"Stöttorna" kan ju vara vanligt byggvirke som är lite längre än takhöjden och bankas rakt tills de lyfter taket lite. Sedan kan du göra något annat kul av stöttorna som att dubbla upp i gavlarna exempelvis...
 
  • Gilla
Brillorm
  • Laddar…
Sedan kan jag tillägga att jag själv har två kupevärmaremed termostat till snickarboden (3*7m)för att snabbt få en dräglig temperatur där inne.
 
  • Gilla
Brillorm
  • Laddar…
Du frågade på elrören undersida takstol.

De hålen är inte så bra placerade, den bärande delen är i främst ytterkanterna på regeln i det här fallet. Nu är det ju hål och inga jack i kanten så det är säker ok men har du en kvist i närheten tappar du bärighet.

Det funkar bra att ta stora hål i mitten men ett jack eller urtag däremot förstör bärigheten.
En 120 regel med 30mm urtag bär som en 90mm regel.
 
  • Gilla
Brillorm och 1 till
  • Laddar…
B Brillorm skrev:
Hej!
Påbörjade en annan tråd om de murkna takstolarna i min friggebod, men kände nu att vi lika gärna kan göra en projekttråd av eländet också.

Jag har alltså en friggebod på tomten som har stått med ett par hål i taket under X antal månader/år. När vi flyttade hit i somras la vi ny takpapp över hålen så det har inte läckt in något mer sedan dess. Men som ni ser på bilden nedan så är virket under hålet i minst sagt dåligt skick. Då det var svartmögel på innertaket så jag bestämde mig för att använda detta som ett "lärohus" och började riva ner allt som såg ut att behöva bytas ut.

[bild]

Tyvärr har jag inga bilder på hur det såg ut innan jag satte kofoten i väggen, men kort sagt var det ett mörkt litet rum (273x368 cm, 202 cm i tak) med vita strukturtapeter och orimligt stora lysrör (4st armaturer, minst en meter långa, med tre lysrör i varje). Ingen ventilation och inga fönster.

Målbilden:
Jag ska renovera den till en fungerande verkstad där vi kan bygga saker, meka med cykeln osv. Det jag vill göra är följande:
  1. Öppna upp taket till nock då takhöjden idag inte är mer än 2 meter.
    Efter tips från forumet har jag insett att det nog är bäst att byta ut takstolarna mot en nockbalk, och i samma veva såklart även byta råsponten.
  2. Sätta in en ventil då det konstigt nog inte finns någon ventilation alls idag.
  3. Sätta in ett fönster på sydvästra kortsidan.
  4. Dra in el från bostadshuset (detta gör jag såklart inte själv).

Tidigare renoveringar jag har gjort sträcker sig inte mycket längre än till ytskikt så jag är ganska grön på det här. Därför har jag gett mig själv den någon generösa tidplanen "Klart under 2020".



Bilder från när gipsskivorna på väggar och innertak var bortforslade:

Södra hörnet:
Fuktskadan på brädorna i taket (råsponten) sträcker sig över halva långsidan.
[bild] [bild]

Sydvästra hörnet:
Resten av den skadade takstolen ser ut att vara i okej skick.
[bild]

Västra långsidan:
Den sida av taket som inte har haft några hål i sig är föga förvånande i bättre skick.
[bild]

Norra hörnet:
"Mittenpinnen" på mittentakstolen ser ut att ha levt ett tufft liv. Kanske borde byta ut den också?
[bild]

Nordöstra kortsidan:
[bild]


Bilder från igår, när jag tog bort all gammal isolering.
Stora delar av isoleringen såg helt okej ut, i alla fall den på väggarna. Men allt fick ryka och ersättas med nya fräscha grejer utan muslortar.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Takpanelen åkte ner i eldtunnan. Isoleringen däremot är nog bäst att köra till tippen;)
[bild]


Om någon är intresserad är ni välkomna att följa, läsa, tipsa, dumförklara. Denna tråd kommer med stor sannolikhet fyllas av misstag och lärdomar. Kanske slutar det med att vi får riva hela boden, men förhoppningsvis har vi gatans finaste verkstad med crowdsourcade idéer och erfarenheter innan året är slut!

/Brillorm
Följer gärna då jag själv ska rusta en myräten friggebod. Billigare och enklare att köpa ny men då den stått i tomtgräns många år och grannen inte vill ha den där kan jag inte riva. Dessutom är den större än tillåtna kvadrat men inritat hos kommunen. Har bara småsnickrat tidigare så alla tips eller andras misstag tar jag gärna emot.
 
