A andersmc skrev:
På första meningen svarar jag "jag begriper inte ett dyft", på andra meningen svarar jag "ja, vi vill verkligen veta".
Förstår det skulle vara verkare/arbetsledare
 
T tomsk skrev:
Förstår det skulle vara verkare/arbetsledare
Ställ mera specifik fråga ska jag svara efter bästa förmåga
 
T tomsk skrev:
Vad vill du veta om atl.har hyffsad koll på det
Har utbildat i det
 
T tomsk skrev:
Någon förväntade sig att arbetstagaren inte behövde verkade han skulle vara självgående mängda och beställa mtrl.som arbetstagare på tal har du inte arbetsskyldighet på det momentet ad dom 128.
Om ni verkligen vill veta så kan jag kanske svara.
Kund näringsidkare är mellan företaget och kunden. Sen råder det ett annat mellan anställd och ag som regleras genom avtal och olika lagar gör att vara lite generell
 
T tomsk skrev:
Man kan lägga upp det på olika sätt trots allt får du jobba max 5 timmar utan rast.
Då ska det också finnas rinnande vatten.kunna värma mat.fönter.tvättmöjligheter.städning osv.det är inte märka ord det är rättigheter.vi lever på 2000 talet vi är inga räknare från 1800 talet
Du som är här ansvar för att personalen har raster med rätta villor.
 
I Isto skrev:
Hej.

Jag bestred fakturan och ville ha en dialog.
Men företaget sa att det inte finns något att diskutera om. Så de lämnade ärendet till kronofogden.
När de gjort det så var de sedan villiga att ta "normalt" betalt (20% över vanligt synligt pris).
Det var ett konstigt förfarande.

Jag anlitar aldrig mera den elfirman utan har använt mig av en annan som är dyrare per timme och bra priser på material.
En bestriden faktura kan inte gå till fogden. Skriv bestrides på fakturan och skicka eller mejla till företaget och då tar inte inkasso eller fogden upp det, då är det stämning i tingsrätt som gäller. Då är fakturan bestriden. Däremot kommer företaget förmodligen säga ”Då går den till kronofogden” men det är fel, det är bara ett sätt för dem att trycka på. Jag har bestridit vid ett par tillfällen de går aldrig vidare. :)
 
  • Gilla
JohnPaul2 och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Oj vilken animerad tråd..

Som utomstående med anhöriga och vänner i byggbranschen är min uppfattning att den är oerhört långt efter tex IT-branschen som jag kan väldigt väl. Rent generellt verkar byggföretag ha långt sämre ekonomistyrning och kontroll som i sin tur gör att man måste spela småfult mot kunder för att det ska gå ihop. Mellan företag i branchen verkar detta accepterat och jag antar att det någonstans finns en gungor och karuseller funktion. Dock är jag rätt övertygad att med lite bättre styrning skulle man kunna göra underverk i dessa företag och få långt mer nöjda kunder.

Enklaste vore ju att göra som man gör i andra affärer, bryta ner i beståndsdelar och komma överrens med kunden, man kan enkelt avtala om tex 10-20% (riktig) marginal på materiel, det är rätt generöst eftersom risken är låg. När man beställer så är ju varan redan såld, man har själv kontroll över montering osv, kan tom vara så att man köper till 60dgr och säljer med kortare betalningstid =ytterliggare vinst
Som jag sagt lägg debitering på 1000 kr timmen sänk marginalerna på material.
Vi är överens där.
Vad debbeterar du ut?
P.s i allt för många fall har jag sett data firmor intalerat datanät på icke gaclmannamässigt sätt.. bara utslängda kablar
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
D
T tomsk skrev:
Som jag sagt lägg debitering på 1000 kr timmen sänk marginalerna på material.
Vi är överens där.
Vad debbeterar du ut?
P.s i allt för många fall har jag sett data firmor intalerat datanät på icke gaclmannamässigt sätt.. bara utslängda kablar
Jag vet inte vad timdebiteringen ska ligga på men vet man företagets overheadkostnader, lönen och beläggningsgrad så är det ju en enkel kalkyl, såklart måste man också lägga på en vinst för företaget. Behöver man ha in 130.000kr per månad för en anställd betalar man antingen väldigt väl, eller så har man andra problem i verksamheten.

