T Tom12 skrev:
Återigen inses att här saknas all form av juridikdiskussion så stor varning till de som ska ta ställning till ett förslag från Lantmäteriet. Att flytta? Enklast med fötterna före om ni som värdesätter asfalt som persiska mattor tillåter förflyttning. Låser nån kedjan ?
Du hjälper ju inte till tråden direkt med dina konstiga svar.

För att vi ska hjälpa med juridik måste du ju ger mer info.
Vi har flera gånger frågat om detta är eller har varit skyltat som en vändplats. Annars är det grannens tomt.
Är det grannes tomt får du ju lösa detta på annat sätt, du kan ju inte tvinga han att upplåta sin mark så du kan ha den som vändplats. Är det en officiell vändplats är det ju en annan femma.

Vill du ha till en vändplats så är det väl till vägföreningen du går först sen till myndigheter för att se över vad som kan ordnas för dig.
 
  • Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Du hjälper ju inte till tråden direkt med dina konstiga svar.

För att vi ska hjälpa med juridik måste du ju ger mer info.
Vi har flera gånger frågat om detta är eller har varit skyltat som en vändplats. Annars är det grannens tomt.
Är det grannes tomt får du ju lösa detta på annat sätt, du kan ju inte tvinga han att upplåta sin mark så du kan ha den som vändplats. Är det en officiell vändplats är det ju en annan femma.

Vill du ha till en vändplats så är det väl till vägföreningen du går först sen till myndigheter för att se över vad som kan ordnas för dig.
Grannen tog ju strypgrepp på TS. Jag börjar tro att han vill få ett råd om vilket som är bäst, arsenik eller cyankalium, eftersom han totalvägrar ge oss de fakta vi frågar om.

i alla händelser bör han skippa den här tråden tills dess att han själv tagit reda på sina möjligheter genom kontakter med relevanta myndigheter och juridiska rådgivare.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
TS syn på saker är inte orimlig. Det orimliga är kraven på att alla runt omkring ska rätta sig helt efter dessa åsikter.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
När jag kollar på bilden har jag svårt att se hur det blir direkt enklare att köra in och ut på uppfarten genom att använda grannens uppfart, man måste ju ändå svänga och backa någon gång och det blir inte fler moment. Men det kanske är sjukt trångt med stenstolpar eller dylikt.

Jag hade själv kört förbi min uppfart och backat in (gör så idag för att det är säkrare när jag kör över trottoaren med uppsikt).

Jag tror inte en lastbilschaufför vill köra in på en annan persons fastighet med risk för skador ändå, så även utan repet hade det inte hjälpt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
T
Det måste vara höjden av otur att uppleva så mycket problem med sin granne i så många år, och när denne äntligen flyttar så flyttar det in en ny granne som är minst lika jobbig.

Undrar varför den första flyttade...
 
  • Gilla
  • Haha
Svenne1972 och 27 till
  • Laddar…
Anstränger mig till det yttersta för att bortse från TS alla märkliga svar och försöker mig ändå på att hitta något som talar till dennes fördel. Spelar jag djävulens advokat? Ja, kanske...

I ett otal andra trådar talas det om att dylika vägar förutom själva vägbanan även har ett vägområde, dvs någon meter eller tre vid sidan om själva vägen. Det kan vara dike, plats för röjd snö eller annat. Det skrivs också en hel del om att fastighetsgränser går mitt i vägen, att vägen i sig inte är/har en egen fastighet.
Så med det i åtanke, kan det inte vara så att vägen - som på bilden ser ut att vara ganska smal och dessutom ser ut att gå extremt nära TS byggnader - egentligen upptar ett bredare område än vad bilden visar och grannen tror, och/eller att vägen från början legat närmare grannes hus? Jag menar, en grusväg kan flytta på sig med tiden. (Egentligen är det ju människan som i sin ofantliga lathet skär alla kurvor som finns, även i bil, och därmed flyttar spåren i grusvägen och till slut har vägen flyttat på sig en meter. Kolla i kurvorna på närmaste grusväg, troligen är avståndet från spåren till diket betydligt större i ytterkurva än innerkurva.) Det KAN ju vara så här, att vägen från början givit mer utrymme för TS infart men tiden har gnagt på det utrymmet, och grannen ser bara att spåren i vägen går där de går och tycker att hans tomtgräns går precis vid spåren.

Det hade varit intressant att se en mer utzoomad bild, jag anar att TS infart ligger i en svag men dock innerkurva, det hade varit lättare att se på en utzoomad bild. Likaså hade det varit lättare att se om vägen möjligen har flyttat på sig.
Det hade också varit intressant att se en fastighetskarta, dvs se hur gränserna går.

