Snyggt och tillsynes välbyggt staket, fråga grannen hur han har tänkt dölja rören när han är klar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Oveja skrev:
[bild]
Det hade blivit snyggare om han gick upp med rören intill stolpen som ribborna är fästa i, men han tyckte säkert det var jobbigt att ta hål i markstenen och gjorde det som var enklast, alltså på fel sida :)
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
De där slangarna fimpar man lätt om man har gräsklinga på gräsröjaren. (y)(y)
 
  • Wow
sofftis
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det hade blivit snyggare om han gick upp med rören intill stolpen som ribborna är fästa i, men han tyckte säkert det var jobbigt att ta hål i markstenen och gjorde det som var enklast, alltså på fel sida :)
Ja, i och med stenen ja. Frågan är hur han kan fixa så det blir elsäkert och snyggt med
 
Redigerat av moderator:
P Peter_Ker skrev:
De där slangarna fimpar man lätt om man har gräsklinga på
Ja, tydligen går det att sätta kabelskos framför och om han kan klippa av det gula i markplan blir det kanske både säkert och snyggt
 
Redigerat av moderator:
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Snyggt och tillsynes välbyggt staket, fråga grannen hur han har tänkt dölja rören när han är klar.
 
1 124 skrev:
Jag förstår att sonen inte vill bråka. Han har fått ett snyggt staket mot grannen gratis. Det gula som syns täcker han med jord (som han själv bekostar). Se till att det monteras kabelskydd på staketet så att inte en trimmer gå igenom kabeln. En riktig elektriker monterar det utan påpekande. Var snäll mot grannen.
Det fanns ett alldeles utmärkt staket redan förut, men det nya är förvisso snyggt Ingen har nämnt något i denna sak utan jag är mest bekymrad för att barnen ska komma åt kablarna. Går det att ta bort det gula som ligger över mark tro och om det monteras skydd som du säger så blir det elsäkert också ?
 
Tack för intresse och många goda ( och roliga ) råd ! Jag har nu förstått att han ska klamra kablarna dessutom. Om jag tolkat svaren rätt har grannen inte rätt att dra elen på sonens sida utan servitut. Ett alternativ är att han gör om och lägger elen i stenen, ett annat att han kapar dom gula rören och monterar skydd på kablarna och klamrar elen på sin sida. Då kommer bara skydden att synas på sonens sida, Vet inte hur såna ser ut men det låter säkert och hyfsat snyggt. Och så är det väl självklart att om något skulle hända med elen så är det grannens problem ? Känner mig lättad för det här har nog irriterat mig mer än jag trodde och jag såg ingen lösning då det inte ens var mitt problem hrrmm. Nu ska jag bara berätta detta för sonen utan att avslöja att jag tagit upp det här ;-)
 
Redigerat av moderator:
Men det är när man är klar. När man lägger rören från början ser det ju ”alltid” ut så där..
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Här är två bilder som visar hur det kan se ut
Bild 1 Under installation
Bild 2 Efter installation

Bild 1 som visar en gul dräneringsslang vid en husgrund under installation med synlig isolering och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 1 Under installation av rörledningar mot en betongvägg med isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sofftis och 7 till
  • Laddar…
Med tanke på hur stängslet står och hur den numer borttagna delen av stängslet måste ha stått så är det ju näst intill uppenbart att staketet står på tomtgräns.
Alldeles oavsett så är det ju lite märkligt att grannen först väljer att sätta staketets snygga sida mot sonen, för att sen tydligen välja att klamra upp kabeln på sonens sida, dvs på de horisontella ribborna, istället för att dra upp dem längs stolparna, på sin egen sida. En placering på stolparna hade ju varit oändligt mycket mindre iögonfallande än att dra upp kabeln tvärs ribborna! Hade grannen tänkt klamra längs stolparna hade denne knappast valt att lägga kabeln på sonens sida över huvud taget. Finns möjligen en tanke med det om det är så att grannen redan har stenbeläggning på sin sida och tyckte det var enklare att lägga rören på sonens sida. Men det är fortfarande en jäkligt märklig lösning i så fall...
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Med tanke på hur stängslet står och hur den numer borttagna delen av stängslet måste ha stått så är det ju näst intill uppenbart att staketet står på tomtgräns.
Alldeles oavsett så är det ju lite märkligt att grannen först väljer att sätta staketets snygga sida mot sonen, för att sen tydligen välja att klamra upp kabeln på sonens sida, dvs på de horisontella ribborna, istället för att dra upp dem längs stolparna, på sin egen sida. En placering på stolparna hade ju varit oändligt mycket mindre iögonfallande än att dra upp kabeln tvärs ribborna! Hade grannen tänkt klamra längs stolparna hade denne knappast valt att lägga kabeln på sonens sida över huvud taget. Finns möjligen en tanke med det om det är så att grannen redan har stenbeläggning på sin sida och tyckte det var enklare att lägga rören på sonens sida. Men det är fortfarande en jäkligt märklig lösning i så fall...
Det fanns ingen stenbeläggning förut. Tror han har tänkt lägga dubbla staketbrädor, på din sida med alltså. Hoppas han drar elen så den inte ligger utanpå mot sonens sida utan i mitten kanske. Ser nu att han har lagt elen vid stolparna så han tänker dra på stolparna
 
Håll oss uppdaterade...


Man i kostym med 3D-glasögon äter popcorn och nickar förväntansfullt.
 
  • Haha
sofftis
  • Laddar…
F
Oveja skrev:
Det fanns ingen stenbeläggning förut. Tror han har tänkt lägga dubbla staketbrädor, på din sida med alltså. Hoppas han drar elen så den inte ligger utanpå mot sonens sida utan i mitten kanske. Ser nu att han har lagt elen vid stolparna så han tänker dra på stolparna
Du fokuserar på fel sak. Elen kommer upp ur mark rejält off-center från staketet, det är det som behöver lösas.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.