Halloj,

Kan någon hjälpa förstå varför det är så jäkla omöjligt att få fatt i hantverkare, i vart fall elektriker och rörmokare. Är i behov av båda dessa yrkesgrupper men det är mer eller mindre omöjligt att få hem någon (majoriteten svarar inte ens i telefon eller på mail). Uppenbarligen finns det ju för få personer som arbetar inom dessa yrken, men varför? Högavlönade yrken med flexibla arbetstider och noll risk att stå utan arbete / inkomst. VVS-montör är väl dessutom "bara" en utbildning på gymnasienivå? Elektriker är väl yrkeshögskola på sin höjd?

OBS: Detta är absolut inte ett inlägg för att klanka ner på hantverkare, var nog mest i behov av att uttrycka min frustration och förvåning :)
 
Vart bor du? :D
 
P Pöz skrev:
Vart bor du? :D
Mellanskåne, typ gränsen mellan Hörby och Eslöv.
 
Maner Maner skrev:
Mellanskåne, typ gränsen mellan Hörby och Eslöv.
Utgår i Örebro/Värmland så blir lite långt att åka annars hade man kunnat hjälpt till! Lycka till i jakten (y)
 
Jag har ingen bra VVS-firma att rekommendera, men har du försökt med Thulins El i Lund?
 
Vänta några veckor så kommer stora som små stå i Kö för att inte gå o konkurs... lägg ut förfrågan på en lokal facebookgrupp om att du söker så kommer du få massa svar från lokala hantverkare
 
P Pöz skrev:
Utgår i Örebro/Värmland så blir lite långt att åka annars hade man kunnat hjälpt till! Lycka till i jakten (y)
Ja det blir nog lite väl dyrt, tack ändå :)
 
Skip6711 Skip6711 skrev:
Jag har ingen bra VVS-firma att rekommendera, men har du försökt med Thulins El i Lund?
Nej, men då får jag försöka även där. Tack!
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Vänta några veckor så kommer stora som små stå i Kö för att inte gå o konkurs... lägg ut förfrågan på en lokal facebookgrupp om att du söker så kommer du få massa svar från lokala hantverkare
Så är det kanske även om jag personligen inte tror det blir fallet. Har lagt ut några krokar men när man har ett element som står och läcker några liter om dagen vill man gärna få det åtgärdat hyggligt snabbt och inte invänta potentiella konkurser :thinking:
 
Ring, Bravida,Caverion, Assemblin .
 
A
Maner Maner skrev:
VVS-montör är väl dessutom "bara" en utbildning på gymnasienivå? Elektriker är väl yrkeshögskola på sin höjd?

OBS: Detta är absolut inte ett inlägg för att klanka ner på hantverkare, var nog mest i behov av att uttrycka min frustration och förvåning :)
Bra försök att göra just det ändå(klanka ner)
dock inte ovanligt här på BH.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Efter att man gått den 3 åriga VVS utbildningen så kan man absolut ingenting. Det tar 10-15 år minst efter det, innan man kan kalla sig nått så när fullärd.

Ofta i större städer så hamnar man på byggen som varar 3 år och man får då tex hänga rörstråk, när man sedan varit på 3 byggen så har 9 år passerat och man kan egentligen inte mer än att hänga upp rör.
 
Maner Maner skrev:
Halloj,

Kan någon hjälpa förstå varför det är så jäkla omöjligt att få fatt i hantverkare, i vart fall elektriker och rörmokare. Är i behov av båda dessa yrkesgrupper men det är mer eller mindre omöjligt att få hem någon (majoriteten svarar inte ens i telefon eller på mail). Uppenbarligen finns det ju för få personer som arbetar inom dessa yrken, men varför? Högavlönade yrken med flexibla arbetstider och noll risk att stå utan arbete / inkomst. VVS-montör är väl dessutom "bara" en utbildning på gymnasienivå? Elektriker är väl yrkeshögskola på sin höjd?

OBS: Detta är absolut inte ett inlägg för att klanka ner på hantverkare, var nog mest i behov av att uttrycka min frustration och förvåning :)
...för att det blir färre å färre som ena dan vill stå och rensa avlopp för att nästa dag krypa under en sommarstuga för att dra avlopp. Skönare att sitta på kontor med 21° grader dygnet runt å kaffemaskin runt hörnet.
 
Handyman 1 skrev:
Bra försök att göra just det ändå(klanka ner)
dock inte ovanligt här på BH.
Och exakt hur var det att klanka ner? Är uppriktigt nyfiken på varför detta uppenbarligen är bristyrken då insteget till branschen är fullt överkomligt. Var det faktumet att det inte krävs fem år på universitet för dessa yrken som var att klanka ner eller konstaterandet att man i de flesta fall inte svarar på varken telefon eller mail? Möjligen anekdotisk bevisföring men fullständigt sant baserat på mina erfarenheter.
 
C Calore skrev:
Ring, Bravida,Caverion, Assemblin .
Tack för tips, har helst velat få tag på lite mindre firmor men får testa med det större företagen. Känns mest som att dom inte har lust att ta små jobb som att fixa ett läckande element. Men jag blir kanske överraskad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.