  • Gilla
Brillorm
  • Laddar…
Se upp så att det inte ligger jord (barr!?), bråte och snö i det här läget. Fukt- och rötrisk. Likaså är det nog bra att återkommande städa taken då träden står väldigt nära. Tjocka kakor med barr och löv som binder vatten och frost kommer inte att vara snälla mot din papplagning... Plåt på taket är aldrig fel! ;)
 
  • En skogsbod med bråte och vedstackar bredvid, markerat område visar ansamling av jord och barr vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utelampan i högra hörnet leder väl regnvattnet direkt in i hörnväggen?
 
B Brillorm skrev:
Ja den varianten med dörrarna har jag inte sett innan! Rätt smart kan jag tycka, men synd bara att man inte gjorde det lite tätare.
Det kan verka som en bra idé, ända tills man inser att en gabondörr med pappfyllning är rätt lätt att trampa igenom när den varit golv i en fuktig bod i 25 år :rofl:
Vi upptäckte till vår förvåning att vi hade en "matkällare" som vi inte visste om, förra ägaren tyckte det var praktiskt med en dörr med karm, handtag och allt som förrådsgolv, med en betestank under, där han förvarande levande fisk till vinterfisket. När maken trampade rakt igenom dörren var det bara löv och tre grodor i den.
 
  • Gilla
Brillorm
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Se upp så att det inte ligger jord (barr!?), bråte och snö i det här läget. Fukt- och rötrisk. Likaså är det nog bra att återkommande städa taken då träden står väldigt nära. Tjocka kakor med barr och löv som binder vatten och frost kommer inte att vara snälla mot din papplagning... Plåt på taket är aldrig fel! ;)
Jag rensade faktiskt bort allt skräp som syns på den bilden i förrgår (låg 5-6 överfulla skottkärror med ved där), så nu är det rent och fint!

När vi upptäckte hålet i taket i somras såg det ut som att ingen hade brytt sig om den lilla byggnaden på flera år. Det var minst en decimeter med gamla förmultnade barr på vissa ställen på taket.
 
BengtH BengtH skrev:
Utelampan i högra hörnet leder väl regnvattnet direkt in i hörnväggen?
Det gör den faktiskt inte, men den är "lite" för överdimensionerad för ändamålet (Det sitter 3x1m lösrör i den) så den ska bytas ut mot något lite smäckrare är tanken.
 
  • Överdimensionerat lösrör på husvägg mot bakgrund av klippor och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Med små steg går det sakta framåt. Här kommer en liten uppdatering.

Jag har nu bytt fem av de värsta reglarna. Hörde nånstans att man egentligen ska skarva dem på en väggregel men som ni ser har jag inte gjort det. Varför? Det var svårare att komma åt med tigersågen om man skulle cutta den rakt på en väggregel.
Renoveringsarbete med utbytta väggreglar, öppnade golvbjälkar och en tigersåg på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kände på mig att risken för "Du kan väl för fan inte skarva mitt emellan två väggreglar, är du GALEN!?", så jag tänkte att om jag gör en extra tjusig skarv kanske jag kan bli förlåten.
Nya och gamla träreglar i olika tjocklekar, den nya ovanpå den gamla, ej skarvade på en väggregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Än så länge ligger de bara där, jag ska köpa en ny hörnstolpe och byta ut den innan jag spikar fast allting.
Ny träregel skarvad mellan gamla reglar i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



