E Elin80 skrev:
Okej, nu kommer det lite dumma frågor här...

Vi har boxer och antennkabel samt antenn på taket. Eller ja, vi HADE detta tills i tisdags då våra byggare (som bygger en tillbyggnad till vårt hus) tog ner antennen och klippte av kabeln (eftersom min man sagt att det ändå var nåt vi inte använde - han trodde det av någon anledning). Så nu kan vi inte se på TV längre.
Ingen av oss ser så jättemycket på TV men vi är totalt okunniga på det här med streaming och allt vad det heter. Det känns som att vi är typ 100 år och har missat de senaste årens utveckling fullständigt. Så finns det någon vänlig själ som, på ett extremt pedagogiskt sätt, kan förklara vad det finns för alternativ för oss som gör att vi kan se på TV utan antenn? Vi har Internet iaf (ingen öppen fiber)... Vi kommer köpa ny TV inom kort med så tar gärna tips på det med om det har någon betydelse vad man köper för nåt.
Hej. Jag tittar sällan på tv, jag har Netflix och SVT play /TV4 play som jag kör via mobilt bredband och en Chromecast på tv.
För mig funkar detta alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Corpes Corpes skrev:
Köp en chromecast för en billig peng så är ni inte låsta av din mans iphone.
Men kan man ha både och? Alltså inkopplat samtidigt? Som sagt, noll koll här.
 
Corpes Corpes skrev:
Köp en chromecast för en billig peng så är ni inte låsta av din mans iphone.

Elin kan väl köpa en egen iPhone, går ju att använda som telefon också
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Elin kan väl köpa en egen iPhone, går ju att använda som telefon också
Nej för sjutton! ;-) Jag vill behålla min Samsung...haha...
 
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Enklast att prova är en aktiv inomhusantenn. Butiker som Kjell & Co eller Clas Ohlson har förmånliga öppet-köp regler, det går oftast att packa upp försiktigt och prova om den funkar - beror på mottagningen i huset.

Testade en sån här ett tag bakom en modern betongvägg och det funka utmärkt - visserligen med fri line-of-sight till sändaren 20 km bort. https://www.clasohlson.com/se/Inomhusantenn-Philips-SDV6224/p/Pr385620000
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E Elin80 skrev:
Men kan man ha både och? Alltså inkopplat samtidigt? Som sagt, noll koll här.
Så länge som TV har kontakter för båda så går det bra, blir bara att välja en annan källa på TV.
 
J
Kolla efter lediga uttag det står HDMI på som sagt. Då går det att koppla in sin Chromecast.
 
  • Gilla
MC63 och 1 till
  • Laddar…
Har liknande problem. Den vanliga antennen slutade fungera för några månader sen. Hängde dit en kabel på ungefär en meters längd. Pillade in ledaren i mittenstiftet på antennuttaget i tv:n. Tyvärr har det fungerat så pass bra att det inte blivit av att byta eller fixa den riktiga antennen. Stör lite ibland och måste då flytta lite på kabeln, men det fungerar oftast.
Instämmer också med tidigare inlägg, CromeCast kommer man väldigt långt med.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Okej, nu kommer det lite dumma frågor här...

Sätt upp antennen igen och dra ny kabel låter enklast- Går utmärkt med Boxer att se TV den vägen
 
Ser nog rätt mycket på TV här, fast utan antenner och sånt sedan flera år. Smidigast att skicka önskad sändning (SVT Play, Netflix, YouTube,ViaPlay, HBO, ...) från mobilen till ChromeCast:en i TV:n (moderna skärmar har inbyggd motsvarande ChromeCast). Eller från gamla mobilen som kan läggas som rensad "fjärrkontroll" till kanalerna på soffbordet (och IMDB-appen så man kan läsa allt om alla filmer och skådisar). Plus barnens mobiler, direkt från datorn med webbläsaren Chrome, ... en massa möjligheter helt enkelt som antennen saknade - men jag saknar inte antennen :)

Med reservation för att det går mycket data, så över mobilt bredband kan potten ta slut - jag har fiber förstås! :)
 
Boxer Play finns till Android samt iOS. Boxer finns dock inte till Apple TV. iOS-appen stödjer iOS 11 och nyare så de äldsta enheterna som stöds är iPad Air och iPad Mini 2, alltså 2013 års enheter.

Chromecast eller ny iPad är nog dina bästa alternativ.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det finns mobilt bredband utan tak också, men inget direkt som operatörerna vill skylta med.
Jag skulle satsa på mobilt bredband (med obegränsad surfmängd) och en 4G router. Detta funkar bra om uppkopplingshastigheten där ni bor är bra.

Om ni till exempel köper denna uppkoppling och router från Tre https://www.tre.se/privat/webshop/routrar/huawei/4g-router?p=1_13,2_34259,4_35964_1 som kostar 399 kr per månad i 24 månader så kan ni säga upp er andra internetuppkoppling så att ni slipper betala dubbelt. Men ni måste kunna lämna tillbaka om hastigheten inte är snabb nog där ni befinner er. Och enda sättet att ta reda på om internetuppkopplingen är snabb nog är att testa, tyvärr.

Mellan 4G routern och er Apple tv sätter ni en nätverkssladd (ej nödvändigt men det brukar ge en stabilare uppkoppling) sedan kan ni kolla på SvtPlay, Netflix med mera utan att blanda in er mans iphone. Observera att du får betala ytterligare 89, 109 eller 159 kr per månad (beroende på vilket abbonemang du köper) för Netflix.

Observera att ni inte längre kommer kunna se på linjär tv via 4G routern.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Okej, nu kommer det lite dumma frågor här...

Vi har boxer och antennkabel samt antenn på taket. Eller ja, vi HADE detta tills i tisdags då våra byggare (som bygger en tillbyggnad till vårt hus) tog ner antennen och klippte av kabeln (eftersom min man sagt att det ändå var nåt vi inte använde - han trodde det av någon anledning). Så nu kan vi inte se på TV längre.
Ingen av oss ser så jättemycket på TV men vi är totalt okunniga på det här med streaming och allt vad det heter. Det känns som att vi är typ 100 år och har missat de senaste årens utveckling fullständigt. Så finns det någon vänlig själ som, på ett extremt pedagogiskt sätt, kan förklara vad det finns för alternativ för oss som gör att vi kan se på TV utan antenn? Vi har Internet iaf (ingen öppen fiber)... Vi kommer köpa ny TV inom kort med så tar gärna tips på det med om det har någon betydelse vad man köper för nåt.
Vi byggde hus 2017 och drog inte ens in någon antennkabel (vi är 32 och 33 nu). Vi har en Apple TV, alltså en sån där liten puck, som vi streamar ifrån om vi skulle få för oss att vi vill se på TV.
 
Om man har Boxers Smart Hub så funkar den lika bra över internet som med antenn,
dvs man kör utbutet via bredbandet istf antennen.
 
Redigerat:
A Andy78 skrev:
Kan man inte använda något annat än iphone till appletv?
Dela ut wifi kan du ju göra från android-telefoner också, så att Apple-TV kan streama.
Sedan kan du väl ladda ner apparna SVTPlay och TV4Play och Viafree osv till Apple-TV, och sedan manövrera med fjärrkontrollen till er Apple TV? Tänk på att det drar GB från telefonkortet bara, oavsett hur du streamar när du kör wifi från internet via mobilabonnemanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.