Tom12, det finns en möjlighet att du faktiskt har något att komma med här, dock behöver du hörsamma folks behov av tydligare information. Försök också avhålla dig från märkliga liknelser om persiska mattor och liknande, det hjälper dig inte.
 
  • Gilla
intrestin och 9 till
  • Laddar…
Nissens
T Tom12 skrev:
Det fanns ett sommarstugeområde.
Det förvandlades till en Bostadsrättsförening.
Den föreningen friköptes och alla ägde sitt hus.
Runt en vändplan ligger två hus och så länge de forna bostadsrättshavarna och sedan husägare var desamma så funkade allting.
Men en Husägare sålde och in flyttade en som spärrar av vändplanen med ett rep längs sin tomtgräns.
Det går men är tricky för den andra Husägaren att komma ut men innebär långa backsträckor och osäkert då vägen är smal. Stämningen är mkt infekterad och blir våldsam ifrån repägarens sida.

Jag har bott där sedan 2002 repägaren flyttade in 2016 och inga större fordon göre sig besvär. Mathem vägrar leverera. Tacksam för hjälp.
Efter att ha läst dina inlägg i denna tråden och andra trådar så tror jag att det bästa vore både för dig och dina grannar om du säljer huset och flyttar till ett hus som har flera kilometer till närmsta granne. Allt du skriver om är att du stör dig på det mesta som händer i din omgivning.
 
  • Gilla
Svenne1972 och 6 till
  • Laddar…
Om man funderar på juridik så finns det väl en lag om hemfrid. Man får inte beträda ngn annans tomt och det gäller väl med bil också antar jag.
Om en granne skulle vända på min tomt 2ggr per dag, samt alla deras bekanta så skulle jag bli irriterad efter ett par år. Vilket jag också blev o sa till att det inte var ok.
 
  • Gilla
Svenne1972 och 2 till
  • Laddar…
F
T Tom12 skrev:
Om hela asfaltsytan på A är ett fordon har du inte en faslig massa rörelser för att vända 90 grader oavsett om du backar in före parkering eller efter parkering? Men det kanske är den nya given att flytta in i Rom och kräv att de talar svenska.
Du behöver jobba på din Svenska och lära dig skriva så det finns NÅN rimlig chans att förstå vad du menar. Det är ju likadant i varje inlägg du skriver.
 
  • Gilla
  • Haha
Svenne1972 och 3 till
  • Laddar…
Frågan är om TS överhuvud taget skriver något på svenska. Det är så konstiga meningar och ofta obegripligt, så jag misstänker han använder Google Translate (eller någon sämre variant).
 
  • Gilla
  • Älska
Svenne1972 och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Oavsett TS språk eller språkbruk eller språkhärkomst tycker jag man ska försöka förstå innebörden och vara välvillig. Ibland tycker jag att det verkar vara mobbingfasoner gentemot TS.

Alla är inte infödda svenskar eller akademiker med språköra. Oavsett vad man har för synpunkter på själva agerandet från TS, så bör man bemöda sig om att bemöta folk med respekt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 12 till
  • Laddar…
Roligaste tråden hittills
 
  • Gilla
  • Haha
Svenne1972 och 3 till
  • Laddar…
Byt bilen till en cykel om du nu har svårt för att backa med bil.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Svenne1972 och 4 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Byt bilen till en cykel om du nu har svårt för att backa med bil.
Du pratar med en person som under ett decennium vägrat skaffa persienner eller rullgardin av ett rent principskäl trots att han anser sin nattsömn bli störd av grannens 15w lampa,
Han har dessutom tydligen använt grannens uppfart som sin egna personliga vändplan än längre, att få honom att ändra sig själv verkar vara lite mycket begärt. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Svenne1972 och 5 till
  • Laddar…
B
Marojo Marojo skrev:
Din förra granne var snäll och lät dig använda hans uppfart som vändplats. Att du inte kan ta emot lastbilsleveranser är inte nya grannens problem. Mathem får väl ställa så nära de kommer åt eller lämna på utlämningsställe. Eller köp från annat företag vars förare kanske orkar gå ur lastbilen och gå några meter med dina kassar. Bilen kommer du uppenbarligen in och ut med ändå, eller har du stannat hemma sedan repet kom upp?
Inga problem att backa med fullstor lastbil, det görs hela tiden på återvändsgator som inte har tillräcklig vändplan, MatHem måste skaffa bättre chaufförer.
hos oss har jag flera gånger varit tvungen att instruera lastbilar hur de ska vända.. men de rutinerade fixar det såklart utan problem. Men en som inte har c-kort vågar knappt vända med bil....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.