"Läste jag tigersåg förresten?" tänker ni nu. Jajjemen, jag har äntligen hittat en anledning till att köpa en tigersåg! Och jösses vad den har gjort livet lättare. Den har ätit sig igenom alla reglar som jag har bytt hittills, och dessutom hunnit med att få bort en envis stubbe från gräsmattan.
Ny tigersåg ligger på ett träbjälklag under byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som jag skrev till @DiscoDuck så har jag även rensat lite på utsidan. Där låg en ansenlig mängd pinnar och ved som någon har staplat semiprydligt för länge sedan. Nästan allt var dock i ganska fint skick så nu ligger det i vedboden.
Ett litet grått skjul med träpanel i skogen, delvis undanröjda områden under och kring byggnaden syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt under hus med nybytta reglar och utsikt mot träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det fri sikt undertill, men det finns fortfarande en del brädor och allmänt skräp kvar att rensa.
Uppdatering av husgrund med nya, utbytta träreglar och synlig del av en grundsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag råkade sätta foten rakt genom blindbotten. Jag hade ändå tänkt byta ut de gamla spånskivorna så det gjorde inte så mycket. Jag har nu gått i tankarna att sätta cellplast underifrån då ju oorganiskt material är att föredra. Det är inte jättemycket plats under golvet, på vissa ställen bara några centimeter, tror ni det funkar med typ 30-40 mm cellplast som man typ limmar fast under bjälklaget? I så fall får jag ju plats med ett par centimeter extra isolering eftersom spånskivorna idag äter upp den ytan.
Ett trasigt trägolv med utbytta reglar och synlig skada där fot trampade igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa steg jag nu står inför (efter hörnstolpen) är att ta bort de skadade råsponten i taket ochförhoppningsvis därmed lättare kunna ta bort de skadade takstoldelarna och byta dem. Jag inväntar nu stabilt väder, hjälp av en kompis samt mod att genomföra det. Blir väl även läge att köpa en presenning för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
B Brillorm skrev:
Det gör den faktiskt inte, men den är "lite" för överdimensionerad för ändamålet (Det sitter 3x1m lösrör i den) så den ska bytas ut mot något lite smäckrare är tanken.
Tycker du ska ha kvar den, den ger ju väldigt mycket karktär.
Annars lär väl nån annan vilja köpa den.
 
Tror du kan vara lugn vad gäller skarvningen mellan reglarna. Att skarva syllen (liggande regeln under väggreglarna) på det viset är nog inga problem, den bär ju liksom ingenting. Om du däremot skarvar hammarbandet (liggande reglarna väggreglarna) mellan reglar, ja då kan du få uppleva en shitstorm utan like! :crysmile: Noterar dock att du inte vågat ta kort på hammarbandens skarvar. ;)
För att vara lite seriös... Om du HAR skarvat hammarbanden mellan reglarna och om en takstol vilar mellan samma reglar så bör du göra om det. Takstolen måste ha ordentligt stöd, utan skarvar. Du kan iofs komma undan med att sala på en kortling under skarven, i hela fackets bredd, väl infäst i både hammarband och väggreglar. Det bör duga för detta ändamålet.

Tigersågen är människan bäste vän! Ja, efter hunden då förstås... :giggle:
 
T ToRy skrev:
Tror du kan vara lugn vad gäller skarvningen mellan reglarna. Att skarva syllen (liggande regeln under väggreglarna) på det viset är nog inga problem, den bär ju liksom ingenting. Om du däremot skarvar hammarbandet (liggande reglarna väggreglarna) mellan reglar, ja då kan du få uppleva en shitstorm utan like! :crysmile: Noterar dock att du inte vågat ta kort på hammarbandens skarvar. ;)
För att vara lite seriös... Om du HAR skarvat hammarbanden mellan reglarna och om en takstol vilar mellan samma reglar så bör du göra om det. Takstolen måste ha ordentligt stöd, utan skarvar. Du kan iofs komma undan med att sala på en kortling under skarven, i hela fackets bredd, väl infäst i både hammarband och väggreglar. Det bör duga för detta ändamålet.

Tigersågen är människan bäste vän! Ja, efter hunden då förstås... :giggle:
Jag ska ta en bild på hur det ser ut nästa gång jag är där uppe, idag är det för kallt och blåsigt för att gå ut ;)

Vad menar du med "sala på en kortling"? Menar du att man sätter en mindre bräda längs med hammarbandet hela väggens längd?
Det funkar inte att sätta en sån där metallplatta med en massa hål i som man kan skruva ihop två reglar med?
 
Om du har en skarv på hammarbandet mellan två väggreglar så kan du även ställa en till väggregel under skarven om du har en takstol som vilar i det facket
 
B Brillorm skrev:
Vad menar du med "sala på en kortling"? Menar du att man sätter en mindre bräda längs med hammarbandet hela väggens längd?
Det kan hända att jag var lite oförsiktig med byggbegreppen i den meningen. :rofl: Anywho, det jag menade var att du sätter en regelbit under hammarbandet i det facket där skarven är. Dvs du tar en bit 45x70, eller vad nu hammarbandet har för dimension, och sågar den så lång att den precis går att knö in liggande, under hammarbandet, mellan de stående väggreglarna. Det blir alltså två lager hammarband just den dryga halvmetern eller så kan man säga. Så inte hela väggens längd, bara mellan de två reglar där skarven är.

Eller så gör du som Hjulia skriver ovan. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.