HeineA HeineA skrev:
En snabb lösning är att köpa en bordsantenn som kopplas in i tv för en trehundring, så köper man sig tid innan en permanent lösning.
Vi har haft många år endast bordsantennen. Funger ganska bra, so bra, när man behover att titta dumma brogam från TV.
 
E Elin80 skrev:
Tack för svar! Vi har Telia bredband plus via mobilnätet. Så då är det antenn som gäller? Och då måste vi alltså ha en antenn på taket?
Hej, vi klippte oxå vår antenn för ett par år sen, tittar inte heller jätte mycket på tv men det vi tittar kör vi via streaming tjänsterna, har en gammal tv så inga appar inbyggda men köpte en Apple TV, som är ansluten mot vårt trådlösa bredband. Vi bor på landet utan fiber eller ADSL och det funkar fint att titta ändå. Visst det äter surf men vi har 200GB surf och 4barn som nyttjar det via iPads och så vårt tv tittande och det har hittills räckt. Någon enstaka månad har det tagit slut men då är det i extremfall om ngn vart hemma och vart sjuk och tittat mkt på tv.
Så jag skulle säga att det funkar fint att köra utan antenn, har ni dessutom trådbundet bredband så ska det ju gå fint.
 
N Nalleman64 skrev:
Telia Bredband Plus som TS redan har är ett sådant abonnemang.
Telia Bredband Plus är väl en äldre fast uppkoppling? Rätta mig om jag har fel.

Telia har också såklart mobila bredbandslösningar (det har väl alla operatörer vid det här laget?). Nackdelen med Telia Mobilt Bredband https://www.telia.se/privat/bredband/surfplattor/product?product=telia-mobilt-bredband& är att deras ej är obegränsad. Deras största abbonemang 100 GB per månad kostar 449 kr per månad. Om Telia har snabbare och stabilare uppkoppling än Tre så skulle jag välja Telia. Enda sättet att få reda på detta är att testa.
 
När jag kikade på detta gör några år sedan så vill jag minnas att internetleverantörerna ville ha någon 100-lapp per månad för ungefär samma kanaler som man får gratis via digitala marknätet (om än i HD).


Då vi tittar ganska lite på vanlig TV och streamar det mesta övrigt, så valde vi att köpa en marknätdantenn som vi kan på vinden och drog koax till TV.

Roligare flytta runt den 100-lappen på Netflix/HBO/Viaplay.
 
E Elin80 skrev:
Tack snälla för tipset med Boxer Play! Nu kan vi titta på TV igen! Dock bara när min man är hemma för han är den enda i familjen med iphone och vi har apple tv...haha...
prototypen prototypen skrev:
Elin kan väl köpa en egen iPhone, går ju att använda som telefon också
Man köper inte ett äpple som någon har bitit bort en bit av.;)
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Oavsett vad så får byggaren dra en ny kabel från TVn, han kan inte bara klippa av vad han tror inte används. Håll honom sedan borta från telefonkabeln!

Steg två tycker jag är att ni kollar på TV utsändningarna från datorn. Jag slängde ut TVn för många år sedan, därefter har våra barn börjat göra samma. Det visar sig nu att vi bara tittar på vad som finns på BBC IPlayer (vi bor där). SVT har ngt liknande. Så det med slötittandet på vad som råkar komma upp är det slut med. Många timmar i vinst.
 
  • Wow
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
harry73
E Erfaren styrelseledamot skrev:
Vi flyttade in i ett nytt hus utan antenn och tyckte att antennen skulle förfula vårt hus. Så jag lade en utomhusantenn på vinden och det räckte för att ge en bra bild. Har ni inte ett plåttak och ligger inte så långt från en TV mast så borde det fungera, åtminstone tillfälligt.
Stora fördelen med antenn på vinden istället för taket är att man minimerar problem med blixtnedslag.

Vi hade blixtnedslag i huset som kom in genom antenn och parabol. Det var inte roligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Telia Bredband Plus är väl en äldre fast uppkoppling? Rätta mig om jag har fel.

Telia har också såklart mobila bredbandslösningar (det har väl alla operatörer vid det här laget?). Nackdelen med Telia Mobilt Bredband [länk] är att deras ej är obegränsad. Deras största abbonemang 100 GB per månad kostar 449 kr per månad. Om Telia har snabbare och stabilare uppkoppling än Tre så skulle jag välja Telia. Enda sättet att få reda på detta är att testa.
Jag har själv Telia Bredband Plus. Det är en förhållandevis ny produkt som i första hand var avsedd för de som blir av med sin fasta telefoni när kopparnätet avvecklas. Numera erbjuds den även till dem som inte kan få vare sig fiber eller ADSL (eller har väldigt långsamt ADSL).

