Vi har ett Hus byggt med Ytong och står nu inför vad vi ska göra med fasaden. Huset är nybyggt och det mest logiska skulle vara att putsa det. Vi har dock fastnat för fibercementskivor. Det blir alltså en ventilerad fasad men frågan är om det måste grundputsas innan vi sätter vår ventilerade fasad? Ett alternativ skulle kunna vara att sätta en vindduk först mot fasaden men verkar inte som om någon riktigt kan svara på vad som blir bäst. Någon här som har några kloka tankar kring detta?
 
Hur ser dom skivorna ut, länk?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ser dom skivorna ut

[länk]

Produkten går även att söka på som nichiha
 
Intressant. Borde kunna bli snyggt. Ni kanske ska kolla med tillverkaren av ytong och lyssna på deras rek om det går att slippa putsning innan montage av skivorna m.m.
 
Nu är jag inte bombsäker, men en lättbetongsvägg har viss styrka och spricker lätt vid fönster och dörrar ( allra helst uppe i hörnen ) det behövs inte mycket till rörelse, vid putsning så ökar hållfastigheten mångfalldigt , men kan gå med andra ytterkläder som är mer flexibla för rörelser
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Intressant. Borde kunna bli snyggt. Ni kanske ska kolla med tillverkaren av ytong och lyssna på deras rek om det går att slippa putsning innan montage av skivorna m.m.
Already tried..
Xella Sverige som tillverkar och säljer Ytong har inga bra svar på detta eftersom det frångår deras standardförfarande, dvs att man putsar fasaden. Så beroende på vem man pratar, oavsett var personen i fråga jobbar, så får man väldigt varierande svar.
Med andra ord verkar det inte finnas 1 rätt och därav försöker vi bilda oss en uppfattning om vilket som verkar vara det mest korrekta sättet, baserat på olika människors kunnande och erfarenheter :)
 
Snacka med de som gör fasadsystemet, de kanske har någon som gjort så innan? :thinking:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är jag inte bombsäker, men en lättbetongsvägg har viss styrka och spricker lätt vid fönster och dörrar ( allra helst uppe i hörnen ) det behövs inte mycket till rörelse, vid putsning så ökar hållfastigheten mångfalldigt , men kan gå med andra ytterkläder som är mer flexibla för rörelser
Just angående hållfastheten runt fönster och i hörnen vill jag absolut minnas att vi haft liknande diskussioner tidigare i byggprocessen. I detta fallet känns det dock hyfsat oväsentligt eftersom skivorna/panelen kommer fästas på vertikal eller horisontell läkt (antingen metall eller trä) och blir därför inte direkt sammankopplad med fasaden, vilket borde innebära att konstruktionen borde klara en hel del rörelser och sättningar. Eller vad tror du?
Funderingen är som sagt om det är något i materialet i sig som mår bättre av att vatten/vind skyddas eller t.o.m. grundputsas för att "stänga porerna" så att säga.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Snacka med de som gör fasadsystemet, de kanske har någon som gjort så innan? :thinking:
Också gjort, de vill inte komma med rekommendationer, utan hänvisar till tillverkarens.. Visst är det underbart :)
 
Det ska inte vara enkelt.

Jag var och kikade på ett bygge där jag vill minnas att de murade stommen med lättbetong, sedan satte de isolering på och sedan murade de en skalmur i tegel utanför.

Kommer inte ihåg om de putsade lättbetongen först.

Vill du kan jag berätta vad firman heter, så kan du kolla med dem. Vi hade tänkt använda dem för att bygga vårt hus men fick tyvärr inte bygglov.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det ska inte vara enkelt.

Jag var och kikade på ett bygge där jag vill minnas att de murade stommen med lättbetong, sedan satte de isolering på och Kommer inte ihåg om de putsade lättbetongen först.

Vill du kan jag berätta vad firman heter, så kan du kolla med dem. Vi hade tänkt använda dem för att bygga vårt hus men fick tyvärr inte bygglov.
det vill jag gärna :) kanske kan ge lite klarhet
 
MBAS i Sjöbo.

De skulle ha jobbat en hel del med lättbetong sa de, så med lite tur har de haft frågeställningen förr.
 
Har sett ett av husen som MBAS gjorde med teglad fasad utanpå lättbetong, vill minnas att lättbetongen var grundputsad.
 
C Chaneddy skrev:
Låta bli att putsa lättbetongfasad?
Fick du någon klarhet till slut @Chaneddy ? Hade precis samma idé själv, och hamnade därför i denna tråd när jag försökte hitta svar på om det var en bra idé :)

Känns vettigt att ha ett ytskikt av fiberbetong som (i teorin) aldrig behöver bytas, är lätt att byta en mindre del av vid tex skada eller ombyggnad.
 
T tynell skrev:
Fick du någon klarhet till slut @Chaneddy ? Hade precis samma idé själv, och hamnade därför i denna tråd när jag försökte hitta svar på om det var en bra idé :)

Känns vettigt att ha ett ytskikt av fiberbetong som (i teorin) aldrig behöver bytas, är lätt att byta en mindre del av vid tex skada eller ombyggnad.
Hej tynell,

Vi landade till slut i att vi grundputsade huset först. Sen blev det fiber cementskivor från en japansk tillverkare som heter Nichia, vilket återförsäljs av Moland byggvaror (via bygghandlare) i Sverige.
Lägger en bild för referens hur det ser lager för lager under uppbyggnaden!

Har du fler frågor så svara vi gärna :)
 
  • Hus under renovering med grundputs och montering av fiber cementskivor på fasaden, stegar lutade mot huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.