Fairlane
C Calore skrev:
Massan vill givetvis inte ha någon faktura, det är därför dem väljer billig öststats arbetskraft, finns det ens någon som byter tak, bygger altan, bygger hus, osv utan att anlita öststats arbetskraft ? Jag är en del på större byggen, skyltarna står på 5 olika språk men exkluderar svenska. Varför blir det så ? Jo för folket vill ha det så, annars skulle det ju inte bli så.
Jag bytte tak i höstas. Kostade 250.000 efter ROT. Svenskt företag, svenska killar vad jag uppfattade, så jo det finns.

Stora byggen, är kanske inte för privatpersoner?

Sen är det ju knappast så att byggbranschen är ensamma om att ha konkurrens från utlandet. IT-branschen i Sverige konkurrerar med företag från Indien (mfl), textilindustrin konkurrerar med företag från Asien, tillverkningsindustrin konkurrerar med företag från hela världen etc etc.

Är det så att folk inte är beredda att betala det man vill ha (vilket händer i andra branscher också) så får man tacka nej till den affären, inte låtsas som att man är billigare än man är och sen ge kunden en snyting med fakturan. Förlorar man alla affärer på pris så får man kanske inte att man är för dyr. Tittar du på IT-konsultbranschen så var 1000-2000 kronor per timme mycket vanligt på slutet av 90-talet. Nu är det inte ovanligt med 500-600, även om det självfallet går att få mer också.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
D
C Calore skrev:
Jag lämnar offert på samtliga jobb jag gör. Mer exakt än så går väl knappt att få.

Men det händer ändå att folk gnäller efteråt, för att dem hittat någon del billigare på någon nätaffär.
Fast det är väl inte konstigt, om du köper något, en bil, en TV, välj du, och du ser att du kan köpa samma sak för en bråkdel, känner du ingenting då alls, helt nollad?

Du köper en TV för 10.000, samtidigt som den säljs för 1.500, spelar dig ingen rolls alls, du bara betalar och tänker inte mer på det, då är det nog du som är lite annorlunda.
 
Redigerat:
D
C Calore skrev:
Nej,, jag menar bara,,, vi tjänar inte miljoner som ni tror.

Det är inte orimligt med 5-10 % vinst inom bygg om man kan göra 20 på att driva ett forum och knäppa lite i en dator.

De 2 största VP försäljarna i mitt område, dem säljer 2-300 st om året. Båda gör dryga 4% i vinst och omsätter 40-50 miljoner. Dem är såklart inte fattiga, men den ockrar inte med priser, dem snarare pressar dem så mkt att man knappt går runt om skall försöka konkurrera med dem .
Lite lurigt när det pratas vinst, som företagare har man oftast två roller, ägare och arbetare. Dom arbetare ska man ju ha en skälig lön, den får man jobba för, men som ägare handlar det ju om avkastning på insatt kapital. Många har gått in med rätt lite kaptital, då kan 4% av omsättningen i vinst bli rätt mycket på insatt kapital.

Om det dessutom är 4% efter att man tar en lite bättre lön och kanske lite pengar eller andra förmåner på annat sätt, så är det ju ännu bättre.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P piko skrev:
De där priserna är helt åt helvete..
T.ex. betalar jag genom jobbet ca. 40kr inkl. moms för en Hager C10 Dvärgbrytare..
Och ditt utpris till kund är hur mycket?
 
D
D Daniel 109 skrev:
Byggindustrin har ett massivt stöd i form av rotavdraget. Är det konstigt att det snackad skit om en bransch när de anser att kunderna ska luras? Nu hoppas jag att de flesta har en vettigare syn på sina kunder än vad du har. Men du lyfter inte direkt kundernas förtroende för branschen.
Ja, ROT-avdraget har varit mycket skadligt, gjort en massa företag och människor bidragsberoende, dessutom otroligt dyrt för oss skattebetalare.

Angående utländsk arbetskraft så finns det nog många skäl, byggbranschen har nog största ansvaret själv, man såg en möjlighet att behålla en hög utdebitering men skära i kostnaderna, hade man sen inte drivit upp löner och kostnader så oskäligt högt så hade man inte tvingat så många att välja den typen av arbetskraft.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast det är väl inte konstigt, om du köper något, en bil, en TV, välj du, och du ser att du kan köpa samma sak för en bråkdel, känner du ingenting då alls, helt nollad?

Du köper en TV för 10.000, samtidigt som den säljs för 1.500, spelar dig ingen rolls alls, du bara betalar och tänker inte mer på det, då är det nog du som är lite annorlunda.
Givetvis tänker jag som du här .

Men, jag är ålagd skatter, avgifter och sånt som den utländska arbetskraften inte är, , lite skillnad
 
C Calore skrev:
Givetvis tänker jag som du här .

Men, jag är ålagd skatter, avgifter och sånt som den utländska arbetskraften inte är, , lite skillnad
Men då kan man ju fråga sig varför du inte åker utomlands och utför ditt arbete, det verkar ju vara väldigt lukrativt?
 
  • Haha
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Kreativt svar (y)
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det känns inte som att du förstod mitt inlägg.