Tjänsten använder mobilnätet men till skillnad från mobilt bredband kan man inte ta det med sig utan det fungerar endast på den adress det är tecknat.
Telia själva kallar det "fast bredband via mobilnätet".
Surfmängden är obegränsad precis som med fiber och ADSL.
Hastigheten hos mig ligger på som bäst 180 Mbit/s och som sämst 90 Mbit/s ner och upp runt 40 Mbit/s. Mer än tillräckligt för mina behov.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Okej, nu kommer det lite dumma frågor här...

Vi har boxer och antennkabel samt antenn på taket. Eller ja, vi HADE detta tills i tisdags då våra byggare (som bygger en tillbyggnad till vårt hus) tog ner antennen och klippte av kabeln (eftersom min man sagt att det ändå var nåt vi inte använde - han trodde det av någon anledning). Så nu kan vi inte se på TV längre.
Ingen av oss ser så jättemycket på TV men vi är totalt okunniga på det här med streaming och allt vad det heter. Det känns som att vi är typ 100 år och har missat de senaste årens utveckling fullständigt. Så finns det någon vänlig själ som, på ett extremt pedagogiskt sätt, kan förklara vad det finns för alternativ för oss som gör att vi kan se på TV utan antenn? Vi har Internet iaf (ingen öppen fiber)... Vi kommer köpa ny TV inom kort med så tar gärna tips på det med om det har någon betydelse vad man köper för nåt.
Tråkigt!
Det beror delvis på var och hur ni bor. Alla företag skryter med bredband, men det är inte självklart om ni har bandbredd.
Vi köpte nyss ny tv, en Samsung. Två saker stör, fjärrkontrollen som knappt har några knappar, men 3 direkt till mediaföretag, samt att det inte finns några ljudutgångar. Bara digitalt, köp Samsungs tillbehör. Fundera och jämför innan ni slår till.
 
Det allra bästa tipset av alla förslag - från att köpa en I phone (ca 10 000 spänn..?) till att streama över mobilnätet är ju Knock on woods förslag att lägga/ställa en vanlig utomhusantenn på vinden. Ta den byggarna plockade ner om den får plats.
Jag hade en utomhusantenn på kattvinden och Boxer 16 kanaler. Tittade på alla HD-kanaler med perfekt kvalitet. Boxer via antenn är i stort sett lika bra som att ha fiber indraget.
Faktum är att när jag flyttade från huset till lägenhet med fiber insåg jag att det skulle bli en betydande prishöjning att få alla de kanaler jag har, om jag valde fiber istället.
Så jag köpte en inomhusantenn för cirka 300 kronor och ställde i fönstret. Funkar perfekt och jag kan behålla min inspelningsbara box.
 
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
400 GB räcker som sagt hur långt som helst. Jag har helt fri surfmängd men brukar ändå kolla hur mycket som går åt. Trots flitigt tittande har jag aldrig kommit över 150 GB på en månad.
Då ser du inte på många HD eller ultra HD filmer ? Dessa kan vara på 2-5gb st
 
N
D droopy skrev:
Då ser du inte på många HD eller ultra HD filmer ? Dessa kan vara på 2-5gb st
Nej precis så! Det duger alldeles utmärkt för mig att se filmer och annat i SD.
Däremot ser jag en del HD via parabol (brittisk och tysk TV som sänds gratis).
 
Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag har själv Telia Bredband Plus. Det är en förhållandevis ny produkt som i första hand var avsedd för de som blir av med sin fasta telefoni när kopparnätet avvecklas. Numera erbjuds den även till dem som inte kan få vare sig fiber eller ADSL (eller har väldigt långsamt ADSL).

Tjänsten använder mobilnätet men till skillnad från mobilt bredband kan man inte ta det med sig utan det fungerar endast på den adress det är tecknat.
Telia själva kallar det "fast bredband via mobilnätet".
Surfmängden är obegränsad precis som med fiber och ADSL.
Hastigheten hos mig ligger på som bäst 180 Mbit/s och som sämst 90 Mbit/s ner och upp runt 40 Mbit/s. Mer än tillräckligt för mina behov.
Kan man dra en nätverkskabel från den till apple tvn? Och har alla som har den obegränsad surf? För i sånt fall är väl det den enklaste lösningen.
 
M
Skulle inte lägga en krona på att återinstallera stenålderstekniken antenn om jag hade en internetuppkoppling som pallar för streaming.

Vi kör bara chromecast. Kostar typ 500 kronor, går att använda från både ios och android och ger bättre bild än analog antenn.

Kan tipsa om appen C-more om man vill kunna välja från olika tv-kanaler att bläddra mellan i samma app. Tror vi betalar en liten slant för den men det är nog ändå ett rätt billigt alternativ jämfört mot det mesta andra
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.