Jag förstår att sonen inte vill bråka. Han har fått ett snyggt staket mot grannen gratis. Det gula som syns täcker han med jord (som han själv bekostar). Se till att det monteras kabelskydd på staketet så att inte en trimmer gå igenom kabeln. En riktig elektriker monterar det utan påpekande. Var snäll mot grannen.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
F
R RoBo skrev:
Är ju rör på båda sidor staketet.
Och om du läser igen så framgår det att det inte är Gunnebostängslet som avses utan det med träribbor till vänster.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
F
Oveja skrev:
[bild]
Jag hade inte gått med på det där. Be sonen tala om för grannen att det är förväntat att rören flyttas. Hänvisa till barnsäkerhet, kantklippning mm. Bara en sån sak som en eventuell robotklimmare gör ju det hela krångligt.

Det ligger (mycket föredömligt) en betongplatta mitt under staketet, jag kan ju tycka att det rimliga skulle bara att skava ut med betongkapskiva i två plattor så man får upp markröret mitt under staketet och mitt i plattraden. Det är ett litet merjobb med betoning på litet i sammanhanget och varken sonen eller grannen har kablarna i grästrimmertråden. Jag hoppas elektrikern verkligen använder ett riktigt hårt rör och inte vanlig flexslang.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
F
Marojo Marojo skrev:
"Förmodligen" i tomtgräns? Du behöver ta reda på det säkert. Det har all betydelse för vad som gäller.
Man kan ju ponera att grannarna i praktiken är rörande överens om att staketet står i tomtgräns och sluta vara så skitenödig över var kablarna dras. Det är inte ok att lämpa över kablar på grannsidan på det sättet. Grannen betalar sitt staket och får naturligtvis bygga sin sida snyggare och klamma kablarna på den sidan kanske är ok men att dra upp elen från marken ca 10 cm innanför staketet på sin grannes sida mitt i gräskant är aldrig ok.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Jag tror ni får prata med grannen. Blir inte riktigt klok på vad som är vad. Om det är ribb-staketet som är grannens staket så ser rören väldigt märkliga ut. Man brukar ju klamra upp kabeln längs en stolpe och inte tvärs över ribbor. Sen ligger där marksten längs staketet och då hade grannen gott kunnat hålla sig på rätt sida.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Är trästaketet uppsatt i samma linje som det gamla gunnebostängslet är det förmodligen i tomtgräns?
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Marojo Marojo skrev:
"Förmodligen" i tomtgräns? Du behöver ta reda på det säkert. Det har all betydelse för vad som gäller.
Det är ju jättedyrt att få gränsmarkeringar Men sonens hus var tidigare kommunalt dagis så antar att det stämmer. I vart fall vet ju inte grannen nåt annat heller. Så om man antar att det är tomtgräns, är det då ok att lägga elen på fel sida ?
 
VidarH VidarH skrev:
Är trästaketet uppsatt i samma linje som det gamla gunnebostängslet är det förmodligen i tomtgräns?
Ja, det är uppsatt i samma ställe
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag tror ni får prata med grannen. Blir inte riktigt klok på vad som är vad. Om det är ribb-staketet som är grannens staket så ser rören väldigt märkliga ut. Man brukar ju klamra upp kabeln längs en stolpe och inte tvärs över ribbor. Sen ligger där marksten längs staketet och då hade grannen gott kunnat hålla sig på rätt sida.
Ribbstaketet är grannens och fotot är taget från sonens sida. Det finns ingen kabel än, det syns kanske dåligt ?
 
F fsn skrev:
Man kan ju ponera att grannarna i praktiken är rörande överens om att staketet står i tomtgräns och sluta vara så skitenödig över var kablarna dras. Det är inte ok att lämpa över kablar på grannsidan på det sättet. Grannen betalar sitt staket och får naturligtvis bygga sin sida snyggare och klamma kablarna på den sidan kanske är ok men att dra upp elen från marken ca 10 cm innanför staketet på sin grannes sida mitt i gräskant är aldrig ok.
Min åsikt också men vet inte vad reglerna säger ? Fotot är taget från sonens sida för tydlighetens skull.
 
Jag tycker det ser ut som han har gått in en bit på sonens mark med röret och det får han inte göra. Frågan är varför han har så mycket rör och inte klamrar kabel på staketet istället. Ur elsäkerhet så är det inget farligt att elen är på sidan emot sonen, och estetiskt finns det inte mycket att göra mer än att kapa ner rören något. Men han har tagit sig lite mer frihet än vad han har rätt till ser det ut som.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag tror ni får prata med grannen. Blir inte riktigt klok på vad som är vad. Om det är ribb-staketet som är grannens staket så ser rören väldigt märkliga ut. Man brukar ju klamra upp kabeln längs en stolpe och inte tvärs över ribbor. Sen ligger där marksten längs staketet och då hade grannen gott kunnat hålla sig på rätt sida.
Ribbstaketet är grannens.
 
F fsn skrev:
Jag hade inte gått med på det där. Be sonen tala om för grannen att det är förväntat att rören flyttas. Hänvisa till barnsäkerhet, kantklippning mm. Bara en sån sak som en eventuell robotklimmare gör ju det hela krångligt.
Det är gula rör varannan meter.
Det ligger (mycket föredömligt) en betongplatta mitt under staketet, jag kan ju tycka att det rimliga skulle bara att skava ut med betongkapskiva i två plattor så man får upp markröret mitt under staketet och mitt i plattraden. Det är ett litet merjobb med betoning på litet i sammanhanget och varken sonen eller grannen har kablarna i grästrimmertråden. Jag hoppas elektrikern verkligen använder ett riktigt hårt rör och inte vanlig flexslang.
 
Trädgård med nybyggt trästaket intill ett äldre nätstaket, träd och röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske tydligare så här ? Nätstaketet är sonens mot hans parkering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.