D09
Sätt i en antenkabel i tvn, i den andra lösa änden montera en skruv och vips en tv-antenn för marknätet ( tvn måste ha inbyggd digital dekoder )
 
N
E Elin80 skrev:
Tack för svar! Vi har Telia bredband plus via mobilnätet. Så då är det antenn som gäller? Och då måste vi alltså ha en antenn på taket?
Har ni Telia Bredband Plus (har det själv också) är det obegränsad surfmängd som ingår. Bara att tuta och köra!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det finns mobilt bredband utan tak också, men inget direkt som operatörerna vill skylta med.
Telia Bredband Plus som TS redan har är ett sådant abonnemang.
 
N
E Elin80 skrev:
Nej för sjutton! ;-) Jag vill behålla min Samsung...haha...
Helt rätt!
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Vi har internet via mobilnätet och en gräns på 400 Gb data/mån och vi har aldrig slagit i taket. Då jobbar vi båda hemifrån mycket (just nu båda på 100%), vi tittar på serier/filmer säkert 2tim/dygn i snitt på vardagarna och det dubbla på helgerna. Dessutom brukar mannen titta på serier en hel del utöver det vi tittar tillsammans och även spela spel så han gör av med en hel del data, men trots det så brukar vi absolut max komma upp i ca 350 GB/mån och då har vi även laddat ner stora installationsfiler och liknande de månaderna. Så det går absolut att klara sig med mobildata med hög surfmängd när man streamar tv/serier, men har man även flera barn som använder nätet mycket så räcker det nog inte till.

Det verkar gå att streama från Android till Apple TV när jag googlar på det, men hur man gör och vilka appar som stöds vet jag inte
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Okej, nu kommer det lite dumma frågor här...

Vi har boxer och antennkabel samt antenn på taket. Eller ja, vi HADE detta tills i tisdags då våra byggare (som bygger en tillbyggnad till vårt hus) tog ner antennen och klippte av kabeln (eftersom min man sagt att det ändå var nåt vi inte använde - han trodde det av någon anledning). Så nu kan vi inte se på TV längre.
Ingen av oss ser så jättemycket på TV men vi är totalt okunniga på det här med streaming och allt vad det heter. Det känns som att vi är typ 100 år och har missat de senaste årens utveckling fullständigt. Så finns det någon vänlig själ som, på ett extremt pedagogiskt sätt, kan förklara vad det finns för alternativ för oss som gör att vi kan se på TV utan antenn? Vi har Internet iaf (ingen öppen fiber)... Vi kommer köpa ny TV inom kort med så tar gärna tips på det med om det har någon betydelse vad man köper för nåt.
Det beror på hur snabb internet uppkoppling ni har. Det behövs 50mb eller mer för att surfa och se på TV samtidigt. Har ni barn hemma och fleraanvänder internet uppkopplingen så behövs snabbare. För att köra Boxerså behöver den nya TV'a ha en DVB-T ingång för marksända signaler. Alternativt kan ni byta till parabol.

Det finns fördelar att dela på internet och TV ligger ex. internet nere så kan man fortsätta att se på TV allt försvinner inte på en gång, så att säga.
 
  • Gilla
myrn
  • Laddar…
N
H hjulia skrev:
Vi har internet via mobilnätet och en gräns på 400 Gb data/mån och vi har aldrig slagit i taket. Då jobbar vi båda hemifrån mycket (just nu båda på 100%), vi tittar på serier/filmer säkert 2tim/dygn i snitt på vardagarna och det dubbla på helgerna. Dessutom brukar mannen titta på serier en hel del utöver det vi tittar tillsammans och även spela spel så han gör av med en hel del data, men trots det så brukar vi absolut max komma upp i ca 350 GB/mån och då har vi även laddat ner stora installationsfiler och liknande de månaderna. Så det går absolut att klara sig med mobildata med hög surfmängd när man streamar tv/serier, men har man även flera barn som använder nätet mycket så räcker det nog inte till.