Debiteringen i vår bransch skiljer sig stort, i första hand avgörs den av debiteringsgraden, för generella positioner som har nästan full debitering kan den ligga så lågt som 400kr/h medan inom vissa områden med oerhört låg debitering, mycket restid, löpande utbildningar, etc, kan det ligga på 2500kr/h. Vet inte vad installatörer av tex nätverkskabel tar men misstänker att de mer sorterar in som elektriker.

För min del anser jag inte att om man är duktig eller ej är så relevant för priset, som kund får man väl anta att den som är satt på ett arbete är tillräckligt bra för detta. Såklart finns det många som är odugliga men det är en annan diskussion, i första hand rekommenderar jag att man inte anställer dessa, redan där kan man som arbetsgivare göra stora besparingar.
 
T tomsk skrev:
Vad vill du veta om atl.har hyffsad koll på det
Du kan ju svara på frågan som jag kommenterade.
 
T tomsk skrev:
Precis ta reda på det
Jag vet med tanke på att jag driver eget företag sedan ca 20 år. Men jag skulle gärna vilja att du förklarar så att alla andra förstår vad garanti biten betyder. Och hur många ggr du behövt fixa något garanti jobb som då återförsäljaren stått för.
 
D djac skrev:
Jag vet inte vad timdebiteringen ska ligga på men vet man företagets overheadkostnader, lönen och beläggningsgrad så är det ju en enkel kalkyl, såklart måste man också lägga på en vinst för företaget. Behöver man ha in 130.000kr per månad för en anställd betalar man antingen väldigt väl, eller så har man andra problem i verksamheten.

Debiteringen i vår bransch skiljer sig stort, i första hand avgörs den av debiteringsgraden, för generella positioner som har nästan full debitering kan den ligga så lågt som 400kr/h medan inom vissa områden med oerhört låg debitering, mycket restid, löpande utbildningar, etc, kan det ligga på 2500kr/h. Vet inte vad installatörer av tex nätverkskabel tar men misstänker att de mer sorterar in som elektriker.

För min del anser jag inte att om man är duktig eller ej är så relevant för priset, som kund får man väl anta att den som är satt på ett arbete är tillräckligt bra för detta. Såklart finns det många som är odugliga men det är en annan diskussion, i första hand rekommenderar jag att man inte anställer dessa, redan där kan man som arbetsgivare göra stora besparingar.
Vi har break even på 529 kr timmen.
Då utan sjukdom och för hög procent på beläggning.
Och felaktigt räknat på 2200 timmar per år bose meta vara runt 1800 timmar
 
  • Gilla
fridde
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Du kan ju svara på frågan som jag kommenterade.
Ställ atl fråga så svarar jag
 
D
T tomsk skrev:
Vi har break even på 529 kr timmen.
Då utan sjukdom och för hög procent på beläggning.
Och felaktigt räknat på 2200 timmar per år bose meta vara runt 1800 timmar
Kanske så men om du då vill debitera 1000kr/h så får du nog låta materiel ingå! :)
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
N Nps skrev:
Jag vet med tanke på att jag driver eget företag sedan ca 20 år. Men jag skulle gärna vilja att du förklarar så att alla andra förstår vad garanti biten betyder. Och hur många ggr du behövt fixa något garanti jobb som då återförsäljaren stått för.
Garanti från elektroskandia ett antal ggr.
Olika uppgörelser vad gäller ersättning för arbete eller bara mtrl

Om man sätter upp mtrl kunden har riskerar man ta på sig garantin fast man inte sålt produkten.
Tex om man hårddrar det så installerar du en tvättmaskin och klipper av proppen för fast inst. Då kan det i teorin bli jobbigt
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Har svarat på det.
Dessutom är det precis detta sätt som är snyltande. Servera mig visa mig osv.läs så får du se du kanske lär dig ngt annat på köpet när du läser på.
Har du?

Svaret är enkelt.

Det finns ingenting i varken arbetsmiljölag eller arbetstidslag som ger den anställde rätt till fem minuters paus varje timme.

Om du är av en avvikande uppfattning, får du gärna hänvisa till relevant lagparagraf.
Det är ingen som bett dig göra nånting annat än att förklara vad du stödjer din uppfattning på, och visa var i lagtexten stödet finns.

Om vi ska visa att det inte finns något stöd, är vi tvungna att lägga in lagtexten här, tyvärr går det inte att referera till något som inte finns.
Jag kan även länka till unionens sidor eller till lawline, men de länkarna är ju enkla att vifta bort med ett "det är fel"
 
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.