Inomhusantenn/bordsantenn kan fungera om man är rimligt nära sändaren. Kanske max 10 km.
Det finns små aktiva antenner som fungerar bra om de monteras utomhus eller högt inne på vinden. Tar man "genvägar" med antenner och kablar så kan det senare resultera i bildstörningar (pixlar)
 
E Elin80 skrev:
Så finns det någon vänlig själ som, på ett extremt pedagogiskt sätt, kan förklara vad det finns för alternativ för oss som gör att vi kan se på TV utan antenn?
Det går oftast alldeles utmärkt att lägga en vanlig liten TV-antenn på vinden, under yttertaket.
Så har vi det, och det funkar utmärkt för alla marksända TV-kanaler. Inget som behöver göras utanför husets väggar och tak alltså, och inget som syns utifrån.

E Elin80 skrev:
Vi kommer köpa ny TV inom kort med så tar gärna tips på det med om det har någon betydelse vad man köper för nåt.
Alla nya TV-apparater har, så vitt jag förstår, inbyggd digital-TV-mottagare.
När vi skaffade en ny TV i höstas (en 43-tummare) behövdes inte längre den gamla digitalboxen, så den gick bort på blocket tillsammans med den gamla TVn.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Det är väl bara att sätta upp antennen igen?
 
  • Gilla
@ndreas och 11 till
  • Laddar…
Sätt upp antennen...

Vill man titta på IP-TV behöver man en IP-TV-box, inte Smart-TV.

Vill man titta på Youtube och Netflix etc kan man använda en Smart-TV med App’ar för detta.

Många kanaler/mediahus har sina egna Play-tjänster, SVT-play, TV4play, Boxer-play osv men det finns ingen garanti för att dessa appar fungerar om några år, eller att ens de appar man vill ha finns med från början. Här får man se upp med vilket märke man väljer.

Jag tycker inte smart-tv är speciellt smarta. Teknik, prestanda och hårdvara utvecklas hela tiden till nytta för nya bättre presterande tv-apparater, men till nackdel för gamla som blir omoderna och slutar uppgraderas med senaste programvara.
Min åsikt är att det är ”smartare”, billigare och mer framtidssäkert att använda ChromeCast, PC eller läsplatta för att använda play-tjänster, men det blir inte lika smidigt som att trycka kanalnummer på en tv-fjärrkontroll.
 
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
Vi har Boxer Flex 8 https://www.boxer.se/tv/produkter/flex8 sedan många år och kör mest med Boxer Play + Chromecast, men har även en HD box mot TV antennen ifall det krockar mellan de som tittar. I princip överallt där jag jobbat har jag använt Boxer Play kvällstid via mobilens 4G, ibland även 3G med bra kvalitet.

Har TS Flex 8 är det bara att ordna med inloggning så kan TV antennen vänta.
 
F fusion skrev:
Vi har Boxer Flex 8 [länk] sedan många år och kör mest med Boxer Play + Chromecast, men har även en HD box mot TV antennen ifall det krockar mellan de som tittar. I princip överallt där jag jobbat har jag använt Boxer Play kvällstid via mobilens 4G, ibland även 3G med bra kvalitet.

Har TS Flex 8 är det bara att ordna med inloggning så kan TV antennen vänta.
F fusion skrev:
Vi har Boxer Flex 8 [länk] sedan många år och kör mest med Boxer Play + Chromecast, men har även en HD box mot TV antennen ifall det krockar mellan de som tittar. I princip överallt där jag jobbat har jag använt Boxer Play kvällstid via mobilens 4G, ibland även 3G med bra kvalitet.

Har TS Flex 8 är det bara att ordna med inloggning så kan TV antennen vänta.
Tack snälla för tipset med Boxer Play! Nu kan vi titta på TV igen! Dock bara när min man är hemma för han är den enda i familjen med iphone och vi har apple tv...haha...
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Att sätta upp antennen är förstås ett alternativ, dock går det inte just nu när det springer runt byggare och lägger om tak och fixar. Så tills dess får det bli boxer play.
 
  • Gilla
mudder
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Tack snälla för tipset med Boxer Play! Nu kan vi titta på TV igen! Dock bara när min man är hemma för han är den enda i familjen med iphone och vi har apple tv...haha...
Kan man inte använda något annat än iphone till appletv?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kjell har en del inohusantenner.
 
  • Gilla
Lbagnolo och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Kan man inte använda något annat än iphone till appletv?
Ipad funkar också fast de vi har är för gamla tyvärr...
 
E Elin80 skrev:
Ipad funkar också fast de vi har är för gamla tyvärr...
Det låter helt värdelöst.
 
  • Gilla
svanstrom och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det låter helt värdelöst.
Det kan också vara så att det bara är vi som inte listat ut hur man gör för att använda androidmobiler...vi har ju inte den bästa kollen på sånt här...
 
E Elin80 skrev:
Det kan också vara så att det bara är vi som inte listat ut hur man gör för att använda androidmobiler...vi har ju inte den bästa kollen på sånt här...
Må vara men ni har säker andra fina egenskaper och kvaliteer.
Teknik kan man alltid få hjälp med.


Är det för att tillhanda internetuppkoppling till appletv som ni använder iphone till?
Iså fall går det med iphone inställningar /internetdelning/hotspot eller liknande där ställer man in det som trådlös router och ansluter sedan apple tvn till den.
 
  • Älska
U i CAR
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Det kan också vara så att det bara är vi som inte listat ut hur man gör för att använda androidmobiler...vi har ju inte den bästa kollen på sånt här...
Köp en chromecast för en billig peng så är ni inte låsta av din mans iphone.
 
  • Gilla
jorblad och 7 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Sätt upp antennen...

Vill man titta på IP-TV behöver man en IP-TV-box, inte Smart-TV.

Vill man titta på Youtube och Netflix etc kan man använda en Smart-TV med App’ar för detta.

Många kanaler/mediahus har sina egna Play-tjänster, SVT-play, TV4play, Boxer-play osv men det finns ingen garanti för att dessa appar fungerar om några år, eller att ens de appar man vill ha finns med från början. Här får man se upp med vilket märke man väljer.

Jag tycker inte smart-tv är speciellt smarta. Teknik, prestanda och hårdvara utvecklas hela tiden till nytta för nya bättre presterande tv-apparater, men till nackdel för gamla som blir omoderna och slutar uppgraderas med senaste programvara.
Min åsikt är att det är ”smartare”, billigare och mer framtidssäkert att använda ChromeCast, PC eller läsplatta för att använda play-tjänster, men det blir inte lika smidigt som att trycka kanalnummer på en tv-fjärrkontroll.
Fungerar alldeles utmärkt med en smart tv att titta på IP-TV. Har nyss rationaliserat bort ATV för att köra enbart app via tvn. Kör: Alla play kanaler, Netflix, Prime och en IP-TV app. Skulle inte behöva en antenn ens men kör ändå det och boxer flex8 som backup. Boxer play får man ju med så man skulle kunna köra allt via den på tvn då istället. Behövs ingen antenn då egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.