är ett gruppavtal är det väl ingen som åkt räkmacka, då är väl "abonnemanget" bara till för samtalskostnaden, och eftersom telefonen slutat fungera...
Jag menar bara att det finns en halvmiljon saker att klarlägga här innan man börjar föra oväsen. Det betyder inte att man ska behöva vänta i en vecka på något, men att tagga till på det sättet som föreslogs är sällan konstruktivt i ett tidigt skede.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ah ok, Zitius alltså. Det kan vara så att Telia kan nå sina mediaomvandlare där oavsett vilken tjänsteoperatör (tex Com Hem eller Telia) som du har, vilket förklarar hur du kan surfa via Com Hems nät samtidigt som Telia kan nå sin mediaomvandlare.

Jag skulle tro att din och någon av dina grannars fibertåtar är förväxlade (inte alls ovanligt!), dvs att det i dokumentationen står att fiber A går till hushåll 1 men i själva verket går till hushåll 2. Jag är osäker på hur det hanteras, men om jag får killgissa så skulle jag tro att såväl Telia som Com Hem kan anmäla detta till Zitius så att dokumentationen korrigeras - sådana fel är lätta att reda ut för Zitius så länge de vet tex macadressen på din mediaomvandlare, då kan de enkelt se i sin switch eller sina loggar vilken port du egentligen är kopplad till. Ibland är den informationen även tillgänglig för tjänsteoperatörerna, vet inte hur långt Zitius kommit på den fronten.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.