Hej alla!

Tänkte kolla hur ni tänker kring val av tomt. Vilken/vilka tomter hade ni prioriterat högst och varför? Lägger in en verklig översiktsbild så ni ser hur ljuset faller in dagtid. Kan tillägga att marken sluttar svagt syd/sydost.
 
  • Luftvy över en sluttande, outvecklad tomtmark med skogspartier och angränsande bebyggelse i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktskarta med markerade tomter som visar gatunät, tomtindelning och terrängförhållanden med svag syd/sydostlig sluttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
P odenryd skrev:
Hej alla!

Tänkte kolla hur ni tänker kring val av tomt. Vilken/vilka tomter hade ni prioriterat högst och varför? Lägger in en verklig översiktsbild så ni ser hur ljuset faller in dagtid. Kan tillägga att marken sluttar svagt syd/sydost.
Hej!
Det verkar som du har behov av bollplank. Det verkar också som du funderar på hur du skall tänka kring ljus. Kring ljus tänker jag värme. Jag tänker sommar och att det inte är trevligt att fönster åt bara ett håll nämligen väster. Det kan bli varmt. Samtidigt är det trevligt med en fin altan åt sydväst. Norrsidan stramar man ofta åt på huset och stänger till eftersom det är kallt på vintern.

Bara prata på så svarar jag.

Med vänlig hälsning/
 
Finns några saker jag skulle tänka på.
>Har jag barn och i vilken ålder isf. (närheten till park).
>Solläge, vill jag ha sol på fram eller baksidan (beror ju på hur huset kommer placeras.
>Storlek på tomterna varierar ju lite, vill ni ha större eller mindre.
>Hörntomt? oftast är hörntomt mer eftertraktat vid ev säljläge.
>Vägarna? Hur nära stora vägen vill ni bo?
>Finns framtida byggplaner för området? Hur ser dom ut?
>Nivåskillnader, jag vill helst bo lite högre upp men då ska man veta att man fångar upp mer vind.

Utan att sätt området och omkringliggande saker så skulle jag valt 1:396, 1:397 eller 1:384 men på 1:384 känns det som om det finns risk för att alla bilars framljus kommer rätt in i huset. Så spontant 1:396 eller 1:397
 
Hej!
Är det norr uppåt i bild på kartan?
 
Bothen Bothen skrev:
Finns några saker jag skulle tänka på.
>Har jag barn och i vilken ålder isf. (närheten till park).
>Solläge, vill jag ha sol på fram eller baksidan (beror ju på hur huset kommer placeras.
>Storlek på tomterna varierar ju lite, vill ni ha större eller mindre.
>Hörntomt? oftast är hörntomt mer eftertraktat vid ev säljläge.
>Vägarna? Hur nära stora vägen vill ni bo?
>Finns framtida byggplaner för området? Hur ser dom ut?
>Nivåskillnader, jag vill helst bo lite högre upp men då ska man veta att man fångar upp mer vind.

Utan att sätt området och omkringliggande saker så skulle jag valt 1:396, 1:397 eller 1:384 men på 1:384 känns det som om det finns risk för att alla bilars framljus kommer rätt in i huset. Så spontant 1:396 eller 1:397
Hej! Tack för svar!
Hörntomt, varför är det mer eftertraktat? Tänker mig att det blir mer insyn?
Finns inga framtida byggplaner vad jag vet, än så länge.
Större vägen spelar mindre roll, finns ett mindre skogsparti och det ska byggas bullerskydd vid behov enligt plan.
Vill helst ha sol på baksidan huset, dvs mer insynsskyddad.

Hur tänker du om tomterna som ligger grupperade som kvarter? Vore intressant att höra synpunkter där.
 
L Låset skrev:
Hej!
Är det norr uppåt i bild på kartan?
Hej,
L Låset skrev:
Hej!
Är det norr uppåt i bild på kartan?
Hej! 1:380 norr, 1:399 söder
 
Typ så här då:
Detaljerad karta över stadsplanering med markerade tomter och vägnät samt en handritad pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Prästen10
  • Laddar…
396 och 397 ser spontant trevliga ut. Frågan jag ställer mig kring dom tomterna är: vad är "RIGA" samt vad är 5:86?

Hur som hade jag eftersträvat att få till en trevlig uteplats med kvällssol (väst).

Och jag hade även försökt undvika stora fönsterpartier i söder om ni inte vill ha massiv värmelast på sommaren. Lägg i så fall in solskyddsglas.

Undvik tomter som angränsar till gång/cykelbanor.
Även klok synpunkt om strålkastarljus från bilar som någon skrev ovan.
 
L Låset skrev:
396 och 397 ser spontant trevliga ut. Frågan jag ställer mig kring dom tomterna är: vad är "RIGA" samt vad är 5:86?

Hur som hade jag eftersträvat att få till en trevlig uteplats med kvällssol (väst).

Och jag hade även försökt undvika stora fönsterpartier i söder om ni inte vill ha massiv värmelast på sommaren. Lägg i så fall in solskyddsglas.

Undvik tomter som angränsar till gång/cykelbanor.
Även klok synpunkt om strålkastarljus från bilar som någon skrev ovan.
5:86 är vanligt hus/ev. sommarstuga, är sly/träd mellan så väldigt begränsad sikt till det huset från tomterna precis ovanför. RIGA har jag ingen koll på mer än att det på plats är en ungskogsområde, mestadels lövskog (tät ungskog/sky dvs. ingen sikt genom).

Uteplats med kvällssol i väst, vilka tomter tänker du passar bäst för det? Värt att lägga uteplatsen på framsidan för att få kvällssol trots mer insyn (om man inte tar tomterna längst med vägen vilka skulle få kvällssolen på baksidan)?
 
Vilka tomter är ni spontant minst intresserade av? Kan också vara kul att veta iom att det blir turordning efter köplats som avgör tilldelning.
 
N
1:403 eller 1:402 med läge i sydväst för en bra altan och fint solläge
 
N Nylenskavillan skrev:
1:403 eller 1:402 med läge i sydväst för en bra altan och fint solläge
Är det en gång/cykelbana mellan dom tomterna? Det känns inte optimalt. Samt nära vägen.
 
L Låset skrev:
Är det en gång/cykelbana mellan dom tomterna? Det känns inte optimalt. Samt nära vägen.
Gång/cykel på ena sidan samt landsväg på andra sidan.
 
P odenryd skrev:
Vilka tomter är ni spontant minst intresserade av? Kan också vara kul att veta iom att det blir turordning efter köplats som avgör tilldelning.
Vilka tomter är ni själva mest och minst intresserade av, och varför?
 
N
Fick vi mer information så blev svaret annorlunda. Har man barn vill man bo centralt, har man hund vill man vara nära ett strövområde. Jag har läst att det är naturmark mellan husen och vägen. Ditt enda behov just nu verkar vara ett soligt läge. Så är det givetvis inte, men vi får inte höra något om din sociala situation. Hur är det ordnat med parkering inom området?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.