27 771 läst · 869 svar
28k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
Kund näringsidkare är mellan företaget och kunden. Sen råder det ett annat mellan anställd och ag som regleras genom avtal och olika lagar gör att vara lite generellT tomsk skrev:
Du som är här ansvar för att personalen har raster med rätta villor.T tomsk skrev:
En bestriden faktura kan inte gå till fogden. Skriv bestrides på fakturan och skicka eller mejla till företaget och då tar inte inkasso eller fogden upp det, då är det stämning i tingsrätt som gäller. Då är fakturan bestriden. Däremot kommer företaget förmodligen säga ”Då går den till kronofogden” men det är fel, det är bara ett sätt för dem att trycka på. Jag har bestridit vid ett par tillfällen de går aldrig vidare.I Isto skrev:Hej.
Jag bestred fakturan och ville ha en dialog.
Men företaget sa att det inte finns något att diskutera om. Så de lämnade ärendet till kronofogden.
När de gjort det så var de sedan villiga att ta "normalt" betalt (20% över vanligt synligt pris).
Det var ett konstigt förfarande.
Jag anlitar aldrig mera den elfirman utan har använt mig av en annan som är dyrare per timme och bra priser på material.
Som jag sagt lägg debitering på 1000 kr timmen sänk marginalerna på material.D djac skrev:Oj vilken animerad tråd..
Som utomstående med anhöriga och vänner i byggbranschen är min uppfattning att den är oerhört långt efter tex IT-branschen som jag kan väldigt väl. Rent generellt verkar byggföretag ha långt sämre ekonomistyrning och kontroll som i sin tur gör att man måste spela småfult mot kunder för att det ska gå ihop. Mellan företag i branchen verkar detta accepterat och jag antar att det någonstans finns en gungor och karuseller funktion. Dock är jag rätt övertygad att med lite bättre styrning skulle man kunna göra underverk i dessa företag och få långt mer nöjda kunder.
Enklaste vore ju att göra som man gör i andra affärer, bryta ner i beståndsdelar och komma överrens med kunden, man kan enkelt avtala om tex 10-20% (riktig) marginal på materiel, det är rätt generöst eftersom risken är låg. När man beställer så är ju varan redan såld, man har själv kontroll över montering osv, kan tom vara så att man köper till 60dgr och säljer med kortare betalningstid =ytterliggare vinst
Vi är överens där.
Vad debbeterar du ut?
P.s i allt för många fall har jag sett data firmor intalerat datanät på icke gaclmannamässigt sätt.. bara utslängda kablar
Jag vet inte vad timdebiteringen ska ligga på men vet man företagets overheadkostnader, lönen och beläggningsgrad så är det ju en enkel kalkyl, såklart måste man också lägga på en vinst för företaget. Behöver man ha in 130.000kr per månad för en anställd betalar man antingen väldigt väl, eller så har man andra problem i verksamheten.T tomsk skrev:
Debiteringen i vår bransch skiljer sig stort, i första hand avgörs den av debiteringsgraden, för generella positioner som har nästan full debitering kan den ligga så lågt som 400kr/h medan inom vissa områden med oerhört låg debitering, mycket restid, löpande utbildningar, etc, kan det ligga på 2500kr/h. Vet inte vad installatörer av tex nätverkskabel tar men misstänker att de mer sorterar in som elektriker.
För min del anser jag inte att om man är duktig eller ej är så relevant för priset, som kund får man väl anta att den som är satt på ett arbete är tillräckligt bra för detta. Såklart finns det många som är odugliga men det är en annan diskussion, i första hand rekommenderar jag att man inte anställer dessa, redan där kan man som arbetsgivare göra stora besparingar.
Vi har break even på 529 kr timmen.D djac skrev:Jag vet inte vad timdebiteringen ska ligga på men vet man företagets overheadkostnader, lönen och beläggningsgrad så är det ju en enkel kalkyl, såklart måste man också lägga på en vinst för företaget. Behöver man ha in 130.000kr per månad för en anställd betalar man antingen väldigt väl, eller så har man andra problem i verksamheten.
Debiteringen i vår bransch skiljer sig stort, i första hand avgörs den av debiteringsgraden, för generella positioner som har nästan full debitering kan den ligga så lågt som 400kr/h medan inom vissa områden med oerhört låg debitering, mycket restid, löpande utbildningar, etc, kan det ligga på 2500kr/h. Vet inte vad installatörer av tex nätverkskabel tar men misstänker att de mer sorterar in som elektriker.
För min del anser jag inte att om man är duktig eller ej är så relevant för priset, som kund får man väl anta att den som är satt på ett arbete är tillräckligt bra för detta. Såklart finns det många som är odugliga men det är en annan diskussion, i första hand rekommenderar jag att man inte anställer dessa, redan där kan man som arbetsgivare göra stora besparingar.
Då utan sjukdom och för hög procent på beläggning.
Och felaktigt räknat på 2200 timmar per år bose meta vara runt 1800 timmar
Garanti från elektroskandia ett antal ggr.N Nps skrev:
Olika uppgörelser vad gäller ersättning för arbete eller bara mtrl
Om man sätter upp mtrl kunden har riskerar man ta på sig garantin fast man inte sålt produkten.
Tex om man hårddrar det så installerar du en tvättmaskin och klipper av proppen för fast inst. Då kan det i teorin bli jobbigt
Har du?T tomsk skrev:
Svaret är enkelt.
Det finns ingenting i varken arbetsmiljölag eller arbetstidslag som ger den anställde rätt till fem minuters paus varje timme.
Om du är av en avvikande uppfattning, får du gärna hänvisa till relevant lagparagraf.
Det är ingen som bett dig göra nånting annat än att förklara vad du stödjer din uppfattning på, och visa var i lagtexten stödet finns.
Om vi ska visa att det inte finns något stöd, är vi tvungna att lägga in lagtexten här, tyvärr går det inte att referera till något som inte finns.
Jag kan även länka till unionens sidor eller till lawline, men de länkarna är ju enkla att vifta bort med ett "det är fel"