Jag tror inte att de lägger på flera 100%.

Vet du vad en biltema butik har i marginal?
En Biltema butik har minst 100% påslag på deras produkter som massproduceras i kina
 
P Putte 9497 skrev:
En Biltema butik har minst 100% påslag på deras produkter som massproduceras i kina
Sen har de visserligen en aning större lagerkostnader än valfri hantverkare som lagerhåller varor timmarna/minutrarna mellan Ahlsell och kunden. Samt alla andra kostnader som följer av att vara en återförsäljare/grossist, denna kostnad betalar kunden för i slutändan. Liksom att kunden betalar för denna service när man köper via Ahlsell, elbutik.se eller Solar. Däremot är det väl inte rimligt att kunden betalar hantverkaren en gång till för samma kostnader/service när det enda han gör är att på fakturerad tid beställa och hämta precis det som behövs (förhoppningsvis) till kunden?
 
Hantverkarn jobbar mkt gratis , tex i offert stadiet. Jag gör runt 150 offerter varje år ( det innefattar resa o hembesök) och får 30-40 jobb. Jag har även ett lager,, inte lika dyrt som Biltemas men jag inte ett par miljarder heller så.
 
  • Gilla
tomsk och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
En Biltema butik har minst 100% påslag på deras produkter som massproduceras i kina
Butiken har 10% påslag. Det är väl visserligen ett sätt att hålla vinsten i centralorganisationen. Men det är vad som ligger hos butiken. Att köpa från en källa kräver inte stora påslag.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
man får gärna men problemet är att kunden inte gärna vill betala påslaget om och om igen. På Ahlsell betalar man påslaget för att de ska hålla lager, ha kontakt med tillverkare, mm mm mm. Rörmokarens påslag ska på sin höjd täcka tiden det tar att skriva ner det på fakturan, resten av tiden har rörmokaren redan fakturerat i form av arbetstid.
D Daniel 109 skrev:
Butiken har 10% påslag. Det är väl visserligen ett sätt att hålla vinsten i centralorganisationen. Men det är vad som ligger hos butiken. Att köpa från en källa kräver inte stora påslag.
De flesta butiker har mellan 30-50 procent marginal för att få verksamheten att gå runt. Ellos har ca 48% marginal enligt deras årsredovisning för ett par år sedan. Clas Ohlsson har drygt 30% marginal. O.s.v. Men det gör att de går runt i alla fall. Men det är olika marginaler på olika produkter, Så det jag skriver är mer av ett snitt på hela sortimentet. Småbutiker behöver ofta större bruttomarginaler för att de ska gå runt, det beror på hur stora fasta kostnaderna är i hög utsträckning eller marknadsföringskostnader.
 
mathiash77 skrev:
Jag räknade på 9.5 veckor som inte var arbetstid. Det inkluderar semester och antagligen de flestas normala sjukfrånvaro.

VAB: Jag får inget extra när jag vabbar utan bara det staten erbjuder. Varför ska du ha mer?

Beläggningsgrad: Köper jag, så då är vi uppe i 630 kronor i timmen. Dock Kan denna posten behöva förtydligas: Offerter? Inte lyckas klämma in 8 timmars arbete per dag? DVS

Förtydliga overhead:

Buffert för väntetid? Menar du mellan jobben? Återigen jag trodde att detta var en av utmaningarna och fördelarna med egen firma, att kämpa för att få till det där lilla extra för att få runt det?

Lokal: För en VVS eller EL enmansfirma? Det får du gärna förklara vad det behövs till?

Vad är det för verktyg och dyra utrustningar som behövs till privatpersoner? Lista priser och användning...


Jag betalar hellre 800kr/h till en effektiv elektriker än 500kr och stort materialpåslag!
Pratar om större företag
Tex Data instrument och fibersvets bara 2 av många dom kostar ca 100 000 st ex moms.
Klart att det är hyra om man har 50 anställda kontor.omklädningsrum .
Och för övrigt är det människor som ska ha bra lokaler även mindre firmor. Eller ska dom äta gå på toa i naturen.tvätta sig i ett dike????
Overhead på tex koncernföretag.
VAB minskar omsättningen för företaget drar inte in till dom fastakostnaderna.
 
Fairlane
C Calore skrev:
Hantverkarn jobbar mkt gratis , tex i offert stadiet. Jag gör runt 150 offerter varje år ( det innefattar resa o hembesök) och får 30-40 jobb.
Välkommen till yrkeslivet. Återigen något som finns väldigt många branscher. Det är inget unikt för hantverkare. Det är ingen anledning till att ta 500 kr för ett sketet 2-vägsuttag.

Det finns massor med folk som har delat av sitt jobb som inte betalar sig, men som ändå är en förutsättning för att göra affärer. De flesta hantverkare blåser inte sina kunder och det gör inte heller de flesta i andra yrkesgrupper. Den här firman har försökt blåsa sin uppdragsgivare. Att transa på om att Biltema minsann lägger på många hundra procent är löjligt. Jag kan acceptera jämförelsen den dag Biltema slänger på en timkostnad när jag är på väg ut ur butiken.
 
  • Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.