A
C Calore skrev:
Företaget som diskuteras här gör en vinst på 9,8% det är inte så mkt.
Folk vill visst ha billiga utländska montörer och nätbutiker och dem vill INTE ha svenska hantverkare, de enda svenskarna som folk vill hjälpa är dem som redan får hjälp, via olika stöd, bönderna.

Om dem ville ha svenska hantverkare så skulle inte dessa diskussioner uppstå, ja det kanske principiellt är fel att maskera löner i form av materialpåslag, men vi som skattar i Sverige måste göra så, för det finns ingen som skulle betala en svensk 1000 kr i timmen när man kan få en utländsk för 150. De som nyttjar detta system har ju röstat fram det, så jo. Det är så hör folk vill ha det och de svenska hantverkarna kommer enbart arbeta i stora företag,vi ser ju det redan och i andra branscher också, tex jordbruket dör endast de enorma gårdarna finns kvar och hos dem jobbar ofta Litauer.

Du måste ju hålla isär vinst och lön!

Om alla tar ut 1 miljon i lön per år och ändå bara har 9.8% i vinst eller om de tar ut 200000 är en enorm skillnad.
 
Fairlane
C Calore skrev:
Företaget som diskuteras här gör en vinst på 9,8% det är inte så mkt
Företaget ifråga gör arbeten åt företag, kommun/landsting och privatpersoner. Om jag får gissa vilt så tar man inte samma materialpriser från företag och myndigheter för då åker man ut.

10% vinst tror jag många företag skulle se som mycket bra. De flesta företag ligger klart lägre
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Så vad är syftet med att hänvisa till att ”Polacker monterar det”?

Att de är smarta som vill ta hand om jobb som Du inte vill ta hand om?
De flesta i min bransch gör mkt mindre vinst, och de företag som mest inriktar sig mot privatpersoner ligger runt 4-5%

Men ni är inte nöjda förrens ni får pengar för att hantverkaren kommer ut till er.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Målet brukar vara att ligga på 10%. Men i allmänhet når man inte det.
 
mathiash77 skrev:
Du måste ju hålla isär vinst och lön!

Om alla tar ut 1 miljon i lön per år och ändå bara har 9.8% i vinst eller om de tar ut 200000 är en enorm skillnad.

Om du äger ett företag som omsätter 55 miljoner, är du inte värd lite mer än en normal lön då ? - Nej absolut inte, och man skall inte ha ett enda verktyg som kan användas någon annanstans än i en villa, och dessutom kan man faktiskt ta bussen till villan och absolut inte fakturerar för den tiden , den får man stå för själv.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Det är ingen som har sagt något åt det hållet.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
De flesta i min bransch gör mkt mindre vinst, och de företag som mest inriktar sig mot privatpersoner ligger runt 4-5%
Ungefär samma vinst som i andra branscher alltså?

C Calore skrev:
Men ni är inte nöjda förrens ni får pengar för att hantverkaren kommer ut till er.
Då läser du inte vad vi skriver. Vi vill ha hyggliga hantverkare som inte lurar oss om vi glömmer att fråga om priset på ett vägguttag.
Som jag skrivit innan så hade jag rörmokaren hemma en gång och fick betala rejäl timpeng, 3 timmar för ett jobb som tog mindre än 15 minuter (45 med resa till/från kontoret) och 750:- för servicebil. Jag var nöjd och har rekommenderat företaget för andra för att de levererade precis det de lovat och de var tydliga med priset i förväg. Hade de inte sagt ett ord om debiteringsmodellen innan, eller om servicebilen så hade jag inte varit nöjd.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ungefär samma vinst som i andra branscher alltså?