Det verkar gå att streama från Android till Apple TV när jag googlar på det, men hur man gör och vilka appar som stöds vet jag inte
400 GB räcker som sagt hur långt som helst. Jag har helt fri surfmängd men brukar ändå kolla hur mycket som går åt. Trots flitigt tittande har jag aldrig kommit över 150 GB på en månad.
 
Har både parabol från canal digital och en väldigt stor antenn på taket.
vad är det jag behöver för att se gratiskanalerna?

Har en gammal platt-tv så behöver jag enbart en digitalbox?
Hörde att det fanns något slags depostionskort från canal digital, stoppar jag in den i common interface på tv:n?
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
N
Jag har en liten bordsantenn i ett av fönstren på övervåningen. Denna är kopplad till en förstärkare och sedan fördelas signalen till tre olika TV-mottagare. Fungerar perfekt och den gamla utomhusantennen är nerplockad sedan länge.
 
Sätt upp antennen igen & dra en ny kabel. Är inte speciellt svårt.

Väljer ni streaming, så bör ni ha fiber, alternativt ett mobilabonnemang utan surftak.

Dock, om ni skall 'dela ut' er mobil, så behöver mobilen vara 'hemma'.
 
  • Gilla
Porsvant
  • Laddar…
Hej, jag ger samma råd som någon innan. Om antennen finns kvar och kabeln finns på vinden, prova att koppla in den och lägg den på vinden. Om det var flera antenner på taket är det bara UHF antennen som behövs. Flyttade in min antenn på vinden för många år sedan, funkar bra för mig.
 
  • Gilla
Porsvant och 1 till
  • Laddar…
N
mahne mahne skrev:
Har både parabol från canal digital och en väldigt stor antenn på taket.
vad är det jag behöver för att se gratiskanalerna?

Har en gammal platt-tv så behöver jag enbart en digitalbox?
Hörde att det fanns något slags depostionskort från canal digital, stoppar jag in den i common interface på tv:n?
För att se gratiskanalerna räcker en vanlig TV-antenn.
Depositionskortet är ett kort du sätter i satellitmottagaren. Det ger enbart SVT:s kanaler d.v.s. inte TV4 och TV6 som är gratis i marknätet.
För depositionskortet betalar du en avgift (åtminstone förr var den 700 kronor som du får tillbaka när kortet lämnas tillbaka.
 
N
Magnus1968 Magnus1968 skrev:
Sätt upp antennen igen & dra en ny kabel. Är inte speciellt svårt.

Väljer ni streaming, så bör ni ha fiber, alternativt ett mobilabonnemang utan surftak.

Dock, om ni skall 'dela ut' er mobil, så behöver mobilen vara 'hemma'.
De har ett abonnemang utan surftak.
 
Behåll tv-antennen. Att slösa bandbredd på tv är bortkastat om du nu inte har krav på 4k högupplöst tv eller nåt sånt som också då kräver en tv som klarar av det. Du har 1920x1080 via Boxer men inte på lika många kanaler som exempelvis Canal digital (satellit). Fibertv-abonnemangen kan också vara bundna till ett visst uppkopplingsabonnemang som finns på en viss adress. Exempelvis Telias lösning tvingas också via en speciell hårdvara så då måste man ha ytterligare en fjärrkontroll på bordet.
Har du marksänd tv så kan du också ta med dig abonnemanget till sommarstugan utan krav på en snabb uppkoppling där det kanske inte ens finns ett tillräckligt mobilnät. Du kan också dela ett marksänt abonnemang med en kompis så delar ni på kostnaden och plötsligt så ligger månadsavgiften väldigt lågt .

Spar bandbredden och pengarna till vettigare saker än att bygga upp ett parallellt behov av tv och uppkopplingsabonnemang på flera platser. Detta är just vad operatörerna har planerat i sin framtida avkastningsmodell .
 
Vi flyttade in i ett nytt hus utan antenn och tyckte att antennen skulle förfula vårt hus. Så jag lade en utomhusantenn på vinden och det räckte för att ge en bra bild. Har ni inte ett plåttak och ligger inte så långt från en TV mast så borde det fungera, åtminstone tillfälligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.