Då läser du inte vad vi skriver. Vi vill ha hyggliga hantverkare som inte lurar oss om vi glömmer att fråga om priset på ett vägguttag.
Som jag skrivit innan så hade jag rörmokaren hemma en gång och fick betala rejäl timpeng, 3 timmar för ett jobb som tog mindre än 15 minuter (45 med resa till/från kontoret) och 750:- för servicebil. Jag var nöjd och har rekommenderat företaget för andra för att de levererade precis det de lovat och de var tydliga med priset i förväg. Hade de inte sagt ett ord om debiteringsmodellen innan, eller om servicebilen så hade jag inte varit nöjd.
Jodå, det är ju själva mening med detta forum. Om vi nu ockrar så mkt, varför gör vi inte 25-30 % i vinst som pizza bagaren gör ?
 
  • Gilla
m_jonas
  • Laddar…
Det är inte totalpriset som är ocker, det är det är materialpriset som är det.
 
  • Gilla
sunqan och 6 till
  • Laddar…
Fast, vi är tvungna att göra så. För 99,9% vill INTE betala det vi måste ha, 750-1000 kr i timmen. Kanske vill 4 pers på detta forum det , men inte massan.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Fairlane
Vill massan få en sådan har faktura då?

Vinstmarginal i restaurangbranschen ligger runt 2-3%, men visst finns det säkert någon som har det bättre
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vill massan få en sådan har faktura då?

Vinstmarginal i restaurangbranschen ligger runt 2-3%, men visst finns det säkert någon som har det bättre
Massan vill givetvis inte ha någon faktura, det är därför dem väljer billig öststats arbetskraft, finns det ens någon som byter tak, bygger altan, bygger hus, osv utan att anlita öststats arbetskraft ? Jag är en del på större byggen, skyltarna står på 5 olika språk men exkluderar svenska. Varför blir det så ? Jo för folket vill ha det så, annars skulle det ju inte bli så.

Ge det några år så är den svenska småföretagaren i byggbranschen utdöd.
 
  • Gilla
tomsk och 2 till
  • Laddar…
Det är 19000 vvs montörer som arbetar på företag som är med i Säkervatten, sedan finns det några som inte är med i den organisationen, vi säger 20000 totalt, enkelt att räkna med det.

SAS, Volvo Scania får stödpaket fast dem har mindre anställda än det finns VVS montörer, lägger vi sedan till bygg,el,vent,kakel, matt,osv så är byggbranschen mkt större. Ändå hör vi enbart gnäll gentemot denna bransch och det säger väl allt om mentaliteten som finns ute i landet .

Har någon av er nånsin hört - stöd svenska byggare ! ? Jag hör stöd restaurangerna, stöd bönderna o köp svenskt kött, stöd det ena och det andra, men ALDRIG stöd svenska byggare .
 
  • Gilla
tomsk och 1 till
  • Laddar…
A
C Calore skrev:
Ge det några år så är den svenska småföretagaren i byggbranschen utdöd.
I så fall har de dött ut på grund av usel kommunikation och bedrägeri/fusk.

Jag vill ha hantverkare kvar och de företag som arbetar hos mig denna veckan har över 700kr/h ...
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
A
C Calore skrev:
Det är 19000 vvs montörer som arbetar på företag som är med i Säkervatten, sedan finns det några som inte är med i den organisationen, vi säger 20000 totalt, enkelt att räkna med det.

SAS, Volvo Scania får stödpaket fast dem har mindre anställda än det finns VVS montörer, lägger vi sedan till bygg,el,vent,kakel, matt,osv så är byggbranschen mkt större. Ändå hör vi enbart gnäll gentemot denna bransch och det säger väl allt om mentaliteten som finns ute i landet .

Har någon av er nånsin hört - stöd svenska byggare ! ? Jag hör stöd restaurangerna, stöd bönderna o köp svenskt kött, stöd det ena och det andra, men ALDRIG stöd svenska byggare .
Vi kan få ett exakt pris av de andra innan arbetet. Visst man kan även bli lurad av en bilfirma men du borde gå till ett bilforum för gnäll om olika bilverkstäder... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.